Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser under spilling. Må restartes.

Anbefalte innlegg

Halloen!

Har store problemer med min stasjonære maskin, den henger seg opp under spilling. Det kan være hva som helst fra Minecraft til BF3. Kjører spillene fint, men etter en times tid(varierer veldig) så henger den seg opp å jeg må restarte. Skjer alltid å har vært slik lenge, først nå jeg orker å ta det opp for å finne ut hva det kan være.

Får ikke den klassiske blåskjermen, når den henger seg så stopper bildet å siste "lyd" går i en loop helt til jeg manuelt må restarte maskina.

Har dere noen peil hva det kan være? Noen muligheter for at jeg kan lasta opp en fil som viser hva som skjer når den krasjer? (hvordan?)

min maskin:

Gainward GeForce GTX 560 1GB PhysX

AMD Phenom II X4 965 Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3, ATX, AMD890GX+SB850, DDR3

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP

Noen som har peil? begynner å bli mektig lei!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis en PC henger under spilling og kun under spilling så er det fordi noe blir for varmt.

Årsaken kan være støv, manglende/dårlig kjølepasta mellom prosessor og kjøleribbe, manglende luftstrøm rundt komponenter eller underdimensjonert strømforsyning. I sjeldne tilfeller så kan en dårlig montert minnebrikke også gi feilsymptomer når den blir varm.

Det første jeg ville gjort var å ta av viften fra hovedprosessorens kjølevifte og se om ribben er full av støv. Støvsuge denne og veldig ofte så vil det løse problemet. Sjekk også ribben til grafikkprosessoren.

Hvis ribben mot formodning er ren så er det å ta ut og sette inn minnebrikker.

Hvis det ikke hjelper så er det å ta av ribben fra hovedprosessoren og legge ny kjølepasta.

Hvis det ikke hjelper så er det å analysere viftekonfigurasjonen i kassen for å se om det oppstår "dødsoner" uten luftstrøm rundt prosessoren. Spenningsregulatoren min hadde en tendens til å bli for varm pga. dette og ikke noe av det over hjalp.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens!

Alle drivere er up to date, har vært nedi kassa å "rengjort" men har ikke tatt ut komponentene, bare ram brikker. Prøvde å bytte slots på de for å se om det hjalp.

Får prøve en skikkelig rengjøring imorgen, ut med det meste å sjekke pasta osv.

Lenke til kommentar

etter nok en klikk midt i gaming så fant jeg ut at nok er nok.

Tok av cpu vifta å den var (som forventet) full av støv, men cpuen satt som støpt på vifta. Kjølepastaen er som superlim, turte ikke bryte for mye da. Den sitter bom fast. Er det vanlig?

Trur muligens det blir innkjøp av noe nytt imorgen..

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt ny cpu vifte, ble en del stillere her nå ja.

Innstalerte speedfan for å sjekke temperaturer, akkurat slått på pc å eneste jeg har på er winamp og firefox. Speedfan viser en temperatur på 62C på GPU og 45C på "Temp1". Resten ligger på rundt 35 og nedover.

Er det normalt at GPU har så høy temperatur?

er litt redd for å starte opp noen spill sånn i tilfelle jeg svir noe:p

Skjermkortet er så å si helt nytt ut av eska, kjøpte det for ca. 1.5 mnd siden.

tok en runde BF, samme feil som sist! pcen hengte seg opp å måtte restarte..

Core lå på rundt 55C og GPU 85C ifølge Speedfan.

Endret av Laplander
Lenke til kommentar

Jo eldre disken er jo større sjanse er det for at den kommer til å ryke.. Den kan også begynne å bli treig eller er treigere en nyere disker på markedet. Du kan feks Oppgradere til en SSD til OS og programmer og beholde den gamle til spill og slikt..

Kabinettet du har er ikke helt ille... Men kunne sikkert hatt godt av et par vifter til..

Lenke til kommentar

4-5år gammel kanskje.

Skal sjekke ut de diskene du anbefaler.

Takk for hjelp forresten:)

No prob.

Crucial m4 er vel mest bang for the buck.. Spesielt etter firmware updaten som øket ytelsen opptil 25%

Må huske at en PSU taper seg mellom 5-10% i året sånn i snitt også da.. (avhengig av noen faktorer så klart)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten oppdatering:

Har enda ikke fått noen forandring på maskina. Skrev mail til komplett å de ville at jeg skulle sende inn hele maskina. Tar 580kr+- i timen for å feilsøke etter problemet.. Det utgår:P

Jeg bestilte meg en ny PSU med mer futt istedet, får håpe det løser problemet.

Endret av Laplander
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...