Gå til innhold

Til alle kristne.

Anbefalte innlegg

De fleste tolker derimot religionen sin på en måte som ikke kommer i konflikt med mer sekulære, samfunnsmessige verdier.

...og såklart for ikke å ble ledd loddrett ut av enhver opplyst forsamling....

For kommer du med evolusjons fornektelse og påstår at ingenting beviser evolusjon og lignende og på toppen av det holder opp den bibelske skapelses historien som mer troverdig enn moderne vitenskapelige oppdagelser er nemlig muligheten enorme for at de fleste her i landet tar noen skritt tilbake og lar tulling alarmen gå....

Så jeg føler at det er like mye derfor de fleste kristne i dag havner på hyllen som kafeteria kristne, der de plukker ut det de liker og kaster det de føler ikke passer så godt... Og forklarer det hele elegant ved å påstå at de følger magefølelsen for hva som er riktig og galt, gitt av gud såklart, men som ikke er annet enn akkurat det at de vet at folk vet og legger opp "løpet" etter det. Ingen liker å bli ledd av og bli fremstilt som ignorante fjols.....

For hundre år siden pluss var saken helt anderledes, folk var mer ignorante jevnt over og slike røverhistorier kunne, pga null kunnskap, holde vann. (pluss indoktrinering og straff/utfrysning hvis man ikke trodde osv). I dag er gudskjelov saken en annen.... og det vet den jevne kristenmannen og tar derfor sine forhånds regler.... Men den dagen de kommer til makten igjen ville vi sett at også de ville gått tilbake til default, å tro på dette ordrett, som jo er den egentlige meningen med religion....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Turbonello, åpen er du nå (og ærlig håper jeg). Setter pris på diskusjonen (som sagt selv om man er uenig i endel ting). Jeg tror i bunn og grunn du er en grei kar. Tror mange andre her også (selv med et nokså forskjellig syn på Bibelen) i bunn og grunn kan være det. Selv er jeg vel ikke utlært i ting.

Litt om vannflommen. En vitenskapelig teori jeg har lest sier noe sånt som at Jorda befant seg sannsynligvis 40 dager (eller deromkring) i en komets hale... Da snakker vi om en større komet enn de vi vanligvis observerer på himmelen.

Så denne vitenskaplige teorien antyder da at vannet kom fra isen fra en komet?

Men hvor ble det av etterpå?

Har du en link til den artikkelen?

Fornuftige spørsmål, men jeg lar det ligge inntil videre. Endel av det kan forutsette en litt mer komplisert forklaring av teorien.

Legger istedet ved en video av en vitenskapsmann som gjorde mye arbeid rundt temaet katastrofer i gammel tid, og som kommer inn på mye av det samme.

http://video.google.com/videoplay?docid=6229135744841359869

Han har fått endel kritikk for astronomien han fremsetter, men når det er sagt, har jeg lest en annen nålevende vitenskapsmann som forklarer noe av det på en litt annen måte. Men det tror jeg blir et annet tema.

Lenke til kommentar

Turbonello, åpen er du nå (og ærlig håper jeg). Setter pris på diskusjonen (som sagt selv om man er uenig i endel ting). Jeg tror i bunn og grunn du er en grei kar. Tror mange andre her også (selv med et nokså forskjellig syn på Bibelen) i bunn og grunn kan være det. Selv er jeg vel ikke utlært i ting.

Litt om vannflommen. En vitenskapelig teori jeg har lest sier noe sånt som at Jorda befant seg sannsynligvis 40 dager (eller deromkring) i en komets hale... Da snakker vi om en større komet enn de vi vanligvis observerer på himmelen.

Så denne vitenskaplige teorien antyder da at vannet kom fra isen fra en komet?

Men hvor ble det av etterpå?

Har du en link til den artikkelen?

Fornuftige spørsmål, men jeg lar det ligge inntil videre. Endel av det kan forutsette en litt mer komplisert forklaring av teorien.

Legger istedet ved en video av en vitenskapsmann som gjorde mye arbeid rundt temaet katastrofer i gammel tid, og som kommer inn på mye av det samme.

http://video.google.com/videoplay?docid=6229135744841359869

Han har fått endel kritikk for astronomien han fremsetter, men når det er sagt, har jeg lest en annen nålevende vitenskapsmann som forklarer noe av det på en litt annen måte. Men det tror jeg blir et annet tema.

Jeg vil tro at 99% av alle vitenskapsmenn er enig i at det aldri har vært en global oversvømmelse av jorden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg liker Tenker :-)

Han viser god innsikt :-)

Jeg vil understreke det han sier, ved et eksempel:

Hvor tror du fokuset på Bibelen hadde vært, dersom det stod at jorden var rund som en kule, at sola var vår galakses sentrum, at vår galakse var en bitte liten galakse i universet. Eventuelt at det faktisk er 10 dimensjoner i verden og ikke bare 3, at universet bare er en bitteliten del av multiversene, at tid ikke egentlig eksisterer, og at det finnes 532 forskjellige grunnleggende atomer.

Eller at vi kom til å kunne prate med hverandre i sanntid på hver sin ende av denne kula. At vi kom til å kunne forflytte seg igjennom flere land om dagen, at vi kom til å fly i lufta med svære mekaniske ting. Eventuelt at vi kom til å bo på andre planeter, at vi kom til å bestemme akkurat hvordan barna våre skulle være, se ut og at man vil kunne leve til man ble 900 år, eller så lenge man vil, ved hjelp av teknologi. Eller at vi kom til å bli usynlige, at vi aldri mer trengte sove.

Tror noen av dere virkelig at dersom dette hadde stått i klartekst i Bibelen, og gjerne med litt forklaringer, så hadde fokuset i Bibelen blitt Gudskjærlighet, nestekjærlighet, moral og i det hele tatt noe av der fokuset ligger nå?

Det handler ikke om de var smarte eller dumme nok til å forstå dette, men at da hadde kristendommen plutselig handlet om å bevise/motbevise vitenskap, ikke hvilke moraler som lå til grunne.

Det ville sannsynligvis vært prioritet nummer en å finne ut disse tingene, om det virkelig kunne stemme. Kanskje hadde vi vært langt lengre framme teknolgisk, men er det virkelig det som betyr noe? Og hadde løsninga på den siste gåta ligget enda 3000 år fremme i tid, ville vi brukt 5000 år på vitenskapen, før alle de viktige tingene ville kommet i fokus.

Og som forklaring på ting som da var det man generelt trodde, er det ganske enkelt. Det er strengt tatt mennesker som har skrevet. Dermed har de også brukt bilder og ord de selv er kjent med. Når de snakker om verden, eller slike ting, er det bare bilder de bruker, og om de skriver "imellom de fire verdenshjørner" eller "rundt hele kloden" ligger i hva de faktisk vet om jorda. Selv om de bruker slike bilder, har ikke Gud undervist dem i geologi, atomfysikk, astrologi, eller noe annet. Det er jo budskapet som er poenget.

Og på samme måte som dere legger dere opp i slike dustete ting nå, ville man i LANGT, LANGT, LAAANGT større grad gjort det dersom Bibelen hadde vært slik dere vil den skal være, en vitenskapsbok.

Men alle disse feilene i bibelen gjør jo bare at den fremstår som lite guddommelig. Det er greit at å vite hva Pi er kanskje ikke er definisjonen på guddommelig, men å si at Pi=3 er i alle fall ikke guddommelig.

Dere leser da ikke grundig nok. Se for deg en kaffikopp, med den tjukke kanten rundt som du plasserer lippene dine for å drikke, slik har du en inner diameter, og en ytterdiameter. Når de målte fra diametere fra ene ytterkant til andre ytterkant, så målte de 10 "Kubit" som er ca 5 meter.

Men det står ikke at de målte med en snor på YTTERDIAMETEREN,

som de målte en omkrets på 30 "kubit".

Så om de målte innerdiameteren, så kan tjukkelsen på denne store "kaffekoppen vært rundt 20 centimeter når PI er PI.

Det skulle bare mangle at med en diameter på 5 meter har en tjukkelse på 20 centimeter.

Men noe enda mer forunderlig som jeg nå har dobbelsjekket med originalskriftene på hebraisk.

Dette her står to steder i bibelen, i

1.Kong Bok 7,23

And he made a molten sea, ten cubits from the one brim to the other: it was round all about, and his height was five cubits: and a line of thirty cubits did compass it round about.

og 2 Krønik 4,2

Also he made a molten sea of ten cubits from brim to brim, round in compass, and five cubits the height thereof; and a line of thirty cubits did compass it round about.

Som du ser to ganske like vers på engelsk, men på hebraisk, så står det som er uthevet, line,

i Kongeboken Qavah(Qouph-100,Vav-6,Hey-5) som til sammen har summen 111.

Men i Krønikeboken står samme ordet med bare to bokstaver. Qav(Qouph-100,Vav-6) som til sammen blir 106.

Så deler vi desse 2, 111/106=1,047169811 og ganger vi det med ateistene påståelige 3 som PI

3*1,047169811=3,1415

Ja, men selvfølgelig er ikke dette nok til å forandre synet deres på deres indoktrinering av skapelse uten Skaper.

Lenke til kommentar

Men alle disse feilene i bibelen gjør jo bare at den fremstår som lite guddommelig. Det er greit at å vite hva Pi er kanskje ikke er definisjonen på guddommelig, men å si at Pi=3 er i alle fall ikke guddommelig.

Dere leser da ikke grundig nok. Se for deg en kaffikopp, med den tjukke kanten rundt som du plasserer lippene dine for å drikke, slik har du en inner diameter, og en ytterdiameter. Når de målte fra diametere fra ene ytterkant til andre ytterkant, så målte de 10 "Kubit" som er ca 5 meter.

Men det står ikke at de målte med en snor på YTTERDIAMETEREN,

som de målte en omkrets på 30 "kubit".

Så om de målte innerdiameteren, så kan tjukkelsen på denne store "kaffekoppen vært rundt 20 centimeter når PI er PI.

Det skulle bare mangle at med en diameter på 5 meter har en tjukkelse på 20 centimeter.

Er du seriøs nå? Det er selvsagt helt meningsløst å sjekke diameteren med en snor på innsiden da det blir latterlig unøyaktig og det er rett og slett ikke slik man gjør det. Den nøyaktige omkretsen i 2 Krønikebok 4,2 er forøvrig 31,415926535897932384626433832795 alen.

Men noe enda mer forunderlig som jeg nå har dobbelsjekket med originalskriftene på hebraisk.

Dette her står to steder i bibelen, i

1.Kong Bok 7,23

And he made a molten sea, ten cubits from the one brim to the other: it was round all about, and his height was five cubits: and a line of thirty cubits did compass it round about.

og 2 Krønik 4,2

Also he made a molten sea of ten cubits from brim to brim, round in compass, and five cubits the height thereof; and a line of thirty cubits did compass it round about.

Som du ser to ganske like vers på engelsk, men på hebraisk, så står det som er uthevet, line,

i Kongeboken Qavah(Qouph-100,Vav-6,Hey-5) som til sammen har summen 111.

Men i Krønikeboken står samme ordet med bare to bokstaver. Qav(Qouph-100,Vav-6) som til sammen blir 106.

Så deler vi desse 2, 111/106=1,047169811 og ganger vi det med ateistene påståelige 3 som PI

3*1,047169811=3,1415

Ja, men selvfølgelig er ikke dette nok til å forandre synet deres på deres indoktrinering av skapelse uten Skaper.

Hvis du leker deg med numerologi, så får du all slags morsomme resultater. Jeg vet ikke hvor du har plukket opp dette, men jeg tipper at en eller annen apologetiker har sittet og regnet frem og tilbake på alle bokstavene i hele verset for å få frem noe som minner om Pi. Dette er bare tragisk.

Endret av Strappado
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De du snakker om, de tror ikke på skapelse. De snakker om tilblivelsen av universet, evolusjonen (menneskets tilblivelse) etc., og det blir for dem meningsløst å snakke om en en hippie med stort skjegg som fikk tilblivelsen til å skje... Naturen i seg selv inneholder skapende krefter, og behøver ingen overordnet intelligent skaper... Det er heller ikke noe som tyder på at noe overordnet og intelligent står bak noe som helst.. =)

Selv om mye i bibelen muligens er rippoff fra filosofen og tenkeren Pytagoras som var helt opphengt i tall (hellige tall) etc., og at det av den grunnen eksisterer en del morsomme historier som egentlig er rent matematiske, er ikke det noe bevis for at noe som helst er blitt "skapt" av en "skaper"... Du har jo den berømte fiskeligningen til Jesus, der Jesus får nøyaktig 153 fisk.

Les om det her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Tallsymbolikk

Numerologi er studiet av talls esoteriske eller skjulte betydning, og av alt som kan gjøres om til tall, for eksempel fødselsdatoer og navn. Tall har hatt betydning i alle sivilisasjoner, i religion, kunst og vitenskap. De har blitt brukt til matematikk, konstruksjon av byggverk og mystiske formål. Eksempler på talls religiøse og magiske betydning er hvordan Noahs ark og Salomos tempel beskrives med nøyaktige mål i Det gamle testamente i Bibelen, et annet hvordan middelalderens katedraler ble tegnet og konstruert etter geometriske planer med stor esoterisk betydning. Frimurerne og Rosenkorsordenen skal fortsatt kjenne til hemmeligehetene bak denne «ariktekturens magi».

"I Johannesevangeliet hjelper Jesus mirakuløst disiplene med å få garnet fullt av fisk. Denne overnaturlige gjerningen ble også utført av Pythagoras i en fortelling nedskrevet av Porfyrios. Pythagoras forutsa på mirakuløst vis det nøyaktige antall fisk som ville bli tatt, men historien sier intet om hva dette tallet var. I evangeliets fortelling kommer ikke Jesus med noen forutsigelse, men vi blir fortalt at det er nøyaktig 153 fisk i fangsten. Dette kan i første omgang se ut til å være en betydningsløs detalj som evangelisten har tatt med for å gi fortellingen liv. Men forskerne har kommet til at den nevnes med hensikt og er av stor betydning. Det er sannsynlig at det antall fisk Pythagoras forutsa ville bli fanget, er akkurat 153. Pythagoreerne var berømt for sin innsikt i matematikk og de holdt 153 for å være et hellig tall. Det brukes i et matematisk forhold som Archimedes kaller "fiskens mål" for å fremstille det mystiske symbolet "versica piscis" eller "fiskens tegn". - skjæringspunkter mellom to sirkler som gir en fiskelignende figur. Dette var et gammelt pythagoreisk symbol som ble brukt av tidlig kristne som et bilde på deres tro. Det forhold at dette mystiske fiskesymbolet kan fremstilles fra det antall fisk som ble tatt i fortellingen om Jesu mirakel, er en sterk indikasjon på at det er hentet fra det opprinnelige mirakelet til Pythagoras, og at denne mirakelberetningen inneholdt hellige geometriske formler."

Skriv inn "versica piscis" på google.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

De du snakker om, de tror ikke på skapelse. De snakker om tilblivelsen av universet, evolusjonen (menneskets tilblivelse) etc., og det blir for dem meningsløst å snakke om en en hippie med stort skjegg som fikk tilblivelsen til å skje... Naturen i seg selv inneholder skapende krefter, og behøver ingen overordnet intelligent skaper... Det er heller ikke noe som tyder på at noe overordnet og intelligent står bak noe som helst.. =)

Selv om mye i bibelen muligens er rippoff fra filosofen og tenkeren Pytagoras som var helt opphengt i tall (hellige tall) etc., og at det av den grunnen eksisterer en del morsomme historier som egentlig er rent matematiske, er ikke det noe bevis for at noe som helst er blitt "skapt" av en "skaper"... Du har jo den berømte fiskeligningen til Jesus, der Jesus får nøyaktig 153 fisk.

Les om det her:

Numerologi er studiet av talls esoteriske eller skjulte betydning, og av alt som kan gjøres om til tall, for eksempel fødselsdatoer og navn. Tall har hatt betydning i alle sivilisasjoner, i religion, kunst og vitenskap. De har blitt brukt til matematikk, konstruksjon av byggverk og mystiske formål. Eksempler på talls religiøse og magiske betydning er hvordan Noahs ark og Salomos tempel beskrives med nøyaktige mål i Det gamle testamente i Bibelen, et annet hvordan middelalderens katedraler ble tegnet og konstruert etter geometriske planer med stor esoterisk betydning. Frimurerne og Rosenkorsordenen skal fortsatt kjenne til hemmeligehetene bak denne «ariktekturens magi».

"I Johannesevangeliet hjelper Jesus mirakuløst disiplene med å få garnet fullt av fisk. Denne overnaturlige gjerningen ble også utført av Pythagoras i en fortelling nedskrevet av Porfyrios. Pythagoras forutsa på mirakuløst vis det nøyaktige antall fisk som ville bli tatt, men historien sier intet om hva dette tallet var. I evangeliets fortelling kommer ikke Jesus med noen forutsigelse, men vi blir fortalt at det er nøyaktig 153 fisk i fangsten. Dette kan i første omgang se ut til å være en betydningsløs detalj som evangelisten har tatt med for å gi fortellingen liv. Men forskerne har kommet til at den nevnes med hensikt og er av stor betydning. Det er sannsynlig at det antall fisk Pythagoras forutsa ville bli fanget, er akkurat 153. Pythagoreerne var berømt for sin innsikt i matematikk og de holdt 153 for å være et hellig tall. Det brukes i et matematisk forhold som Archimedes kaller "fiskens mål" for å fremstille det mystiske symbolet "versica piscis" eller "fiskens tegn". - skjæringspunkter mellom to sirkler som gir en fiskelignende figur. Dette var et gammelt pythagoreisk symbol som ble brukt av tidlig kristne som et bilde på deres tro. Det forhold at dette mystiske fiskesymbolet kan fremstilles fra det antall fisk som ble tatt i fortellingen om Jesu mirakel, er en sterk indikasjon på at det er hentet fra det opprinnelige mirakelet til Pythagoras, og at denne mirakelberetningen inneholdt hellige geometriske formler."

Ja, rart du skulle nevne 153, har funnet noe om det for ikke så lenge siden. I NT står det 3 siffer som stikker seg litt ut, og det er de 153 fisk, de 276 ombord i båten som Peulus var med som gikk på grunn i Malta i Apostelgjerningene og 666 i Åpenbaringen. Alle desse er triangulære nummer. http://en.wikipedia.org/wiki/Triangular_number

T17=153

T23=276

T36=666

Videre har jeg lest at 153 er å finne i originalspråket gresk for "Fishes" "The net(fiskegarnet)" "word" og "loaves"

I Mat 14.17

http://www.biblewheel.com/Gr/GR_Database.asp?bnum=40&cnum=14&vnum=17&getverse=Go

And they say unto him, We have here but five loaves, and two fishes.

Så er ordet loaves på gresk, artos, summen 1071

I Mark 9.13

http://www.biblewheel.com/Gr/GR_Database.asp?bnum=42&cnum=9&vnum=13&SourceTxt=SCR&getverse=Go

But he said unto them, Give ye them to eat. And they said, We have no more but five loaves and two fishes; except we should go and buy meat for all this people.

Så er ordet fishes på gresk, ichtus, summen 1224

I Luk 5.5

http://www.biblewheel.com/Gr/GR_Database.asp?bnum=42&cnum=5&vnum=5&SourceTxt=SCR&getverse=Go

And Simon answering said unto him, Master, we have toiled all the night, and have taken nothing: nevertheless at thy word I will let down the net.

Så er ordet, word på gresk, rhema 459. Og ordet the net på gresk, to diktuon, 370+854=1224

Loaves=1071/153=7

Fishes=1224/153=8

The Net=1224/153=8

Dette er summene til ordene på originalspråket gresk i desse versene, klikk på linkene for å dobbelsjekke.

Dette er litt tøft å begi seg inn på, men når du først går inn i det, så tror jeg det er mulig å se det overnaturlige i summene til desse ordene og versene.

Se her for mer kule ting om 153 og annet kult.

http://adorea-alva.blogspot.com/

Her er en link, jeg leser meg inn på akkurat nå

http://homepage.virgin.net/vernon.jenkins/index.htm

Lenke til kommentar

Svar til maxRPM:

Dette blir litt vanskelig for meg å svare på.. Men jeg tviler ikke.

De som skrev bibelen hadde også god innsikt i skriftspråket. Skriftspråket vårt er matematisk, og det visste de... Det er sikkert mye interessant der angående dette, men uansett: Det er ikke overnaturlig! Fascinerende kanskje, men ikke overnaturlig. :)

Lenke til kommentar

Les om det her:

Denne tok jeg og sjekket opp etter forrige runde. Hvis du leser nærmere så sa aldri Pythagoras noe om hvor mange fisk det var, dette er bare noe forfatterne antar og det hele blir spekulativt.

Utdraget er forøvrig hentet fra "The Jesus Mysteries. Was The Original Jesus A Pagan God". av Timothy Freke og Peter Gandy.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Les om det her:

Denne tok jeg og sjekket opp etter forrige runde. Hvis du leser nærmere så sa aldri Pythagoras noe om hvor mange fisk det var, dette er bare noe forfatterne antar og det hele blir spekulativt.

Utdraget er forøvrig hentet fra "The Jesus Mysteries. Was The Original Jesus A Pagan God". av Timothy Freke og Peter Gandy.

Jepp. :)

Lenke til kommentar

IntheLight linker til noen oversette poenger, som man skulle forvente at folk så selv. Det står altså at Gud skapte dyrene først, og mennesket til sist. Hvor er motsetningen mellom Adam/Eva og dinosaurene (og dermed hele ideen til tråden)??

Står vel også noe sånt som at "for Gud er èn dag tusen år, og tusen år er èn dag." Ergo er det heller ingen motsetning i at jorda er millioner av år og skapelses-beretningen. Ifølge Bibelen ble altså ikke jorda skapt på seks dager, bokstavelig talt. Det står heller ikke noe om hvordan han skapte jorda, kanskje stemmer mye av Darwins teori også (sammen med Bibelen).

(er for øvrig enig i at mye i Bibelen kan diskuteres, noe vi ser her inne. Men denne tråden er overflødig).

Lenke til kommentar

Hvis Gud skapte jorden, Adam og Eva osv. Hvordan forklarer dere dinosaur skjelettene?

hvorfor er dere anti-religionfolk så ekstremt opptatte av å gå løs på kristne,

samtidig som dere totalt ignorerer islam og muslimer?

Det synes veeeeldig merkelig for meg, at dere totalt ignorerer islam, som er en mye mer fundamentalistisk religion, og skaper mye større problemer i verden i dag.

Det fremstår for meg som at det finnes et par åpenbare forklaringer:

1) Dere har ikke baller nok til å ta for dere islam

2) Det passer dårlig med deres politiske ideologi (Rød Ungdom / SU / SV) å ta for dere islam, det er jo bare fantastisk og berikende etc, alle andre er bare rasister, etc.

Du er jo helt virkelighetsfjern: Grunnen til at vi ikke setter oss fast med Islam, Hinduisme osv, er jo at KRISTENDOM er det vi finner i vårt nabohus. Men for all del, problemstillingen er direkte overførbar - og jeg finner det ganske finurlig at du ikke klarte å gjøre det selv - så slå deg løs!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis Gud skapte jorden, Adam og Eva osv. Hvordan forklarer dere dinosaur skjelettene?

Det synes veeeeldig merkelig for meg, at dere totalt ignorerer islam, som er en mye mer fundamentalistisk religion, og skaper mye større problemer i verden i dag.

Det fremstår for meg som at det finnes et par åpenbare forklaringer:

1) Dere har ikke baller nok til å ta for dere islam

2) Det passer dårlig med deres politiske ideologi (Rød Ungdom / SU / SV) å ta for dere islam, det er jo bare fantastisk og berikende etc, alle andre er bare rasister, etc.

Grunnen til at så mange går løs på kristendommen, spesielt i amerika og europa, er at det er en ganske sentral del av samfunnet her, vi hører mer om det og ser mer til det enn de andre relegionene, islam blir jo heller ikke ignorert. Og jeg vil tørre å påstå at det er en del kristne som kaller f.eks ateister for anti-relegiøse, bare fordi de ikke tror på gud, men det går den andre veien også..

