kaffebryggare Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 EDIT: BENJAMIN VESTLY! DU BURDE SOVE NÅ! Hysj nå. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) For det første, en hver tolker alt han leser. Din beskrivelse av hva du leste i avisa igår er en tolkning. Alt vi oppfatter for så å gjengi er en tolkning. Altså, kan ingen svare noenting uten å ha tolket det. Men... Hvorfor dinosaurer ikke er nedtegnet i bibelen? Jeg kan heller ikke se at marker eller fluer er nedtegnet i bibelen. Heller ikke marsvin, chinchilla, pinnedyr, ja, det er mange skapninger som ikke er nedtegnet i bibelen. Det jeg skjønner du setter spørsmålstegn er at hvis man regner ut tid fra bibelen, så får man at verden er rundt 6000 år gammel. For det første vet vi ikke hva slags tidsregning de hadde i den første delen av bibelen, det antas at man hadde en annen tidsregning. Deretter vil jeg tørre å påstå at det er de færreste kristne som mener at bibelen er direktediktat fra Gud. Bibelen ble til over lengre tid, det gamle testamentet regner man ble til over en tidsperiode på 1000 år, skrevet av over 40 forskjellige mennesker. Stor del av beretningene i GT regnes for å være skrevet for å forklare hvorfor ting er som de er. Derav skapelsesberetningen. Altså tror man ikke at skapelsesberetningen er en faktahistorie om hvordan universet ble til, men en måte å forklare at den ble til på, på en måte som mennesker ville forstå. Menneskene dette først ble forklart til hadde ikke begrep om atomer eller asteroider, å forklare dem alt dette ville bare blitt forvirrende. Dessuten ble mye av GT overlevert muntlig fra generasjon til generasjon, derfor kunne ikke historiene være for kompliserte. I likhet med folk i dag kunne fint fortellingene ha inneholdt fakta informasjon til folkene den gangen. De var ikke dummere enn at de ville forstått det, så dette er bare en unnskyldning av deg som ikke holder vann. Det som derimot er morsomt å tenke på er at skapelsesberetningen er skrevet i rekkefølgen som mange forskere idag tror er rekkefølgen jorden ble til på. Først ble det lys... så ble kloden til, vann og land ble skilt fra hverandre gjennom vulkansk aktivitet.... så ble planter og grønt til... så ble liv i vannet, og så fugler... disse regnes som de eldste av alle livsformer Så ble dyrene og tilslutt menneskene... Syntes du legger til en del som IKKE står i bibelen jeg? Hva visste de folkene om vulkansk aktivitet? Syntes det er helt utrolig hvordan dere kristne skamløst bruker vitenskap for å gjøre guden deres til mer enn det han er. Husk at den guden bodde i et lite skrin på Moses sin tid og ved hjelp av vitenskap har han avansert til å være skaperen over 1024 planeter... Noe dere kristne ALDRI ville hatt den minste kunnskap om hvis ikke vitenskap hadde gitt den til dere. Hadde kristne fått bestemme hadde vi fremdeles sittet i lyset fra talglys og lest våre bibler med en forventet levealder på rundt førti år og en barne dødelighet som krevde søskenflokker på femten for at noen av dem skulle overleve, men dette sier dere aldri noe om der dere flotter dere med vitenskapelige oppdagelser. Skikkelig kvalmt å lese bibelske håpløsheter sammen med ting som vitenskapen alene har funnet frem til, for dette er informasjon du ALDRI hadde visst noe om hvis vi ikke hadde veket vekk fra påstandene i bibelen i opplysnings tiden. Men allikevel har du frekkhet nok til å bruke vitenskap til å liksom skulle bevise at skapelsen er rett... De aller fleste skjønner at det må lys til for å se, så hvorfor dette er så imponerende for deg skjønner jeg ikke... For å si det sånn, hadde det stått at jesus skulle komme tilbake etter at atom bombene hadde falt og jorden var full av radioaktivt nedfall hadde saken vært en helt annen. Men skjønner jeg kristne rett så er vel jesus mer opptatt av å vise seg for gamle religiøse tanter og for folk som allerede tror på påstandene om ham enn å komme tilbake igjen... eller kanskje han ikke har tid... Hvem vet, det drøyer og drøyer og det kommer til å drøye i all evighet før den fiktive helten viser seg, for først må han jo eksistere... Så hvis det var dumme jernaldermennesker, er det likevel imponerende at de beretter om jordens tilblivelse i rett rekkefølge, eller? Har jeg sagt at de var dumme? Jeg sa IGNORANTE jeg, i forhold til hva vi vet i dag. Det er du som sier at de er dumme når du påstår at de ikke hadde forstått en mer detaljert forklaring av tingenes tilstand, noe som ville vært en smal sak for gud å få istand. Men selv ikke tusen år etter at de laget denne røver historien visste folk at stjerner på himmelen faktisk var andre planeter langt borte, da den godeste johannes (antagelig etter å ha røyket en del kjall...) kunne fortelle at stjernene vil regne ned på jorden når jesus kommer tilbake og lignende narkorus tull... Og dette TROR du på? Tror du også at den guden ville valgt seg ut ET FOLK på denne lille planeten blandt 10 000 000 000 000 000 000 000 000 andre planeter? (Og som han i sin allvitenhet VISSTE ville føre til kilometer med lidelse, krangling drap og uroligheter? Virkelig? Om du bare for et øyeblikk tok av deg jesus brillene, som åpenbart får deg til å lese ALT i bibelen i favør av gud, og leste det som står om guden din i bibelen så ville du ikke sagt at den guden var en smart gud i det hele tatt. Jeg klarte det som tretten åring, da jeg for alvor begynte å tvile og jeg ble rådet til å lesebibelen fra perm til perm "med et åpent sinn". Vel, problemet var at mitt sinn var for åpent, jeg var rett og slett for ærlig der jeg trålet blekka som heter bibelen fra perm til perm og gjorde at jeg satt igjen med smaken av en død rotte i kjeften, for på en side ville jeg gjerne tro på det som sto der og som jeg var opplært til å tro på og på den andre siden ville jeg gjerne være ærlig. Men hos meg vant ærligheten, for den guden som er omtalt i bibelen er virkelig en gud som rett og slett ikke fortjente min tilbedelse! Mistenksom, dum, hevngjerrig, blodtørstig og langsint ovenfor bagateller gasset den guden seg i lik for liksom å forsvare "stammen" sin, der andre folkeslag (om vi i det hele tatt kan snakke om "slag") ikke var noenting verdt fordi de ikke tilba den samme guden.... Og denne guden tror to milliarder mennesker på? For en dumskap... Endret 7. oktober 2011 av RWS 3 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Først ble det lys... så ble kloden til, vann og land ble skilt fra hverandre gjennom vulkansk aktivitet.... så ble planter og grønt til... så ble liv i vannet, og så fugler... disse regnes som de eldste av alle livsformer Så ble dyrene og tilslutt menneskene... Så hvis det var dumme jernaldermennesker, er det likevel imponerende at de beretter om jordens tilblivelse i rett rekkefølge, eller? Har du i det hele tatt lest bibelen, den sier at jorda ble skapt før lyset, altså ble jorda skapt før sola, deter feil. Planter er ikke noe eldre enn dyr. Fugler kom LENGE etter livet i vannet, livet i vannet er 3.5 milliarder år gammlet, fugler er ca. 70 millioner år gammle, og FYI fugler og liv i vannet er også dyr. Mennesker er 250 000 år gammle, det sier seg selv at andre arter har dukket opp siden da, vi er ikke "nyeste og beste" dyret, ulver er feks bare 300 000 år gammle, ikke mye eldre enn oss. Vi har også sett nye arter dukke opp bare de siste 100 årene. og FYI igjen, mennesker er også dyr. 3 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hvis Gud skapte jorden, Adam og Eva osv. Hvordan forklarer dere dinosaur skjelettene? Kan det være at Gud også skapte dinosaurer ? Eller tror du dinosaurene ble til av seg selv ? 