Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forbedre seg sosialt

Anbefalte innlegg

Halla, godtfolk.

Har alltid vært veldig forsiktig når det kommer til å være utadvendt, særlig når det kommer til jenter. Har mange gode venner og er ifølge dem en konge fyr (innrømmelser som ofte kommer i fylla), og har eit rykte om å være sådan en fyr. Problemet er at eg sliter med å bli kjent med nye folk, og igjen, spesielt jenter. Føler meg bokstavlig talt ut som Socially Awkward Penguin i visse situasjoner, og blir skikkelig beta, iallefall i mine auge.

Korleis kan eg arbeide med det? Er en ganske selvreflektert person og skjønner at det er eit luksusproblem som har eit ganske enkelt svar. Tror at problemet mitt ligger i at eg aldri tar kontakt. Som f. eks. på facebook, er det normalt å snakke med folk en kanskje ikkje har snakka så veldig mykje med? Bruker chatten i facebook kun til mine beste venner, ser det personlig som litt "stalkerish" å plutselig begynne å chatte med en som ein ikkje vanligvis snakker så mykje med. Dei fleste vennene mine derimot, kan snakke med alle og kven som helst, uten å tenke over det, men er det vanlig? Er facebook en gyldig arena å bli meir kjent med jenter en kanskje har utvekslet kun et par ord med? Har rett og slett eit litt over mildt tilfelle av sosial angst, men når eg blir kjent med personen blir eg heilt normal.

Leser ofte denne seksjonen av forumet for å se om eg kan lære litt av andres problemer og løsninger, og rett og slett for underholdning.

Spørsmålet blir vel kordan ein skal stifte eit behaglig vennskap? Ka er den vanligste framgangsmåten? Dei som eg allerede kjenner godt er eg super-behaglig rundt, men dei blir eg gjerne kjent med gjennom klasse og slikt. Og problemet er hovedsaklig jenter, kan ikkje huske å ha aktivt tatt kontakt med en jente, er nesten redd for dem, virker som en er nødt å bli kjent med dem på en heilt anna måte... Patetisk, men sant :thumbdown:

Er ikkje heilt sikker på kva eg prøver å få ut av ditta, det eg har snakka om no er eit problem når eg reflekterer over det, men vil ellers se an at eg har eit greitt sosialt liv.

Og tror forresten ikkje på bøker som The Game osv. for ein total reformatering av meg som person. Er heilt grunnleggande forbedring av sosialferdigheter det er snakk om.

Postet av anonym: 1de2982da91b713b66d277f773544068

Postet av anonym: 27f3386f426987839d3f13e562b9aeea

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Først og fremst, hvis du skal bruke facebook er det jo bare å kommentere noen statuser (ikke alle, men det tror jeg du skjønner :) ) eller noe, og ja, kanskje chatte eller noe.

Small talk er undervurdert. Du virker som du sier oppegående så tror ikke du vil få noe problemer hvis du bare slapper av og tørr å prøve deg. Icebreakers som å spørre om ting som er vanlig å spøre om, (Hva studerer du, hvor kommer du fra, hva kunne du tenke deg å studere/jobbe med, osv osv.. ) og som dukker opp, du ser jo selv når noen syns et emne er interesant når de utdyper fremfor å svare kort, så kan du jo prøve å skape en diskusjon eller en samtale ut fra noe hun virker interesert i.

Et beskjedent kompliment gjør deg ikke til en pågående gris, komplimenter kjolen eller noe, det er hyggelig men ikke så direkte at det kan gjøre noen skade.

Men det viktigste iallefall jeg legger merke til hos gutter er om de er avslappet eller anspent, smil og vær med i samtalen, ellers vil man jo ikke snakke med noen hvis det virker som man bryr dem med å fortsette samtalen..

Kan hende dette ble for simpelt for deg og at du var ute etter andre råd, men det var iallefall det jeg har å komme med..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Godt råd, har opplevd at ting flyter bedre når eg slapper av og glir lettere inn i samtaler. Føler dog ut som eg er nødt å analysere situasjonen for å finne ut kva eg skal si, og det å ta en spøk blir som å ta en risk, istedenfor ein heil casual ting, sånn som det i "tryggere" omgivelser.

Er vel bare en øvingssak :)

Lenke til kommentar

Og tror forresten ikkje på bøker som The Game osv. for ein total reformatering av meg som person. Er heilt grunnleggande forbedring av sosialferdigheter det er snakk om.

Total reformatering, nei. Forbedring? Ja, men kun om du faktisk GJØR noe. Sjekkebøker gjør deg ikke sosial - det er det du som gjør.

Det skader ikke om du leser noen slike bøker, men det har null praktisk nytte hvis du ikke jobber hardt.

Om du er anspent og derfor ikke greier å slappe av, så må du begynne å tøye ut og drive med avspenningsøvelser. Dette vil ikke bare gjøre deg mer avslappet, men også påvirke hvordan du tenker.

Hvis du vil bli god i smalltalk, så må du rett og slett bare øve, øve og atter en gang øve. Det finnes ingen snartveier. Snakk med flere personer, vær nysgjerrig.

Anbefaler deg å lese How to win friends and influence people av Dale Carnegie

Lenke til kommentar

Total reformatering, nei. Forbedring? Ja, men kun om du faktisk GJØR noe. Sjekkebøker gjør deg ikke sosial - det er det du som gjør.

Det skader ikke om du leser noen slike bøker, men det har null praktisk nytte hvis du ikke jobber hardt.

Om du er anspent og derfor ikke greier å slappe av, så må du begynne å tøye ut og drive med avspenningsøvelser. Dette vil ikke bare gjøre deg mer avslappet, men også påvirke hvordan du tenker.

Hvis du vil bli god i smalltalk, så må du rett og slett bare øve, øve og atter en gang øve. Det finnes ingen snartveier. Snakk med flere personer, vær nysgjerrig.

Anbefaler deg å lese How to win friends and influence people av Dale Carnegie

Såg litt på boka (wikipedia), og den virker jo til å være fornuftig. Var innom ein nettbutikk, og ser at det ligger to bøker ute, den "vanlige", og ein "Digital Age" versjon. Bør begge bøker investerest i?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...