Endret av sebastifuck
Lenke til kommentar

Kan bare svare for meg selv her og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt klarer å ta islam alvorlig... Koranen er liksom boken til en kar som hverken kunne lese eller skrive og som ikke skrev en eneste linje i den boka selv, (Hele blekka ble satt sammen etter fyrens død og inneholder så mange fordummende, stupide og selvmotsigende ting at jeg faktisk finner det utrolig at kristen gidder å bry seg i det hele tatt jeg...) men det ER hans bok om en gud så ufattelig stupid at den guden evner å si alle sine endelige "sannheter" til en fyr som ikke kan skrive og lese... Hva for en gud er dette egentlig :D

Som sagt, jeg evner ikke lenger å ta islam alvorlig etter at jeg var så dum at jeg leste meg opp på hva denne khoranen faktisk sier... Og dette kommer til syne i hvor mange muslimer som blir ateister etter å hakommet hit til vesten, for det går opp for dem også... Så isteden for å jobbe med å konvertere disse inn i kristen overtro burde de kristne heller hjulpet til med å få disse muslimene ut av ghettoene de sitter i, der imamer sitter og prater som gufs fra middelalderen, ut i samfunnet vårt der de kan få seg skikkelig utdannelser og legge av seg dette latterlige eventyret de tror på...

Selv ikke de selv klarer å ta historien om muhammed alvorlig etter at de er utsatt for litt kritisk tenkning og sunn fornuft... Slapp av, islam er kun en trussel fra de voldelige blant dem, de som er så ignorante at de hopper ut av sitt gode skinn for å tekkes disse håpløse og latterlige påstandene..

Tor du meg ikke så les khoranen selv... Du kommer til å bli overbevist etter at par linjer.. :) Nesten like spinnvilt som det mormonernes far fikk til dette jo... Anbefaler deg å lese litt i mormonerns "bibel" mens du er i gang også, bare får å få en liten oversikt over hvor religiøs gal det går ann å bli...

For etter å ha lest det garanterer jeg deg at helelr ikke du er i stand til å ta dette vissvasset alvorlig!!!

Lenke til kommentar

Står vel også noe sånt som at "for Gud er èn dag tusen år, og tusen år er èn dag." Ergo er det heller ingen motsetning i at jorda er millioner av år og skapelses-beretningen. Ifølge Bibelen ble altså ikke jorda skapt på seks dager, bokstavelig talt.

Så Jesus stod opp etter 3000 år? Det verset du benytter deg av ble skrevet for å bortforklare at jordens undergang ikke skjedde etter én generasjon slik Jesus lovet i f.eks. Markus 9,1 og du skaper ganske mye kluss i bibelen hvis du benytter deg av det i utrengsmål

Det står heller ikke noe om hvordan han skapte jorda, kanskje stemmer mye av Darwins teori også (sammen med Bibelen).

Du skal være ganske iherdig om du klarer å lese inn noe evolusjon i skapelsesberetningen. Kvinner har i alle fall ikke utviklet seg fra et ribbein. Forøvrig, i følge den beretningen, så skapte han solen etter at han skapte jorden, og det stemmer jo ikke.

Lenke til kommentar
Det står heller ikke noe om hvordan han skapte jorda, kanskje stemmer mye av Darwins teori også (sammen med Bibelen).

Oia, det står ikke hvordan? Er ikke det mer et problem enn en løsning? Hvordan kan du hvile på en forklaring som sier ingenting om hvordan? Det er jo en ikke-forklaring.

Problemet jeg har med Kristne, og religiøse ellers, er at jeg rett og slett ikke klarer å følge resonneringen deres. Jeg finner den dumstrig og amatørmessig. Så får det være en fornærmelse kun om dere kan vise meg feil.

Lenke til kommentar

Kan bare svare for meg selv her og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt klarer å ta islam alvorlig... Koranen er liksom boken til en kar som hverken kunne lese eller skrive og som ikke skrev en eneste linje i den boka selv, (Hele blekka ble satt sammen etter fyrens død og inneholder så mange fordummende, stupide og selvmotsigende ting at jeg faktisk finner det utrolig at kristen gidder å bry seg i det hele tatt jeg...) men det ER hans bok om en gud så ufattelig stupid at den guden evner å si alle sine endelige "sannheter" til en fyr som ikke kan skrive og lese... Hva for en gud er dette egentlig :D

Som sagt, jeg evner ikke lenger å ta islam alvorlig etter at jeg var så dum at jeg leste meg opp på hva denne khoranen faktisk sier... Og dette kommer til syne i hvor mange muslimer som blir ateister etter å hakommet hit til vesten, for det går opp for dem også... Så isteden for å jobbe med å konvertere disse inn i kristen overtro burde de kristne heller hjulpet til med å få disse muslimene ut av ghettoene de sitter i, der imamer sitter og prater som gufs fra middelalderen, ut i samfunnet vårt der de kan få seg skikkelig utdannelser og legge av seg dette latterlige eventyret de tror på...

Selv ikke de selv klarer å ta historien om muhammed alvorlig etter at de er utsatt for litt kritisk tenkning og sunn fornuft... Slapp av, islam er kun en trussel fra de voldelige blant dem, de som er så ignorante at de hopper ut av sitt gode skinn for å tekkes disse håpløse og latterlige påstandene..

Tor du meg ikke så les khoranen selv... Du kommer til å bli overbevist etter at par linjer.. :) Nesten like spinnvilt som det mormonernes far fikk til dette jo... Anbefaler deg å lese litt i mormonerns "bibel" mens du er i gang også, bare får å få en liten oversikt over hvor religiøs gal det går ann å bli...

For etter å ha lest det garanterer jeg deg at helelr ikke du er i stand til å ta dette vissvasset alvorlig!!!

Men jeg synes ikke det er bra for noen å bli ateist, jeg ser ikke noe indre drivkraft til det gode i ateisme. Gode fengsler i Norge kan gjøre å komme fra et annet land og bli ateist, mer vondt enn bedre.

Lenke til kommentar

Personlig går jeg veldig ofte etter islam, som den voldeligste og farligste og mest dogmatiske religionen, og til gjengjeld får jeg stort sett bare rasismeanklager, sosiale sanksjoner, og blir uthengt til spott og spe av både VG og folk som står på lister til å sitte på stortinget, for ikke å nevne at jeg mottar en del drapstrusler.

Ja, det er vel svar nok, egentlig :)

Det er ikke religioner som er voldelige, det er menneskene som utøver dem. Og det er Kristendommen som har utøvd mest vold oppover historien. Med god margin.

Lenke til kommentar

Men jeg synes ikke det er bra for noen å bli ateist, jeg ser ikke noe indre drivkraft til det gode i ateisme. Gode fengsler i Norge kan gjøre å komme fra et annet land og bli ateist, mer vondt enn bedre.

OK.......?

Se her:

"Men jeg synes ikke det er bra for noen å bli ateist" kan ikke begrunnes med "jeg ser ikke noe indre drivkraft til det gode i ateisme."

Hvorfor? Fordi en "indre drivkraft til det gode" er ikke nødvendigvis noe man finner i ditt gudssyn. Å forvente det er i det hele tatt idiotisk og trangsynt, ettersom det helt klart ikke er slik virkeligheten forholder seg. Hverken for religiøse eller ikke-religiøse.

"Gode fengsler i Norge kan gjøre å komme fra et annet land og bli ateist[..]" - Hva i alle dager er det du prøver å skrive?

Hva er det jeg prøver å fortelle deg? Det er såre enkelt::

Siden vi ikke begrunner vårt moralsyn i vår religion i utgangspunktet, men tilpasser vår religiøse overbevisning til vårt overstående livssyn og moralsyn, så forteller ikke "ateisme" eller "kristen" noe om hvorvidt vi er "god" eller "ond". Det er en barnslig konklusjon å bære på. Og enda værre er det at du bærer den fordi du ikke klarer å finne noe "bra" med "ateisme" - selv om du opplagt ikke vet hva dette innebærer og ikke innebærer - når du så absolutt ikke er skikket til å gjøre en slik observasjon.

Endret av cuadro
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...