Gå til innhold

Headset valg: iPhone - musikk og samtaler?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg strever litt med å finne ut hvordan jeg skal bruke iPhone'n som musikkspiller. Jeg har et sett med gode "vanlige" øreplugger (tror de er svenske?) som jeg kjøpte for noen år siden til en iPod. De funker bra til musikk. Men de har ingen mic, så de kan ikke brukes til å ringe med.

I tillegg så føler jeg litt på at det er et styr å ha plugger som skal tres på plass i øret. Noe i meg har lyst på hodetelefoner istedet. Men det ser jo litt dumt ut med svære klokker på hodet til en gammel mann. Billige Koss som ryker etter noen uker er ikke aktuelt, selv om du får byttet dem.

Og igjen, med hodetelefoner flest får jeg ikke mic og er like langt. Jeg har en Bluetooth øreplugg med mic til bilen, men det ser for nerdete ut å gå med på gaten, og jeg får ikke stereo til musikken.

Så da er spørsmålene:

1. Finnes det headset som er gode både til musikk og samtale?

2. Finnes det hodetelefoner med mic som ikke ser ut som du spiller Battlefield på trikken og som kan brukes med en mobiltelefon? (Samtaleknapp.)

3. Om jeg kjøper et godt sett hodetelfoner uten mic, er det noen brukbar løsning som lar meg kjøpe en mobil-mic separat og bruke sammen med disse?

Angi gjerne favoritter, antatt at jeg har et romslig, men ikke ubegrenset, budsjett. (Ikke noen 7000 kroners studiohodetelefoner, men ove rtusenlappen kan jeg nok gå om det er bra saker.)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var faktisk på jakt selv etter plugger/hodetelefoner som ikke var trådløse og som hadde mikrofon. Skulle ikke være lett det gitt...

Virker ikke som om det er det største markedet for disse produktene noe jeg syntes var ganske rart ettersom hvor dårlig det som ofte følger med telefoner er. Endte til slutt opp med å kjøpe Etymotic HF2 plugger (de har en HF3-modell som er den samme, men med iPhone-knapper på ledningen), har enda ikke fått de så kan ikke si noe definitivt om lydkvalitet, men etter det jeg har lest av tester og lignende så skal de være bra. Noen alternative øreplugger jeg så på er Klipsch S4i/S4a og Bose sine in-ear for mobil. Har hatt et par av Bose sine tidligere og disse er ikke øreplugger i samme forstand som Klipsch og Etymotic sine og er veldig komfortable å ha i ørene (de presses ikke langt inn i øregangen, men har heller ikke mye til støyisolering), ulempen var at disse ble ødelagt på under et år og jeg bestemte meg for å prøve et annet merke i denne omgang.

Ser at du helst ikke har lyst på plugger og heller ikke et jetfly i tivolifarger på hodet og da blir plutselig et lite utvalg enda mindre. Fant to forskjellige hodetelefoner med in-line mikrofon som jeg syntes så ok ut. Den ene er Bose Mobile on-ear headset og AKG Q460BLK, men endte altså opp med plugger denne gangen.

Håper du finner noen du blir fornøyd med og så får vi se om disse produktkategoriene får flere medlemmer i fremtiden for oss som vil ha noenlunde bra lyd og ikke se ut som vi er med i et sirkus ;)

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Har bidratt mye til Googles trafikk id et siste for å finne ut av dette. Tenkte jeg skulle dele mine funn med dere:

1. Hodetelefoner er 40% vitenskap, 30% subjektivt og 20% snobberi. (Mine prosenter dette, og de er høyst uvitenskapelige.) Selv de dyreste på markedet vil det være noen som liker og andre som ikke liker.

2. Hodetelefoner laget for musikk synes å falle i to hovedkategorier: De laget for hifi-bruk, og de laget for å pumpe bass. (Litt som mine Logitech PC-høyttalere dette, de har tilsynelatende uendelig med bass, så den skrur jeg nesten helt ned.)

3. Jeg har sett mye på de nevnte merkene.

a. Bose's styrke er noise cancelling systemer. Deres andre hodetelefoner synes å ikke være av samme kvalitet, men lisensprodukter de har lånt sitt navn til. Jeg har et gammel sett med støydemping selv. Fungerer strålende på flyreiser, men ikke noe jeg ville gått med i trafikken. Kjedelig å gå intetanende over gata når bussen kommer rundt hjørnet uten at du hører den.

b. Beats by Dre synes å være overpriset i forhold til lydkvalitet. Nå har jeg ikke hørt på dem selv.

c. AKG får brukbar kritikk, men som det ble sagt et sted: Quincy Jones er en legende, men han er gammel og nesten døv, og kanskje ikke den beste referansen å bruke lenger.

Behovet for å høre hva som skjer rundt deg tilsier også at on ear er bedre enn heldekkende hodetelefoner til dette bruk. At litt støy slipper inn - og litt vakker musikk slipper ut - blir selvsagt ulempen.

4. Det finnes flere løsninger for løse mikrofoner til headsett som ikke har dette som standard. De fleste har en felles ulempe, det blir mye og lange overganger for å koble ting sammen. Du vil ikke ha 10 cm med stive jackplugger stikkende ut av toppen på mobilen i lomma. Her er noen produkter:

Shure CBL

Monster iSoniTalk

Griffin SmartTalk

Det finnes også mikrofoner av mer profesjonell kvalitet, som http://www.amazon.com/gp/product/B002HJ9PTO?ie=UTF8&tag=httpwwwmidw06-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=B002HJ9PTO. Disse er dog laget for lydopptak, og jeg er usikker på om de lar deg svare samtaler fra fjernkontrollen. Men man kan jo alltid eksperimentere med stemmestyring...

Etter litt tenking har jeg kommet til at jeg egentlig ønsker et best mulig headset for pengene, og at mic'en får bli annen prioritet. Så da er vi tilbake til utseende og pris/kvalitet. Kanskje jeg bestiller et sett med Grado hodetelefoner fra USA. De er fryktelig overpriset i Europa, men til amerikanske priser har de modeller som er levelige, selv etter frakt og moms.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...