Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Coil bytte - Burde jeg bytte alle når jeg bytter én?


Petter22

Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål til de som kansje har noen kommentarer om saken.

Var innom nylig på verksted med min audi da jeg måtte bytte 2 av mine coiler i motoren. De 2 andre fikk jeg beskjed om var i orden. I ettertid tenker jeg om det kansje ville være "lurt" å bytte de 2 andre også, eller om dette er irrelevant siden disse var i orden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet helt enig med Zanta, og man bytter normalt bare den/de som er defekt.

 

Men dersom du feks har 1,8T motoren så er det i høyeste grad en kjent feil, men samtidig blir det vanskelig å påstå du vet de andre vil ryke snart. Med andre ord litt vanskelig å plassere i Zantas resonnement. Det er i alle fall mitt inntrykk at det er svært tilfeldig når eller ved hvilken kjørelengde/alder disse coilene takker for seg. Og hvis du hadde bilen inne på merkeverksted så har du i hvertfall ikke lenger coiler av de serienummer som nærmest er dømt til å dø.

Lenke til kommentar

Delepris kontra arbeidskostnad er det som må avveies her. Når man overhaler en motor eller girkasse, så bytter man stort sett alle slitedeler selv om de bare er litt slitt, fordi det er så mye arbeid, og derfor dyrt, å demontere alt en gang til, når det ryker noe senere.

 

Faren for at en feil kan gi større reparasjoner er også et moment når det gjelder å bytte ting som er i orden, men som man vet har en iboende svakhet. At en coil ryker får a) ingen katastrofale følgeskader, og er (sannsynligvis) b) forholdsvis enkelt å bytte senere, så i det tilfellet er det ingen grunn til ikke å vente med resten.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet enig i den resoneringen også (fra Inge R).

 

Og katastrofale følger får det neppe, men det er verdt å nevne at en del av de som opplever coil-svikt på 1,8T har måttet taues til verksted, og for dem som klarer å kjøre så kan det ødelegge katalysator, redusere smøre-evne i motor, og feks kjøring på 3 sylindre i kombinasjon med Multitronic girkasse er ingen god kombinasjon. (Men vet jo fortsatt ikke hva trådstarter faktisk har, bortsett fra at det er en Audi, så er ikke sikkert noe av det jeg skriver er spesielt relevant for han) Prøver bare å belyse det hele fra en litt annen vinkling.

 

Møller bytter visstnok alle coiler på garanti, dersom man har "de rette" serienummer. Men kommer den inn etter det blir såvidt jeg vet kun defekt coil byttet. Har sett at VW USA sin policy på 1,8T var at de byttet en coil først, og hvis en til røk senere ble alle byttet. Er vel mye skrevet om dette, men en grei oppsummering av problematikken kan man feks se her; VW and Audi 1.8T Engine Coil Problems

 

Det nevnes bla at kaldt vær ser ut til å være en faktor. Jeg er enig med de som sier at man kun bytter defekte coiler, men må likevel innrømme at jeg personlig, med akkurat den 1,8T fra VAG, nok ville følt meg litt mer komfortabel på en nattlig tur over en stormfull fjellovergang med en ny coil i bagasjerom. Dog er faktum at de færreste jo har det, og de fleste kommer seg frem uten kranbil likevel. ;)

Lenke til kommentar

Det beste er nok å bare bytte alle coilene, er 2 av de alerede ødelagt så er de andre mest sannsynlig tar de også kvelden snart :thumbup:

 

Ingen av coilene var defekte. Det ble bare avdekket på servicen at jeg hadde 2 av den typen som var "feilprodusert" disse ble byttet gratis pga garanti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...