Gå til innhold

[Løst] Hvordan er utviklingen på Digit.no

Anbefalte innlegg

Jeg ser at antall bilder har stabilisert seg på +-30 i døgnet. Det er en markant nedgang fra i sommer. Det virker også som antall visninger er redusert, om man kan stole på tallene da. Hvordan ser det ut med antall treff på sidene, nye medlemmer?

Jeg mener forsiden bør få seg et ansikts-løft. Skal ikke det være portalen inn for utenforstående. Den bør kanskje være litt mer spennende, pirre nysgjerrigheten, trekke til seg nye medlemmer. Først og fremst syns jeg nye "siste bilder" bør erstattes med "Populære bilder". Siste bilder ligger jo øverst på Bildekritikken, kan da ikke være nødvendig å ha de dobbelt opp. Jeg lurer også på formelen for Populære bilder. Det er tydeligvis ikke noe rekkefølger her. Er det idrettsforbundets regler for barneidrett som gjelder. Ingen rangering før 12 år.

Så lurer jeg på hvorfor "Bilder uten kommentarer" har fått en så sentral plass. Hvilke interesse har de? Nå ligger det en mengde bilder der under kategorien "Prøverommet".

Dette er sikkert ikke nok. Hva med konkurranser som har vært diskutert før?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er ikke mye fart i sakene må jeg si. Jeg må si at jeg nå har gitt opp, det blir rett og slett for lite givende. På mitt siste bilde har jeg 32 visninger og 2 kommentarer, jeg innrømmer jo glatt at det ikke er et bilde som står fram som spektakulært, men allikevel. Samme trend på bildene jeg har lagt inn etter nye DigIT, kun noen få kommentarer - og nesten bare fra de samme brukerne.

Skjønner rett og slett ikke at det er så mange som legger inn bilder uten å kommentere selv, de må jo skjønne at det ikke går? All ære til Wasco, Ulla, tjernshaugen, Espen Ø., Jan Erik og deg (med flere) som kommenterer, hadde det ikke vært for dere hadde dette vært helt dødt - men det kan jo ikke fortsette slik i lengden!

Skal ikke skryte for mye av egen innsats, men jeg vil iallfall hevde at jeg tross alt har forsøkt litt, var en periode inne og kommenterte 4-5 bilder også på dager hvor jeg ikke la ut bilder selv. Hadde flere gjort det samme ville det sett helt annerledes ut her tror jeg.

Kommer nok til å "lurke" litt i kulissene fremover, og kanskje kommentere litt i blant - og ser ikke bort fra at jeg kommer tilbake hvis det tar seg opp igjen - noe jeg jo inderlig håper!

Lenke til kommentar

Jeg ser at antall bilder har stabilisert seg på +-30 i døgnet. Det er en markant nedgang fra i sommer. Det virker også som antall visninger er redusert, om man kan stole på tallene da. Hvordan ser det ut med antall treff på sidene, nye medlemmer?

Jeg mener forsiden bør få seg et ansikts-løft. Skal ikke det være portalen inn for utenforstående. Den bør kanskje være litt mer spennende, pirre nysgjerrigheten, trekke til seg nye medlemmer. Først og fremst syns jeg nye "siste bilder" bør erstattes med "Populære bilder". Siste bilder ligger jo øverst på Bildekritikken, kan da ikke være nødvendig å ha de dobbelt opp. Jeg lurer også på formelen for Populære bilder. Det er tydeligvis ikke noe rekkefølger her. Er det idrettsforbundets regler for barneidrett som gjelder. Ingen rangering før 12 år.

Så lurer jeg på hvorfor "Bilder uten kommentarer" har fått en så sentral plass. Hvilke interesse har de? Nå ligger det en mengde bilder der under kategorien "Prøverommet".

Endret av N.Copola
Lenke til kommentar

Til tross for at jeg ikke har kommentert så mange bilder, og lagt ut enda færre selv, så forsøker jeg meg med en kommentar (nok en gang).

Det bør jo være interessant å høre hva vi mener vi som ikke er så veldig aktive. Det er jo oss dere savner...

Ser at det etterlyses kommentarer. Det virker som om mange synes at aktiviteten blir bra og bedre med flere kommentarer. Problemet består i, mener jeg, KVALITETEN på kommentarene. Det er selvsagt hyggelig å få kommentarer på bildene og ser at de som er flittigst til å gi kommentarer også får flest kommentarer tilbake. Jeg ser også at dersom jeg gir kommentar på ett bilde så har vedkommende fotograf gitt kommentar til ett av mine (gamle) bilder. Dette kan minne om en slags "vennetjeneste". Gi litt så får du noe tilbake.

Det er jo greit nok og forstår hvorfor det blir slik.

Jeg etterlyser kvaliteten på tilbakemeldingene. Som sagt er det fint å få mange kommentarer men man lærer ikke noe av "fint bilde" og kommentarer om at det ser ut som et fint sted, ett fint hus eller en fin bil.

Vi blir ikke bedre fotografer av det og jeg tror at mange da "går lei" etter en tid. Hva er vitsen med å delta her år etter år uten å utvikle seg som fotograf?

Ved kritiske kommentarer så har vi en mulighet til å lære og utvikle oss som fotografer.

Da først blir det en mening med og interessant å være aktiv og deltagende.

Jeg også ser behovet av den sosiale biten men i bunn og grunn så må vi lære noe og utvikle vår hobby for at aktiviteten skal holde seg oppe over tid.

Nå vil kanskje noen påpeke at jeg selv ikke er veldig aktiv, men kanskje det er på tide å lytte til en av oss mindre aktive om hvorfor vi ikke er det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har lagt merke til det samme mht. tilstrømmingen av bilder. Egentlig lite bilder sett i forhold til medlemsmassen (over 300 nå)!

Det som slår meg mest er at antallet visninger er så lite, muligens det har noe med at en på gamle digit fikk talt visninger fra alle oppslag, det være seg av innloggede eller ikke, og at det nå kun telles fra de som er innlogget????? Ikke vet jeg....:hmm:

Liker ikke forsiden slik den er blitt nå. Enig i at Siste bilder ikke behøver plass på forsiden. Tilfeldige bilder mener jeg også kunne vært kuttet ut. Det samme med ferske bildekommentarer. Ferske diskusjoner mener jeg dog fortjener plass der.

Angående Bilder uten kommentarer så mener jeg dette er greit at det står, men at kategori Prøverommet burde vært utelatt fra denne opplistingen. De som er spesielt interessert i Prøverommet finnner enkelt dette ved filtrering i Bildekritikken!

Prøver faktisk av og til å gå inn på disse bildene uten kommentar, for å se om de er verdt å kommentere, eller om det er noe spesielt som gjør at de ikke levnes kommentarer. Kommenterer da også på en del av disse bildene....:innocent: , men synes som sagt at prøveromsbilder godt kan utelates her..... :ph34r:

Konkuranseelementet er vel totalt fraværende her inne, og en satsing på dette i en eller ennen form (med tydelig profilering på Forsiden) ville nok vært en pådriver for å få opp aktiviteten....:thumbup:

Foreslår at Populære bilder får minst dobbelt så stor plass på Forsiden.....(uten at jeg har fundert så mye over kriteriene/karakterberegninger for å velge ute disse, men det kan vi jo ta etterhvert dersom disse bildene får en mer framtredende plass)...... :cool:

Lenke til kommentar

Til tross for at jeg ikke har kommentert så mange bilder, og lagt ut enda færre selv, så forsøker jeg meg med en kommentar (nok en gang).

Det bør jo være interessant å høre hva vi mener vi som ikke er så veldig aktive. Det er jo oss dere savner...

Ser at det etterlyses kommentarer. Det virker som om mange synes at aktiviteten blir bra og bedre med flere kommentarer. Problemet består i, mener jeg, KVALITETEN på kommentarene. Det er selvsagt hyggelig å få kommentarer på bildene og ser at de som er flittigst til å gi kommentarer også får flest kommentarer tilbake. Jeg ser også at dersom jeg gir kommentar på ett bilde så har vedkommende fotograf gitt kommentar til ett av mine (gamle) bilder. Dette kan minne om en slags "vennetjeneste". Gi litt så får du noe tilbake.

Det er jo greit nok og forstår hvorfor det blir slik.

Jeg etterlyser kvaliteten på tilbakemeldingene. Som sagt er det fint å få mange kommentarer men man lærer ikke noe av "fint bilde" og kommentarer om at det ser ut som et fint sted, ett fint hus eller en fin bil.

Vi blir ikke bedre fotografer av det og jeg tror at mange da "går lei" etter en tid. Hva er vitsen med å delta her år etter år uten å utvikle seg som fotograf?

Ved kritiske kommentarer så har vi en mulighet til å lære og utvikle oss som fotografer.

Da først blir det en mening med og interessant å være aktiv og deltagende.

Jeg også ser behovet av den sosiale biten men i bunn og grunn så må vi lære noe og utvikle vår hobby for at aktiviteten skal holde seg oppe over tid.

Nå vil kanskje noen påpeke at jeg selv ikke er veldig aktiv, men kanskje det er på tide å lytte til en av oss mindre aktive om hvorfor vi ikke er det.

Forstår godt at du nok kan synes at kvaliteten på kommentarene ikke er noe særlig utifra din tilnærming til dette!

På et nettsted som digit tror jeg nok det er for store sprik i medlemmenes beveggrunn for å delta, til at du kan få det helt slik som du ønsker det.

Du kan jo delta på din måte og kommentere slik du mener det skal gjøres! Det kan jo være at andre tar lærdom av det også! Og så går det jo faktisk an å "overse/tåle" de kommentarene en ikke mener er kvalitativt gode nok!

Den beste måten å bidra til å endre noe på, er å påvirke det som best en kan ved å delta! Og jeg for min del hører gjerne på alle uansett om de ikke er så aktive her inne.....:ph34r: Bare positivt med betrakninger fra "sidelinjen"! :rofl:

Synes jeg lærer noe hele tiden her inne jeg, men så har det vel kanskje sammenheng med min innstilling og mitt nivå oppi det hele! :cool:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

For meg, så er problemet mere at det blir "information overload" - det er rett og slett for mange bilder, og da mesteparten av bildene er i kategorier jeg ikke er interessert i, så blir det et tiltak å gå inn og kommentere.

At jeg har hatt mye ferie i september har heller ikke hjulpet på innsatsen.

Lenke til kommentar

Forstår godt at du nok kan synes at kvaliteten på kommentarene ikke er noe særlig utifra din tilnærming til dette!

På et nettsted som digit tror jeg nok det er for store sprik i medlemmenes beveggrunn for å delta, til at du kan få det helt slik som du ønsker det.

Du kan jo delta på din måte og kommentere slik du mener det skal gjøres! Det kan jo være at andre tar lærdom av det også! Og så går det jo faktisk an å "overse/tåle" de kommentarene en ikke mener er kvalitativt gode nok!

Den beste måten å bidra til å endre noe på, er å påvirke det som best en kan ved å delta! Og jeg for min del hører gjerne på alle uansett om de ikke er så aktive her inne.....:ph34r: Bare positivt med betrakninger fra "sidelinjen"! :rofl:

Synes jeg lærer noe hele tiden her inne jeg, men så har det vel kanskje sammenheng med min innstilling og mitt nivå oppi det hele! :cool:

For å være helt ærlig, og dette er min mening:

Dette har flere av Akams brukere forsøkt å ta opp før. Det hender jeg tar meg turen innom digit og ser. Når jeg ser ett bilde under BK kategorien 'Tips' eller hva det heter, hvor brukeren ønsker tips til hvordan bildet kunne vært bedre og man velger å kommentere med konkrete tips til hva som gjør at bildet ikke fungerer/ting som kunne vært gjort annerledes - ja så får man alle unnskyldningene levert. Da ønsker man ikke tips i mine øyne.

Ønsker man tips eller kritikk synes jeg man skal ta det til seg. Jeg synes også at hvis man er ute etter kritikk så skal man få kritikk, bra eller dårlig. I mine øyne så er ikke 'fint bilde' godt nok når man ber om kritikk.

Her i denne tråden kommer det altså en ny digit.no bruker og forteller om sine synspunkter, som jeg tror deles av mange. Sålenge det er delt inn på denne måten, og det man er ute etter er å få flest visninger og kommentarer på bildene sine så kommer man ikke langt. Jeg mener altså at dette er mye av grunnen til at folk velger å holde seg unna, være seg det at de er redde for å si noe 'feil', eller at man kaster bort tid på å gi god kritikk da det ikke tas til seg.

Og som tomsi sier, det er litt overload til tider. Det tar tid å skrive gode, utfyllende kommentarer og kritikk på bilder.

Endret av egilh
Lenke til kommentar

For meg, så er problemet mere at det blir "information overload" - det er rett og slett for mange bilder, og da mesteparten av bildene er i kategorier jeg ikke er interessert i, så blir det et tiltak å gå inn og kommentere.

At jeg har hatt mye ferie i september har heller ikke hjulpet på innsatsen.

Forstår vel ikke helt dette med "information overload" jeg. Totalt legges det inn rundt 30 bilder pr. dag, fordelt på ymse kategorier. Det er enkelt å filtrere på kategori i Bildekritikken. Da betyr det vel at de kategorier du har interesse for ikke har så mange bilder....

I så fall er vel fakta da at det ikke er så mange bilder å kommentere på for deg, og da burde det kanskje ikke være et uoverkommelig tiltak allikevel?? :cool: (Mulig at jeg misforstår deg og at det egentlig er noe annet du mener her.....) :whistle:

PS!

Og det går også fint an å snevre inn filtreringen f.eks. ved å kombinere Kategori med Evalueringsnivå, da blir det enda færre treff vil eg tru.... :thumbup:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke snakk om å lytte til den ene eller den andre. Dette nettstedet utvikles, som de fleste andre, av brukerne selv. Er man passiv, klarer man ikke å påvirke. Jeg har også tidligere etterlyst de som savner de kritiske, dype kommentarene. At de bare er sporadisk innom og beklager seg over hvor dårlig det er her, hjelper da ingen ting. Jeg har bare et budskap: Sett i gang, brett opp armene og gå foran. Etterhvert vil flere følge etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke snakk om å lytte til den ene eller den andre. Dette nettstedet utvikles, som de fleste andre, av brukerne selv. Er man passiv, klarer man ikke å påvirke. Jeg har også tidligere etterlyst de som savner de kritiske, dype kommentarene. At de bare er sporadisk innom og beklager seg over hvor dårlig det er her, hjelper da ingen ting. Jeg har bare et budskap: Sett i gang, brett opp armene og gå foran. Etterhvert vil flere følge etter.

Problemet er at dere ønsker at de inaktive skal være mer aktive. Med en gang man forsøker å være aktiv blir man slått tilbake.

Og igjen, det er for mye fokus på å få mest visninger og kommentarer. Hva hjelper det med å bruke tid på utfyllende kommentarer når ingen er interresert i å høre?

Grunnen til at jeg ikke benytter det noe særlig selv er fordi jeg allerede poster mine bilder andre steder. Jeg får ikke nødvendigvis mange visninger eller kommentarer der, men det spiller liten trille for meg.

Og som nevnt ovenfor av andre: Jeg tror Digit.no kunne trengt en oppussing. Jeg har en følelse av at vi henger 10 år etter på design.

Lenke til kommentar

Her i denne tråden kommer det altså en ny digit.no bruker og forteller om sine synspunkter, som jeg tror deles av mange. Sålenge det er delt inn på denne måten, og det man er ute etter er å få flest visninger og kommentarer på bildene sine så kommer man ikke langt. Jeg mener altså at dette er mye av grunnen til at folk velger å holde seg unna, være seg det at de er redde for å si noe 'feil', eller at man kaster bort tid på å gi god kritikk da det ikke tas til seg.

Og som tomsi sier, det er litt overload til tider. Det tar tid å skrive gode, utfyllende kommentarer og kritikk på bilder.

Jeg har da ikke opplevd negative tilbakemeldinger fra de som har valgt nivå "Kritikk". Da er det jo bare å påpeke at de bør velge et annet nivå.

Det med information overflow forstår keg ingenting av. Du velger da selv hvor mange bilder du ønsker å gi kommentarer på.

Lenke til kommentar

Jeg har da ikke opplevd negative tilbakemeldinger fra de som har valgt nivå "Kritikk". Da er det jo bare å påpeke at de bør velge et annet nivå.

Det med information overflow forstår keg ingenting av. Du velger da selv hvor mange bilder du ønsker å gi kommentarer på.

Tja, jeg har lagt merke til tråder som blir slettet blant annet.

Information overflow: her tror jeg du misforstod :)

Nei, jeg ønsker større aktivitet. Det kan gjerne være nye brukere.

Og nettopp derfor tror jeg dere skal lytte til hva blant annet Per Solberg sier her.

Jeg liker for all del konseptet med digi.no, men det trenger en finpuss for å skille seg ut blant alle sine konkurrenter.

