Gå til innhold

Til alle kristne.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, har heller ikke hørt om dinisaur skjeletter. Men jeg har har jo sett dinosaur skjeletter med egne øyne, så de vet jeg jo at finns. Mener du å påstå at de er falske alle sammen, og at folk bruker millioner av penger for å grave frem skjelettene som "ikke fins?" Eller mener du at det kun er en illusjon? At vi alle bare på magisk vis innbiller oss at de er der - når de egentlig ikke er det? Høres rimelig ulogisk ut..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er et spørsmål ingen kristne klarer å svare adekvat på uten å blande inn en masse synsing, tolkning og andre ting de overhodet ikke kan bruke bibelen som rettesnor til, så det er ingen av dem som vet hvorfor dinoer fantes og hvorfor de ikke er nedtegnet i bibelen. Og grunnen til at noen fant opp å si at gud la de der for å forvirre folk som ikke tror...

Dette stadfester vel egentlig bare at bibelen bare er et skriv som er skrevet av ignorante jernalder menn som hadde veldig liten innsikt i hva som foregikk og som har foregått på jorden. Brennende busker var liksom det ultimate den gangen samt lovnader om døden ingen av dem er i stand til å innfri...'

Tenk at folk faktisk tror på dette som står i disse gamle bibelene? Utrolig...

For det er en grunn til at ingen kristen har svart i denne tråden og det er rett og slett at de ikke aner hvade skal svare på spørsmålet. Fossilene er jo der, men siden det ikke står noe i det de oppfatter som den store kloke boken så er det best å forholde seg mest mulig på avstand fra spørsmålet, for det får jo virkelig bibelen til å se litt pussig ut ikke sant, der en gud er mer opptatt av hva folk har på seg, hårklipp, hvor de har sex og med hvem de har sex samt steining av div latterlige fortredelser mens den samme guden ikke sier et pip om splitting av atomet, DNA, dinoer, landing på månen, jordens utvikling.... Som igjen bringer meg inn på evnet om at dette er skrevet av ignorante jernalder menn som levde i små ørken stammer...

Å spørre en kristen om dette blir som å spørre en 85 år gammel bestefar om hvilken algoritmer som passer best i et FPS spill.... De har rett og slett ikke peiling noen av dem hva de skal svare da dette ikke eksisterer i deres verden....

For det første, en hver tolker alt han leser. Din beskrivelse av hva du leste i avisa igår er en tolkning. Alt vi oppfatter for så å gjengi er en tolkning. Altså, kan ingen svare noenting uten å ha tolket det. Men...

Hvorfor dinosaurer ikke er nedtegnet i bibelen? Jeg kan heller ikke se at marker eller fluer er nedtegnet i bibelen. Heller ikke marsvin, chinchilla, pinnedyr, ja, det er mange skapninger som ikke er nedtegnet i bibelen.

Det jeg skjønner du setter spørsmålstegn er at hvis man regner ut tid fra bibelen, så får man at verden er rundt 6000 år gammel.

For det første vet vi ikke hva slags tidsregning de hadde i den første delen av bibelen, det antas at man hadde en annen tidsregning.

Deretter vil jeg tørre å påstå at det er de færreste kristne som mener at bibelen er direktediktat fra Gud. Bibelen ble til over lengre tid, det gamle testamentet regner man ble til over en tidsperiode på 1000 år, skrevet av over 40 forskjellige mennesker. Stor del av beretningene i GT regnes for å være skrevet for å forklare hvorfor ting er som de er. Derav skapelsesberetningen. Altså tror man ikke at skapelsesberetningen er en faktahistorie om hvordan universet ble til, men en måte å forklare at den ble til på, på en måte som mennesker ville forstå. Menneskene dette først ble forklart til hadde ikke begrep om atomer eller asteroider, å forklare dem alt dette ville bare blitt forvirrende. Dessuten ble mye av GT overlevert muntlig fra generasjon til generasjon, derfor kunne ikke historiene være for kompliserte.

Det som derimot er morsomt å tenke på er at skapelsesberetningen er skrevet i rekkefølgen som mange forskere idag tror er rekkefølgen jorden ble til på.

Først ble det lys...

så ble kloden til, vann og land ble skilt fra hverandre gjennom vulkansk aktivitet....

så ble planter og grønt til...

så ble liv i vannet, og så fugler... disse regnes som de eldste av alle livsformer

Så ble dyrene

og tilslutt menneskene...