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Vi har også sett nye arter dukke opp bare de siste 100 årene. Nye dyr skapes kontinuerlig. Derfor "oppdages" stadig nye dyr og andre skapninger på jorden. Endret 7. oktober 2011 av IHS Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hvis Gud skapte jorden, Adam og Eva osv. Hvordan forklarer dere dinosaur skjelettene? Mange vil sikkert le av det jeg kommer til å si nå, men Gud skapte dinosaur skjelettene for at Gud skulle forbli ett mysterium i de vantros' øyne. Det samme gjelder alt annet i vitenskapen, som evolusjonen etc. Det kan høres ut som en typisk uttalelse fra en kristen, men jeg er ingen kristen og har ingen behov eller ønsker om å si noe slikt hvis det ikke lå sterk grunn for å si det, jeg ville unngått fora (særlig) om det var tull, men jeg er rimelig sikker på at alt dette er bare en av delene som bygger guds mysterium. Det er viktig å forstå at en Gud er NØDT til å forbli ett mysterium. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Dette blir bra ... 2 Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hvis Gud skapte jorden, Adam og Eva osv. Hvordan forklarer dere dinosaur skjelettene? Hvem sier at dinosaurene ikke har funnes? Jeg er overbevist om at dinosaurene levde på jorden før i tiden, og det ser vi også når vi graver i jorden. Husk at den guden bodde i et lite skrin på Moses sin tid og ved hjelp av vitenskap har han avansert til å være skaperen over 1024 planeter... Noe dere kristne ALDRI ville hatt den minste kunnskap om hvis ikke vitenskap hadde gitt den til dere. Hadde kristne fått bestemme hadde vi fremdeles sittet i lyset fra talglys og lest våre bibler med en forventet levealder på rundt førti år og en barne dødelighet som krevde søskenflokker på femten for at noen av dem skulle overleve, men dette sier dere aldri noe om der dere flotter dere med vitenskapelige oppdagelser. Skrin? What? Det har jeg gått glipp av? Enda en stråmann/hersketeknikk/nedanlatende kommentar, for å forhøye deg selv kanskje? Jeg vil også gjerne påpeke at bibelen har vært før vitenskapen på mange områder. La meg nevne et par: I Jesajas tid var det en klar oppfatning av at jorda var flat. På 600-tallet f.kr begynte de første å nevne at jorda kanskje var rund, men det var ikke den generelle oppfattelsen før lenge etter. Leser vi i Jesaja 40:22, som er skrevet en gang mellom 745-710 f.kr: "Herren troner over jordens krets", som lett kan tolkes til at jorden var rund. I Jeremia 33:22 leser vi " ...gjør jeg talløse som himmelhæren som ikke kan telles... ", som er en måte å si at det er flere stjerner enn hva vi kan telle. Selv om den generelle oppfattelsen blandt vitenskapsmenn på den tiden mente at det var 1100 stjerner. I Job 26:7 leser vi " ...hengt jorden opp over det tomme rom." Bibelen sier her at verden beveger seg rundt i rommet, uavhengig av andre ting. Hva sa vitenskapen om hvordan jorden var på den tiden jobs bok ble ferdig skrevet? (ca 1473 f.kr). Da sa vitenskapen at jorden satt på ryggen av et stort dyr. I Job 28:25, så snakkes det om at vinden har vekt. Vitenskapen på denne tiden sa at luft var vektløst. 3-400 f.kr, var den generelle oppfattelsen blandt vitenskapsmenn at vind blåser rett frem. Samtidig ble det skrever i forkynneren 1.6 at: "Vinden blåser mot sør, så dreier den mot nord; samtidig snur og skifter den og tar fatt på samme rundgang igjen." I dag vet vi at vind kretser på dette viset "For en skapnings liv er i blodet, og jeg har gitt dere blodet på alteret til soning for dere. Blodet soner fordi livet er i det." kan vi lese i 3.Mosebok 17.11. Her sier bibelen at blodet er med på å gi liv. På den tiden boka ble skrevet, var det vanlig praksis å tappe blodet av syke, fordi folk trodde sykdommene lå i blodet. I 2.sam 22:16 ("Havbunnens renner kom til syne, jordens grunnvoller viste seg") og i Jona 2.6 (I went down to the bottoms of the mountains) så vitnes det om fjell og renner på havbunnen. Vitenskapen på den tiden sa at havbunnen var flat. Dette er de eksemplene jeg kommer på nå, langt på kveld. Men alle sammen viser de at de som har skrevet bibelen, har fått vite noe som ikke var i tråd med vitenskapen, men som i ettertid viser hva som stemmer. RWS: Og med uttalelser som "Og denne guden tror to milliarder mennesker på? For en dumskap... ", så vil jeg bare si at jeg mister litt respekten for deg. Du styrer så mye med hersketeknikker, nedanlatende kommentarer til alle som mener noe annet enn deg. Med fare om å sprekke bobla du lever i, så vil jeg bare si deg at du sitter faktisk ikke på toppen av fjellet av kunnskap. Det kan være at du ikke alltid har rett... Oppfør deg respektfullt ovenfor andre, selv over internett, så vil vi få en bedre og mer innholdsrik diskusjon. 4 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Hvis Gud skapte jorden, Adam og Eva osv. Hvordan forklarer dere dinosaur skjelettene? Mange vil sikkert le av det jeg kommer til å si nå, men Gud skapte dinosaur skjelettene for at Gud skulle forbli ett mysterium i de vantros' øyne. Det samme gjelder alt annet i vitenskapen, som evolusjonen etc. Det kan høres ut som en typisk uttalelse fra en kristen,... Ingen kristne har uttalt noe slikt. Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Ingen kristne har uttalt noe slikt. De argeste kristenkonservative er delt i to leire. Den ene mener at Adam og Eva red rundt på brontosaurer. Den andre at gud med vitenskap og dinosaurfossiler osv. forsøker å teste kristnes tro. 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Ingen kristne har uttalt noe slikt. De argeste kristenkonservative er delt i to leire. Den ene mener at Adam og Eva red rundt på brontosaurer. Den andre at gud med vitenskap og dinosaurfossiler osv. forsøker å teste kristnes tro. De du snakker om er ikke ekte kristne. Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 De du snakker om er ikke ekte kristne. Hvem definerer hvilke kristne som er ekte eller ikke? Du? Jeg? Paven i Roma? Neppe Hvem som helst, av hvilken som helst grunn, kan kalle seg hva de ønsker. Disse to grupperingene av fundamentalister jeg snakker om har begge sine baser i USA, og ville nok protestere temmelig sterkt på at de ikke var 'ekte' kristne Legger man kriteriene dine til grunn så er jo ingen 'ekte' noenting, inkludert de som grunnla religionene, fordi de selv ikke fulgte dem til punkt og prikke. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Hvis Gud skapte jorden Adam og Eva osv. Hvordan forklarer dere dinosaur skjelettene? Hvem sier at dinosaurene ikke har funnes? Jeg er overbevist om at dinosaurene levde på jorden før i tiden og det ser vi også når vi graver i jorden. Husk at den guden bodde i et lite skrin på Moses sin tid og ved hjelp av vitenskap har han avansert til å være skaperen over 1024 planeter... Noe dere kristne ALDRI ville hatt den minste kunnskap om hvis ikke vitenskap hadde gitt den til dere. Hadde kristne fått bestemme hadde vi fremdeles sittet i lyset fra talglys og lest våre bibler med en forventet levealder på rundt førti år og en barne dødelighet som krevde søskenflokker på femten for at noen av dem skulle overleve men dette sier dere aldri noe om der dere flotter dere med vitenskapelige oppdagelser. Skrin? What? Det har jeg gått glipp av? Enda en stråmann/hersketeknikk/nedanlatende kommentar for å forhøye deg selv kanskje? Jeg vil også gjerne påpeke at bibelen har vært før vitenskapen på mange områder. La meg nevne et par, I Jesajas tid var det en klar oppfatning av at jorda var flat. På 600-tallet f.kr begynte de første å nevne at jorda kanskje var rund men det var ikke den generelle oppfattelsen før lenge etter. Leser vi i Jesaja 40,22 som er skrevet en gang mellom 745-710 f.kr, "Herren troner over jordens krets" som lett kan tolkes til at jorden var rund. I Jeremia 33,22 leser vi " ...gjør jeg talløse som himmelhæren som ikke kan telles... " som er en måte å si at det er flere stjerner enn hva vi kan telle. Selv om den generelle oppfattelsen blandt vitenskapsmenn på den tiden mente at det var 1100 stjerner. I Job 26,7 leser vi " ...hengt jorden opp over det tomme rom." Bibelen sier her at verden beveger seg rundt i rommet uavhengig av andre ting. Hva sa vitenskapen om hvordan jorden var på den tiden jobs bok ble ferdig skrevet? (ca 1473 f.kr). Da sa vitenskapen at jorden satt på ryggen av et stort dyr. I Job 28,25 så snakkes det om at vinden har vekt. Vitenskapen på denne tiden sa at luft var vektløst. 3-400 f.kr var den generelle oppfattelsen blandt vitenskapsmenn at vind blåser rett frem. Samtidig ble det skrever i forkynneren 1.6 at, "Vinden blåser mot sør så dreier den mot nord; samtidig snur og skifter den og tar fatt på samme rundgang igjen." I dag vet vi at vind kretser på dette viset "For en skapnings liv er i blodet og jeg har gitt dere blodet på alteret til soning for dere. Blodet soner fordi livet er i det." kan vi lese i 3.Mosebok 17.11. Her sier bibelen at blodet er med på å gi liv. På den tiden boka ble skrevet var det vanlig praksis å tappe blodet av syke fordi folk trodde sykdommene lå i blodet. I 2.sam 22,16 ("Havbunnens renner kom til syne jordens grunnvoller viste seg") og i Jona 2.6 (I went down to the bottoms of the mountains) så vitnes det om fjell og renner på havbunnen. Vitenskapen på den tiden sa at havbunnen var flat. Dette er de eksemplene jeg kommer på nå langt på kveld. Men alle sammen viser de at de som har skrevet bibelen har fått vite noe som ikke var i tråd med vitenskapen men som i ettertid viser hva som stemmer. RWS, Og med uttalelser som "Og denne guden tror to milliarder mennesker på? For en dumskap... " så vil jeg bare si at jeg mister litt respekten for deg. Du styrer så mye med hersketeknikker nedanlatende kommentarer til alle som mener noe annet enn deg. Med fare om å sprekke bobla du lever i så vil jeg bare si deg at du sitter faktisk ikke på toppen av fjellet av kunnskap. Det kan være at du ikke alltid har rett... Oppfør deg respektfullt ovenfor andre selv over internett så vil vi få en bedre og mer innholdsrik diskusjon. BIBELEN OG NATURVITENSKAPEN (Dag og natt og vegetasjon ble skapt før solen,) Da sa Gud, "Det bli lys."....Gud kalte lyset dag og mørket kalte han natt. 1. Mos 1,3 Jorden bar fram grønne vekster planter som setter frø og trær som bærer alle slags frukt med frø i hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. Og det ble kveld og det ble morgen tredje dag. 1. Mos 1,12-13 Gud skapte de to store lysene det største til å råde om dagen og det minste til å råde om natten. Gud satte dem på himmelvelvingen.... Og det ble morgen fjerde dag. 1. Mos 1,16-19 (Rovdyra startet som vegetarianere,) Og til alle dyr på jorden og alle fugler under himmelen og alt som kryper på jorden alt som har livsånde i seg gir jeg alle grønne planter til føde. 1. Mos 1,30 (Mannens opprinnelse....en jordklump,) Og Herren Gud formet mannen av jord fra marken og blåste livspust inn i hans nese så mannen ble til en levende skapning. 1. Mos 2,7 (Kvinnens opprinnelse....et ribben,) Da lot Herren Gud en en dyp søvn komme over mannen. Og mens han sov tok han et av hans ribben og fylte igjen med kjøtt. Av det ribbenet Herren Gud hadde tatt fra mannen bygde han en kvinne. 1. Mos 2,21-22 Da sa Herren Gud til slangen, "Fordi du gjorde dette skal du være forbannet framfor alt fe og alle ville dyr. På buken skal du krype og mold skal du ete alle dine dager." 1. Mos 3,14 (Var det rimelig av Gud å forbanne alle slanger fordi at Satan ved en anledning skapte seg om til slange? Hvordan beveget slangene seg før de ble dømt til å krype på buken? Hvorfor spiser ikke slanger mold i våre dager? I følge Jesaia 65,25 skal menyen bestå av mold også etter at ulven og lammet begynner å beite sammen.) (Verdens eldste menneske?,) Hele Metusjalahs levetid ble 969 år. Så døde han. 1. Mos 5,27 Høyere og høyere steg det over jorden; alle høye fjell under himmelen ble skjult. Femten alen over fjellene steg det. 1 Mos 7,19-20(75 meter over Mt.Everest! Hvor kom alt vannet fra og hvor tok det veien?) Moses rakte hånden opp mot himmelen. Da ble det stummende mørkt i tre dager. Den ene kunne ikke se den andre og i tre dager var det ingen som torde flytte seg fra sin plass. Men overalt der israelittene bodde var det lyst. 2. Mos 10,22-23 (Glemte egypterne at de var herre over ilden og dermed kunne ha tent fakler og lamper og bål...?..Hvorfor står det ikke noe om dette i historiebøkene?) (Også Josva var herre over naturkreftene,) Det var den gang Josva ropte til Herren da Herren gav amorittene i Israels-sønnenes vold. Han sa mens israelittene hørte på, "Sol stå stille i Gibeon måne stans i Ajjalons dal!" Og solen stod stille og månen stanset til folket fikk hevn over sine fiender. Josva 10,12-13 (Solen går baklengs; et bevis på at et fikenkake-omslag har helbredende virkning,) Så sa Jesaja, "Hent en fikenkake!" De gjorde det og da de la fikenkaken på det syke sted frisknet kongen til. Hiskia spurte Jesaja, "Hva skal jeg ha til tegn på at Herren vil gjøre meg frisk igjen så jeg kan gå opp i Herrens hus i overmorgen?" Jesaja svarte, "Dette skal du ha til tegn fra Herren på at han vil gjøre det han har sagt, Skal skyggen på soluret gå ti streker fram eller ti streker tilbake?" Hiskia sa, "Skyggen kan lett strekke seg ti streker fram. Nei la den gå ti streker tilbake." Da ropte profeten Jesaja til Herren og han lot skyggen gå ti streker tilbake på Akas' solur like langt som den før hadde gått fram. 2. Kong 20,7-12 (Fjellgrevlingen og haren som drøvtygger,) ... og fjellgrevlingen for den tygger drøv men har ikke klover; den skal dere holde for uren; og haren for den tygger drøv men har ikke klover; den skal dere holde for uren... 3. Mos 11,5-6 (Raggete troll lever i ørkenen. Kanskje det finnes troll i Gudbrandsdalen også slik som før?) Men ørkendyr skal ligge der og husene skal bli fulle av ugler. Der skal strutser holde til og raggete troll hoppe omkring. Jes 13,21 Ville hunder og ørkendyr møtes raggete troll roper til hverandre. Jes 34,14 (Flodhesten,) Se flodhesten!....Den er det fremste Gud har skapt... Job 40,10-14 (Overraskende fakta om krokodillen,) Når den nyser blinker et lys dens øyne stråler som morgenrøden. Flammende ild farer ut av dens gap det spruter gnister ut av det. Fra dens nesebor stiger røk som fra en opphetet kokende gryte. Pusten fra den setter kull i brann en flamme står ut av dens gap. Job 41,9-12 (Himmelen fundamentert på søyler,) Himmelens søyler vakler de er som lamslått ved hans trusel. Job 26,11 Da skalv og skaket jorden himmelens grunnvoller ristet de skalv fordi han var harm. 2. Sam 22,8 (Jorden er firkantet,) Han skal løfte et banner for folkene samle de fordrevne av Israel og føre Judas spredte flokk sammen fra verdens fire hjørner. Jes 11,12 Deretter så jeg fire engler som stod ved jordens fire hjørner og holdt jordens fire vinder tilbake så det ikke skulle blåse noen vind på jorden eller over havet eller mot trærne. Åp.7,1 (Jorden er flat,) Så tok Djevelen ham opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens herlighet... Matt 4,8 (Luk. 4,5) Og fra illustrert vitenskap: Det står riktignok ikke bare en enkelt forfatter bak de bibelske tekstene. Men faktisk er det bare svært få bidragsytere vi kan sette navn på. Bibelens vidt forskjellige tekster kan heller ikke oppfattes som et sammenhengende litterært verk noe den lange tilblivelsesperioden er et bevis på. Tekstene er nedskrevet over et tidsrom som strekker seg fra omkring 600 f.Kr. til 200 e.Kr. Det står med andre ord flere generasjoner av forfattere bak de bibelske tekstene og deres identitet er i de fleste tilfellene skjult i en fjern oldtid. En av de få som kan identifiseres med sikkerhet er Paulus. Men å oppfatte Moses som forfatter av Mosebøkene eller Markus Johannes Lukas og Matteus som forfattere av evangeliene gir ingen mening. Navnene står for tenkte forfattere eller mytologiske skikkelser. Hvem som faktisk skrev ned tekstene første gang vet vi heller ikke mye om. Derimot er det sikkert at de fleste tekstene til å begynne med har eksistert som muntlig overlevering som først i tidens løp har fått skriftlig uttrykk. Forfatterne har uten tvil vært høyt utdannede religiøse spesialister og historikere som gjennom tidene har formulert de religiøse forestillingene som rådet i samtiden. Tekstene har ikke vært redigert sammen fra begynnelsen av men er blitt valgt ut etter hvert – og ikke uten debatt. Bibelens redaksjonshistorie gjenspeiler den politiske og historiske utviklingen omkring Øst-Middelhavet i Midtøsten og Sør-Europa. Tekstene er blitt sortert slik at nettopp de elementene som passet til redaktørenes – og trolig de religiøse makthavernes – oppfatning er kommet med. For kristne og til en viss grad for muslimene er hele Bibelen av betydning mens jødene avviser Det nye testamente. Bibelen er derfor ikke én og samme bok for jøder og kristne og de tekstene man deler tolkes vidt forskjellig. Pytagoras visste allerede 580 år før vår tidsregning at jorda var rund... Han tok ikke utgangspunkt i bibelen men i at han gjorde den observasjonen at polstjernen står høgere på himmelen etter hvert som en forflytter seg mot nord. At et skip forsvinner i havet med økende avstand fra observatøren tok han som nok et bevis for teorien. Pythagoras hevdet at jorda er omgitt av et antall roterende krystallsfærer som bærer himmellegemene. Senere kom skolen hans fram til at det måtte være jorda som roterte - det var enklere å forklare ei jord i bevegelse enn at hele himmelen skulle være i bevegelse. Endret 8. oktober 2011 av turbonello Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Oppdatert med lenker til bibelen. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 De du snakker om er ikke ekte kristne. Hvem definerer hvilke kristne som er ekte eller ikke? Du? Jeg? Paven i Roma? Neppe Hvem som helst, av hvilken som helst grunn, kan kalle seg hva de ønsker. Disse to grupperingene av fundamentalister jeg snakker om har begge sine baser i USA, og ville nok protestere temmelig sterkt på at de ikke var 'ekte' kristne Legger man kriteriene dine til grunn så er jo ingen 'ekte' noenting, inkludert de som grunnla religionene, fordi de selv ikke fulgte dem til punkt og prikke. Det er to milliarder kristne i verden. Disse USA sektene er ikke blant dem, da de ikke er ekte kristne. Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Hvis Gud skapte jorden, Adam og Eva osv. Hvordan forklarer dere dinosaur skjelettene? hvorfor er dere anti-religionfolk så ekstremt opptatte av å gå løs på kristne, samtidig som dere totalt ignorerer islam og muslimer? Snakk om å bli irritert over å stille spørsmålstegn bak kristendommen. Det er sikkert det at vi ikke har baller til å gjøre det samme ovenfor Islam og andre religioner. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Jeg antar at dere vitenskapsfrelste her inne er innebefattet med at vi i mennesklig kultur bruker en del virkemidler når vi skriver? Jeg kan ta en del eksempler som jeg lærte sen barneskole: Ironi Sammenligning Metafor Personifikasjon Overdriving Underdriving Symbolikk Besjeling Og ikke minst Ordvalg Jeg tror ikke det var alle, men det er i hvert fall en god porsjon av dem vi lærte på barneskolen. Hvordan kan det ha seg at dere bare ser fullstendig vekk ifra samtlige her, når dere skal diskutere et litterært mesterverk? (Jeg har hørt svært mange ikke kristne si at som en bok å lese, er Bibelen på mange områder et litterært mesterverk, selv om de mener at det som står i den er helt på bærtur.) Lenke til kommentar
tenker Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Hvis Gud skapte jorden Adam og Eva osv. Hvordan forklarer dere dinosaur skjelettene? Hvem sier at dinosaurene ikke har funnes? Jeg er overbevist om at dinosaurene levde på jorden før i tiden og det ser vi også når vi graver i jorden. Husk at den guden bodde i et lite skrin på Moses sin tid og ved hjelp av vitenskap har han avansert til å være skaperen over 1024 planeter... Noe dere kristne ALDRI ville hatt den minste kunnskap om hvis ikke vitenskap hadde gitt den til dere. Hadde kristne fått bestemme hadde vi fremdeles sittet i lyset fra talglys og lest våre bibler med en forventet levealder på rundt førti år og en barne dødelighet som krevde søskenflokker på femten for at noen av dem skulle overleve men dette sier dere aldri noe om der dere flotter dere med vitenskapelige oppdagelser. Skrin? What? Det har jeg gått glipp av? Enda en stråmann/hersketeknikk/nedanlatende kommentar for å forhøye deg selv kanskje? Jeg vil også gjerne påpeke at bibelen har vært før vitenskapen på mange områder. La meg nevne et par, I Jesajas tid var det en klar oppfatning av at jorda var flat. På 600-tallet f.kr begynte de første å nevne at jorda kanskje var rund men det var ikke den generelle oppfattelsen før lenge etter. Leser vi i Jesaja 40,22 som er skrevet en gang mellom 745-710 f.kr, "Herren troner over jordens krets" som lett kan tolkes til at jorden var rund. I Jeremia 33,22 leser vi " ...gjør jeg talløse som himmelhæren som ikke kan telles... " som er en måte å si at det er flere stjerner enn hva vi kan telle. Selv om den generelle oppfattelsen blandt vitenskapsmenn på den tiden mente at det var 1100 stjerner. I Job 26,7 leser vi " ...hengt jorden opp over det tomme rom." Bibelen sier her at verden beveger seg rundt i rommet uavhengig av andre ting. Hva sa vitenskapen om hvordan jorden var på den tiden jobs bok ble ferdig skrevet? (ca 1473 f.kr). Da sa vitenskapen at jorden satt på ryggen av et stort dyr. I Job 28,25 så snakkes det om at vinden har vekt. Vitenskapen på denne tiden sa at luft var vektløst. 3-400 f.kr var den generelle oppfattelsen blandt vitenskapsmenn at vind blåser rett frem. Samtidig ble det skrever i forkynneren 1.6 at, "Vinden blåser mot sør så dreier den mot nord; samtidig snur og skifter den og tar fatt på samme rundgang igjen." I dag vet vi at vind kretser på dette viset "For en skapnings liv er i blodet og jeg har gitt dere blodet på alteret til soning for dere. Blodet soner fordi livet er i det." kan vi lese i 3.Mosebok 17.11. Her sier bibelen at blodet er med på å gi liv. På den tiden boka ble skrevet var det vanlig praksis å tappe blodet av syke fordi folk trodde sykdommene lå i blodet. I 2.sam 22,16 ("Havbunnens renner kom til syne jordens grunnvoller viste seg") og i Jona 2.6 (I went down to the bottoms of the mountains) så vitnes det om fjell og renner på havbunnen. Vitenskapen på den tiden sa at havbunnen var flat. Dette er de eksemplene jeg kommer på nå langt på kveld. Men alle sammen viser de at de som har skrevet bibelen har fått vite noe som ikke var i tråd med vitenskapen men som i ettertid viser hva som stemmer. RWS, Og med uttalelser som "Og denne guden tror to milliarder mennesker på? For en dumskap... " så vil jeg bare si at jeg mister litt respekten for deg. Du styrer så mye med hersketeknikker nedanlatende kommentarer til alle som mener noe annet enn deg. Med fare om å sprekke bobla du lever i så vil jeg bare si deg at du sitter faktisk ikke på toppen av fjellet av kunnskap. Det kan være at du ikke alltid har rett... Oppfør deg respektfullt ovenfor andre selv over internett så vil vi få en bedre og mer innholdsrik diskusjon. BIBELEN OG NATURVITENSKAPEN (Dag og natt og vegetasjon ble skapt før solen,) Da sa Gud, "Det bli lys."....Gud kalte lyset dag og mørket kalte han natt. 1. Mos 1,3 Jorden bar fram grønne vekster planter som setter frø og trær som bærer alle slags frukt med frø i hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. Og det ble kveld og det ble morgen tredje dag. 1. Mos 1,12-13 Gud skapte de to store lysene det største til å råde om dagen og det minste til å råde om natten. Gud satte dem på himmelvelvingen.... Og det ble morgen fjerde dag. 1. Mos 1,16-19 (Rovdyra startet som vegetarianere,) Og til alle dyr på jorden og alle fugler under himmelen og alt som kryper på jorden alt som har livsånde i seg gir jeg alle grønne planter til føde. 1. Mos 1,30 (Mannens opprinnelse....en jordklump,) Og Herren Gud formet mannen av jord fra marken og blåste livspust inn i hans nese så mannen ble til en levende skapning. 1. Mos 2,7 (Kvinnens opprinnelse....et ribben,) Da lot Herren Gud en en dyp søvn komme over mannen. Og mens han sov tok han et av hans ribben og fylte igjen med kjøtt. Av det ribbenet Herren Gud hadde tatt fra mannen bygde han en kvinne. 1. Mos 2,21-22 Da sa Herren Gud til slangen, "Fordi du gjorde dette skal du være forbannet framfor alt fe og alle ville dyr. På buken skal du krype og mold skal du ete alle dine dager." 1. Mos 3,14 (Var det rimelig av Gud å forbanne alle slanger fordi at Satan ved en anledning skapte seg om til slange? Hvordan beveget slangene seg før de ble dømt til å krype på buken? Hvorfor spiser ikke slanger mold i våre dager? I følge Jesaia 65,25 skal menyen bestå av mold også etter at ulven og lammet begynner å beite sammen.) (Verdens eldste menneske?,) Hele Metusjalahs levetid ble 969 år. Så døde han. 1. Mos 5,27 Høyere og høyere steg det over jorden; alle høye fjell under himmelen ble skjult. Femten alen over fjellene steg det. 1 Mos 7,19-20(75 meter over Mt.Everest! Hvor kom alt vannet fra og hvor tok det veien?) Moses rakte hånden opp mot himmelen. Da ble det stummende mørkt i tre dager. Den ene kunne ikke se den andre og i tre dager var det ingen som torde flytte seg fra sin plass. Men overalt der israelittene bodde var det lyst. 2. Mos 10,22-23 (Glemte egypterne at de var herre over ilden og dermed kunne ha tent fakler og lamper og bål...?..Hvorfor står det ikke noe om dette i historiebøkene?) (Også Josva var herre over naturkreftene,) Det var den gang Josva ropte til Herren da Herren gav amorittene i Israels-sønnenes vold. Han sa mens israelittene hørte på, "Sol stå stille i Gibeon måne stans i Ajjalons dal!" Og solen stod stille og månen stanset til folket fikk hevn over sine fiender. Josva 10,12-13 (Solen går baklengs; et bevis på at et fikenkake-omslag har helbredende virkning,) Så sa Jesaja, "Hent en fikenkake!" De gjorde det og da de la fikenkaken på det syke sted frisknet kongen til. Hiskia spurte Jesaja, "Hva skal jeg ha til tegn på at Herren vil gjøre meg frisk igjen så jeg kan gå opp i Herrens hus i overmorgen?" Jesaja svarte, "Dette skal du ha til tegn fra Herren på at han vil gjøre det han har sagt, Skal skyggen på soluret gå ti streker fram eller ti streker tilbake?" Hiskia sa, "Skyggen kan lett strekke seg ti streker fram. Nei la den gå ti streker tilbake." Da ropte profeten Jesaja til Herren og han lot skyggen gå ti streker tilbake på Akas' solur like langt som den før hadde gått fram. 2. Kong 20,7-12 (Fjellgrevlingen og haren som drøvtygger,) ... og fjellgrevlingen for den tygger drøv men har ikke klover; den skal dere holde for uren; og haren for den tygger drøv men har ikke klover; den skal dere holde for uren... 3. Mos 11,5-6 (Raggete troll lever i ørkenen. Kanskje det finnes troll i Gudbrandsdalen også slik som før?) Men ørkendyr skal ligge der og husene skal bli fulle av ugler. Der skal strutser holde til og raggete troll hoppe omkring. Jes 13,21 Ville hunder og ørkendyr møtes raggete troll roper til hverandre. Jes 34,14 (Flodhesten,) Se flodhesten!....Den er det fremste Gud har skapt... Job 40,10-14 (Overraskende fakta om krokodillen,) Når den nyser blinker et lys dens øyne stråler som morgenrøden. Flammende ild farer ut av dens gap det spruter gnister ut av det. Fra dens nesebor stiger røk som fra en opphetet kokende gryte. Pusten fra den setter kull i brann en flamme står ut av dens gap. Job 41,9-12 (Himmelen fundamentert på søyler,) Himmelens søyler vakler de er som lamslått ved hans trusel. Job 26,11 Da skalv og skaket jorden himmelens grunnvoller ristet de skalv fordi han var harm. 2. Sam 22,8 (Jorden er firkantet,) Han skal løfte et banner for folkene samle de fordrevne av Israel og føre Judas spredte flokk sammen fra verdens fire hjørner. Jes 11,12 Deretter så jeg fire engler som stod ved jordens fire hjørner og holdt jordens fire vinder tilbake så det ikke skulle blåse noen vind på jorden eller over havet eller mot trærne. Åp.7,1 (Jorden er flat,) Så tok Djevelen ham opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens herlighet... Matt 4,8 (Luk. 4,5) Og fra illustrert vitenskap: Det står riktignok ikke bare en enkelt forfatter bak de bibelske tekstene. Men faktisk er det bare svært få bidragsytere vi kan sette navn på. Bibelens vidt forskjellige tekster kan heller ikke oppfattes som et sammenhengende litterært verk noe den lange tilblivelsesperioden er et bevis på. Tekstene er nedskrevet over et tidsrom som strekker seg fra omkring 600 f.Kr. til 200 e.Kr. Det står med andre ord flere generasjoner av forfattere bak de bibelske tekstene og deres identitet er i de fleste tilfellene skjult i en fjern oldtid. En av de få som kan identifiseres med sikkerhet er Paulus. Men å oppfatte Moses som forfatter av Mosebøkene eller Markus Johannes Lukas og Matteus som forfattere av evangeliene gir ingen mening. Navnene står for tenkte forfattere eller mytologiske skikkelser. Hvem som faktisk skrev ned tekstene første gang vet vi heller ikke mye om. Derimot er det sikkert at de fleste tekstene til å begynne med har eksistert som muntlig overlevering som først i tidens løp har fått skriftlig uttrykk. Forfatterne har uten tvil vært høyt utdannede religiøse spesialister og historikere som gjennom tidene har formulert de religiøse forestillingene som rådet i samtiden. Tekstene har ikke vært redigert sammen fra begynnelsen av men er blitt valgt ut etter hvert – og ikke uten debatt. Bibelens redaksjonshistorie gjenspeiler den politiske og historiske utviklingen omkring Øst-Middelhavet i Midtøsten og Sør-Europa. Tekstene er blitt sortert slik at nettopp de elementene som passet til redaktørenes – og trolig de religiøse makthavernes – oppfatning er kommet med. For kristne og til en viss grad for muslimene er hele Bibelen av betydning mens jødene avviser Det nye testamente. Bibelen er derfor ikke én og samme bok for jøder og kristne og de tekstene man deler tolkes vidt forskjellig. Pytagoras visste allerede 580 år før vår tidsregning at jorda var rund... Han tok ikke utgangspunkt i bibelen men i at han gjorde den observasjonen at polstjernen står høgere på himmelen etter hvert som en forflytter seg mot nord. At et skip forsvinner i havet med økende avstand fra observatøren tok han som nok et bevis for teorien. Pythagoras hevdet at jorda er omgitt av et antall roterende krystallsfærer som bærer himmellegemene. Senere kom skolen hans fram til at det måtte være jorda som roterte - det var enklere å forklare ei jord i bevegelse enn at hele himmelen skulle være i bevegelse. Tror du ikke Gud visste at vi ville finne ut og lære om naturen etterhvert som vi undersøkte? Så det er heller ikke Skriftenes viktigste oppgave å fortelle at f.eks. 2+2 = 4, at kroppen trenger vann eller at man kan lage en båt av tre for å ta noen eksempler. Derimot mener jeg man kan lære mye om naturvitenskap også i Bibelen. Offisielt benekter vel vitenskapen vannflommen, eller beskriver den som en lokal flom, men du finner vitenskapsfolk som forklarer hvordan vannflommen kunne skjedd. Men det forteller jeg ikke her. Og Pytagoras (for alt jeg vet ihvertfall) trenger heller ikke å ha vært en stor gudsfornekter? Men det vet jeg ikke mye om. 1 Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Det er to milliarder kristne i verden. Disse USA sektene er ikke blant dem, da de ikke er ekte kristne. De er protestanter. Er ikke protestanter ekte kristne? At kristendommen er den største religionen i verden tviler jeg egentlig også på. I kristendommen finner man nok suverent flest deister og "tradisjonalister". Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Hvis Gud skapte jorden Adam og Eva osv. Hvordan forklarer dere dinosaur skjelettene? Hvem sier at dinosaurene ikke har funnes? Jeg er overbevist om at dinosaurene levde på jorden før i tiden og det ser vi også når vi graver i jorden. Husk at den guden bodde i et lite skrin på Moses sin tid og ved hjelp av vitenskap har han avansert til å være skaperen over 1024 planeter... Noe dere kristne ALDRI ville hatt den minste kunnskap om hvis ikke vitenskap hadde gitt den til dere. Hadde kristne fått bestemme hadde vi fremdeles sittet i lyset fra talglys og lest våre bibler med en forventet levealder på rundt førti år og en barne dødelighet som krevde søskenflokker på femten for at noen av dem skulle overleve men dette sier dere aldri noe om der dere flotter dere med vitenskapelige oppdagelser. Skrin? What? Det har jeg gått glipp av? Enda en stråmann/hersketeknikk/nedanlatende kommentar for å forhøye deg selv kanskje? Jeg vil også gjerne påpeke at bibelen har vært før vitenskapen på mange områder. La meg nevne et par, I Jesajas tid var det en klar oppfatning av at jorda var flat. På 600-tallet f.kr begynte de første å nevne at jorda kanskje var rund men det var ikke den generelle oppfattelsen før lenge etter. Leser vi i Jesaja 40,22 som er skrevet en gang mellom 745-710 f.kr, "Herren troner over jordens krets" som lett kan tolkes til at jorden var rund. I Jeremia 33,22 leser vi " ...gjør jeg talløse som himmelhæren som ikke kan telles... " som er en måte å si at det er flere stjerner enn hva vi kan telle. Selv om den generelle oppfattelsen blandt vitenskapsmenn på den tiden mente at det var 1100 stjerner. I Job 26,7 leser vi " ...hengt jorden opp over det tomme rom." Bibelen sier her at verden beveger seg rundt i rommet uavhengig av andre ting. Hva sa vitenskapen om hvordan jorden var på den tiden jobs bok ble ferdig skrevet? (ca 1473 f.kr). Da sa vitenskapen at jorden satt på ryggen av et stort dyr. I Job 28,25 så snakkes det om at vinden har vekt. Vitenskapen på denne tiden sa at luft var vektløst. 3-400 f.kr var den generelle oppfattelsen blandt vitenskapsmenn at vind blåser rett frem. Samtidig ble det skrever i forkynneren 1.6 at, "Vinden blåser mot sør så dreier den mot nord; samtidig snur og skifter den og tar fatt på samme rundgang igjen." I dag vet vi at vind kretser på dette viset "For en skapnings liv er i blodet og jeg har gitt dere blodet på alteret til soning for dere. Blodet soner fordi livet er i det." kan vi lese i 3.Mosebok 17.11. Her sier bibelen at blodet er med på å gi liv. På den tiden boka ble skrevet var det vanlig praksis å tappe blodet av syke fordi folk trodde sykdommene lå i blodet. I 2.sam 22,16 ("Havbunnens renner kom til syne jordens grunnvoller viste seg") og i Jona 2.6 (I went down to the bottoms of the mountains) så vitnes det om fjell og renner på havbunnen. Vitenskapen på den tiden sa at havbunnen var flat. Dette er de eksemplene jeg kommer på nå langt på kveld. Men alle sammen viser de at de som har skrevet bibelen har fått vite noe som ikke var i tråd med vitenskapen men som i ettertid viser hva som stemmer. RWS, Og med uttalelser som "Og denne guden tror to milliarder mennesker på? For en dumskap... " så vil jeg bare si at jeg mister litt respekten for deg. Du styrer så mye med hersketeknikker nedanlatende kommentarer til alle som mener noe annet enn deg. Med fare om å sprekke bobla du lever i så vil jeg bare si deg at du sitter faktisk ikke på toppen av fjellet av kunnskap. Det kan være at du ikke alltid har rett... Oppfør deg respektfullt ovenfor andre selv over internett så vil vi få en bedre og mer innholdsrik diskusjon. BIBELEN OG NATURVITENSKAPEN (Dag og natt og vegetasjon ble skapt før solen,) Da sa Gud, "Det bli lys."....Gud kalte lyset dag og mørket kalte han natt. 1. Mos 1,3 Jorden bar fram grønne vekster planter som setter frø og trær som bærer alle slags frukt med frø i hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. Og det ble kveld og det ble morgen tredje dag. 1. Mos 1,12-13 Gud skapte de to store lysene det største til å råde om dagen og det minste til å råde om natten. Gud satte dem på himmelvelvingen.... Og det ble morgen fjerde dag. 1. Mos 1,16-19 (Rovdyra startet som vegetarianere,) Og til alle dyr på jorden og alle fugler under himmelen og alt som kryper på jorden alt som har livsånde i seg gir jeg alle grønne planter til føde. 1. Mos 1,30 (Mannens opprinnelse....en jordklump,) Og Herren Gud formet mannen av jord fra marken og blåste livspust inn i hans nese så mannen ble til en levende skapning. 1. Mos 2,7 (Kvinnens opprinnelse....et ribben,) Da lot Herren Gud en en dyp søvn komme over mannen. Og mens han sov tok han et av hans ribben og fylte igjen med kjøtt. Av det ribbenet Herren Gud hadde tatt fra mannen bygde han en kvinne. 1. Mos 2,21-22 Da sa Herren Gud til slangen, "Fordi du gjorde dette skal du være forbannet framfor alt fe og alle ville dyr. På buken skal du krype og mold skal du ete alle dine dager." 1. Mos 3,14 (Var det rimelig av Gud å forbanne alle slanger fordi at Satan ved en anledning skapte seg om til slange? Hvordan beveget slangene seg før de ble dømt til å krype på buken? Hvorfor spiser ikke slanger mold i våre dager? I følge Jesaia 65,25 skal menyen bestå av mold også etter at ulven og lammet begynner å beite sammen.) (Verdens eldste menneske?,) Hele Metusjalahs levetid ble 969 år. Så døde han. 1. Mos 5,27 Høyere og høyere steg det over jorden; alle høye fjell under himmelen ble skjult. Femten alen over fjellene steg det. 1 Mos 7,19-20(75 meter over Mt.Everest! Hvor kom alt vannet fra og hvor tok det veien?) Moses rakte hånden opp mot himmelen. Da ble det stummende mørkt i tre dager. Den ene kunne ikke se den andre og i tre dager var det ingen som torde flytte seg fra sin plass. Men overalt der israelittene bodde var det lyst. 2. Mos 10,22-23 (Glemte egypterne at de var herre over ilden og dermed kunne ha tent fakler og lamper og bål...?..Hvorfor står det ikke noe om dette i historiebøkene?) (Også Josva var herre over naturkreftene,) Det var den gang Josva ropte til Herren da Herren gav amorittene i Israels-sønnenes vold. Han sa mens israelittene hørte på, "Sol stå stille i Gibeon måne stans i Ajjalons dal!" Og solen stod stille og månen stanset til folket fikk hevn over sine fiender. Josva 10,12-13 (Solen går baklengs; et bevis på at et fikenkake-omslag har helbredende virkning,) Så sa Jesaja, "Hent en fikenkake!" De gjorde det og da de la fikenkaken på det syke sted frisknet kongen til. Hiskia spurte Jesaja, "Hva skal jeg ha til tegn på at Herren vil gjøre meg frisk igjen så jeg kan gå opp i Herrens hus i overmorgen?" Jesaja svarte, "Dette skal du ha til tegn fra Herren på at han vil gjøre det han har sagt, Skal skyggen på soluret gå ti streker fram eller ti streker tilbake?" Hiskia sa, "Skyggen kan lett strekke seg ti streker fram. Nei la den gå ti streker tilbake." Da ropte profeten Jesaja til Herren og han lot skyggen gå ti streker tilbake på Akas' solur like langt som den før hadde gått fram. 2. Kong 20,7-12 (Fjellgrevlingen og haren som drøvtygger,) ... og fjellgrevlingen for den tygger drøv men har ikke klover; den skal dere holde for uren; og haren for den tygger drøv men har ikke klover; den skal dere holde for uren... 3. Mos 11,5-6 (Raggete troll lever i ørkenen. Kanskje det finnes troll i Gudbrandsdalen også slik som før?) Men ørkendyr skal ligge der og husene skal bli fulle av ugler. Der skal strutser holde til og raggete troll hoppe omkring. Jes 13,21 Ville hunder og ørkendyr møtes raggete troll roper til hverandre. Jes 34,14 (Flodhesten,) Se flodhesten!....Den er det fremste Gud har skapt... Job 40,10-14 (Overraskende fakta om krokodillen,) Når den nyser blinker et lys dens øyne stråler som morgenrøden. Flammende ild farer ut av dens gap det spruter gnister ut av det. Fra dens nesebor stiger røk som fra en opphetet kokende gryte. Pusten fra den setter kull i brann en flamme står ut av dens gap. Job 41,9-12 (Himmelen fundamentert på søyler,) Himmelens søyler vakler de er som lamslått ved hans trusel. Job 26,11 Da skalv og skaket jorden himmelens grunnvoller ristet de skalv fordi han var harm. 2. Sam 22,8 (Jorden er firkantet,) Han skal løfte et banner for folkene samle de fordrevne av Israel og føre Judas spredte flokk sammen fra verdens fire hjørner. Jes 11,12 Deretter så jeg fire engler som stod ved jordens fire hjørner og holdt jordens fire vinder tilbake så det ikke skulle blåse noen vind på jorden eller over havet eller mot trærne. Åp.7,1 (Jorden er flat,) Så tok Djevelen ham opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens herlighet... Matt 4,8 (Luk. 4,5) Og fra illustrert vitenskap: Det står riktignok ikke bare en enkelt forfatter bak de bibelske tekstene. Men faktisk er det bare svært få bidragsytere vi kan sette navn på. Bibelens vidt forskjellige tekster kan heller ikke oppfattes som et sammenhengende litterært verk noe den lange tilblivelsesperioden er et bevis på. Tekstene er nedskrevet over et tidsrom som strekker seg fra omkring 600 f.Kr. til 200 e.Kr. Det står med andre ord flere generasjoner av forfattere bak de bibelske tekstene og deres identitet er i de fleste tilfellene skjult i en fjern oldtid. En av de få som kan identifiseres med sikkerhet er Paulus. Men å oppfatte Moses som forfatter av Mosebøkene eller Markus Johannes Lukas og Matteus som forfattere av evangeliene gir ingen mening. Navnene står for tenkte forfattere eller mytologiske skikkelser. Hvem som faktisk skrev ned tekstene første gang vet vi heller ikke mye om. Derimot er det sikkert at de fleste tekstene til å begynne med har eksistert som muntlig overlevering som først i tidens løp har fått skriftlig uttrykk. Forfatterne har uten tvil vært høyt utdannede religiøse spesialister og historikere som gjennom tidene har formulert de religiøse forestillingene som rådet i samtiden. Tekstene har ikke vært redigert sammen fra begynnelsen av men er blitt valgt ut etter hvert – og ikke uten debatt. Bibelens redaksjonshistorie gjenspeiler den politiske og historiske utviklingen omkring Øst-Middelhavet i Midtøsten og Sør-Europa. Tekstene er blitt sortert slik at nettopp de elementene som passet til redaktørenes – og trolig de religiøse makthavernes – oppfatning er kommet med. For kristne og til en viss grad for muslimene er hele Bibelen av betydning mens jødene avviser Det nye testamente. Bibelen er derfor ikke én og samme bok for jøder og kristne og de tekstene man deler tolkes vidt forskjellig. Pytagoras visste allerede 580 år før vår tidsregning at jorda var rund... Han tok ikke utgangspunkt i bibelen men i at han gjorde den observasjonen at polstjernen står høgere på himmelen etter hvert som en forflytter seg mot nord. At et skip forsvinner i havet med økende avstand fra observatøren tok han som nok et bevis for teorien. Pythagoras hevdet at jorda er omgitt av et antall roterende krystallsfærer som bærer himmellegemene. Senere kom skolen hans fram til at det måtte være jorda som roterte - det var enklere å forklare ei jord i bevegelse enn at hele himmelen skulle være i bevegelse. Tror du ikke Gud visste at vi ville finne ut og lære om naturen etterhvert som vi undersøkte? Jeg tror ikke "Gud" visste så alt for mye om naturen på den tiden, da Gud var et produkt av de menneskene som den gang skrev bibelen og Guds ord. Så det er heller ikke Skriftenes viktigste oppgave å fortelle at f.eks. 2+2 = 4 Nei. Men når den påstår at store mengder av 2 pluss(+) enda større mengder med 2 = 192... Så føler jeg det er kritikkverdig i seg selv om du skjønner... For det er jo riktig. Bibelen gir et bilde av at jorda er flat, firkantet, har søyler på hvert hjørne som holder himmelen oppe... Det betyr at de som ble inspirert av Gud, hadde enorme vrangforestillinger i forhold til det vi vet i dag og har av forestillinger... , at kroppen trenger vann eller at man kan lage en båt av tre for å ta noen eksempler. Derimot mener jeg man kan lære mye om naturvitenskap også i Bibelen. Du mener det, jeg mener at man også kan lære mye naturvitenskap i andre mytologiske skrifter og skapelsesmyter etc... Alle mytologier har noen gode poenger her og der, men det betyr ikke at man anser det for "vitenskapelig"... Offisielt benekter vel vitenskapen vannflommen, eller beskriver den som en lokal flom, men du finner vitenskapsfolk som forklarer hvordan vannflommen kunne skjedd. Men det forteller jeg ikke her. Arkeologien avviser den. Det er ikke noe som tyder på at jorden skal ha blitt dekket helt med vann, det er det ene, det andre er at det rett og slett ikke er mulig fordi det ikke eksisterer mer vann enn det som eksisterte før og det som eksisterer nå... Det kan ikke, som de trodde, strømme uendelig med regn/vann fra himmelen... De spurte seg ikke selv: Hvor kom alt vannet fra? Så de fleste som leste disse fortellingene trodde på dem, og ble rund-lurt. De ble ført bak lyset. =) ...Men jeg er overbevist om at man kan tolke denne fortellingen billedlig og allegorisk... Jeg tror den opprinnelig var ment billedlig og allegorisk, og ikke ment å være ment å illustrere historiske begivenheter... Man fant det opp... Diktet opp hele greia for å få folk til å frykte den Guden de ønsket skulle dominere i samfunnet. Og den guden var tillagt deres meninger om hvordan ting burde være i et samfunn, og så videre... Og Pytagoras (for alt jeg vet ihvertfall) trenger heller ikke å ha vært en stor gudsfornekter? Men det vet jeg ikke mye om. Pytagoras trodde på reinkarnasjon, og hadde vel mer tro på menneskets guddommelighet. Han nevner Jupiter også så vidt jeg vet, og det er jo navnet på en oldtidens guddom, men ikke YHWE. Det er uansett mulig at mye av filosofien til Pytagoras er blitt med i Bibelen.... Det er mange filosofer som er blitt sitert i skriftene.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå