Gå til innhold

Minnet kjører ikke på makshastighet

Dawgster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må justere minnemultiplikatoren i BIOSen din for å få opp farten, eller se om du kan aktivere en XMP profil for dem.

Men egentlig ikke verdt bryet forskjellen i spill fra 1066 MHz RAM med slappe timings (Tregeste man kan ha) til 2000 MHz RAM med stramme timings (Raskeste man fikk den gangen) så var forskjellen i spill 1 hel FPS :p

Kort og greit, om du ikke benchmarker, så er rask RAM totalt bortkastede penger.

Eneste gjenværende bruksomeråder etter at Sandy Bridge kom er høy båndbredde applikasjoner (Benchmarks, og god Ramdisk programvare, siden det er store forskjeller på sistnevnte i hastigheten du kan få.)

Ett tidligere argument var at man kunne klokke lengere siden minnet ikke ville holde deg igjen...

Men dette har utgått siden du ikke lenger klokker ved å peise opp bussfrekvensen eller BCLK i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Det ser du på specs til hovedkortet. Det tåler godt 1600mhz, men mitt spørsmål er: Hva skal du med 16GB RAM og hvor mye har du fra før? Socket 1366 er trekanals og gir best ytelse om du har tre og tre brikker, dvs tre eller seks brikker av samme volt/hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg kjører bla. Adobe-programmer samtidig(hovedsaktig Illustrator, PS og InDesign) og Cubase 6 64-bit men en ENORM haug plug-ins og softsynther, samt at jeg vil være helt sikker på at tunge spill kjører knirkefritt en GOD stund framover. Fra før hadde jeg 6GB med Corsair XMS3 på 1333MHz, men disse sjekket jeg aldri at kjørte på makshastighet.

Lenke til kommentar

Jeg kjører bla. Adobe-programmer samtidig(hovedsaktig Illustrator, PS og InDesign) og Cubase 6 64-bit men en ENORM haug plug-ins og softsynther, samt at jeg vil være helt sikker på at tunge spill kjører knirkefritt en GOD stund framover. Fra før hadde jeg 6GB med Corsair XMS3 på 1333MHz, men disse sjekket jeg aldri at kjørte på makshastighet.

Spill vil du nok se at de aldri vil bruke over 4Gb RAM hos deg, uansett hvor mye RAM du har i maskinen.

Velkommen til 32 bit begrensningen på programmer, skal mer enn 4Gb utnyttes så MÅ du ha 64 bits programvare.

Uansett, jeg ville heller ha fyllt opp bankene i ditt tilfelle, hatt 24Gb RAM, deretter laget en RAMDisk (Google RAMDisk programvare og benchmarker for å finne den som passer deg... For resultatene spriker VELDIG!)

Med en RAMDisk får du ett hurtiglager som vil gi deg super utpakking av filer og midlertidig lagring, hastigheten på disse på ett 1366 system må bare oppleves.

SSDer blir fort sinker til sammenligning.

20Gb per sekund sekvensiell skrivehastighet er FULLT mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...