Gå til innhold

CurSe aka Gummi Tarzan sin treningslogg


CurSe

Anbefalte innlegg

Etter en lang pause og mange månedsavgifter har jeg omsider klart å sette mine bein på treningssenteret igjen. Satser på at jeg klarer å holde meg der denne gangen, tror det skal gå fint. Målet mitt er egentlig veldig simpelt, jeg vil legge på meg uten at alle kiloene henger over beltespennen. Jeg vet egentlig ikke hva jeg driver med så jeg vet ikke om programmet mitt kan kalles et program, kjører hvert fall 3 sett på hver øvelse og prøver å holde 10 repetisjoner. Hadde første tur forrige uke og presterte så å bli syk dagen etter, det ble litt fiasko i starten kan man si. Følte meg frisk nok igjen i dag til å dra tilbake igjen og slik så første dag ut:

 

Oppvarming: 10min på sykkel

Skulderpress m/maskin: 10x 15kg , 8x 20kg, 8x 15kg

Benpress m/maskin: 10x 70kg 3 sett

Bicepscurl i skråbenk m/manualer: 10x10kg, 7x10kg, 10x8kg

Maskin for innsiden av lårene: 10x60kg 3 sett

Nedtrekk smalt grep: 10x 35kg, 8x 40kg, 10x 35kg

Enda en maskin for beina:

Brystpress m/maskin: 10x 35kg, 9x 35kg, 8x 35kg

 

Så noen kommentarer til øvelsene:

Skulderpress pleide jeg å starte med før og det tror jeg at jeg skal fortsette med. Hvis jeg tar noen øvelser med armene før denne blir skulderpressen enda mer stusselig enn den er nå. 15kg føltes helt greit, men 20 blir litt i meste laget. Klarer ikke kjøre 3 sett med 10 rep hvis jeg skal ha så mye vekt. Brente ut skuldrene en smule med de 20 kiloene så klarte ikke ti rep på siste settet. Denne har jeg tenkt å gjøre med manualer i fremtiden.

 

La til en link i Benpress hvor dere kan se hvilken maskin det er snakk om. Den er ikke helt lik, men konseptet er det samme. Kan ikke si at jeg liker den noe særlig, men klarer ikke se noen andre alternativer. Knebøy kan jeg ikke og er ikke helt sikker på om jeg tør begynne på noe sånt riktig enda. Har også litt dårlige knær så det føles litt trygt å sitte i den maskinen enn så lenge. Det som er litt merkelig med den maskinen er at hvis jeg sklir så langt ned setet går er 70kg for meg helt utrolig tungt, nesten så jeg trodde det skulle svartne for meg i dag da jeg gikk helt ned. Tok de fleste av repetisjonene på nest laveste hakk, fremdeles tungt nok for meg, men kjentes ikke ut som at det skulle svartne lenger. Merkelig at et lite hakk kan gjøre så enorm forskjell :wee:

 

Bicepscurl er ikke rare greiene for meg, jeg sliter greit med 10kg som dere ser.

 

Maskin for innsiden av lårene vet jeg ikke helt hva jeg skal skrive om. Man sitter hvert fall der og skrever ut beina som en annen tulling og så presser man de sammen.

 

Nedtrekk smalt grep er kanskje den øvelsen jeg liker best, uten at jeg har noen voldsomme resultater å vise til. 35kg går relativt greit å trekke ned, men straks jeg går opp til 40 så føles det mye mer enn 5kg i ekstra vekt.

 

Enda en maskin for beina blir litt motsatt av den der oppe hvor man skrever. I stedet for å starte med beina fra hverandre så er de samlet og man presser de fra hverandre.

 

Brystpress i maskin har jeg etterhvert tenkt å bytte ut til å gjøre med manualer. Grunnen til at jeg tok den i maskin i dag var at jeg var helt ferdig i armene da jeg satt meg ned i den maskinen, tok ikke sjansen på å miste noen manualer i gulvet i dag :wee:

 

Magen ble det ikke tid til i dag og det hadde jo vært gøy og sneket planken inn der en plass også. Jeg vet ikke, har ikke særlig peiling på dette som jeg skrev helt i starten.

 

Ser jeg har tre maskiner for beina og jeg vet ikke om det blir i meste laget. Fikk anbefaling av legen om å trene opp beina så problemene mine i knærne forsvinner og derfor har jeg kanskje et lite håp om at det gjør susen.

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil egentlig anbefale deg å bevege deg bort i fra trening med maskiner, og over på frivektsøvelser. Men, samtidig, snakk med fysioterapeuten din om du sliter med knær om hvilke muligheter du har etc. Ulempen med maskiner er den låste bevegelsesbanen, som eliminerer endel involvering av støttemuskulatur, for å for eksempel holde balansen under utførelse, stabilisere vekter etc.

Lenke til kommentar

Fredrik: Notert! Skal prøve å gjøre en overgang til frivekter fra og med neste uke :)

 

Jeg har vært en ny runde på senteret i dag med følgende resultater:

10min oppvarming på sykkel

Nedtrekk bredt grep: 10x50kg, 8x45kg, 8x40kg

Skulderpress: 10x15kg 3 sett

Benpress: 10x70kg 3 sett + 7x70kg laveste nivå på setet

Brystpress: 10x35kg, 10x30kg, 7x30kg + 3x25kg

Bicepscurl: 10x8kg, 9x8kg, 8x8kg

Mage: 10x35kg, 10x30kg 2 sett

Planken: 2min

 

Nedtrekk bredt grep ble litt tøvete i dag, burde kanskje begynt på 45 siden det brente i armene mine etter første settet. Mulig det ble litt juks også på første settet siden jeg ikke klarte å trekke stanga ned til brystet på alle repetisjonene, de 2-3 siste gikk bare ned til haka og så var det stopp. Tror jeg går tilbake til smalt grep neste gang, selv om det føltes lettere å trekke ned mer vekt med bredt grep. Tok denne øvelsen først i dag så kanskje det er årsaken til at det var litt mer vekt på.

 

Skulderpressen gikk veldig greit, men 20kg blir igjen litt for tungt hvis jeg skal klare 10 rep, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre her.

 

Benpressen gikk så som så, kjenner det enda i beina fra onsdagen så det holdt meg kanskje litt tilbake. Jeg jukset litt på de 3 første settene siden jeg ikke gikk så langt ned som mulig, men prøvde meg på det i siste omgang. Klarte 7stk og skulle såvidt klare å stå oppreist da jeg gikk av setet :p

 

Brystpressen var helt elendig i dag, armene føltes helt døde. Vet ikke om det var nedtrekket eller skulderpressen som gjorde det(eller kanskje treningen på onsdag), men det var lite krutt i armene for å si det sånn.

 

Bicepscurlen sparte jeg helt til slutt i dag og denne ble i likhet med brystpress ganske elendig. Gikk ned til 8kg i dag, men samme som i brystpressen så føltes armene helt døde.

 

Mage med 35kg motvekt går greit på første sett, men så må jeg gå ned til 30 for at jeg skal klare 10 rep på de to neste. Avsluttet det hele med planken i 2 min før jeg sa takk for meg i dag.

Lenke til kommentar

Urk, føles nesten som et større ork å oppdatere denne tråden, glemte det av frem til nå :wee:

 

Var en tur i går og det gikk sånn høvelig:

Nedtrekk smalt grep: 10x40g,+ 10x35kg 2sett

Skulderpress: 10x20kg, 9x15kg, 8x 15kg

Brystpress: 10x35kg, 10x 35kg,7x35kg 3x30kg

Mage: 10x35kg, 10x30kg 2sett

Bicepscurl: 10x8kg, 9x8kg, 8x8kg (siste øvelse så var ganske død i armene)

Benpress: 10x80kg, 10x70kg 2 sett

Lenke til kommentar

Våknet med smerter i høyre kne i dag så tok det forsiktig på benpressen i dag. Prøvde å kjøre litt kortere pauser i dag på 90sek mellom hvert sett, det gikk forsåvidt ganske greit så tror jeg skal fortsette med det. I dag prøvde jeg brystpress med manualer, men det ble litt vinglete føring av manualene følte jeg. Skal jeg ta ned manualene så langt unna kroppen som mulig, eller skal jeg føre dem litt utenfor skulderbredde? Det ble litt klønete forklart, beklager.

 

Nedtrekk smalt grep: 10x40kg, 8x40+2x35kg, 10x35kg

 

Benpress: 10x80kg, 10x70kg 2 sett (men gikk ikke særlig langt ned pga kneet)

 

Bicepscurl: 10x8kg, 8x8kg, 7x8kg

 

Skulderpress maskin: 10x15kg, 7x20kg+2x15kg, 5x15kg. Denne øvelsen irriterer meg en smule med maskin. 15kg føles for lett, men 20kg brenner bort armene mine etter et sett. Tok denne øvelsen helt til slutt i dag av alle ting så orket ikke ta den med manualer.

 

Brystpress manualer: Måtte prøve meg litt fram her og tok først 10x10kg. Det var veldig lett å løfte på så gikk opp til 12kg på neste sett. Her ble det straks litt mer vinglete føring av vektene så jeg gikk ikke noe høyere enn det. 10x12kg og 8x12kg hvis jeg ikke husker helt feil på de neste settene.

 

Mage: 10x35kg, 10x30kg 2 sett

 

Planken: 90sek, 60sek, 60sek.

Lenke til kommentar

Bleh, det var å oppdatere denne tråden ja. Ny økt i dag, kom veldig sent i gang denne uka pga jobb, dårlig tid og dårlige unnskyldninger.

 

Nedtrekk: 10x40kg 3 sett

Brystpress: 12x12kg, 9x12kg, 10x10kg

Skulderpress: 10x10kg, 9x8kg, 8x8kg

Benpress: 10x80kg 3 sett

Bicepscurl: 10x8kg, 9x8kg, 8x8kg

Mage: 10x35kg, 10x30kg 2sett

Planken: 2min, 1min

 

Tok alle øvelsene med manualer i dag, men føler at det fremdeles er litt vinglete føring av vektene. Ene armen kommer opp før den andre, en arm får en litt annen "løftebue" enn den andre og den slags.

 

Nedtrekk gikk greit i dag, men det kan jo være fordi at dette var den første øvelsen jeg tok i dag.

 

Brystpressen gikk greit de to første settene, men da jeg skulle løfte dem opp på sett 3 ble det veldig vinglete grep om vektene. Valgte derfor å gå ned til 10kg der.

 

Skulderpressen ble så som så, begynte litt optimistisk med 10kg. De gikk opp 10 ganger, men med det resultat av at venstreskuldren var helt utbrent. Høyreskulder kunne tatt noen til, men måtte gå ned i vekt for å ta hensyn til venstre. De neste to settene ble litt meh..

 

Bicepscurl ble nest siste øvelse i dag og det er intet nytt under solen på den øvelsen. Passe mør i armene før den øvelsen og de føltes helt døde etter :p

 

Og ja, angående dårlige unnskyldninger jeg har helt oppi innlegget her. Vet ikke om det er blemmer, herdet hud eller noe helt annet, men i håndflaten under lille-, ring- og pekefinger har det skjedd noe. Huden er hardere og mørkere der, kanskje på størrelse med en ert. Passe ubehagelig å trekke/løfte vekter med de der, føler ikke jeg får skikkelig grep. [/whine]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...