superpotet Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 God kveld mine venner! Jeg er i behov av deres kunnskap på området moderne fotoapparater. Jeg trenger et kamera til kreativ bruk. Ta bilder til "kunst"-fotografering om dere skjønner, men noe som er minst like viktig er filmkvaliteten da jeg også skal bruke det til å lage kortfilmer, skoleprosjekter og slike ting. Jeg er relativt teknisk og har lyst til å ha det så avansert som mulig. Bottomline er vel egentlig at jeg vil ha så mange muligheter som mulig, og bra video/bildekvalitet. (Det er vel ganske standardkriterier ) Jeg har sett på mye forskjellig. Budsjettet mitt er vel slik at jeg helst bruker rundt 4000,- men jeg kan strekke meg til 8000,- hvis det virkelig er verdt det. Jeg skal en tur til USA i oktober og der er jo det meste 1000-2000,- billigere, noe som gjør at jeg kan strekke meg til ca 10 000,- norsk pris. Jeg har sett spesielt på de to superzoomkameraene Panasonic FZ150, Sony HX100V. Disse virker egentlig relativt perfekte,men slik jeg forstår er ikke superzoomkameraer spesielt gode på bildekvalitet, men hvor dårlige er de egentlig? Jeg har også sett på Sonys NEX serie, men aner virkelig ikke hvem jeg burde velge derfra. Disse får mye skryt, men NEX-3, NEX-C3, NEX-5, NEX-5N og NEX-7. NEX-7 er jo desidert best, men også dobbelt så dyr. Er den verdt det? (jeg synes den virker veldig fin) men Sony har jo også kameraet a65 som da er SLR i stedet for hybrid. Dette er ca 2000,- billigere en NEX-7 men de er relativt like (bortsett fra størrelsen). Størrelsen er irrelevant for meg, er isåfall a65 det beste? Jeg tar gjerne i mot nye forslag og takker veldig for hjelpen! TL;DR: Jeg vil hat et kamera som tar bra bilder og video og med masse muligheter. Hva burde jeg ta? Og er superzoom og hybridkameraer veldig mye dårligere enn speilrefleks eller er de bra nok? Lenke til kommentar
se# Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Som du sikkert allerede har forstått er det ikke noe kamera som er best på alt. Hvis du ser litt stort på det er slik: - Kompaktkameraer prioritere størrelse fremfor bildekvalitet, (vanligvis) innebygd søker osv. -Superzoomkameraer som FZ150 er i prinsippet et kompaktkamera (samme sensor) med mer zoom og gjerne innebygd søker - Speilløse systemkameraer har bildekvalitet som et speilrefleks (hvis du ser bort fra Pentax Q), men er gjerne mindre. De er gjerne bedre (det vil si mer brukervennlige) på video enn speilreflekser og du kan bruke søkeren også under videoooptak (gitt at de har søker). - Speilreflekser er på toppen av (denne) skalen på bildekvlaitet, men du må et godt stykke opp fra begynnerklassen for at de skal være bedre på bildekvalitet enn speilløses systemkameraer. I din prisklasse er det i praksis ingen forskjell. Til video er speilreflekser like bra på videokvalitet, men ikke på brukervennlighet. Kontinuerlig autofokus virker for eks dårlig (tregt) eller finnes ikke i det heletatt. Du kan ikke bruke søkeren mens du filmer. Sony A65 er forøvrig ikke et speilrefleks, jeg ville kalt det speilløst selv om det sitter et speil inni der, men du kan også se det som en mellomting. Uansett, det har elektronisk søker som virker under filming. Jeg synes vridbar skjerm er viktig ut fra dine kriterier. Søker som virker under filming ville jeg hatt, men om det er viktig for deg avhenger av dine preferanser og hvordan du skal bruke kameraet. Å si at en modell er riktig for deg er vanskelig, som nevnt over har alle fordeler og ulemper og her er det dine prioriteringer som må avgjøre. Merk at en del kameraer som ved første øyekast ser bra ut kan ha begrensinger som ikke kommer så godt frem, for eksempel lite justeringsmuligheter i videomodus. Det gjelder for eksempel Panasonic G3, men det kan godt være at det holder for deg likevel. Noen aktuelle modeller (alfabetisk): Canon 600D, Nikon D5100, Panasonic FZ150, G3 og GH2 (sannsynligvis for dyr). Sony A65, NEX-5n og NEX-7. Muligens også Olympus E-PL3. Endret 6. oktober 2011 av se# Lenke til kommentar
superpotet Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Som du sikkert allerede har forstått er det... .... ...Noen aktuelle modeller (alfabetisk): Canon 600D, Nikon D5100, Panasonic FZ150, G3 og GH2 (sannsynligvis for dyr). Sony A65, NEX-5n og NEX-7. Muligens også Olympus E-PL3. Tusen takk for svar! Ting ble veldig mye klarere! Selv om jeg fortsatt er veldig usikker når det gjelder hvilket kamera jeg burde kjøpe. Søker synes jeg virker som noe jeg trenger, å kjøpe det til NEX-5n gjør at dette koster omtrent det samme som Sony a65. Hvem av de to burde jeg gå for i såfall? NEX-7 frister veldig, men er den (bortsett fra størrelsen) bedre enn a65? Den koster trots alt 2000 mer. Cannon 600D og Nikon D5100 virker som særdeles bra kameraer, men a65 har 60fps video, bildestabilisering, kan ta 10 bilder per sekund og gps, så jeg tror jeg foretrekker den fremfor de to andre, selv om de er mye billigere. FZ150 er særdeles billig, men jeg tror nok jeg går for bildekvalitet. Endret 16. oktober 2011 av superpotet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå