Karl-Ivar Skrevet 6. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2011 Det er vel ikke snakk om å lytte til den ene eller den andre. Dette nettstedet utvikles, som de fleste andre, av brukerne selv. Er man passiv, klarer man ikke å påvirke. Jeg har også tidligere etterlyst de som savner de kritiske, dype kommentarene. At de bare er sporadisk innom og beklager seg over hvor dårlig det er her, hjelper da ingen ting. Jeg har bare et budskap: Sett i gang, brett opp armene og gå foran. Etterhvert vil flere følge etter. Problemet er at dere ønsker at de inaktive skal være mer aktive. Med en gang man forsøker å være aktiv blir man slått tilbake. Og igjen, det er for mye fokus på å få mest visninger og kommentarer. Hva hjelper det med å bruke tid på utfyllende kommentarer når ingen er interresert i å høre? Grunnen til at jeg ikke benytter det noe særlig selv er fordi jeg allerede poster mine bilder andre steder. Jeg får ikke nødvendigvis mange visninger eller kommentarer der, men det spiller liten trille for meg. Og som nevnt ovenfor av andre: Jeg tror Digit.no kunne trengt en oppussing. Jeg har en følelse av at vi henger 10 år etter på design. Ja de inaktive skal være mere aktive....for mye fokus på å få mest visninger og kommentarer. Ser at det som skrives og ønskes på digit er at vi rett og slett mangler folk som gir skikkelige tilbakemeldinger. Jeg vil tro at det i øyeblikket er skikkelig behov for feks. Bjørnar Pedersen her, med gode tilbakemeldinger. Kanskje vi skulle skrangle litt å høre om han kunne ta en stund her for litt bet. For meg så virker det som om situasjon på digit i øyeblikket sliter med "bivirkninger" etter å stadig legge til rette for de som roper høyest og kanskje aldri har vært i flertall her. Derfor lurer jeg rett og slett på om digit har klart å favne "alle" og er attraktiv nok for de som er og evnt. nye. For meg så er digit spennende så lenge en viss person fortsetter å legge ut sine suverene bilder her, bildene hans er inspirerende og inovative i mine øya, jeg følger med og gleder til han kommer med et nytt bilde. Lenke til kommentar
Karl-Ivar Skrevet 6. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2011 Det er vel ikke snakk om å lytte til den ene eller den andre. Dette nettstedet utvikles, som de fleste andre, av brukerne selv. Er man passiv, klarer man ikke å påvirke. Jeg har også tidligere etterlyst de som savner de kritiske, dype kommentarene. At de bare er sporadisk innom og beklager seg over hvor dårlig det er her, hjelper da ingen ting. Jeg har bare et budskap: Sett i gang, brett opp armene og gå foran. Etterhvert vil flere følge etter. Problemet er at dere ønsker at de inaktive skal være mer aktive. Med en gang man forsøker å være aktiv blir man slått tilbake. Og igjen, det er for mye fokus på å få mest visninger og kommentarer. Hva hjelper det med å bruke tid på utfyllende kommentarer når ingen er interresert i å høre? Grunnen til at jeg ikke benytter det noe særlig selv er fordi jeg allerede poster mine bilder andre steder. Jeg får ikke nødvendigvis mange visninger eller kommentarer der, men det spiller liten trille for meg. Og som nevnt ovenfor av andre: Jeg tror Digit.no kunne trengt en oppussing. Jeg har en følelse av at vi henger 10 år etter på design. Ja de inaktive skal være mere aktive....for mye fokus på å få mest visninger og kommentarer. Ser at det som skrives og ønskes på digit er at vi rett og slett mangler folk som gir skikkelige tilbakemeldinger. Jeg vil tro at det i øyeblikket er skikkelig behov for feks. Bjørnar Pedersen her, med gode tilbakemeldinger. Kanskje vi skulle skrangle litt å høre om han kunne ta en stund her for litt bet. For meg så virker det som om situasjon på digit i øyeblikket sliter med "bivirkninger" etter å stadig legge til rette for de som roper høyest og kanskje aldri har vært i flertall her. Derfor lurer jeg rett og slett på om digit har klart å favne "alle" og er attraktiv nok for de som er og evnt. nye. For meg så er digit spennende så lenge en viss person fortsetter å legge ut sine suverene bilder her, bildene hans er inspirerende og inovative i mine øya, jeg følger med og gleder til han kommer med et nytt bilde. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg innser jeg tråkket litt i baret her, har vært veldig flink til å presisere selv at digit er en bildekritikkside, ikke et galleri. Riktignok i forbindelse med diskusjoner om man skal kunne reservere seg for kommentarer. Ellers er det ingen fare med meg, legger ut bilder andre steder også. Akam tiltaler meg overhode ikke, så det er ikke noe alternativ. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 7. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2011 Jeg innser jeg tråkket litt i baret her, har vært veldig flink til å presisere selv at digit er en bildekritikkside, ikke et galleri. Riktignok i forbindelse med diskusjoner om man skal kunne reservere seg for kommentarer. Ellers er det ingen fare med meg, legger ut bilder andre steder også. Akam tiltaler meg overhode ikke, så det er ikke noe alternativ. Bare for å spinne litt videre - hva om digit.no fikk mulighet for en egen portifolio typ side? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2011 Bare for å spinne litt videre - hva om digit.no fikk mulighet for en egen portifolio typ side? Tenker du deg da en side vi selv vedlikeholder, og legger inn de vi selv liker best? Lenke til kommentar
wasco Skrevet 7. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2011 For meg så er digit spennende så lenge en viss person fortsetter å legge ut sine suverene bilder her, bildene hans er inspirerende og inovative i mine øya, jeg følger med og gleder til han kommer med et nytt bilde. Bare en Jeg synes det er mange som legger ut flotte bilder. Selvsagt er det også de som legger ut dårlige, eller kanskje jeg heller skal si lite spennende bilder. Men det går sjeldent en dag uten at jeg får en WOW opplevelse her inne på Digit. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 7. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2011 Tenker du deg da en side vi selv vedlikeholder, og legger inn de vi selv liker best? Som ett slags brukergalleri hvor brukeren selv velger hvilke bilder h*n ønsker. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2011 Som ett slags brukergalleri hvor brukeren selv velger hvilke bilder h*n ønsker. Kan fungere det. Lenke til kommentar
Terje Skrevet 7. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2011 Bare for å spinne litt videre - hva om digit.no fikk mulighet for en egen portifolio typ side? Det er ingen dum ide det! Skal skrive det ned :-) Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2011 Bare for å spinne litt videre - hva om digit.no fikk mulighet for en egen portifolio typ side? Det er ingen dum ide det! Skal skrive det ned :-) Dette har blåst litt ut av dimensjoner. Det hele begynte med at jeg fortalte jeg hadde slettet noen bilder, det er snakk om en håndfull stykker. En splitting av bildekritikken og bildegalleriet har jo blitt diskutert tidligere. Nå syns jeg dere må holde tunga rett i munnen. Jeg ønsker et konkret svar her på de forslag jeg startet tråden med. Er det noe som skal skrives ned, eller forbigås de i stillhet? Dere kan jo også reflektere over hvorfor aktivitetene er gått ned. Er gjort endringer etter at vi startet opp, som har gjort at folk mister interessen. Endringer etter forslag, som det er nevnt tidligere i tråden, fra de som skriker høyest, men som likevel bidrar minimalt? Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 7. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2011 Bare for å spinne litt videre - hva om digit.no fikk mulighet for en egen portifolio typ side? Det er ingen dum ide det! Skal skrive det ned :-) Dette har blåst litt ut av dimensjoner. Det hele begynte med at jeg fortalte jeg hadde slettet noen bilder, det er snakk om en håndfull stykker. En splitting av bildekritikken og bildegalleriet har jo blitt diskutert tidligere. Nå syns jeg dere må holde tunga rett i munnen. Jeg ønsker et konkret svar her på de forslag jeg startet tråden med. Er det noe som skal skrives ned, eller forbigås de i stillhet? Dere kan jo også reflektere over hvorfor aktivitetene er gått ned. Er gjort endringer etter at vi startet opp, som har gjort at folk mister interessen. Endringer etter forslag, som det er nevnt tidligere i tråden, fra de som skriker høyest, men som likevel bidrar minimalt? Enig med du i det meste av det du startet denne tråden med! Nå har du vel egentlig markert tråden som løst også, så de "løse" trådene som er viklet inn her kan vel fortsettes i et eget "nøste" kanskje.....? Blir forvirret av slike "løse tråder" jeg! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2011 Dere kan jo også reflektere over hvorfor aktivitetene er gått ned. Er gjort endringer etter at vi startet opp, som har gjort at folk mister interessen. Endringer etter forslag, som det er nevnt tidligere i tråden, fra de som skriker høyest, men som likevel bidrar minimalt? Jeg tror at aktivitetsnivået har gått ned av to grunner. For det første er ferien over og folk har det travelt med hverdagssyslene. Samtidig har ikke digit.no nyhetens interesse lenger. Jeg tror ikke endringene som har blitt gjort betyr noe fra eller til, da valgmulighetene i dag bør dekke alles behov for karakterer og nivå på kritikken. Av ting som mangler, så er det kun en ting som jeg savner nå. Og det er å legge inn flere versjoner av bilder i en og samme tråd. Vi har en workaround ved å linke inn nye bilder via foroumet, men det er ikke helt ideelt. Så det som kreves nå er rett og slett mer aktivitet på kommenteringsfronten. Og der kan alle bidra. Lenke til kommentar
Terje Skrevet 8. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2011 Hvordan ser det ut med antall treff på sidene, nye medlemmer? Aktiviteten har gått ned, men ikke avskrekkende i forhold til antall visninger. Vi følger imidlertid med og planlegger å gjøre grep i forhold til dette. Mest konkret er vel planene om økt tilknytting til akam. Resultater av dette regner jeg med at er på plass innen en ukes tid. Jeg mener forsiden bør få seg et ansikts-løft. Helt enig. Planen i sommer var å bygge opp nye digit med så likt design som gamle digit som mulig, slik at brukerne kunne kjenne seg igjen. Utover dette har det ikke blitt gjort så mye. Noen layoutgrep må til, og det vil komme i forbindelse med akam-tilnærmingen som beskrevet over. Først og fremst syns jeg nye "siste bilder" bør erstattes med "Populære bilder". Siste bilder ligger jo øverst på Bildekritikken, kan da ikke være nødvendig å ha de dobbelt opp. Godt poeng jeg ser deles av flere. Skal skrive det ned og ta det ved anledning. Jeg lurer også på formelen for Populære bilder. Det er tydeligvis ikke noe rekkefølger her. Formelen er som følger: Fra siste 24 timer hentes det ut: - De 3 best vurderte (snittkarakter * sum karakterer) - De 6 mest viste bildene I listen med de tre best vurderte bildene settes det inn 3 bilder fra listen over de mest viste bildene (Denne listen inneholder 6 bilder slik at man har 3 å sette inn dersom de 3 andre er de samme bildene som ligger i listen over de best vurderte bildene) Listen stokkes om og vises. :-) Finnes sikkert bedre måter å gjøre det på, men slik er det per i dag. Så lurer jeg på hvorfor "Bilder uten kommentarer" har fått en så sentral plass. Hvilke interesse har de? Nå ligger det en mengde bilder der under kategorien "Prøverommet". Dette var et grep i et forsøk på å få opp antallet kommentarer på siden. Jeg synes det er gledelig at antall elementer i denne listen har vært vesentlig lavere i tiden etter den ble lansert, kontra rett etter den ble lansert. Bilder i "Prøverommet" kan fjernes herifra ja, skal skrive det ned. Det som slår meg mest er at antallet visninger er så lite, muligens det har noe med at en på gamle digit fikk talt visninger fra alle oppslag, det være seg av innloggede eller ikke, og at det nå kun telles fra de som er innlogget????? Ikke vet jeg.... Det var vel slik at et bilde kunne bli telt fire ganger fra du besøkte digit til du gikk inn på bildet under "Bildekritikk" på forrige plattform, dersom bildet lå under "siste bilder", "populære bilder", i oversikten under "Bildekritikk" og til slutt inne på bildesiden. Nå telles kun visninger på bildesiden, for alle som er innom (ikke bare innloggede brukere). Det har imidlertid vært litt kluss med bildetellingen her, så jeg kan gå over en gang til og påse at det telles riktig Konkuranseelementet er vel totalt fraværende her inne, og en satsing på dette i en eller ennen form (med tydelig profilering på Forsiden) ville nok vært en pådriver for å få opp aktiviteten.... Godt poeng som jeg stadig tenker på. RAK-Foto har kommet med endel gode forslag her i forbindelse med utforming av "Månedens Foto", for å nevne noe. Samtidig er det viktig at ting ikke blir for konkurransedrevet. Det gjelder å finne en balanse de aller fleste kan trives i :-) Foreslår at Populære bilder får minst dobbelt så stor plass på Forsiden. Interesant forslag som en kan tygge litt på. Skal skrive det ned :-) Og som nevnt ovenfor av andre: Jeg tror Digit.no kunne trengt en oppussing. Jeg har en følelse av at vi henger 10 år etter på design. Som nevnt; enig! Her har vi en liten jobb å gjøre :-) ---------------------- Til slutt ønsker jeg å påpeke at det ikke er slik at utviklingen av Digit.no stopper opp fordi det står litt stille i blant. Som noen av dere vet er det i dag jeg som har hovedansvaret for utvklingen av Digit.no (med bistand fra Amund, Erlend m.fl. fra utviklingsavdelingen samt folka i Akam.no). Jeg gikk fra å jobbe fulltid i sommer til å jobbe deltid nå i høst, da jeg begynte på mitt andre år som student på dataingeniør-linja ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Arbeidsmengden her gjør at det i enkelte perioder vil være vanskelig å få tid til å jobbe med Digit.no, mens det i andre perioder kan åpne for større innsats. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 8. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2011 Ikke noe problem at det går litt i bølger. Forøvrig fikk jeg meg en god latter (positivt ment) da du beskriver formelen for populære bilder. Du er jo litt av en regnemester . har du beskrevet det på infosiden? Lenke til kommentar
Terje Skrevet 8. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2011 Det har jeg ikke, noe som også er en god ide! Var vel egentlig innstilt på at denne "formelen" burde endres etter litt input, men så ble det bare liggende... Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 8. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2011 Jeg lurer også på formelen for Populære bilder. Det er tydeligvis ikke noe rekkefølger her. Formelen er som følger: Fra siste 24 timer hentes det ut: - De 3 best vurderte (snittkarakter * sum karakterer) - De 6 mest viste bildene I listen med de tre best vurderte bildene settes det inn 3 bilder fra listen over de mest viste bildene (Denne listen inneholder 6 bilder slik at man har 3 å sette inn dersom de 3 andre er de samme bildene som ligger i listen over de best vurderte bildene) Listen stokkes om og vises. :-) Finnes sikkert bedre måter å gjøre det på, men slik er det per i dag. Til slutt ønsker jeg å påpeke at det ikke er slik at utviklingen av Digit.no stopper opp fordi det står litt stille i blant. Som noen av dere vet er det i dag jeg som har hovedansvaret for utvklingen av Digit.no (med bistand fra Amund, Erlend m.fl. fra utviklingsavdelingen samt folka i Akam.no). Jeg gikk fra å jobbe fulltid i sommer til å jobbe deltid nå i høst, da jeg begynte på mitt andre år som student på dataingeniør-linja ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Arbeidsmengden her gjør at det i enkelte perioder vil være vanskelig å få tid til å jobbe med Digit.no, mens det i andre perioder kan åpne for større innsats. Den formelen du lister opp her var artig lesning for en som er glad i tallenes magi! Interessant! Og at det går i rykk og napp med div ting her inne forstår jeg godt. Studiene er viktige, og setter stor pris på at du også fortsetter her inne når du har anledning til litt "digit"! Regner med at du kommer på banen slik som nå også i framtiden.... Lykket til videre både her og der! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg