Gå til innhold

Bevissthet og fri vilje.

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere vært en stor fan av teorien at alt i universet er bestemt, da man med samme utgangspunkt vil få samme resultat. Legger til grunne her at "alt" må følge fysiske lover, og dermed vil hendelsesforløpet bli det samme. Har i det siste blitt veldig kritisk til denne teorien da det jeg opplever, som et levende individ i dette universet virker så sykt, i hvert fall min oppfattelse av den.

Det virker for meg som om vitenskapen virker til å ha store problemer med å besvare de største spørsmålene (bevissthet, liv etter døden, universets start/ikke har en start m.fl.). Vitenskapen er veldig nyttig i den fysiske verden vi opplever, men den utelukker også at det er noe utenfor den fysiske verden vi opplever. Ved å forske ut i solsystemet og ned mot jordens minste byggesteiner, virker det som om det alltid bare kommer et nytt "nivå" og enda flere spørsmål. Hva om de største spørsmålene ikke kan besvares med vitenskapen? Trodde tidligere at alt måtte teoretisk kunne besvares med vitenskapen om man hadde bra nok "kunnskap og teknologi".

Bevissthet virker i det store og hele veldig rart synes jeg. Er det bare noe vi har for å kunne leve her på jorden som mennesker, eller er det noe mer? Om det er førstnevnte er da bevissthet noe man blir tildelt i livets første stadier? Da virker det i hvert fall naturlig at alle blir tildelt lik bevissthet, i så fall er vel egentlig alt opp til gener og miljø. Men har man da noen fri vilje? Vil ikke alle gjøre sine handlinger utfra ytre påvirkninger og dermed er egentlig bare den fri viljen en illusjon? Har man derimot ordentlig fri vilje virker ikke bevissthet som noe som kan beskrives med vitenskapen i det hele tatt. Har også tenkt litt på om dyr har en bevissthet lik vår, de er bare ikke like smarte og har ikke språk. Men kan man i så fall da unnlate å ikke ta med slikt som planter?

Hadde egentlig skrevet et litt lengre innlegg med greide å slette det ved et tastetrykk, morsomt hvordan jeg tidligere har kommet med tips for å unngå det. Men bare vær fri til å gå off-topic så lenge det ikke ender opp med å diskutere om gud eksisterer, altfor lite filosofi diskusjoner på forumet.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nerver.

Uten hjerne, ingen bevissthet.

Dersom objekter uten hjerne har en "sjel" - det best beskrivende for overnaturlig bevissthet, hva kan sjelen gjøre uten nevroner?

Nerveskader i et lem forårsaker tap av følelse og eller kontroll av lemmet.

begge deler krever nerver; elektrisitet.

Altså kan ikke en plante verken føle eller kontrollere sin egen stilk / stamme / greiner / blader / kjertler / pigger.

Videre er bevisstheten et produkt av hjernen.

Dette vet ved å studere blant annet hjerneskader og tanker.

Når tenkende vesener tenker, arbeider hjernen.

Når deler av hjernen blir ødelagt eller frakoblet, mister det tenkende vesenet egenskapene og minnene som lå i delen av hjernen som ble ødelagt.

Man kan miste sin personlighet, seksualitet, instinkter, evne til å velge (uten at man opplever at man er fratatt evnen; man bare føler ingen behov for å gjøre valg), evne til å tale, forstå tale, evnen til å forstå logikk / forutsi resultater av handlinger / konseptforståelse.

Det er ingenting vi ikke kan miste dersom man gjør inngrep i hjernen.

Det er bare hurkommelsen som vil savner funksjoner man mister.

Videre forklarer vitenskapen kun det den kan bevise OG SOM INGEN ANDRE KLARER Å MOTBEVISE (vitenskapelige påstander må være beviser som kunne blitt motbevist dersom de ikke var sanne), og påstår ingenting utover det.

Religioner påstår absolutt hva som helst mennesker vil høre, og er ideer uten konkrete etterprøvbare beviser.

------------------------

Rent bortsett fra det, så føles verden rimelig absurd.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det virker for meg som om vitenskapen virker til å ha store problemer med å besvare de største spørsmålene (bevissthet, liv etter døden,

Her tar du faktisk feil, for på disse områdene har legevitenskapen gjort kvantesprang i de siste 10 årene og vi vet i dag utrolig mye om hjernen, bevissthet også videre, i hvertfall mer enn nok til å slå fast at noe liv etter døden i form av en sjel er helt utelukket. At de fleste vitensenterne, som faktisk ligger i mega kristne USA, ikke går ut offentlig med denne informasjonen sier seg selv da også de må ha penger for å drive videre og slike offentlige uttalelser som går på tvers av overtroen som folk har på dette området har er ikke akkurat populære hos de overtroiske, de føler at det trygge mentale teppet de står på blir rykket vekk under dem om de får høre noe slikt, samme hvor sant det måtte være, (Hvem sa at kristendom ikke bedriver middelalder taktikk ovenfor vitenskap? For det gjør den virkelig.....) så de publiserer dette mellom tidsskrifter slike religiøse mental krykke gjengere og andre religiøse biggotter ikke leser.... og viten senterne kan fortsette å få goodwill og penger til fortsatt forskning.... Problemet er at hvermansen ikke får den viten uten å oppsøke den viten aktivt....

Men ikke tro at vitenskap ikke kan svare på disse spørsmålene, for det kan den.

Vitenskapen er veldig nyttig i den fysiske verden vi opplever, men den utelukker også at det er noe utenfor den fysiske verden vi opplever.

Feil. Vitenskapen kan også svare på en rekke spørsmål på det psykiske planet i dag, deriblandt etikk og moral foreksempel, som overhodet ikke har noe med noe "overnaturlig" i det hele tatt. Foreslår for deg å lese Susan Blackmores bok Consciousness: A Very Short Introduction, som koster 99 kroner og egentlig ikke er rare heftet, men du verden hvor opplysende det var å lese den!! Anbefales på det varmeste for å lære mer om vår bevissthet og noen tanker rundt evnet.

Hva "utenfor vår fysiske verden" angår kan vi vel slå fast at vi enda ikke har sett, hørt eller erfart noe utenfor vår fysiske verden så langt... Ikke annet enn det vi TROR ved hjelp av vår noe forvirrede hjerne, som er så irrasjonell at den nesten er forutsigbar....

Ved å forske ut i solsystemet og ned mot jordens minste byggesteiner, virker det som om det alltid bare kommer et nytt "nivå" og enda flere spørsmål. Hva om de største spørsmålene ikke kan besvares med vitenskapen? Trodde tidligere at alt måtte teoretisk kunne besvares med vitenskapen om man hadde bra nok "kunnskap og teknologi".

Hva så? Det vil allikevel ikke være noe dårligere enn gjettingen vi til nå har bedrevet, vil det vel? Det er bare å innse at vi ikke vil få vite ALT men ikke la det stoppe oss i å forsøke å vite mer. Gjetting har aldri vært noen god løsning på det området ihvertfall.... Bertrand Russel, en av forrige århundres største tenkere, var inne på den samme tanken som deg i sin essay som heter "Why I'm not a christian", (Du kan kjøpe boken som heter Bertrand Russels best HER...) han også trodde at vitenskap endag ville sitte å tvinne tommeltotter uten å ha noe å gjøre etter å ha funnet ut alt, men så enkelt er det ikke... Ting evolverer, forandringene er stadige og ingenting, ikke engang tid, er relativt og fast... Så mist ikke håpet, bare senk dine forhåpninger en smule. Universet er ufattelig stort og vi, på denne lille kula, vet egentlig ikke mer enn det vi vet... Vitenskap er enda en ung gren vettu... :)

Bevissthet virker i det store og hele veldig rart synes jeg. Er det bare noe vi har for å kunne leve her på jorden som mennesker, eller er det noe mer? Om det er førstnevnte er da bevissthet noe man blir tildelt i livets første stadier? Da virker det i hvert fall naturlig at alle blir tildelt lik bevissthet, i så fall er vel egentlig alt opp til gener og miljø. Men har man da noen fri vilje? Vil ikke alle gjøre sine handlinger utfra ytre påvirkninger og dermed er egentlig bare den fri viljen en illusjon? Har man derimot ordentlig fri vilje virker ikke bevissthet som noe som kan beskrives med vitenskapen i det hele tatt. Har også tenkt litt på om dyr har en bevissthet lik vår, de er bare ikke like smarte og har ikke språk. Men kan man i så fall da unnlate å ikke ta med slikt som planter?

Hadde egentlig skrevet et litt lengre innlegg med greide å slette det ved et tastetrykk, morsomt hvordan jeg tidligere har kommet med tips for å unngå det. Men bare vær fri til å gå off-topic så lenge det ikke ender opp med å diskutere om gud eksisterer, altfor lite filosofi diskusjoner på forumet.

Som jeg sa, les Susan Blackmores bok om evnet bevissthet for å klarne noen av spørsmålene du måtte ha på området. En liten, men stor bok...

For de som trodde at vår hjerne er i nærheten av noe perfekt anbefales boken KLUGE av Gary Marcus. Også en meget opplysende bok.

En annen bok du bør lese er: Predictably Irrational, The Hidden Forces That Shape Our Decisionsav Dan Ariely, som tar for seg hvorfor vi gjør irrasjonelle ting og hvorfor vi tenker som vi tenker. Hjernen er ufattelig klønete oppbygget, omtrent som en is i et kjegle formet beger, der den nedeste, tynneste delen er primal hjernen (som de aller fleste dyr har i en aller annen form) og de øverste delene er den tenkende delen av hjernen, alt lagt "oppå" hverandre på en heller klønete måte i evolusjonens gang.... Og ikke det mesterverket som mange tror hjernen er...

Vi tenker mer og mer og blir samtidig mer og mer bevisste og spørsmålet i fremtiden vil vel være hvordan vi kan klare å føde babyer med større hjerner ut av et forplantnings organ som overhodet ikke er konstruert for den oppgaven... Hodene våre er allerede så store at vi er evolvert med en hodeskalle som er sprukket, altså ikke sammengrodd, fra fødelsen av for i det hele tatt å få hodet ut av fødsels kanalen, der hodeskallen til babyen klemmes sammen, bitene går over hverandre, når ungen kommer ut. (Ja jeg har sett dette da min eldste sønn ble født, fasinerende å se hvordan hodeskalle platene ligger overhverandre for å minske omfanget av et ellerede for stort hode....)

Hjernen vår er "kjempedyr" å opprettholde, den krever hele 15% av vårt energi forbruk og dette vil ikke bli noe bedre i fremtiden.... (Og antagelig grunnen til at en del menn foretrekker kvinner med brede hofter som jo føder unger med større hoder lettere enn kvinner med smale hofter....)

Men les disse tre bøkene jeg har linket til, som ikke er dyre bøker i det hele tatt, for å øke din kompetanse på området. De gir stor innsikt, skrevet av noen av dagens flinkeste forskere på området. Anbefales på det sterkeste å ha med seg i bagasjen, om ikke for annet enn å drepe en del spøkelser man har i form av feil informasjon om evnet bevissthet...

EDIT: Rettet noen skriveleif og la inn lenken til russels best... Så det er fire bøker jeg anbefaler deg å lese... :)

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...