Tøffe-Tetra Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg hadde ikke noe problemer med nrk når jeg brukte tv'n min som dataskjerm. jeg sendte en enkel forklarende mail om at så lenge jeg ikke har mottagerutstyr så skal jeg ikke betale, og siden tv'n min ikke hadde det innebygget var det null stress. jeg fant mailen hvis noen er interisert: ---------------------- hei. Jeg har en 40 lc dskjerm fra samsung som jeg bare bruker som en dataskjerm da jeg ikke har noe interesse av å se på tv. før så betalte jeg lisens for da hadde jeg mulighet til å se på analoge tv signaler. noe jeg ikke har lenger da det gamle nettet er skrud av og jeg ikke har kjøpt meg en dekoder for det nye. Så langt jeg forstår så har jeg da ingen tv mottager, bare en lcd skjerm, og jeg skal da ikke betale lisens ifølge regelverket. Hvis dere har lyst kan vi sikkert avtale en dag hvor dere kommer og plomberer antenneinntaket på skjermen min. regelen som gjør at jeg ikke skal betale lisens lenger: Mottaker ikke i bruk Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6. Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. ----------- Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Så det jeg lurer på er hva faen gjør jeg nå? Send mail evt. ring til NRK og gjør dem oppmerksom på følgende : "Ja, jeg kjøpte en TV i år X, men jeg kjøpte den som en gave til mine foreldre og er ikke i besittelse av denne selv." Problem solved. 1 Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Eller ring og forklar situasjonen som den er. De er da selvsagt ikke vrange. 1 Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jo det har det! Man skal få lov til å kjøpe en TV, uten å betale lisens til en kanal man aldri har sett på. Har 0 å si - har man mottaker, så må man betale. Ja, det ER idiotisk og noe mange er imot. Nei til NRK-lisensen Jeg kjøpte vel en TV hos netonnet i 08 eller 09, men har aldri brukt den til TV jeg har stort sett bare brukt den til xbox og film, TV ser jeg oppe med resten av familien. Jeg var også borte i USA ett år i fjor, så jeg burde iallefall ikke betale for det, men selv med det trukket fra har jeg jo faen ikke ett rødt øre Hva du har brukt den til er uten betydning. Ring dem og fortell at TV ble brukt på stua og at dere alle så på den - far/mor betaler lisens og den av de som gjør det fra før har kjøpt TV'n din fra deg(eller det var deres fra starten av?) - de har allerede betalt lisens de. Det var en missforståelse at den ble stående i ditt navn og far/mor skulle ha kvittert .... så det er enkelt og greit en missforståelse ut å går her Denne situasjonen har jeg også vært i. Det hjelper ikke at foreldrene dine betaler avgift hvis du har inntekt og "forsørger" deg selv. Studielån gjelder forresten som inntekt. Fryktelig kipt, og mener selv det er blodig urettferdig, men sånn er nå reglene. Beste ville være å "selge" tven til foreldrene dine. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Har kranglet nå med NRK angående denne lisens avgiften i over en måned , da jeg er i samme sitvasjon som deg. Jeg var så dum jeg kjøpte meg en TV i mitt navn og fikk krav til å betale denne avgiften , etter utallige mailer mellom meg , nrk og forbrukerombudet , samt en drøss med telefoner frem å tilbake kom jeg igjennom i dag , og slipper å betale avgift. Et lite tips til deg er at du ikke engang trenger å tenke på å løse dette over mail , virker ikke som de engang leser mailenne jeg sendte , så bruk telefon. Gjør det klinkende klart at du ikke har koblet TVen til noen antenne/tuner boks , og få tilsendt eigerskifte dokumenter fra NRK slik du kan sette TVen på faren din eller eventuelt den personen i familen som står som eier av TVenne i huset. Ellers var jeg i en litt annen sitvasjon en deg da jeg er i arbeid og har fast inntekt , det at du ikke har det gjør nok hele sitvasjonen en god del enklere for din del Lenke til kommentar
µT. Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Kjøp deg en 57" PC-skjerm og stream/lei/kjøp/last ned det du vil se fra internett. Koster deg rundt 40.000 kroner, men du sparer jo inn på det etter et par år NRK kan ikke tvinge på oss noe da sant? Er jo kun en PC med en gigantisk skjerm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå