Gå til innhold

Hvorfor tar ikke politiet noe selvkritikk?

Anbefalte innlegg

Men synes det bare er veldig rart av politiet å ikke ta selvkritikk overhodet da mange nok av den grunn mister respekt og tillit til politiet.

Tror nok politiet venter til den offisielle rapporten er klar.

Videre er det så alt for mange som skal ha de til å svare på "hva om" type spørsmål. Uansett sak så svarer aldri politiet på sånne spørsmål, da det ikke har noen ting å si for politiets kartlegging av situasjonen. Skal du gjøre en god evaluering så er det den faktiske situasjonen til en hver tid som er nøkkelen.

Politiet prøver seg med å dekke over sine to ansattes handlinger.

De usannsynlige tolkningene til forumtroll her inne gir en avsporet debatt. Kan ikke flere bruke ignorelista?

I din verden så fungerer det kanskje å bare lukke øynene når du ikke klarer å svare på motargumenter. Det heter diskusjon.no ikke tomkjetilvetbest.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe selvkritikk må de ta!

Utalelse fra forsvaret i februar:

I marsutgaven av mannebladet Alfa hevdes det at fjerning av HV 016 svekker terrorberedskap i Norge. Bildet som tegnes er galt, noe Forsvaret også har presisert gjentatte ganger det siste halve året.

Politiet hadde ene og alene ansvar for terrorberedskap. De skulle ha kunne stilt med et helikopter og en sniper. Er der bare lensmenn og konstabler i Norge? ingen SWAT?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet ankom kaia 17:52. Da kom det private båter inn med skadde.

Hvorfor kunne ikke de båtene ta politimannen og dama over? Var de redde?

Den enste båten som kom over med skadde var en robåt som valgte å legge i land et annet sted da de så politiet.

De to neste båtene som politiet fikk tak i ble kommandert til å møte Delta fordi de allerede hadde kommet til storøya.

Lenke til kommentar

Dessuten: Inntil en god stund etter at skytingen var over og ABB hadde overgitt seg, kunne de være langt ifra sikre på at det bare var en gjerningsmann. Kanskje de to ble igjen for eventuelt å avskjære rømlinger, eller beskytte de som kom i land, eller noe annet? Ingen av oss kan påstå å kjenne operasjonsmodusen til denne gruppen godt nok til å konkludere med noe som helst. For alt de visste kunne øya vært besatt av topptrente geriljasoldater fra Al-Quaida, og da ville jeg også vært forsiktig.

Det er voldsomt så mange eksperter som plutselig har kommet frem fra skjulestedene sine etter denne hendelsen. For noen dager siden kunne man nesten tro halve Internetts norske befolkning var høyt kvalifiserte psykiatere, og her har vi sannelig en hel tråd full av politivitere og taktiske genier som det er en skandale at ikke er innlemmet i 22.juli-kommisjonen.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Av det jeg har sett virker det som om politiet ikke tar noen selvkritikk etter 22/7, selv etter all kritikken som er kommet. Virker litt idiotisk av meg når det for mange er klart at de har gjort feil, og likevel er det ingen selvkritikk. Jeg tror egentlig politiet bare taper på å ikke ta litt selvkritikk i media da mange mister respekt for politiet. Har i hvert fall funket bra for meg å ta selvkritikk når jeg failer, får større press på seg til å gjøre det bedre, men jeg håper politiet prøver å lære mest mulig fra denne hendelsen slik at de kan gjøre en bedre jobb om det blir en neste gang.

Hvis politiet skal ta selvkritikk må det være på riktig grunnlag, og ikke på grunnlag av løgn fra media. For eksempel medias løgn, der de feilsiterte en i Politidirektoratet, og skulle ha det til at han sa det var absolutt ingenting som kunne vært gjort bedre, eller hva det var igjen. Og da assisterende politidirektør følte seg tvunget til å gå ut i media og påpeke feilsiteringen, klarte løgnaktige journalister jaggu å vinkle det også til at det var politiet som hadde driti på draget.

Journalister eier pokker meg ikke skamvett. De lyver først, og når noen går ut og tilbakeviser løgnene fra journalistene, rakker journalistene ned på vedkommende.

I marsutgaven av mannebladet Alfa hevdes det at fjerning av HV 016 svekker terrorberedskap i Norge. Bildet som tegnes er galt, noe Forsvaret også har presisert gjentatte ganger det siste halve året.

Politiet hadde ene og alene ansvar for terrorberedskap. De skulle ha kunne stilt med et helikopter og en sniper. Er der bare lensmenn og konstabler i Norge? ingen SWAT?

Hva mener du politiet må ta selvkritikk på her?

Når det gjelder "SWAT", så må du huske på at virkeligheten ikke er en Hollywood-film. Det er ikke bare for Rambo å hoppe i et tilfeldig helikopter, fly til åstedet i løpet av to minutter, og skyte skurken i panna fra flere kilometer unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder "SWAT", så må du huske på at virkeligheten ikke er en Hollywood-film. Det er ikke bare for Rambo å hoppe i et tilfeldig helikopter, fly til åstedet i løpet av to minutter, og skyte skurken i panna fra flere kilometer unna.

– Politihelikopteret kunne fløyet opp skarpskyttere

Den tidligere polititoppen Finn Abrahamsen mener politihelikopteret kunne utgjort en avgjørende forskjell under skytingen på Utøya. Det var parkert for å spare penger.

...

– Det er ingen tvil om at Norge har kun ett helikopter – Sverige har sju, og til alt overmål er det slik at det norske politihelikopteret står nokså mye på bakken.

...

Det svært avanserte kameraet om bord ville etter kort tid og på svært lang avstand ha fanget opp massakren på øya og overført direktebilder til ledelsen i Oslo politidistrikt. Da ville de umiddelbart sett det som skjedde.

...

Kilder i politiet sier til TV 2 at man kunne fått plass til to politifolk med våpen i helikopteret. I ytterste konsekvens opptil fire – ved å ta ut seter og utstyr.

– De kunne løftet med seg to skarpskyttere fra Oslo. Systemoperatøren i helikopteret kunne vært satt på bakken, og de kunne ha fløyet opp og gjort den jobben de skulle ha gjort, mener Abrahamsen.

...

Det er også et faktum at Beredskapstroppen som allerede var i aksjon i Oslo ba om å få bistand av et større helikopter fra Forsvaret klokken 16.50 – før Utøya-skytingen.

Først klokken 19.26, flere timer etter, ble dette formelt innvilget.

Er kanskje litt hardt i å si at ting ikke kunne vært gjort bedre.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

HV016 er enheten som militæret hadde, som var spesialtrent innenfor en rekke "moderne" scenarioer. Har du lest det som er linket til? Det at det ikke finnes et A-team i politiet, trent til krig mot terror er latterlig etter en så lang Stoltenberg regjering.

Du har nok missforstått rollen til swat hvis du sammmenligner det med rambo. For å forklare det enkelt så var HV016 militærets swat team. Det at Politiet ikke har fulgt opp nedleggelsen av en slik avdeling når de har vert klar over nedleggelsen og hvilket ansvar de har iforhold til terrorangrep, er kritikkverdig.

Jeg har med stor interesse fulgt med i debatten omkring HV 016 og de oppgaver som avdelingen er tiltenkt ved et eventuelt terroranslag i Norge

....

Det som uroer meg er at vi her har en spesialavdeling som har meget godt utstyr og som består av godt utdannet personell. Nå synes det som om Forsvarssjefen – etter betydelig politisk press – har gått tilbake på sin første beslutning om å nedlegge HV 016. Dette skaper uvisshet om avdelingens skjebne.

Hvorfor ikke la HV 016 bli en del av Politireserven?

Lenke til kommentar

Dessuten: Inntil en god stund etter at skytingen var over og ABB hadde overgitt seg, kunne de være langt ifra sikre på at det bare var en gjerningsmann. Kanskje de to ble igjen for eventuelt å avskjære rømlinger, eller beskytte de som kom i land, eller noe annet? Ingen av oss kan påstå å kjenne operasjonsmodusen til denne gruppen godt nok til å konkludere med noe som helst. For alt de visste kunne øya vært besatt av topptrente geriljasoldater fra Al-Quaida, og da ville jeg også vært forsiktig.

Det er voldsomt så mange eksperter som plutselig har kommet frem fra skjulestedene sine etter denne hendelsen. For noen dager siden kunne man nesten tro halve Internetts norske befolkning var høyt kvalifiserte psykiatere, og her har vi sannelig en hel tråd full av politivitere og taktiske genier som det er en skandale at ikke er innlemmet i 22.juli-kommisjonen.

"Fram fra skjulesteder"? Fordi du ikke er enig i sunn fornuft? Ikke drit deg ut.

Fakta: Politiet skal gripe inn uansett og ikke velge seg det mest usannsylige og skremmende scenarioet slik at de kan la være å gjøre noe. Ingen har meldt om flere stykker. De fleste har meldt om 1 mann.

Forresten: DERSOM det var flere, skulle de bare latt dem skyte løs?

Nei, du....

Lenke til kommentar

Fakta: Politiet skal gripe inn uansett og ikke velge seg det mest usannsylige og skremmende scenarioet slik at de kan la være å gjøre noe. Ingen har meldt om flere stykker. De fleste har meldt om 1 mann.

Politiet skal gripe inn så langt det lar seg gjøre. Det dummeste du gjør når du står opp i en stressende situasjon er å bare stupe hodeløst inn og håpe på det beste. Det blir litt som om en ambulanse skal kjøre i 250km/t fordi det står liv på spill. Bruker du hodet så ser du at dette ikke her holdbart i lengden, og selv om det går bra både en, to og tre ganger så er det ikke forsvarlig. Vi har en Deltatropp her i Norge for en grunn. Politiet gjorde det eneste rette utifra informasjonen de hadde på tidspunktet, noe annet ville vært dumdristig og naivt. Går du hodeløst inn i en hver situasjon som politi, så varer ikke karrieren din lenge.

Forresten: DERSOM det var flere, skulle de bare latt dem skyte løs?

to døde politimenn ville i hvertfall ikke gjort noe godt. Delta er til for en grunn.

Lenke til kommentar

forresten hva skjer med logo til nettsted du linket til? så det ètter jeg trykte "like" . Jeg vet man finner den over alt i verden på urgammelt historisk materiale men okkulte krefter har absolutt undertrykt dèt bildet til de grader en ikke vil bli koblet til dèt symbolet for 5 flate øre, ikke lur folk.!

http://www.youtube.com/watch?v=cogTe17JAC8

Lenke til kommentar

Så det ikke før nå, solkorset er en side jeg aldri har vert innepåfør, så jeg vet ikke hva som finnes der. Men kan tenke meg til det...

Det som er spesielt er at dette er den eneste siden som har tatt vare på den artiklen fra aftenposten... Aftenposten selv har ikke den...

Jeg har ikke en time og 50 min akkurat nå, kan du forklare youtubefilmen kort?

Lenke til kommentar

Så det ikke før nå, solkorset er en side jeg aldri har vert innepåfør, så jeg vet ikke hva som finnes der. Men kan tenke meg til det...

Det som er spesielt er at dette er den eneste siden som har tatt vare på den artiklen fra aftenposten... Aftenposten selv har ikke den...

Jeg har ikke en time og 50 min akkurat nå, kan du forklare youtubefilmen kort?

ja ganske modig av ap.no å ta den bort hvis det er tilfellet..

Vel kort og godt, nazistene tapte ikke 2.verdenskrig...

Lenke til kommentar

ja ganske modig av ap.no å ta den bort hvis det er tilfellet..

Vel kort og godt, nazistene tapte ikke 2.verdenskrig...

Nice tuch den med ap.no

Er det noen som tørr og gidder å ta kontakt med ap.no og høre hva som har skjedd?

Hitler døde jo, og alle hjernene hans flytta jo til usa når hitlertyskland ikke kunne støtte forskningen dems lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--En-meget-grov-feilprioritering-6668403.html

oisann.

"Kort tid etter terrorangrepet 22. juli var det mye omtalte politihelikopteret klart til bruk, stikk i strid med opplysninger som tidligere er kommet frem. Dersom krisestaben i politiet hadde bedt om det, kunne helikopteret vært i luften over Regjeringskvartalet rundt klokken 16.30."

Husker media og talsmenn aktivt promoterte noe helt annet. Hva i huleste får dem til dèt nivået av idioti.

Endret av erlendeg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 fjern ble til 10 haner, er de ikke det de sier?

Husker media og talsmenn aktivt promoterte noe helt annet. Hva i huleste får dem til dèt nivået av idioti.

Eneste jeg har hørt hittil er hvor dyrt det er å ha helikopteret i drift. Er utrolig at noen ikke har utnyttet den svake siden til politiet som media så aktivt har rettet søkelyset sitt på.

- I dette tilfelle har jeg skjønt at politihelikopteret ble parkert i ferien for å spare penger. Jeg skjønner at ingen i ledelen ved Oslo politidistrikt i sine villeste fantasier kunne ha tenkt seg det scenarioet som skjedde den 22. juli. Men det er jo nettopp derfor beredskapen må og skal opprettholdes.

to døde politimenn ville i hvertfall ikke gjort noe godt. Delta er til for en grunn.

Jeg syns det er en riktig avgjørelse å ikke sende inn de 2 første som rykket ut. Men det har noe med at jeg er oppvokst med myte at 1 politimann aldri vil gå mot 2 personer...

Det er sant som du sier at Deltagutta er de som skal brukes til denne typen oppdrag. Problemet er bare at Delta ikke fyller stillingskravet sitt. Delta bør ligge på nivå som tidligere HV016, og det gjør de ikke. Resultatet er at Norge sitter igjen med et ufulstendig forsvar mot krigen mot terror.

Endret av hvafaen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...