Så hvis det var dumme jernaldermennesker, er det likevel imponerende at de beretter om jordens tilblivelse i rett rekkefølge, eller?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis Gud skapte jorden, Adam og Eva osv. Hvordan forklarer dere dinosaur skjelettene?

hvorfor er dere anti-religionfolk så ekstremt opptatte av å gå løs på kristne,

samtidig som dere totalt ignorerer islam og muslimer?

Det synes veeeeldig merkelig for meg, at dere totalt ignorerer islam, som er en mye mer fundamentalistisk religion, og skaper mye større problemer i verden i dag.

Det fremstår for meg som at det finnes et par åpenbare forklaringer:

1) Dere har ikke baller nok til å ta for dere islam

2) Det passer dårlig med deres politiske ideologi (Rød Ungdom / SU / SV) å ta for dere islam, det er jo bare fantastisk og berikende etc, alle andre er bare rasister, etc.

Endret av Ideal
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Personlig går jeg veldig ofte etter islam, som den voldeligste og farligste og mest dogmatiske religionen, og til gjengjeld får jeg stort sett bare rasismeanklager, sosiale sanksjoner, og blir uthengt til spott og spe av både VG og folk som står på lister til å sitte på stortinget, for ikke å nevne at jeg mottar en del drapstrusler.

Ja, det er vel svar nok, egentlig :)

Lenke til kommentar

Så du mener at siden det finnes andre religioner som du tydelig mener er verre, så skal vi ikke kritisere deres?

Dessuten synes jeg det er på tide at dere ikke tolker det så ekstremt aggresivt hver gang noen spør dere om et spørsmål relatert til religionen deres, som kritiserer en eventuell gud.

La oss heller holde en bra diskusjon :)

Men OT;

Her har dere skapelsesberettningen

Ikke et sted ser jeg at han skapte lyset før han skapte jorda. Det står heller andre veien.

Skapelsesberettningen sier at han skillte himmelen fra havet, og du (MSMT) tolker dette som vulkansk aktivitet for å få det til å passe med vitenskapen (Selv om jeg ikke helt skjønner hva vulkaner har med skille av disse to tingene)

Vis man tar en titt på skapelsen i Norrøn mytologi (utdrag):

"Først var det bare et tomrom.

Ginnungagap lå på en side, Nivlheim på en annen og Muspellheim på en tredje side. I Ginnungagap møttes vannet, isen og kulden fra Nivlheim og varmen og gnistene fra Muspellheim."

Jeg har mine tvil til at disse folkene snakket om meteoritter (varme og gnister) og fravær av energi...

Hvorfor kunne ikke denne "skapningen" (om jeg kan kalle han det) deres lære mennesket til å skrive og lese, slik at han kunne fortelle om atomene og DNA molekyler?

Har noen av dere Kristne i denne diskusjonen noen gang lest/sett videoer om Evolusjon og Big Bang, eller har dere bare sett videoene som "Why evolution is stupid" og hørt rykter i menighetene deres.

Fikk ivertfall et lettere sjokk forrige torsdag hvor jeg snakket med to Kristne som var fast bestemt på at den kristne skapelsen var riktig. Når jeg spørte spørmålet mitt (uthevet) til de, svarte de begge "nei".

Vet ikke hvordan det er der du bor MSMT med blanding av evolusjon og kristendom, men her hvor jeg bor, tar de kristne det at vi stammer fra sjmper og at vi er dyr, som en morsom spøk...

Et litt fortvilt innlegg fra en trøtt atheist :ermm:

Heigre-kun

EDIT: BENJAMIN VESTLY! DU BURDE SOVE NÅ!

Endret av Heigre-kun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jaok, for den kresne kan jeg også omformulere dersom det skulle være en nabb eller flere her som ikke forstår hva jeg mener når jeg sier skjeletter. Men spørsmålet mitt står fortsatt.. Anyone?

Poenget er at viss man faktisk fant et skjellet av en ikke fugle dinosaur, ville det motbeviser hva vi vet, da det ville tyde på at ikke fugle dinosaurer eksistere for under 15 000 år siden, noe som krigene fundementalist ville bruke som bevis for bibelen, det faktum at vi bare har fosiler av dem er et sterkt bevis for at de levde lenge siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...