EvoDar Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 I løpet av de to siste ukene har mennesker tatt til gatene i USA for å protestere mot "Corporate Greed" samt flere andre saker. Hva er deres tanker vedrørende dette, og tror dere at det er noe som har kraft til å spre seg til Skandinaviske land? Jeg ser ikke for meg at vi her i lille Norge vil ta til gatene i protest, mye på grunn av at vårt gjeldene sosiale system er godt balansert mellom bra og dårlig noe som resulterer i at vi ikke tar til gatene for å protestere. Her er noen linker som kan gi litt innsikt om hva saken handler om: http://www.adbusters.org/campaigns/occupywallstreet http://news.blogs.cnn.com/2011/10/05/wall-street-protesters-coalesce-movement-spreads-nationwide/ Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 I løpet av de to siste ukene har mennesker tatt til gatene i USA for å protestere mot "Corporate Greed" samt flere andre saker. Hva er deres tanker vedrørende dette, og tror dere at det er noe som har kraft til å spre seg til Skandinaviske land? Jeg ser ikke for meg at vi her i lille Norge vil ta til gatene i protest, mye på grunn av at vårt gjeldene sosiale system er godt balansert mellom bra og dårlig noe som resulterer i at vi ikke tar til gatene for å protestere. Her er noen linker som kan gi litt innsikt om hva saken handler om: http://www.adbusters.org/campaigns/occupywallstreet http://news.blogs.cnn.com/2011/10/05/wall-street-protesters-coalesce-movement-spreads-nationwide/ Det finnes et gjeld problem i Norge ogsaa. Boblet kommer? Newspaper Aftenposten reported Wednesday that around 250,000 Norwegian families are now carrying debt that exceeds the recommended maximum level of roughly three times household income. They’re carrying five times as much debt as disposable income. The total number of Norwegians viewed as being heavily in debt has more than doubled in the past decade. http://www.newsinenglish.no/2011/09/21/household-debt-hits-record-high/ Lenke til kommentar
EvoDar Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 I løpet av de to siste ukene har mennesker tatt til gatene i USA for å protestere mot "Corporate Greed" samt flere andre saker. Hva er deres tanker vedrørende dette, og tror dere at det er noe som har kraft til å spre seg til Skandinaviske land? Jeg ser ikke for meg at vi her i lille Norge vil ta til gatene i protest, mye på grunn av at vårt gjeldene sosiale system er godt balansert mellom bra og dårlig noe som resulterer i at vi ikke tar til gatene for å protestere. Her er noen linker som kan gi litt innsikt om hva saken handler om: http://www.adbusters.org/campaigns/occupywallstreet http://news.blogs.cnn.com/2011/10/05/wall-street-protesters-coalesce-movement-spreads-nationwide/ Det finnes et gjeld problem i Norge ogsaa. Boblet kommer? Newspaper Aftenposten reported Wednesday that around 250,000 Norwegian families are now carrying debt that exceeds the recommended maximum level of roughly three times household income. They’re carrying five times as much debt as disposable income. The total number of Norwegians viewed as being heavily in debt has more than doubled in the past decade. http://www.newsinenglish.no/2011/09/21/household-debt-hits-record-high/ Is a recession required in order for Norwegian people to realize that the problems occuring around the world is also happening here? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Det er en myte at Norge regulerer finansindustrien sin i en langt større grad enn USA. Finanskrisen viste at mange andre land hadde de samme problemene som USA. Noen av dem var klart verre, f.eks. Island og Irland. Lenke til kommentar
EvoDar Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 Det er en myte at Norge regulerer finansindustrien sin i en langt større grad enn USA. Finanskrisen viste at mange andre land hadde de samme problemene som USA. Noen av dem var klart verre, f.eks. Island og Irland. Hva med norske medias dekning av saken da? Ser ut som det er mer interesse for å trykke agurknytt.... Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 [...]og tror dere at det er noe som har kraft til å spre seg til Skandinaviske land?[...] Sånnt kommer kun når store mengder unge, intelligente, gjerne høyt utdannede og arbeidsføre folk blir arbeidsløse i lang tid. (uføretrygdede, syke og late teller ikke med, da de skjelden har kapasitet til slikt) Norge har veldig lav arbesledighet (2-3% totalt, og antakelig enda lavere blandt intelligente og/eller godt utdannede 20-30-åringer), mens de områdene som har sett demostrasjoner og/eller opptøyer har gjerne 20-40(!)% arbeidsløshet blandt gruppen unge og tiltakslystne. Lenke til kommentar
bolleboi Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Litt mer om hva de står for Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Disse har rett i at det er noe galt med systemet, men det som er galt er ikke "greed", men at staten blander seg inn i økonomien. 2 Lenke til kommentar
EvoDar Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Disse har rett i at det er noe galt med systemet, men det som er galt er ikke "greed", men at staten blander seg inn i økonomien. Hmm, så din tankegang er at siden staten blander seg inn i økonomien, så har ikke bedriftene annet valg enn å ty til korrupsjon og uetiske handlinger? Ser du feilen i utsagnet ditt? Bedrifter som kan påvirket et helt samfunn må følges opp av folket. Det er en del av demokratiet. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) beste eksemplene på corporate greed her til lands må vel være NRK lisensavgift, bompengeringene og kraftverkene. Men utover det så tror jeg det tar ganske lang tid før vi får amerikanske tilstander her på nisseberget.. Endret 11. oktober 2011 av αкαѕнα 1 Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Hmm, så din tankegang er at siden staten blander seg inn i økonomien, så har ikke bedriftene annet valg enn å ty til korrupsjon og uetiske handlinger? Statlig innblanding ER korrupsjon. Bedrifter som kan påvirket et helt samfunn må følges opp av folket. Det er en del av demokratiet. Jeg er ikke demokrat. Bedriftene i et fritt marked påvirker ikke samfunnet på annen måte enn at de tilbyr varer og tjenester som du kan velge å kjøpe eller å ikke kjøpe. Det er under dagens korporatistiske system at du blir tvunget til å kjøpe varene/tjenestene deres, og hvor du blir tvunget til å gi redningspakker til dårlige bedrifter. Lenke til kommentar
EvoDar Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Statlig innblanding ER korrupsjon. riktig... I hva definerer du som statlig innblanding? Jeg er ikke demokrat. Bedriftene i et fritt marked påvirker ikke samfunnet på annen måte enn at de tilbyr varer og tjenester som du kan velge å kjøpe eller å ikke kjøpe. Det er under dagens korporatistiske system at du blir tvunget til å kjøpe varene/tjenestene deres, og hvor du blir tvunget til å gi redningspakker til dårlige bedrifter. Javel, så du mener at den påvirkningen som bedrifter har for miljø både lokalt og globalt ikke er av betydning? Du argumenterer forsåvidt mot deg selv med å si vi har et valg, for så å si at vi lever under tvang. Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Subsidiering og skattlegging. Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Javel, så du mener at den påvirkningen som bedrifter har for miljø både lokalt og globalt ikke er av betydning? Du argumenterer forsåvidt mot deg selv med å si vi har et valg, for så å si at vi lever under tvang. Visst er den av betydning! Nærmere bestemt av positiv betydning. Bedrifter tilbyr varer og tjenester som du og jeg etterspør. Bedriftene øker levestandarden vår. Lenke til kommentar
EvoDar Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Visst er den av betydning! Nærmere bestemt av positiv betydning. Bedrifter tilbyr varer og tjenester som du og jeg etterspør. Bedriftene øker levestandarden vår. Var ikke det som var temaet. Når har du etterspurt noe som helst? Du kjøper det markedet tilbyr! Hvem kom først, høna eller egget? Jeg er klar over de positive bidragene bedrifter gir til samfunnet, men har du noen tanker om hvordan man kan få bedrifter som overtramper til å ta mer ansvar uten å blande inn stat? Spørsmålet mitt står enda ubesvart: hva definerer du som statlig innblanding? Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Vad som är galet är att judarna styr ekonomin och "the federal reserve". Hoppas folket har insett detta. Har dock inget hopp om att små patetiska gatustenskastare skall kunna uträtta något gott. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 det som er galt er ikke "greed", men at staten blander seg inn i økonomien. Disse bankene du har så stor omsorg for har ikke noe imot at den slemme staten "blander seg inn" når de blir reddet ut av hengemyra med store milliard-beløp. Tenkt på det? Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Hyklernes sanne ansikt vist på 7 minutter Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Her er en noe lenger film som går litt mer i dybden av hva vi står ovenfor. Ganske interessante greier og jeg anbefaler deg å sette av 13 minutter på denne også.. http://youtu.be/cZLIo9EF-sM Lenke til kommentar
EvoDar Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Her er en noe lenger film som går litt mer i dybden av hva vi står ovenfor. Ganske interessante greier og jeg anbefaler deg å sette av 13 minutter på denne også.. http://youtu.be/cZLIo9EF-sM Fortsett å dele videoer:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå