Gå til innhold

Kan jeg bruke 533fsb?

nag-sinn

Anbefalte innlegg

Jeg har et hovedkort (sis650) som bare støtter opptil 400fsb men kan jeg alikevel bruke eks. et p4 2,4 ghz med 533fsb? På sida til hovedkortet står det at den ikke støtter 533fsb men jeg tenkte kanskje at dette er noe som e tilbakekompatibel som med et 8x og 4xagp. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Ja det skal gå fint å bruke en prosessor med 533MHz FSB, ulempen er da at FSB hastigheten kun vil kjøre på 400MHz som er det høyeste hovedkortet støtter. Hvis ikke kan det jo hende det finnes en BIOS oppdatering til hovedkortet som støtter 533MHz FSB?

Lenke til kommentar

En P4 2400Mhz med 533FSB kjører på 18x133Mhz. På et hovedkort som bare støtter 400FSB, vil CPUen bare kunne kjøre på 18x100Mhz = 1800Mhz. (Man må huske på at CPUen ikke veit hvilken frekvens den selv har, den vet bare at den skal gå med en frekvens 18 ganger raskere enn den frekvensen den får inn).

Og den multiplieren på 18x kan du selvfølgelig ikke endre. Intel vil jo ikke at du skal kjøpe en lavt klokka CPU, bare for å justere opp multiplieren for å få en rask CPU til prisen av en treg. Den er låst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...