Lenke til kommentar

Forstår vel ikke helt dette med "information overload" jeg. Totalt legges det inn rundt 30 bilder pr. dag, fordelt på ymse kategorier. Det er enkelt å filtrere på kategori i Bildekritikken. Da betyr det vel at de kategorier du har interesse for ikke har så mange bilder....

Det forutsetter at man velger riktig kategori. Og siler man så strengt, så går man glipp av de to-tre som er uvanlig og interessante ...

Lenke til kommentar

Tja, jeg har lagt merke til tråder som blir slettet blant annet.

Information overflow: her tror jeg du misforstod :)

Nei, jeg ønsker større aktivitet. Det kan gjerne være nye brukere.

Og nettopp derfor tror jeg dere skal lytte til hva blant annet Per Solberg sier her.

Jeg liker for all del konseptet med digi.no, men det trenger en finpuss for å skille seg ut blant alle sine konkurrenter.

Ser overhode ikke noe problem med å slette bilder, for det er vel det du mener. Jeg har gjort det selv. Faktisk fordi jeg har fått konstruktive tilbakemeldinger som har fortalt meg at bildet ikke var så bra som jeg trodde selv. Bruker digit.no som et galleri for å vise bilder til venner og kjente. vil jo bare ha det besta da, forstår du :).

Per Solbergs bidrag er å fortelle hvor dårlige vi er på å gi kritikker. Vel og bra det, men det er nok ikke slik det fungerer på et nettsted som dette. Skal det gjøres bedre, må man bidra selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser overhode ikke noe problem med å slette bilder, for det er vel det du mener. Jeg har gjort det selv. Faktisk fordi jeg har fått konstruktive tilbakemeldinger som har fortalt meg at bildet ikke var så bra som jeg trodde selv. Bruker digit.no som et galleri for å vise bilder til venner og kjente. vil jo bare ha det besta da, forstår du :).

Nå var det vel meningen at nye Dgiti.no ikke skulle brukes som et galleri? ;)

Ulempen ved å slette bilder med konstruktive tilbakemeldinger, er at da kan ikke andre lære av de.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Per Solbergs bidrag er å fortelle hvor dårlige vi er på å gi kritikker. Vel og bra det, men det er nok ikke slik det fungerer på et nettsted som dette. Skal det gjøres bedre, må man bidra selv.

Å slette bilder må være lov. Det jeg prøvde å beskrive var at bildet slettes etter at brukeren har kommet med en halvunnskyldning til bildet sitt etter kritikk. Den unnskyldningen kan man spare seg

Merk at jeg ikke prøver å trekke alle under samme kam her, for det er ikke meningen og jeg legger merke til at det er enkelte av dere digit.no brukere som virkelig står på.

Også enig i at man må bidra selv, men for en som er ny kan det være litt vanskelig tatt i betraktning det han sier.

Jeg skal gi digit.no flere forsøk jeg, men jeg synes det er synd det ofte er det samme punktet som tas opp.

Lenke til kommentar

Nå var det vel meningen at nye Dgiti.no ikke skulle brukes som et galleri? ;)

Ulempen ved å slette bilder med konstruktive tilbakemeldinger, er at da kan ikke andre lære av de.

Jeg lar de forsvinne litt bakover på sidene, så jeg kan garantere at ingen savner hverken bildene eller kommentarene :)

Nå ble jeg litt forvirret: Ikke skal det brukes som et galleri og man skal helst ikke slette??

Lenke til kommentar

Jeg skal gi digit.no flere forsøk jeg, men jeg synes det er synd det ofte er det samme punktet som tas opp.

Ja, jeg syns du skal gi digit flere sjanser. Det er viktig å respektere evalueringsnivåene som fotografene velger ( nå sier jeg ikke at du ikke har gjort det). Like mye må fotografene respektere de kritikkene som kommer om de har valgt høyeste nivå. Jeg ville ikke være redd for å si i fra om noen ikke gjorde det.

..og en annen ting som er sagt flerfoldige ganger: Det kan ikke være noe galt i å si at et bilde er fint, om det er det man mener. Det er jo også en (positiv) kritikk.

...og for å gjenta meg selv for n'te gang: Det er en illusjon å tro at man skal motta dyptgående, konstruktive kritikker om man ikke bidrar med det selv. Jeg har til nå ikke sett noen som har det som sin hovedhobby, hverken her eller på de utallige andre tilsvarende steder som jeg har frekventert.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...