vbjornevik Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Hei! Skulle sette på min dataskjerm her hin dagen (Benq G2400WD LCD), og av/på-knappen ga etter og står nå halvveis inn i hullet sitt. Går ikke an å slå av skjermen (står på hele tiden). Fikk PC og skjerm 24.05.2009. Leverte skjermen inn i går, og fikk beskjed om at daglig leder skulle ta en beslutning og ringe meg opp i 10-tiden i dag (trenger skjermen til byLAN, og informerte om dette). Jeg fikk ingen telefon, så når jeg var ferdig på jobb i 4-tiden, dro jeg direkte opp. Fikk da beskjed om at daglig leder aldri var kommet, men at personen skulle "opp å sjekke". Han kom ned igjen med skjermen og sa at det ikke kunne bli dekket (ingen garantisak og ingen reklamasjonsrett på en sånn feil), uten å snakke med daglig leder som avtalt, og beskyldte meg på stedet at jeg hadde fysisk slått inn knappen med vilje, og la det frem som at jeg ville svindle til meg en ny skjerm. Greit nok at skjermen er over 2 år gammel, men selv mener jeg at når man kjøper en skjerm til 2.500,- skal den tåle å bli tatt av og på (jeg har aldri brukt fysiske krefter for å "slå" på skjermen). Har jeg noe på min side? Måten jeg har blitt behandlet på skal jeg ta opp skriftlig med daglig leder, for dette finner jeg meg faktisk ikke i. Men har jeg rett på ny skjerm/reparasjon? Mvh, vbjornevik Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Si at du vil reklamere på skjermen. De må også kunne bevise at det ikke er reklamasjon. Funker ikke det må du vel ta kontakt med forbrukerrådet. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Er jo litt vanskelig å vurdere her, kan jo på en måte forstå butikken at det virker jo litt rart hvis knappen tilfeldigvis har gått så langt inn i skjermen uten å bli dyttet inn. Men på en annen måte, bør jo også butikken bevise at du ikke er årsaken til at skjermen er defekt. Så jeg antar eneste mulighet er å ta med forbrukerrådet, hvis flere har samme problem, burde du ha en god sak. Men ellers blir det nok vanskelig tror jeg. Men på en annen side, så burde skjermen være i en såppass god kvalitet at det burde tåle litt selv om ikke skjermen gikk i gulvet. Finner du noe på den skjermen du har nå på google? flere som har samme problemet? Fant selv: http://www.google.no/#sclient=psy-ab&hl=no&source=hp&q=Benq+G2400WD+button+broked&pbx=1&oq=Benq+G2400WD+button+broked&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=13835l18137l1l18346l14l12l0l0l0l0l201l1331l6.5.1l12l0&fp=1&biw=1680&bih=878&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&cad=b Så ta det opp med butikken i så fall. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg sa jeg ville reklamere på det, og jeg spurte også hvordan de kunne bevise at jeg hadde slått knappen inn fysisk med vilje. Fikk bare et svadasvar om at de kunne prøve å sende skjermen inn til Benq, men at det kunne ta flere måneder, så visst jeg ville ha en skjerm som var i orden til byLAN, fikk jeg kjøpe en, for dette var ikke en reklamasjonssak. Ble etter hvert så sint at jeg ba han kysse meg i ræven, før jeg sa at om det ikke var en reklamasjonssak, så skulle det bli det Kjenner nå at jeg er litt usikker, men faen faen til kundebehandling har jeg vell aldri sett maken til. Og jeg som har vært så fornøyd med denne forhandleren helt til denne nissen kom bak skranken ...... Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Faktisk i følge forbrukerkjøpsloven så er det bruker som må bevise at feilen ikke har oppstått som følge av feilbruk. Hadde produktet vært under 6 mnd så er det forhandler som må bevise. Er kjøpet et forbrukerkjøp eller næringskjøp? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 Er nok forbrukerkjøp, og var noe sånt jeg fryktet. Men for å se på det fra en annen side: Om vi får en 09/10-modell inn på verkstedet med knukket dørhåndtak, ødelagt knapp på radio o.l. så kan ikke nekte å belaste dette på nybilgaranti, til tross for ytre påvirkning. Det er liksom en selvfølge at slikt fungerer (mange eksempler med knapper på fjernbetjening til sentrallås). Vil nok bli et lite dilemma: Forhandler klarer ikke å bevise brukerfeil, og jeg klarer ikke å bevise produksjonsfeil. Men så går det jo litt tilbake på det å gjøre kunder fornøyd? Kommer nok aldri til å handle igjen der om jeg ikke får dekket rep. eller ny skjerm, og når det er handlet for såpass store summer, håper jeg de ser logikken selv.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men ser dessverre ikke ut for at jeg har "loven" på min side .. Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg vil tro at du vil kunne påberope en feil med skjermen all den tid Google gir deg flere historier om det samme. En knapp skal jo på en måte tåle å bli trykket på. Og du skal ha et tilsvarende låneprodukt hvis du sender inn noe som reklamasjon. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 En skjerm skal naturligvis tåle bruken den er laget for, og om knappen er der skal den også brukes. Men samtidig, om det er en fysisk bryter som beveger seg så er det muligheter for at du har brukt for mye krefter og dermed trykket den for langt inn. Siden den er over 6 måneder så ligger dessverre ansvaret på deg for å sannsynliggjøre at det er en produksjonsmangel og at du kun har utøvd normal bruk. Dette blir dessverre vanskelig. Hvorvidt du ønsker å forsøke på dette er opp til deg. En måte å gjøre det på kan være å søke etter modell/produsent på Google, for å se om andre har hatt lignende problem, evnt kontakte produsenten. Evnt kan du prøve å lirke den tilbake igjen selv(det må jo være mulig siden det motsatte har skjedd), eller åpne skjermen for å se hvorfor evnt hvordan det kunne ha skjedd. Sistnevnte kan da brukes senere dersom det skjer omigjen. Når det gjelder garanti, og evnt reklamasjon, så er det uansett usannsynlig at du vil klare å få noe på plass til byLAN 2011. Ettersom eg forstår begynner dette i morgen, og en reklamasjon vil fort ta noen uker å gjennomføre. Garanti like så. Så selv om dette hadde åpenbart vært reklamasjon eller garanti vil ikke tre arbeidsdager være nok til at du har ny skjerm klar til byLAN. Så alternativene eg mener du har her er; a) Velge å reklamere. Noe som da krever at du tar saken til forbrukerrådet og kanskje også videre til FTU. Ingen garantert utfall. b) Velge å reparere skjermen selv. Siden du sannsynligvis ikke får gjennomslag for reklamasjon uansett har du lite å tape. Med mindre du er særdeles klumsete bør du klare å fikse knappen uten å ødelegge skjermen. c) Kjøpe en ekstern strømbryter. d) Kaste skjermen og kjøpe ny. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 Fått svar fra butikkansvarlig på mail, og han var mer enn villig til å sende inn for å prøve å få det dekket. Må betale 490,- (tror jeg det var), som jeg får refundert om det viser seg å være en garanti/reklamasjonssak. Da står jeg i verste fall igjen med en like "defekt" skjerm (kan jo fint brukes) og går i underskudd med 490,- kr. For så vidt en grei ordning, og jeg regner med at jeg får greie rabatter ved eventuelt kjøp av ny skjerm (har allerede 5%, men grunnet den særdeles dårlige kundebehandlingen jeg fikk i går, tror jeg at jeg har mer å gå på). Har forresten aldri vært et "alternativ" i mitt hode om at jeg skulle få fikset skjermen før byLAN, i og med at jeg kan bruke den som den er. Vet hvor lang tid garantisaker tar, så hadde uansett ventet med å sende inn til Benq til etter byLAN. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Forhandleren kan ikke nekte å sende inn skjermen for deg, så lenge den er kjøpt der. Det skal heller ikke koste deg noe (heller ikke depositum) om du hevder at det er en reklamasjonssak. Samtidig kan du kreve låneskjerm om reparasjonen er ventet å ta mer enn en uke, men du kan imidlertid ikke kreve samme type skjerm, bare en som dekker dine basisbehov (dvs. at om du har en 24" skjerm, kan det være du må ta til takke med en på for eksempel 21"). Men om verkstedet mener skaden er selvforskyldt, og gir deg et prisoverslag du ikke godtar, må du betale butikkens utlegg i forbindelse med prisoverslaget. Dette er vanligvis rundt 500 kroner. Det gjelder likevel ikke om ikke forhandler har informert deg om dette ved innlevering av gjenstanden. De eneste gangene forhandleren kan kreve depositum ved innsendelse, er om skjermen er kjøpt et annet sted (annen kjede), eller du innrømmer selvforskyldt skade. Endret 8. oktober 2011 av Marekatten Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 8. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2011 Takk for godt svar! Kommer til å ta turen innom når ByLAN er over, så får vi ser hvordan det ender Lenke til kommentar
darket Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 registrer skjermen selv på benq, så sender de evnt en ny skjerm hjem til deg, den gamle sender du bare i retur til benq. hvorfor bruke butikken, da benq har faktisk ok support de 3 første årene etter kjøp Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 8. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2011 Noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
darket Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 http://benq.no/support/contact/index.cfm?region=50&query=3 Så lenge produktet er innenfor 3 år, fungerer dette bra. I noen tilfeller tar det kun noen dager før man får ny swap skjerm tilsendt. Så hadde du registrert på benq med en gang skjermen ble ødelagt, hadde du kanskje hatt ny skjerm nå. Men det gjorde du ikke. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Og hadde jeg latt være å kjøpe stasjonær data, hadde jeg ikke hatt akkurat dette problemet ... Går da ikke an å tenke på alt som kunne vært gjort annerledes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå