Gå til innhold

Til alle kristne.

Anbefalte innlegg

Men du mener altså at du selv ikke er egoistisk i noe av det de gjør? Ingen kristne er det? Igjen hadde det vært fint om du hadde tatt over deg virkeligheten et øyeblikk, sett litt på ting som kognitiv dissonans og kanskje også confirmation bias... Tror jeg ville studert det isteden for bibelen ihvertfall...

Remarkably, this phenomenon - the Cognitive Dissonance Syndrome (CDS) - is particularly evident in ministers of religion and in those who profess strong religious beliefs. It is the view of this writer that the traditions of the churches can be positive obstacles to God's continuing revelation (for we must not fall into the error of believing that - apart from keeping His promises - He is in any way bound!). Such people may be sincere enough in following their own beliefs but are in danger of becoming immune to the miraculous - hence, rendering themselves unteachable - as far as God is concerned.

The more obvious manifestations of CDS are therefore: for the unbeliever, a denial of God and of all absolutes; for the believer, a refusal to accept that God is Absolutely Sovereign, and might think and act in ways differing greatly from his own.

Joda, jeg kan ta egoistiske avgjørelser, men i Jesus tar ingen egoistiske avgjørelser.Blir litt som i motsetningen i 1.Joh kapittel 1

8 Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. 9 Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. 10 Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss.

Her er vi syndere. Men i kapittel 3 står det hvordan det å vær i troen på Jesus

1Joh 3.9

Den som blir værende i ham, synder ikke.

Dette fant jeg som passet så meget inn her.

1Joh 2.16

For alt som er i verden – kroppens begjær, øynenes begjær og skrytet av alt en eier – det er ikke av Far, men av verden. 17 For verden går til grunne med alt sitt begjær, men den som gjør Guds vilje, består til evig tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[..]

Dine påstander ble desverre ikke mer begrunnet av at du kom med enda flere ubegrunnede påstander. Se hva jeg mener her:

"Når du kun har dette livet-tankegang, så blir man egoistisk i de fleste avgjørelser."

Dette stemmer ikke, det er på ingen måte bedre enn en løgn. Hvorfor sier du det uten å tenke deg om?

"Selvfølgelig vil man bli likt, men hele tiden jaget etter å bli likt av mennesker gir deg ikke mye, siden du er et menneske selv, en løgner, en egoist."

Igjen gjør du ikke mye annet enn å gjette. Dette er påstander som står ubegrunnet, og jeg er ikke det minste enige i dem.

"Noen blir sliten, og blir forbannet og sure, noen skylder på alle andre for sitt miserable liv, noen blir kirminelle, og driter i hva andre måtte mene og synes."

Dette er ikke meg, og det er ikke flertallet. Og det er ikke ateister mer enn det er religiøse.

"Ellers er drivkraften fra en annen, og jeg mener det er Gud, og det å vite at Han er den som gir kjærlighet, og gi Han den æren at Han virker i meg om du måtte finne meg god. "

Dette er en barnslig tanke. På samme måte som du tror at "kun det onde" kommer fra mennesket selv, så er vi fullt forstått med at begge deler kommer fra mennesket. Derifra har vi distinksjonen mellom det "gode og onde", og de ulike meningene hvor dette skillet ligger. Vi vet allerede at du tar feil her, heldigvis. :)

"[..] Slik er det med medias dekning av hva som vises også.

Men de som er virkelig høyt opp i den skjulte sosieteten kjøper seg inn i det hele verden faller for."

Når du blir arrestert i å være ukonsekvent, så må du nesten justere deg deretter. Du fortsetter her den samme ville konspirasjonsteori vi vet å finne som galskap.

Jeg babler litt ubegrunnet, folk må få tenke selv.

Lenke til kommentar

Hæ? Hva med å forholde deg til virkeligheten her... Det er mange ateister som har familie, koner/menn og som er gode forsørgere av sin familie og meget god venn med sine venner. Du skal liksom ha det til at hvis man ikke fjerner seg fra virkeligheten og tror på et etterliv så er det helt umulig å være god og snill, da er man en forbannet egoist liksom?

Hva om du kom til himmelporten, og Gud spør deg, hva godt har du gjort?

Du svarer, nei jeg har behandlet min familie bra, mine venner, og ja, jeg gav 200 kroner til frelsesarmeens bøsse.

Du skryter av det gode du har gjort.

Hva galt har du gjort?

Syndens lønn er døden.

Den som tror på Jesus vil svare at Jesus gjorde han god. Det gale jeg har gjort tror jeg for at Jesus tok det på seg.

Den ene ærer seg selv, den andre ærer Guds Sønns arbeid her på jord, det Gud ville. For selværere er fulle av synd.

Det er som historien om ypperstepresten og det lytefrie lammet. Det er lammet som blir sjekket om det har skam eller feil, ikke synderen som kommer med lammet.

Offer av lam og andre dyr, som var symbol på Jesus, kan ikke forandre mennesker så mye som vår broderlige offer, menneske-sønnen Jesus.

Lenke til kommentar

Hæ? Hva med å forholde deg til virkeligheten her... Det er mange ateister som har familie, koner/menn og som er gode forsørgere av sin familie og meget god venn med sine venner. Du skal liksom ha det til at hvis man ikke fjerner seg fra virkeligheten og tror på et etterliv så er det helt umulig å være god og snill, da er man en forbannet egoist liksom?

Du svarer, nei jeg har behandlet min familie bra, mine venner, og ja, jeg gav 200 kroner til frelsesarmeens bøsse.

Hva galt har du gjort?

Syndens lønn er døden.

Den som tror på Jesus vil svare at Jesus gjorde han god. Det gale jeg har gjort tror jeg for at Jesus tok det på seg.

Den ene ærer seg selv, den andre ærer Guds Sønns arbeid her på jord, det Gud ville. For selværere er fulle av synd.

Det er som historien om ypperstepresten og det lytefrie lammet. Det er lammet som blir sjekket om det har skam eller feil, ikke synderen som kommer med lammet.

Offer av lam og andre dyr, som var symbol på Jesus, kan ikke forandre mennesker så mye som vår broderlige offer, menneske-sønnen Jesus.

Haha. Den var god! Vet du hviket vesen som har æret seg selv mest? Og som i tillegg krever at alle jordens mennesker skal tilbe og ære seg selv? Det er Gud det, selveste Jesus selv.... hehe... Snakk om skrivebom. ;)

Lenke til kommentar

Nå er jeg skuffet. Du mente aldri å diskutere rederlig i det hele tatt, gjorde du? Du er rene slangen selv. :)

Vannslange, skru meg på. Man må velge å bruke tiden viselig. Men fortsett å spør, det betyr at du er ute etter bedre svar. Jeg er fornøyde med troen jeg har, jeg tror den vil funke for hele verden, om alle hadde trodd den.

Det er motsatt med ateisme, der ser jeg en utbrent verden.

Lenke til kommentar

Hva galt har du gjort?

Syndens lønn er døden.

Haha. Den var god! Vet du hviket vesen som har æret seg selv mest? Og som i tillegg krever at alle jordens mennesker skal tilbe og ære seg selv? Det er Gud det, selveste Jesus selv.... hehe... Snakk om skrivebom. ;)

Vi er gitt fri vilje, det vet du vel. Så Han kan umulig kreve, jeg gjør det fordi jeg finner ut at Han vil meg godt.

Lenke til kommentar

Nå er jeg skuffet. Du mente aldri å diskutere rederlig i det hele tatt, gjorde du? Du er rene slangen selv. :)

Vannslange, skru meg på. Man må velge å bruke tiden viselig. Men fortsett å spør, det betyr at du er ute etter bedre svar. Jeg er fornøyde med troen jeg har, jeg tror den vil funke for hele verden, om alle hadde trodd den.

Det er motsatt med ateisme, der ser jeg en utbrent verden.

Problemet du har met ateisme virker da vitterlig heller å være mangel på kunnskap om hvordan overtro generelt påvirker oss... :)

Lenke til kommentar

Jeg skal lage en bok som heter "Logikk for dummies". Skal ta med meg et trillebår fylt opp med disse bøkene til en kirke. Gi det til samtlige i kjærka og si: "Her! Lese dette!"

Så et bra ordtak i en annen tråd her som sa (fritt oversatt og fritt etter hukommelsen):

"Det er umulig å bruke fornuft og logikk til å få mennesker ut av ting de ikke brukte fornuft eller logikk til å komme seg inn i!".

Syntes den var kjempefin... Så den "logikk for dummies" boka ville vært totalt bortkastet på disse menneskene, for de vet ikke hva logikk og fornuft er når det kommer til hva de tror på... For troen skjermer de for slikt og hadde noen lest den boka ville det ikke gitt dem noe på det planet de tror på i det hele tatt, for tro er imun mot logikk....

Lenke til kommentar

Jeg skal lage en bok som heter "Logikk for dummies". Skal ta med meg et trillebår fylt opp med disse bøkene til en kirke. Gi det til samtlige i kjærka og si: "Her! Lese dette!"

Så et bra ordtak i en annen tråd her som sa (fritt oversatt og fritt etter hukommelsen):

"Det er umulig å bruke fornuft og logikk til å få mennesker ut av ting de ikke brukte fornuft eller logikk til å komme seg inn i!".

Syntes den var kjempefin... Så den "logikk for dummies" boka ville vært totalt bortkastet på disse menneskene, for de vet ikke hva logikk og fornuft er når det kommer til hva de tror på... For troen skjermer de for slikt og hadde noen lest den boka ville det ikke gitt dem noe på det planet de tror på i det hele tatt, for tro er imun mot logikk....

Det mener jeg er feil. Min morfar brukte logiske argumenter for å få meg til å tro på det som liten. I alle fall hørte det logisk ut for meg den gangen, og så ble jeg etterhvert på samme måte av logiske slutninger, overbevist om det motsatte... Og da måtte jeg forkaste det jeg tidligere trodde på :)

For noen mennesker, vil det kanskje være umulig, men ikke for alle troende mennesker. =)

Lenke til kommentar

For noen mennesker, vil det kanskje være umulig, men ikke for alle troende mennesker. =)

Vet, men det har ingenting med logikk å gjøre. At de TROR det er logikk er en ting, men når du begynner å se på de tillærte glosene som alle religiøse har for å tilbake vise fornuft og logikk så går det fort opp for deg at de bygger den logikken på det samme som de bygger troen sin på, på påstander.. Det går fint an å tro man bruker "logikk" for å tro, men dette er altså ikke logikk, bare tillærte fraser...

Min farfar var kristendoms lærer i 42 år (Han hadde faktisk en diplom for at han hadde vært på jobb hver eneste dag i 40 år!!!! uten å være en eneste dag borte....) og han lærte meg mye om den "logikken" som ligger bak religiøs logikk. Han var, av alle ting, ateist har jeg senere funnet ut og det beste han visste var å sende jehovas vitner på dør gråtende forsi han låste dem fast på hvert eneste bibelfrase de kom med, han KUNNE biblene ut og inn, ordrett og må derfor ha vært alle kristnes mareritt i en hver sammenheng som hadde meg jesus å gjøre, for han kunne stille selv erke biskopen til veggs når det kom til biblen og hvor ting og tang sto og hva som sto der...

Men det er altså ikke logikk, det virker bare som logikk for de som aldri har brukt logikk... Tenk deg hvor fort du pillet i fra hverandre den logikken når du selv begynte å være ærlig nok til å tvile skikkelig og stille spørsmål ved din tro... Jeg holdt på å drive presten min til vanvidd under konfirmasjon med mine spørsmål og han var så rasende til slutt at han så seg nødt til å inngå et kompromiss; Jeg fikk konfirmere meg (og kunne få tak i alle de deilige pengene) om jeg holdt kjeftt resten av konfirmasjons tiden (Pluss at han påsto at jeg ødela troen til de kålhodene som var kristne der...) Jeg BLE konfirmert da og var den eneste på kullet som svarte ærlig på spørsmålet om hvorfor vi konfirmerte oss, med dertil trusler om utkastelse fordi jeg svarte som sant var, at jeg konfirmerte meg for pengene.... De andre jugde og svarte fordi de trodde på gud. DET trodde den svovel predikanten på... :no: Så å være ærlig er ikke alltid like lett skal jeg si deg.. he he.

Erke tufsen trodde jeg ville bli en god kristen av å lese bibelen... Så jeg gjorde det og ble ateist fortere enn selveste Richard Dawkins kunna laget ateist av meg, for DEN guden som det sto om der ville ikke jeg tilbe ihvertfall... Stein dum, hevngjerrig, smålig og tilbednings kåt, en skikkelig psykopat av en himmel diktator jeg i dag ikke kan fatte at jeg klarte å tro på... Men jeg falt vel for logikken da jeg var fem-seks år og begynte på søndags skolen, som alle skikkelige barn gjorde på den tiden.. Hele gata satt der og ble jugd til om jesus, nasareth og andre ignorante figurer de bruke "logikken" sin til å overbevise oss dumme nautene, som trodde på dette fullt og fast til jeg ble eksponert for netur vitenskap... Da kom spørsmålene, da kom logikken (eller mangelen på logikk...) og da kom tvilen med stor T.... til jeg i en alder av tretten ble satt til å lese bibelen og brukte to år på å krangle med div kristne kålhoder som nok var sjele glade når jeg sluttet å henge i menigheten... Du vet, den derre uoppdragne snørungen som tror han VET mer enn gud... :) Synsjeg hører dem ja, saue flokken som brekte amen på de rette stedene... Tenker på denne tiden i dag så blir jeg nesten flau...

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Det er vanskelig å resonnere folk ut av en posisjon de ikke resonnerte seg inn i" er vel sitatet RWS leter etter :) ?

Usikker på hvor dette egentlig stammer fra, men er nok ikke fra diskusjon.no.

Er forøvrig ikke helt rett å si "umulig", jeg har resonnert meg ut av flere ting selv som jeg ikke resonnerte meg inn i, og religiøse gjør det hele tiden (dog kanskje ikke i stor nok grad, raskt nok).

Lenke til kommentar

"Det er vanskelig å resonnere folk ut av en posisjon de ikke resonnerte seg inn i" er vel sitatet RWS leter etter :) ?

Usikker på hvor dette egentlig stammer fra, men er nok ikke fra diskusjon.no.

Er forøvrig ikke helt rett å si "umulig", jeg har resonnert meg ut av flere ting selv som jeg ikke resonnerte meg inn i, og religiøse gjør det hele tiden (dog kanskje ikke i stor nok grad, raskt nok).

Aha... Jeg gjorde en feil. Feilen ligger i at jeg faktisk resonnerte inn i den posisjonen, som et lite barn. :)

Til RWS: Godt og utfyldende svar :thumbup:

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...