showman Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Hei alle! Jeg syns budsjettet mitt er noe høyt, føler alikevell at jeg har kuttet der jeg kan, har ikke engang med mat & klær :/ Er faen ikke rart folk går i luksusfellen osv. For de som lurer, så har jeg tatt alle regninger og utgifter som ikke kommer måndlig og delt på 12, får å få det måndlige beløpet. Man kan også dele på 11 får dem som foretrekker det. Dette er delt på 12. Noen som har lignendes budsjett? Har lyst til å kutte, men vet ikke helt hvor. Og spør meg ofte om "hvor faen blir penga av" Har per dags dato, ca 1.250.000 i lån, ingen forbrukslån el. Har ca 130.000 på bsu. Har 500kr på sparekonto og er ca blakk nesten hver eneste gang jeg får lønning.. Har dere noen gode tips? Faste utgifter Settes på regningskonto mnd • Husleie 1800,- • Strøm 750,- • Parkering 800,- • Nrklisens 200,- • Lege/Tannlege 300,- • Årsavgift BIL 300,- • Vedlikehold BIL 500,- • Linser 200,- • TOTALT 4850,- Belastes hver mnd • Lån 6500,- • Livsforsikring 250,- • Bil Forsikring + Reise 750 • Fellesforbundet 450,- • Mobil 300,- • Spenst 400,- • Bredbånd 400,- • Bsu sparing 1500,- • TOTAL 10950,- TOTALT 15800,- Har en nettoinntekt på ca 20.000, noen mnd ned mot 19.000,- og andre opp mot 22.000,- + leieinntekter på 2900,- Endret 5. oktober 2011 av showman Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Mobil: Skift til chess sjakk matt. Koster 199 pr mnd og gir fri bruk ut april 2012. Spenst: Trenger du egentlig dette? Gratis å bestige fjelltopper, ta en løpetur, sykle til jobben. Bil: En nødvendighet eller luksus? Men du sitter igjen med 4-5 tusen til mat og klær. Det er ikke lite. Mange som må klare seg med mye mindre enn det. I flere år så hadde jeg 2000-2500 til mat og klær. Men jeg gikk i kjøpekortfellen og hadde høye utgifter til dette hver måned. 2 Lenke til kommentar
showman Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 Mobil: Jeg har Onecall folkepakka, koster egentlig 199,- i mnd, men har hendt at jeg må legge til 99 får å doble minuttene og sms og data. Egentlig er det 199 får 500 min, 500sms og 500data. Dette ser jeg ikke som poeng å bytte da jeg har begynt å ikke måtte doble pakka de 2 siste mnd. Så holder meg innenfor 199,- kr. Spenst: Ja, trening & kosthold er en av mine store lidenskaper, har trent i 6 år og er i relativt god form. Trener 4 ganger i uken. Kan ikke bestige ett fjell 4 ganger i uken, hehe. Jo det er lite, fordi jeg vill spare, jeg vill bli rik, jeg vill ha kjempegod råd! Det kan da ikke være meningen at en normal person på 25 år skal ha 15 lapper i utgifter bare får å "leve" helt normalt. I så fall, så har vi det ikke såååå godt som vi skal ha det til. Vurderer faktisk å si opp Tv, da vill bredbånd utgiftene bli lavere, kun internett. Og jeg slipper også den jævla nrk lisensen. Lurer litt på å kutte ut bilen også, men den er jo uuutrolig grei å ha da. Og det er en "billig" bil uten lån. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Du betaler mer i forsikring enn meg og damen betaler til sammen, og vi har 2 biler, innboforsikring, reiseforsikring, uføreforsikring og livsforsikring. Jeg vil tro du enten har fått en dårlig deal, eller at du har en bil du kanskje ikke burde hatt. Lenke til kommentar
showman Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg har en 20 år gammel mercedes. 190e med 1.8l motor. Betaler 750kr i mnd får reiseforsikring i hele verden & minikasko på bilen(brann og tyveri) + 250kr i mnd får uføre/livs forsikring, den utbetaler ca 1 mill hvis jeg blir uføre. Dvs totalt : 1000kr i mnd i forsikringer.. Innbo har jeg gjennom fellesforbundet. Er dette så dyrt? Har btw 60% bonus på bilen. Eneste grunnen til at jeg egentlig tegnet uføre var fordi banken krevde at jeg hadde en uføre forsikring får å bli total kunde og dermed få den beste renta på bolig lånet. Du betaler mer i forsikring enn meg og damen betaler til sammen, og vi har 2 biler, innboforsikring, reiseforsikring, uføreforsikring og livsforsikring. Jeg vil tro du enten har fått en dårlig deal, eller at du har en bil du kanskje ikke burde hatt. Kunne du forresten lagt ut detaljert hvordan det går seg til ? Hvordan du klarer å få alt det til under 1000kr mnd? Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Synes da ikke dette ser så ille ut. Har nogenlunde samme inntekt selv, men leier inkludert strøm, så har litt lavere utgifter til bolig (men alt dette er til gjengjeld tapte penger). Dessuten, ikke alle tingene du nevner er rene utgifter. På lånet er det bare rentene som er utgifter, og resten er i praksis sparing (en større og større del av boligen din er faktisk din). BSU er også sparing. Dessuten, å kalle det "bare for å leve" er i litt drøyeste laget? Du kunne klart deg med mindre enn det hvis du måtte. Så relativt sett, inkludert deg, har vi det ganske bra i Norge. Hvis du er høyt utdannet kan det likevel føles litt urettferdig at det er mindre forskjell i lønn mellom de godt utdannede og mindre utdannede i Norge. Hvis du vil bli rik fort, må du enten skaffe deg et yrke som har bedre lønn, eller at du eventuelt stiger i lønn raskere. Ellers er du vel på god vei til å "sakte" bli rikere, etterhvert som du opparbeider deg kapital i boligen. Selv om du sikkert kan spare litt penger på å skaffe deg bedre avtaler på forsikring / mobil eller lignende (som er nevnt av noen andre over). En annen mulighet er jo en samboer, det er jo sosialt, og man fordeler en del av utgiftene mellom seg. Bruker du forresten 3600 kr i året på lege/tannlege? PS: Det holder ikke å si opp tven, du må selge/gi den bort. Det spiller ingen rolle om man har de tekniske mulighetene til å se på NRK eller ikke, man må betale uansett, selv om man feks bare bruker den til PS3. Endret 5. oktober 2011 av MemorX 3 Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 jeg vil påsta at du ligger ganske godt ann når du har råd til å putte 18.000 inn på bsu konto hvert år. Det er ikke alle som har råd til å fylle opp bsu'en. Og du har et greit høyt forbruk på mat og klær hvis du bruker så mye i måneden på en person. her kan du enkelt spare en tusenlapp i måneden, og sitte med 12.000 ekstra på slutten av året. Men rik blir du ikke, jeg sitter i ca samme situasjonen som deg, og jeg har lite til overs, som regel har jeg ikke råd til å fylle opp bsu kontoen heller. Eneste måten å få litt ekstra å rutte med er å ta på seg ekstra arbeid, eller spare på ferieturen, du får sikkert rundt 35.000 kroner i feriepenger som du enkelt kan spare hvertfall 10.000 av. Og kaster du mat? det er utrolig mange kroner som går rett i søpla hvis du lar rester bli gamle og kastes. Spis absolutt alt du har, ikke kast noe. Da sparer du masse penger. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Det du har mest å spare på er nok bilen, spesielt hvis du kombinerer det med sykle til jobb i stedet for Spenst. Ellers tror jeg ikke livsforsikring har den helt store nytteverdien. Det positive er at både nedbetaling av lån og BSU er sparing, så hvis du satser hardt på å betale ned fortere vil du til slutt frigjøre 8000 kr/mnd. Da begynner det å hjelpe ganske bra. Ser også at arbeidsgiver har litt å si. Min har bedriftslege (en gang/år), medfølgende forsikring (reise/uføre/livs), sponser treningssenter og betaler mobil og internett. Endret 5. oktober 2011 av Naranek Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) PS: Det holder ikke å si opp tven, du må selge/gi den bort. Det spiller ingen rolle om man har de tekniske mulighetene til å se på NRK eller ikke, man må betale uansett, selv om man feks bare bruker den til PS3. ps. dette stemmer ikke, se link https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1381876&st=20 Endret 5. oktober 2011 av Tøffe-Tetra Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) PS: Det holder ikke å si opp tven, du må selge/gi den bort. Det spiller ingen rolle om man har de tekniske mulighetene til å se på NRK eller ikke, man må betale uansett, selv om man feks bare bruker den til PS3. ps. dette stemmer ikke, se link http://www.diskusjon...c=1381876&st=20 Da har han nok vært heldig. Sjekket opp reglene for et par år siden, etter at jeg fikk besøk av kontrollør (de er absolutt ikke en myte). Med mindre de har forandret reglene siden da, betaler man avgiften for å ha TV, ikke for å nødvendigvis kunne se på NRK. Mulig man kan kan gjøre som ble gjort der, og si at man bruker den som dataskjerm, da jeg er litt usikker på om reglene spesifiserer hva som er en TV og hva som er en dataskjerm. Men har du den i stua, og en kontrollør kommer på dør, er det nok ingen bønn "Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6." Man omgår nok denne ved å si at den brukes kun som dataskjerm. NRK er jo også ute etter å få til samme ordning for dataskjermer, pga. at de tilbyr Nett-TV, men tror ikke de har hatt noe hell med det enda. Endret 5. oktober 2011 av MemorX Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Bil 1: 4 800 kr - kun ansvar, 60% bonus, 20 000 km Bil 2: 4 500 kr - delkasko, 40% bonus, 12 000 km eller 16 000 km Reise og innbo: 1 000 kr Livsforsikring: 500 kr Uføreforsikring: 500 kr Jeg har ikke tallene i hodet, men det er noe sånt som dette vi betaler i året. Bil 1 betalte jeg 3 800 for før hos et annet selskap, men fikk en god del bedre rente på boliglån om jeg flyttet den. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Settes på regningskonto mnd • Husleie 1800,- • Strøm 750,- • Parkering 800,- • Nrklisens 200,- • Lege/Tannlege 300,- • Årsavgift BIL 300,- • Vedlikehold BIL 500,- • Linser 200,- • TOTALT 4850,- Belastes hver mnd • Lån 6500,- • Livsforsikring 250,- • Bil Forsikring + Reise 750 • Fellesforbundet 450,- • Mobil 300,- • Spenst 400,- • Bredbånd 400,- • Bsu sparing 1500,- • TOTAL 10950,- TOTALT 15800,- Har en nettoinntekt på ca 20.000, noen mnd ned mot 19.000,- og andre opp mot 22.000,- + leieinntekter på 2900,- 300kr/mnd for lege/tannlege er mye. Personlig går jeg til tannlege og lege en gang årlig. Bedriften dekker lege og tannlegen har ikke vært spesielt høyt enda. Kanskje du kan vinne litt på å ta bedre vare på kropp og tenner? Du skriver at du trener mye og er interessert i helse, da er det ikke normalt å bruke så mye på tannlege/lege. Linser får du billigere. Min månedlige kostnad er 133kr/mnd for linser (+linsevæske) inkl. kontroll en gang i året. Jeg bruker en dyr type månedslinser så det er nok neppe noe problem å komme under. Sjekk prisjakt.no, kelkoo.no, ebay.com og ebay.de for billige linser og linsevæske. Livsforsikring er det ikke noe vits i å ha med mindre du har barn og/eller samboer. Hva bryr det deg om du dør og huset er belånt til pipa, hvis du ikke er bekymret for de som står igjen? Tenk heller på uføreforsikring. Din forsikring virker noe dyr, ta en ringerunde og hør om noen kan tilby bedre. Evt. legg ut anbud. Mobil og bredbånd virker noe dyrt. Jeg har mobilregning på under 1/3. Sjekk mobilen.no for mobilabm. og telepriser.no for mobil- og bredbåndsabmn. Endret 7. oktober 2011 av Wisd0m Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Har satt opp slik det ser ut for meg + samboer: Husleie/felleskostnader: 4 500 Strøm: 600 (litt usikker, har ikke bodd her så lenge) Parkering: 30 NRKlisens: 200 Lege/tannlege: 200 (usikker her også) Årsavgift bil: 600 Vedlikehold bil: 1000 Linser: 0 Lån: 8 000 Forsikringer (som nevnt): 1 000 Fellesforbundet eller andre forbund: 0 Mobil: 400 Treningssenter: 300 Bredbånd: 430 Sparing (skjønner ikke hva den gjør på utgiftsiden av budsjettet): 6 000 Sum: 23 260 (17 260 om du tar vekk sparingen). Nå har jeg en samboer, så jeg har jo en å dele utgiftene med. For min del kan altså disse tallene deles på 2. Vi har forresten en god del andre utgifter enn det du har listet opp. Du burde ta med ting som mat, klær, tv, møbler, vedlikehold av bolig/innbo, frisør, hygene osv. Hos oss forsvinner mesteparten av pengene til mat, babyutstyr (det er noe i magen til damen) og innkjøp av ting vi egentlig ikke trenger. Endret 7. oktober 2011 av Må jeg? Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Du sier du har en billig bil, men i følge budsjettet ditt koster den deg 1600kr/mnd + forsikring. Ikke spesielt billig hvis du kan klare deg med månedskort/sykkel/leiebil. 4000-4500 på mat og klær er også mye (det du sitter igjen med som du sier). Vi er 2 i husstanden, og vi ligger vel omtrent på det nivået tilsammen. I praksis sparer du jo som andre her nevner 1500kr i BSU + avdragene på lånet. Tilsammen vil vel bare disse tingene tilsi at du pt sparer ca 3500-4500kr i bolig+bsu (litt ettersom hvor mye avdraget utgjør av lånet ditt) Ved å kutte litt i mat og transport kan du antakeligvis komme deg opp på 6000-7000kr sparing i mnd, det er ikke galt. /Espen Lenke til kommentar
showman Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2011 Bare for å ta det med lege/tannlege. Jeg er hos legen kanskje vært 3 til 4 år. Tok en fullblods helsesjekk ifjor, så tviler på at jeg må til legen igjen før om mange mange år, hvis ikke man blir spessielt syk el. Så jo, jeg tar godt vare på kroppen min. Tannlege går jeg til 1 gang i året, og jeg tar også rimelig godt vare på tennene mine, kunne nok brukt tanntråd osv, uansett er det _alltid_ 1 eller 2 små hull, da koster det meg fort 2000kr får hele bahandlingen. Så å sette av 300 syns jeg ikke er dumt, da har man litt tilovers også hvis jeg skulle være heldig å ikke ha noen hull. Lenke til kommentar
showman Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Du sier du har en billig bil, men i følge budsjettet ditt koster den deg 1600kr/mnd + forsikring. Ikke spesielt billig hvis du kan klare deg med månedskort/sykkel/leiebil. 4000-4500 på mat og klær er også mye (det du sitter igjen med som du sier). Vi er 2 i husstanden, og vi ligger vel omtrent på det nivået tilsammen. I praksis sparer du jo som andre her nevner 1500kr i BSU + avdragene på lånet. Tilsammen vil vel bare disse tingene tilsi at du pt sparer ca 3500-4500kr i bolig+bsu (litt ettersom hvor mye avdraget utgjør av lånet ditt) Ved å kutte litt i mat og transport kan du antakeligvis komme deg opp på 6000-7000kr sparing i mnd, det er ikke galt. /Espen Vurderer faktisk sterkt å skifte ut bilen med sykkel/buss. Men den er jo sååå grei å ha også da. Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at jeg har en "dyr" bil. Jeg har jo gjort det så billig som overhode mulig. Årsavgift: Denne kommer man _ikke utenom: 300kr Forsikring: Denne må man også ha, jeg har minikasko, men sparer kun 400kr i året på å gå ned til kun ansvar: 375kr Bensin forbruk: Ca 400kr i mnd Utgifter: Setter helst av 500, har ikke hatt problemer enda. så ja ca 1600kr mnd er det absolutt billigste man kan klare å eie en bil for. Edit: å leie bil koster jo flesk i norge? Endret 7. oktober 2011 av showman Lenke til kommentar
Wishb0ne Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hva med verditap og avkastning på pengene du har i bil? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Hva med verditap og avkastning på pengene du har i bil? Han har en 190e, hverken verditap eller verdi er noe særlig Endret 7. oktober 2011 av Wisd0m Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Faste utgifter Settes på regningskonto mnd • Husleie 1800,- • Strøm 750,- • Parkering 800,- • Nrklisens 200,- • Lege/Tannlege 300,- • Årsavgift BIL 300,- • Vedlikehold BIL 500,- • Linser 200,- • TOTALT 4850,- Belastes hver mnd • Lån 6500,- • Livsforsikring 250,- • Bil Forsikring + Reise 750 • Fellesforbundet 450,- • Mobil 300,- • Spenst 400,- • Bredbånd 400,- • Bsu sparing 1500,- • TOTAL 10950,- TOTALT 15800,- Forsikring: Jeg ville tatt meg en sjekk på hva forsikringer du har hos Fellesforbundet. Alle LO forbund har reise forsikring og ikke så gunstik livsforsikring. Bil forsikringen får du rabatt på hos IF gjennom forbundet. Mobil: Kom deg over på OneCall vedmindre du har kjøpt en nedbetalings telefon er 300 mye i mnd. BSU sparing: Du kan jo vurdere å senke denne til 1000,- ? Lenke til kommentar
Payung Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Bilforsikrigen din må du gjøre noe med. At du skal ha delkasko på en 20 år gammel bil er å kaste penger ut av vinduet. Det er ikke verdt de ekstra kronene. Gå litt rundt på nettet/telefon til Storebrand, Gjensidige, IF osv og push litt. Hør hvilke tilbud du får på de ulike med ansvar på bil + reiseforsikring. Bytter du forsikringsselskap og det er 6mnd siden du sist gikk opp i bonus så kan du få nok en bonusbump. Når det gjelder mobil ville jeg byttet til chess sjakk matt. Sparer 100kr hver mnd, pluss at du i tillegg kan ringe og sende sms så mye du vil for 199kr. Du kan få til et mye bedre bredbåndstilbud hvis du pusher på litt. Sjekk ut litt rundt omkring, så ringer du ulike og sier du fikk dette tilbudet av x og prøv å fisk frem et bedre tilbud av y. Du skjønner tegninga. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå