Gå til innhold

Skatt på fortjeneste ved salg av bolig.

manna420

Anbefalte innlegg

Litt vanskelig spørsmål, men kansje noe kan svare på det. Jeg har kjøpt mitt første bolig og har planer om å flytte inn til den ved overtagelse. Pr. idag bor jeg hos familie og det er på dette adresset jeg mottar min post også. Jeg ønsker å motta posten min på det adresset selv etter overtagelsen. La oss si at jeg velger å selge boligen min 2 år frem i tid, og ender opp med en fortjeneste på ca 400 000 kroner. Må jeg da skatte det selvom jeg har bodd i leiligheten jeg selger grunnet postadresset som har vært registrert på det gamle adresset? Hvordan fungerer det etter at leiligheten er solgt, er det slik at kommunen som standard krever 28% av fortjenesten og at vi i etterkant beviser at vi har bodd der? og hvordan kan jeg eventuelt bevise det?

Setter pris på om noe kan svare på det spørsmålet. Er litt forvirret :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du beviser det ved å melde flytting. Du kan uansett fortsatt få levert post til en annen adresse enn bostedsadressen - det tar du med posten. Jeg får levert en del ting hjem til mor og far, til tross for at jeg flyttet ut for 10 år siden.

Dvs, jeg tror jeg har klart å melde flytting til alle nå, men da jeg studerte var det like greit at viktig post ble sendt hjem, fremfor til en midlertidig studentadresse som kanskje var skiftet ut om 1 år.

Lenke til kommentar

Så jeg må rett og slett melde om flytting til kommunen. Hva innebærer egentlig det at jeg melder om flytting, hva betyr det i praksis for meg. Det eneste er at adresset mitt er registrert til det nye adresset, men hvilke andre ting kan det påvirke dersom jeg f.eks ikke velger å melde om flytting?

Lenke til kommentar

Det står i loven at du skal melde flytting (så sant du ikke er student, pendler og en del andre "spesialtilfeller".

For å si det som liberalfanatikerne: om du ikke melder flytting kommer "staten" og truer deg med pistol.

Så tilbake til hverdagen. Om du bytter kommune, får du ny skattekommune. Eventuelle barn faller inn under skolekretser/barnehagekretser osv. Lite å si for deg i hverdagen, men loven stiller krav om at du skal melde flytting innen 8 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...