Kakeshoma Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) RIP Endret 6. oktober 2011 av Kakeshoma Lenke til kommentar
sLR Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Hvil i fred, du har gjort mye for pc verden :cry: Han har vel gjort nada for PC verden. But still, RIP. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Mac=Pc Men han har vært med på å revolusjonere mobil, pc, musikk og filmbransjen. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Trist nyhet. Han var der helt fra jeg virkelig begynte å få øynene opp for IT og har sammen med en håndfull andre, vært med på å forme vår teknologiske hverdag. Jeg har sett hva kreft gjør med både kropp og sjel når det nærmer seg slutten, og er helt sikker på at han har det bedre nå. Hvil i fred Mr. Jobs. Lenke til kommentar
fnats Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Utrolig trist at en slik stor mann er død. Ønsket av hele mitt hjerte at han skulle bli frisk igjen fra all den fæle kreften han har opplevd. Han er en legende, rett og slett, en innovatør og en som skapte det største og beste ut fra ingenting. Hvil i fred, Steve Jobs. Lenke til kommentar
Karamell2 Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Trist, men livet er jo slik. Uten Jobs hadde det vel kanskje ikke vært noe forum å kommentere på... en utrolig betydningsfull person for utviklingen de siste 35 (!) år. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Er så møkk lei kreften som tar så mange mennesker fra oss. En forferdelig sykdom å få og ingen fortjener å ende livet slik, med daglig kamp mot noe som ødelegger kroppen innenfra. Hvil i fred Jobs, du fikk ikke så mye av det i livet. :/ 5 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Den tingen jeg vil gi Jobs æren for er GUI, resten forbli uSagt. - D.J. Endret 6. oktober 2011 av DjSlayer Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Auda, dette var dårlige nyheter. Du har utgjort ekstremt mye for MAC og PC værden, for ikke å nevne mobilværden. Værden ville ikke vært den samme som i dag om det ikke var for deg. RIP Lenke til kommentar
Sinderella Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Nei nei, han er iCloud, passer på de kommende generasjoners digitale filer Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Dette var trist syntes jeg. Jobs har virkelig vært et ikon og en pådriver innen teknoverden. Han har virket så engasjert at det hadde ikke forundret meg dersom han tar en tur ned fra iCloud for å holde neste keynote. Det blir spennende å se hvilken retning skuta går uten Jobs ved roret. Lenke til kommentar
troari Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Fra tiden i garasjen og frem til idag , har han preget bransjen. Hvilken drivkraft han hadde, viser han gjennom sine ukulige vilje til å stå på, selv med livstruende sykdom. Apple vil fortsatt være preget av hans ideer. Imidlertid er gravelunder fulle av uerstattlige personer. Hvil i fred Steve 1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Det kommer nok til å gå veldig bra. Tim Cook er mannen vi trenger. Errrr. Trenger? Lenke til kommentar
Populært innlegg tom waits for alice Skrevet 6. oktober 2011 Populært innlegg Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Noen linjer fra en blogg jeg skriver om emnet: Å våkne til en nyhet som du visste ville komme før eller senere er usigelig trist. Nå har jeg opplevd min andel av sykdom og død. Det blir aldri lettere. Det man har igjen er minnene og historien, og som gammel mann har jeg delt Apples historie fra starten, om ikke alltid deres produkter. Jeg skrev mitt første dataprogram i 1974, på hullbånd og med gummimodem, og så var jeg bitt av basillen, men siden den krevde en vertsmaskin til millioner ble det en fjern drøm. Men det var før Apple. Mitt første inntrykk av Steve Jobs var ikke den geniale markedsføreren. Det var to gutter i garasjen til Jobs adoptivforeldre som laget et computerbyggesett. I motsetning til Bill Gates kom de ikke fra velstående familier, Wozniak designet sin første "computer" med papir og blyant fordi han ikke hadde råd til tusenlappen en faktisk prosessor kostet. Apple I ble da også en primitiv maskin, ikke fordi designet var dårlig, men fordi de ikke hadde råd til bedre komponenter. Men i likhet med Gates skjønte Steve Jobs at guttehobbyen kunne bli et levebrød. I likhet med Wozniak hadde jeg ikke råd til en datamaskin, så det ble fortsatt med drømmen. Revolusjonen startet på 80-tallet og brakte oss Lisa og så den geniale Macintosh. Onde tunger vil ha det til at Apple stjal ideene fra Xerox, sannheten er at det var en byttehandel: Xerox fikk kjøpe for en million dollar i aksjer før Apple gikk på børs, og aksjen mangedoblet verdi. Mac'en var en stor suksess. I vårt naboland Sverige hadde den nesten 30% markedsandel, så også i Frankrike og USA og suksessen var betydelig også i andre land. I Norge gjorde ledelsen alle tabbene i boka, og fikk aldri fotfeste. Men én ting gjorde de her som ellers i verden: De tilbød alle som hadde et kredittkort å låne med en Mac hjem. Så vi sendte en av gutta til datidens epleforhandler i Oslo for å låne en. Vi var 5 stykker, og hadde den bare noen timer. Den hadde ikke farger, ikke harddisk og liten skjerm, men vi var frelst. Et par maskiner fant også veien til Østfold Distriktshøgskole der jeg begynte året etter. For et investoreiet Apple ble visjoner synonymt med usikkerhet, og plutselig befant Jobs seg på sidelinjen. Heller enn å kompromisse forlot han Apple, og etter Pepsi-sjefen Sculley som Jobs selv hadde ansatt kom det en grå periode av sjefer som skulle konkurrere med PC'en og Windows på deres egne premisser. Jeg var på stadig nye Apple-lanseringer der de satte opp en Mac og en Compac ved siden av hverandre og kjørte et eller annet Photoshop-filter for å vise at Mac'en var raskere. Vi visste alle at det ikke var sant, men klappet allikevel. Imens gikk Steve Jobs videre med animasjonsselskapet Pixar, som satte standarden i det markedet med filmer som Toy Story og WALL-E. Og han ledet et nytt kompromissløst datafirma, NeXT computer, basert på UNIX og objektorientering, et system som senere ble hetende OpenStep. Denne satsingen på (semi)åpne standarder viste Jobs' teft for framtiden, noen år senere kom Linus Thorvalds med Linux og open source ble et fenomen. Linux var gratis, OpenStep kostet 50 000$, og resten er som man sier historie. NeXt forble en kommersiell kuriositet, men OpenStep ble med Jobs tilbake til Apple og la grunnlaget for OSX og framtiden. Med Jobs tilbake i sjefsstolen falt flere gamle dogmer: At Microsoft var fienden, og at Mac'en måtte være anderledes på innsiden. Apple skulle vokse med Microsofts hjelp (MS Office for Mac), og hardware skulle kjøpes av de som laget den beste. (Intel, ikke Motorola, hadde de beste prosessorene, og å late som noe annet var meningsløst.) Og endelig kunne Mac-entusiaster gå på lanseringer uten å se optimaliserte Photoshopfiltre i en sammeligning av hardware. Folk flest - så utrolig som det enn kan høres ut på dette forumet - kjøper nemlig ikke hardware, de kjøper verktøy, og det er brukeropplevelsen som teller. Mener jeg, og det mente øyensynlig Jobs også. Og så var hardware-specs redusert til forståelige sammenligninger: "Dobbelt så rask", "8 timers batteritid", Ikke MHz og AH. Når iPhone ble en suksess, var det helt uten å fokusere på innmaten eller bits og bytes. Det var visjonen, å kunne forutsi hva folk ville ha før de fikk det, som var Jobs spesialitet. Du blir ikke legendarisk ved å følge etterspørselen i markedet, du blir det ved å forutsi den. Og du blir en kommersiell suksess ved å levere nettopp det. Så får folk heller kalle det markedsføring som om det er noe negativt. Jobs genialitet lå i at han skjønt at suksess er en symbiose mellom kreativitet og salg, og at det ikke er bilen med flest hestekrefter som selger best, det er den med nok hestekrefter som samtidig er best å kjøre. Det siste vil mange selvsagt si er en subjektiv vurdering, ikke vitenskap. Men uansett definisjon: Jobs traff blink med nesten alt han tok i. I en ideologisk kontekst kan det hende folk undervurderer Jobs prestasjon. Men om man legger ideologi til side er kanskje Jobs bidrag til data- og mobilhistorien større enn de fleste. Det skal han hedres for idag. Så får vi sloss om veien fremover, vi som tror på markedet og de som ønsker noe annet. Uansett hvor vi skal, så har Jobs vært med å bygge veien vi har gått så langt. Hvil i fred, Steve Jobs. Geir Endret 6. oktober 2011 av tom waits for alice 13 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Kreft er triste greier! Det er ingen tvil på at Steve Jobs har vært en av de største, og mest innflytelsesrike personene i elektronikk-industrien. Hvil i fred! Endret 6. oktober 2011 av Gavekort 2 Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Stort tap for alle MAC freakene der ute. Kondolerer. Lenke til kommentar
jakols Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 RIP steve, Jeg var aldri noen stor fan av produktene dine, men ditt intellekt og sans for nyskaping samt dine visjoner skal jeg annerkjenne på det sterkeste. Du var en stor mann, du dro teknologien videre til det nivået som vi er på i dag og slo gjennom i et marked med hard konkuranse som MS hadde monopol på. Verden har lidd et stort tap. Hvil i Fred. 1 Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Meget godt innlegg TWFA. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Steve er mye mere enn "iphone-mannen", husk. På tidlig 80-tallet trumpet han gjennom hjemme-PC som et mulig marked og lagde Macintosh, som hadde en vindu/mus-interface flere år før Windows fulgte etter med sin versjon. (Det hadde forsåvidt Commodore Amiga-maskinene også). Før det igjen hadde han Apple II, som ble adoptert inn i det amerikanske skoleverket som elevmaskiner, og de fleste amerikanske 30-something åringer har nostalgiske minner om Apple 2, og spesiellt edutainment-spillet The Oregon Trail som de brukte på skolene som historieundervisning. På 90-tallet ble han desillusjonert og forlot Apple. Da revolusjonerte han like godt animasjonsverdenen med Pixar-studioet sitt. Så kom han tilbake til Apple, og kom opp med iMac, som ble kjæledeggen til alle designere og damer med sine fine pastellfarger og ingen klumpete boks i datakroken. iMac hadde all hardware innebygd i skjermen. Så kom iPod, som slo knockout på hele MP3-spiller markedet. Når han ble lei av å lage nye modeller iPod, dukket iPhone opp, og knuste hele mobilmarkedet til grus. Så kom iPad 1 og 2. Dataverdenen blir nok ikke det samme uten Jobs og hans energiske presentasjoner. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg