Gå til innhold

Steve Jobs er død

Anbefalte innlegg

Det er eneste mulig konklusjon som følge av resonnementet ditt.

Alternativt skulle vi alle tatt på sørgebånd.

Da har du ikke lest resonnementet mitt, poenget er at rasjonalitet vil avhenge av situasjon. For mange er denne mannen et slags ikon, det er helt greit. I mine gamle dager på Catch-Gamer ble spilleren besel (belsebub/bsl) idolisert. Folk trenger en slags idoler, om det er Thomas Edison eller Einar Gerhardsen bryr jeg meg ikke om, jeg respekterer at mennesker har følelser, og at disse er fordømt uforutsigbare.

Ikke så mange forskjellige.

Stortsett polarisert.

De som oppfører seg som de har mistet en god venn og de som har et litt mer nøkternt, faktabasert syn.

Det er slik kjendiskulturen fungerer i dag. Folk gråt da Stalin døde også, og det var ikke mye å gråte over.

Vi har tydeligvis svært forskjellig oppfatning av hva som er "normalt".

Å bli fornærmet fordi noen disser det firmaet som har laget telefonen er ikke ansett som normalt uansett hvilken standard man legger til grunn.

Det er derimot helt normalt og selve normen blant fjortisene, men vanligvis har voksne et annet perspektiv enn de små

Du kan forestille deg verdensbildet om det hadde vært normalt.

Det er normalt i en religiøs sammenheng, og nettopp derfor er spørsmålet interessant.

Hvorfor skulle det være "suspekt"?

Er ikke det åpenbart? Du diskuterer andres sorgreaksjoner/emosjonelle ståsted og/eller generell respekt for en mann som er død. Det regner jeg som suspekt, og strengt tatt ufint.

Jepp. Bit deg merke i at jeg IKKE har kreditert Rimi Hagen for å finne opp noe som helst.

Og sammenligningsgrunnlaget med Apple blir enda tydeligere.

De oppfant ikke mp3-spilleren, musikk på nett, GUI, touchtelefoner, tablets osv

Apple oppfant ingen av disse tingene. RimiHagen og Reitan oppfant heller ikke kjedekonseptet.

Apple har kun videreutviklet på allerede eksisterende teknologi.

Men du må være enig i at begge leire har hatt stor suksess på hver sin front.

Kanskje innføre nasjonal sørgedag når en av disse dør?

Jeg er helt enig i at de ikke har funnet opp så veldig mye. Noe er det jo, men la oss si det på denne måten. Mens Xerox ikke så potensialet i grensesnittet de hadde utviklet så Apple dette potensialet. Mens Microsoft pratet om at vi skulle ha store brett av noen bord med berøringsskjerm og multitouch innså Apple at dette ville fungere utmerket på en mobiltelefon.

Det Apple har vært enestående flinke til er å få gjort saker og ting, de har faktisk fått ut fingeren. Det respekterer jeg selskapet for. Det får meg ikke til å kjøpe en iPhone, og jeg og Jobs ville nok ha hatt en god del filosofiske uenigheter om vi møttes for ei øl, men det endrer ikke på så veldig mye. Det går an å respektere en mann selv om man ikke liker ham.

Enkelte grupperinger ja. ... det er vel heller ikke tilfellet her.

Den glorifiseringen som pågår nå er dessverre en devaluering av andre mennesker som faktisk har utrettet noe med andre motiver enn å fete opp lommeboka si.

Det beviser bare hvor dyktig Jobs var på markedsføring av seg selv.

Skal vi ikke bare gi ham fredsprisen med engang. :roll:

Joda, det er tilfellet her. Amcarfolket er smarttelefonbrukere. Det er mange smarttelefoner å få tak i, men grupperingen av Shelbyfans vil være ganske beskyttende om Carol Shelby. Ingenting unormalt i det.

Spørsmålet om fredspristildeling til Steve Jobs tror jeg vi begge vet svaret på, jeg antar det mest av alt dreide seg om en småvittig liten stråmann.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eventuelt de som føler at det å vise respekt når noen dør er skikk og bruk, og de som ikke liker Apple og synes det er greit å ta mannen istedet for ballen. Det har ikke noe med fakta å gjøre, men med folkeskikk. I hvertfall var det slik voksne oppførte seg når jeg var ung, for lenge siden.

Jeg er delvis enig i at man gjerne kan vente med kritikk inntil mannen er i jorda, men har ikke så veldig mye imot at andre fremsetter et annet, kanskje mer ærlig og nøkternt syn. Det har egentlig bare med grenser å gjøre, og grenser flyttes stadig. At man på forum og i media kritiserer en såpass offentlig mann , til tross for at han nylig er død, må man nesten tåle. At man angriper mannen istedet for ballen må man også tåle, all den tid det er "mannen og ikke ballen" som også får all rosen.

Å snakke om å "disse" noen er ikke normalt blant voksne. Det er i seg selv et fjortis-uttrykk. Og det er nok av fjortiser blant de som "disser" Apple. Nå kan man diskutere hvor voksent det er å gjøre det til sin misjon i livet å "disse" et firma fordi man heier på en annen telefon, men det er en annen sak.
Dersom du tror at man kun "disser" Apple fordi man "heier på en annen telefon", så oversimplifiserer du situasjonen sterkt og lager et eksempel utifra de mest ekstreme.

All ære til dem som gjør det, men det er litt egoistisk det også, siden det ikke skaper arbeidsplasser. Man kan si mye stygt om en Bill Gates, men han skaffet arbeid og inntekt til nær 100 000 mennesker. Steve Jobs til 50 000. Gjorde de det alene? Selvsagt ikke. Men det hadde ikke skjedd uten. Det jobber vel mer enn 25 000 mennesker for Reitan også....

Selv om jeg, kun for få år siden, ikke hadde voldsomt mye positivt å si om Bill Gates, så er dette en mann jeg nå respekterer uendelig mye mer enn Steve Jobs. Hans filantropiske retning er noe som appellerer mer til meg enn Jobs stormannsgale tendenser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

All ære til dem som gjør det, men det er litt egoistisk det også, siden det ikke skaper arbeidsplasser. Man kan si mye stygt om en Bill Gates, men han skaffet arbeid og inntekt til nær 100 000 mennesker. Steve Jobs til 50 000. Gjorde de det alene? Selvsagt ikke. Men det hadde ikke skjedd uten. Det jobber vel mer enn 25 000 mennesker for Reitan også....

Jeg er ikke helt enig i det perspektivet. Ta reitan, om han ikke fantes, så hadde ikke dagligvarebutikker opphørt å eksistere. De hadde eksistert via ett annet firma, tilsvarende mange hadde vært ansatt ett annet sted. Det er ikke skapt 25 000 arbeidsplasser ut av intet. På mange måter kan man si de mest effektive lederene fjerner arbeidsplasser, da de får mer ut av samme arbeidsstokk.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig i at man gjerne kan vente med kritikk inntil mannen er i jorda, men har ikke så veldig mye imot at andre fremsetter et annet, kanskje mer ærlig og nøkternt syn. Det har egentlig bare med grenser å gjøre, og grenser flyttes stadig.

Grenser flyttes stadig, men ikke i en og samme retning. For hver aksjon kommer erfaringsmessig en reaksjon.

At man på forum og i media kritiserer en såpass offentlig mann , til tross for at han nylig er død, må man nesten tåle.

Tåle det må man, men det betyr ikke at det er noe å applaudere.

Dersom du tror at man kun "disser" Apple fordi man "heier på en annen telefon", så oversimplifiserer du situasjonen sterkt og lager et eksempel utifra de mest ekstreme.

Det er fordi de mest ekstreme er så synlige her på forumet... ;)

Selv om jeg, kun for få år siden, ikke hadde voldsomt mye positivt å si om Bill Gates, så er dette en mann jeg nå respekterer uendelig mye mer enn Steve Jobs. Hans filantropiske retning er noe som appellerer mer til meg enn Jobs stormannsgale tendenser.

Jeg har også mer respekt for Bill Gates som menneske og ideal. Men det gjør ikke Steve Jobs bragder noe mindre. Man behøver ikke like en mann for å anerkjenne hans prestasjoner.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i det perspektivet. Ta reitan, om han ikke fantes, så hadde ikke dagligvarebutikker opphørt å eksistere. De hadde eksistert via ett annet firma, tilsvarende mange hadde vært ansatt ett annet sted. Det er ikke skapt 25 000 arbeidsplasser ut av intet. På mange måter kan man si de mest effektive lederene fjerner arbeidsplasser, da de får mer ut av samme arbeidsstokk.

Si det til de ansatte i Detroits bilindustri. Dagligvareindustrien er kanskje ikke det beste eksemplet, fordi vi må ha mat. Men vi som er gamle nok til å huske bilder av køene for å få kjøpt toalettpapir i det tidligere Sovjeunionen vet at det ikke er noe selvfølge at det regnestykket går opp. Og det er nok av land idag der mat ikke er noe selvfølge.

Vi trenger ikke Reitan, men vi trenger folk som Reitan. Og nå var det nå engang han som gjorde det, og ikke hvem som helst annen.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Si det til de ansatte i Detroits bilindustri. Dagligvareindustrien er kanskje ikke det beste eksemplet, fordi vi må ha mat. Men vi som er gamle nok til å huske bilder av køene for å få kjøpt toalettpapir i det tidligere Sovjeunionen vet at det ikke er noe selvfølge at det regnestykket går opp. Og det er nok av land idag der mat ikke er noe selvfølge.

Vi trenger ikke Reitan, men vi trenger folk som Reitan. Og nå var det nå engang han som gjorde det, og ikke hvem som helst annen.

Folkene i detroit er erstatte av andre ansatte andre steder. Jeg sier ikke at folk som reitan er unødvendige (og ihvertfall ikke at valg av politisk system er irrelevant), men jeg mener heller ikke det er riktig å si at Reitan har skapt 25 000 arbeidsplasser. Mange folk har viktige jobber, også bedriftsledere, men det er ikke sånn at de står bak alt sammen, og uten de står plutselig alle de ansatte arbeidsledige uten å føre til verdiskapning for samfunnet.

AtW

Lenke til kommentar

Det er eneste mulig konklusjon som følge av resonnementet ditt.

Alternativt skulle vi alle tatt på sørgebånd.

Da har du ikke lest resonnementet mitt, poenget er at rasjonalitet vil avhenge av situasjon.

Joda jeg har lest det.

Men her er vi jo alle i samme situasjon, med mindre du kjente ham.

Absoltt alle her har et like fjernt forhold til Jobs.

For mange er denne mannen et slags ikon, det er helt greit. I mine gamle dager på Catch-Gamer ble spilleren besel (belsebub/bsl) idolisert. Folk trenger en slags idoler, om det er Thomas Edison eller Einar Gerhardsen bryr jeg meg ikke om, jeg respekterer at mennesker har følelser, og at disse er fordømt uforutsigbare.

Idoler har ofte rollen som forbilder.

Som næringslivsleder kan han nok være et forbilde for mange.

Alt det andre tjaaa...

Det er slik kjendiskulturen fungerer i dag. Folk gråt da Stalin døde også, og det var ikke mye å gråte over.

...og det er ikke dette heller.

Er ikke det åpenbart? Du diskuterer andres sorgreaksjoner/emosjonelle ståsted og/eller generell respekt for en mann som er død. Det regner jeg som suspekt, og strengt tatt ufint.

Minner deg om at dette IKKE er en kondolanseprotokoll.

Jeg skulle gjerne vist hans familie og venner behørig respekt.

Kundene hans derimot er et annet kapittel- de som sidestiller dette med å miste en venn eller et familiemedlem bør få huet sitt undersøkt.

Men jeg forbeholder meg retten til å si hva jeg mener om produkter på et forum som dette.

Jeg er helt enig i at de ikke har funnet opp så veldig mye. Noe er det jo, men la oss si det på denne måten. Mens Xerox ikke så potensialet i grensesnittet de hadde utviklet så Apple dette potensialet.

Det samme gjorde Microsoft

Mens Microsoft pratet om at vi skulle ha store brett av noen bord med berøringsskjerm og multitouch innså Apple at dette ville fungere utmerket på en mobiltelefon.

Det gjorde LG også med sin touchtelefon.

Det Apple har vært enestående flinke til er å få gjort saker og ting, de har faktisk fått ut fingeren. Det respekterer jeg selskapet for. Det får meg ikke til å kjøpe en iPhone, og jeg og Jobs ville nok ha hatt en god del filosofiske uenigheter om vi møttes for ei øl, men det endrer ikke på så veldig mye. Det går an å respektere en mann selv om man ikke liker ham.

Jada, man kan respektere noen man ikke liker og det står respekt av mye han har utrettet, men han er ikke Ghandi, og ikke det helgenet han blir profilert som.

Han har også utrettet en god del som gjør at man MISTER respekt.

Men det er ikke respekten for Jobs det er snakk om hert.

Det er snakk om hårsåre konsumenter som forlanger respekt for firmaet og mannen som lagde telefonen de har.

Spørsmålet om fredspristildeling til Steve Jobs tror jeg vi begge vet svaret på, jeg antar det mest av alt dreide seg om en småvittig liten stråmann.

:)

jepp :)

Lenke til kommentar

Folkene i detroit er erstatte av andre ansatte andre steder. Jeg sier ikke at folk som reitan er unødvendige (og ihvertfall ikke at valg av politisk system er irrelevant), men jeg mener heller ikke det er riktig å si at Reitan har skapt 25 000 arbeidsplasser. Mange folk har viktige jobber, også bedriftsledere, men det er ikke sånn at de står bak alt sammen, og uten de står plutselig alle de ansatte arbeidsledige uten å føre til verdiskapning for samfunnet.

Tja. Det siste er vi vel strengt tatt enige om. Men vi trenger bedriftsledere, selv om den enkelte ikke er uerstattelig fra et globalt synspunkt. Arbeidsplasser skaper ikke seg selv. (Bortsett fra i offentlig forvaltning.) Vi får enes om å være litt uenige der, ellers må du flytte tråden til Politikk... ;)

Lenke til kommentar

Er det virkelig mulig å krangle så mye over noe så lite? Og jada, nå skal sikkert en eller annen fjomp sette meg på plass med at "vi krangler ikke, vi diskuterer". Ja. Keep telling yourself that.

Michael Jackson. Når han døde tror jeg 70% av menneskene i klasserommet mitt på den tiden gikk i sorg. Spontant. Ingen av dem kjente Michael og ingen av dem var vel gamle nok til å egentlig ha fått med seg glansdagene. Likevel har utrolig mange hørt på musikken hans. De har opplevd mye med den, hatt det moro og beundret han. Men hva var det de beundret? Engasjementet hans. Michael var dedikert til musikken sin og la både sin kropp og sjel inn i arbeidet sitt. Dette engasjementet kunne man nesten føle gjennom alt han gjorde og folk følte de hadde et bånd med han. Michael forandret verden med sin musikk.

Steve Jobs var også en mann med en ildfast dedikasjon, stort engasjement og et enormt driv for å få ting gjort. Dette er en person som startet i kjelleren hjemme og bygget seg et av verdens største selskap. Man gjør ikke sånt på 1-2-3, og spesielt ikke med så god kontroll og bevissthet. Han startet Apple og det gikk tålig bra. Kjøpte opp Pixar, som på den tiden var en del av Lucasfilm, hvor det fungerte som en maskinvare-hall for spesialeffekter. Jobs kjøpte det og snudde det rundt til å bli en av verdens største og mest suksessrike produsenter av animerte filmer. Deretter fikk han tilbake jobben sin i Apple, etter å ha startet et annet dataselskap som forsåvidt også gikk bra nok. Når han kom tilbake til Apple etter en del år hadde Apple nesten gått i bakken, men han snudde om hele skuta og har den dag i dag ikke bare gitt ut en iPod og en Toy Story film. Han har på samme måte som Michael gjort ting som andre mennesker har opplevd, brukt for å bygge en karriere og et liv og hatt det moro. Gjennom hans glødende engasjement og vilje til å gjøre noe har han laget og formet ting som har forandret verden.

Begge disse personene savner jeg. Verden trenger sånne som dem, og at de forsvinner er og blir en utrolig trist affære. De kunne begge gjort mye mer. Spesielt Steve, som alltid ville hatt ny teknologi å utnytte.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Er det virkelig mulig å krangle så mye over noe så lite? Og jada, nå skal sikkert en eller annen fjomp sette meg på plass med at "vi krangler ikke, vi diskuterer". Ja. Keep telling yourself that.

Så derfor måtte du selv delta i "kranglingen"? Jaja..:roll:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne IKKE fordra Steve når han uttalte seg om konkurrenter, eller når han manipulerte folk med alt for store ord på en scene. Han minnet meg alltid om en sur, hissig, streng og en mann som ikke tålte at noe gikk han i mot.

Dette til side, så skal det sies at jeg aldri hadde hatt den pcen idag om det ikke hadde vært for han, jeg hadde ikke hatt den mobilen jeg har idag, og sannsynligvis er det svært mye teknologi jeg ikke hadde hatt, hadde det ikke vært for Steve Jobs. Stor og ekstremt viktig person var han for verden. Selv om jeg ikke likte han på den måten han viste seg på, så betyr det ikke at jeg ikke er mektig imponert over hva han har oppnådd. Han skal ha mye ros. Punktum!

RIP

Endret av Open-Source
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var rimelig dumt sagt og viser at du ikke har fått med deg noe av det som er blitt skrevet. Alle er klar over de negative sidene ved Steve Jobs, allikevel mente folk det var nødvendig å få framheve de samme dag som han døde. Dette er i mot alt som heter for etikette og folkeskikk. Når en person avgår ved døden er det normalt at man trekker fram det positive. Nå er jo dette et forum som følger litt andre normer men trodde folk var litt mindre lavpanna enn dette.

Endret av arokh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Michael Jackson. Når han døde tror jeg 70% av menneskene i klasserommet mitt på den tiden gikk i sorg. Spontant.

Jeg tror en stor del av grunnen til at folk sørget er rett og slett fordi andre folk gjorde det. Mennesker har en tendens til å følge strømmen. Det var populært å like MJ fordi det er sosialt akseptert at musikken hans er bra, uten at den nødvendigvis er så mye bedre enn annen musikk. På samme måte som at folk som gjorde narr av at han var pedofil plutselig gikk inn i sørgemodus fordi de er hyklere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Steve Jobs var en mann med vilje, interesse og evne til å gjøre noe andre muligens ikke ville gjort på en langt nær så bra måte (hva dette noe er kan folk få definere som de vil). Og han har nok betydd en del for den IT-verden som er i dag.

-

De sendte live fra Apple-sjappa på Regents St. (CNN bl.a). Og blomster var lagt ned ved Apple-butikker i flere byer i England. Noen som vet om det var/har vært noe sånt i Oslo(eller hvorenn folk på forumet befinner seg)?

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...