Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2012.


OddZen

Anbefalte innlegg

Så noen spurte etter hva svømmetesten går ut på.

Svømmetesten er i 1. klasse, men hvis man ikke klarer å bestå den på første og andre forsøk har man et siste forsøk tredje året. Den skal unnagjøres på ca fem minutter og består først av 50m brystsvømming med uniform (bukse og skjorte, så må man kle av seg uniformen i vann og kaste den på land, dykke ned 4m etter en dukke og få hodet på dukka over vann før man kan slippe den igjen. Deretter må man svømme 50m livredning med en medstudent for så å hale han på land.

Får man muligheten til å øve på dette gjennom året da?

 

Det forventes at studentene trener til denne testen på egenhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og basseng er på alle PHS sine skoler? Er ikke lett å øve på disse tingene i et offentlig basseng :ermm:

 

Er det slikt at hvis man tar 30 stp før jul vil dette bli oppdatert i Samordna opptak sine registre til opptak i Juli?

Man får visst 1 ekstra konkurransepoeng for 30 stp, dette leste jeg på samordna opptak, så da trenger man heldigvis ikke å ha 60 stp for å få uttelling, selv om man da ikke får 2 konkurransepoeng selvfølgelig :thumbup:

Lenke til kommentar

Og basseng er på alle PHS sine skoler? Er ikke lett å øve på disse tingene i et offentlig basseng :ermm:

 

Er det slikt at hvis man tar 30 stp før jul vil dette bli oppdatert i Samordna opptak sine registre til opptak i Juli?

Man får visst 1 ekstra konkurransepoeng for 30 stp, dette leste jeg på samordna opptak, så da trenger man heldigvis ikke å ha 60 stp for å få uttelling, selv om man da ikke får 2 konkurransepoeng selvfølgelig :thumbup:

 

Det går nok bra å øve seg i et offentlig basseng;)

 

Altså det er slik at du må uansett sende karakter utskriften fra høyere utdanning sammen med følgeskrivet som har frist 22mars (dette får du vite når du mottar det i posten). Dette betyr at med en gang du har fått bestått 30 stp i januar ( du sjekker dette på studweb), så løper du ned (eller gå ;) )til administrasjonen og spør om å få en karakterutskrift;) Det er denne utskriften som du skal vedlegge sammen med følgeskrivet.

Lenke til kommentar

Haha det tenkte jeg ikke på;) Men dette trenger du ikke å tenke på det akkurat nå, ta som det kommer;)

 

Karakterutskriften må du levere når du sende følgeskrivet slik at 1 karakterpoeng blir tatt i endelig beregning av dine karakterpoeng.

Om opptaksnemnda tar hensyn på karakterene fra høy utdanning har jeg dessverre ikke peiling. Det er altså karakterene fra videregående skole til syvende og sist, som avgjør om du får tilbud om studieplass eller ikke.

Lenke til kommentar

Når det gjelder denne livredningstesten i bassenget, vil hver klasse gå gjennom testen på forhånd sammen med faglærer i Fysisk trening. Slik er i hvert fall praksisen her i Bodø. Hvorvidt dette gjelder for øvrige studieplasser, kan jeg ikke svare på, men jeg akter å tro at samtlige skoler har samme opplegg.

 

Forrige fredag var klassen min i bassenget, og der ble vi instruert av vår respektive faglærer som gikk gjennom alle fasene i testen (unntatt svømming med klær) som hver enkelt elev fikk prøve. Alt i alt var hele seansen en morsom opplevelse, og mye tyder på at kommende test skal gå greit. :thumbup:

Lenke til kommentar

Når det gjelder denne livredningstesten i bassenget, vil hver klasse gå gjennom testen på forhånd sammen med faglærer i Fysisk trening. Slik er i hvert fall praksisen her i Bodø. Hvorvidt dette gjelder for øvrige studieplasser, kan jeg ikke svare på, men jeg akter å tro at samtlige skoler har samme opplegg.

 

Forrige fredag var klassen min i bassenget, og der ble vi instruert av vår respektive faglærer som gikk gjennom alle fasene i testen (unntatt svømming med klær) som hver enkelt elev fikk prøve. Alt i alt var hele seansen en morsom opplevelse, og mye tyder på at kommende test skal gå greit. :thumbup:

 

Svømmehallen ligger på skolen da? Flott å høre, da får man vell tilgang til anlegget i samme grad som treningsrommet :new_woot:

 

Kjempebra at du syntes det ser greit ut! Får håpe mine svømmeskills hever seg slik at det blir det samme for meg!

 

Har dere til nå hatt mange eksamener dette halvåret? Er dere ferdig med emner? Hva har dere lært hittil =) Kjekt å høre!

Lenke til kommentar
Svømmehallen ligger på skolen da? Flott å høre, da får man vell tilgang til anlegget i samme grad som treningsrommet

 

Svømmehallen er ikke en del av PHS, så vi har ikke fri tilgang. Slik jeg har forstått det har PHS en avtale som gjør at vi i det minste har gratis tilgang til organiserte læringstimer (som den på fredag) og selve svømmetesten. Ønsker vi mer tid i bassenget må vi kjøpe oss adgangskort i likhet med alle andre. Her i Bodø ligger for øvrig svømmehallen noen hundre meter unna skolen. :)

 

 

Kjempebra at du syntes det ser greit ut! Får håpe mine svømmeskills hever seg slik at det blir det samme for meg!

 

Jeg vil påstå at man ikke trenger å ha så ekstremt gode svømmeferdigheter til denne testen. Har man god kondisjon og helt overkommelig svømmeteknikk vil det nok gå greit.

 

 

Har dere til nå hatt mange eksamener dette halvåret? Er dere ferdig med emner? Hva har dere lært hittil =) Kjekt å høre!

 

Vi har hatt så mange som null eksamener så langt. Vi er igang med enkelte arbeidskrav i noen fag, men eksamener dukker ikke opp før i desember. Så langt har vi lært mye om selve politiet, lovhjemler og psykologiske og sosiologiske faktorer som kan være relevante i yrket, uten at jeg kan utdype pensumet noe nærmere. :whistle:

Endret av Araketon
Lenke til kommentar

Når det gjelder denne livredningstesten i bassenget, vil hver klasse gå gjennom testen på forhånd sammen med faglærer i Fysisk trening. Slik er i hvert fall praksisen her i Bodø. Hvorvidt dette gjelder for øvrige studieplasser, kan jeg ikke svare på, men jeg akter å tro at samtlige skoler har samme opplegg.

 

Forrige fredag var klassen min i bassenget, og der ble vi instruert av vår respektive faglærer som gikk gjennom alle fasene i testen (unntatt svømming med klær) som hver enkelt elev fikk prøve. Alt i alt var hele seansen en morsom opplevelse, og mye tyder på at kommende test skal gå greit. :thumbup:

 

Svømmehallen ligger på skolen da? Flott å høre, da får man vell tilgang til anlegget i samme grad som treningsrommet :new_woot:

 

Kjempebra at du syntes det ser greit ut! Får håpe mine svømmeskills hever seg slik at det blir det samme for meg!

 

Har dere til nå hatt mange eksamener dette halvåret? Er dere ferdig med emner? Hva har dere lært hittil =) Kjekt å høre!

 

Nei, det er ikke sånn det fungerer. Svømmehallen har egne åpningstider, det er ikke slik at man kan komme og svømme når det passer seg. Treningsrommet kan man disponere så lenge skolen er åpen.

 

Jeg tror alle studiestedene har 3 eksamener til jul, og 4 eksamener til våren. Og så er det forskjellige arbeidskrav i de fagene som det ikke avlegges eksamen i.

 

Vi lærer nye ting hver gang vi er på skolen, eller hva Araketon?

Lenke til kommentar
Så noen spurte etter hva svømmetesten går ut på.

Svømmetesten er i 1. klasse, men hvis man ikke klarer å bestå den på første og andre forsøk har man et siste forsøk tredje året. Den skal unnagjøres på ca fem minutter og består først av 50m brystsvømming med uniform (bukse og skjorte, så må man kle av seg uniformen i vann og kaste den på land, dykke ned 4m etter en dukke og få hodet på dukka over vann før man kan slippe den igjen. Deretter må man svømme 50m livredning med en medstudent for så å hale han på land.

Får man muligheten til å øve på dette gjennom året da?

 

Det forventes at studentene trener til denne testen på egenhånd.

Legges det opp til at man får muligheten til det da? Tror ikke det å møte opp i svømmehallen i normale åpningstider og bade med klær på vil være særlig populært... For eksempel på Tøyenbadet :ohmy:

 

Vi har hatt så mange som null eksamener så langt. Vi er igang med enkelte arbeidskrav i noen fag, men eksamener dukker ikke opp før i desember. Så langt har vi lært mye om selve politiet, lovhjemler og psykologiske og sosiologiske faktorer som kan være relevante i yrket, uten at jeg kan utdype pensumet noe nærmere. :whistle:

Det ligger fagplaner m.m. ute på phs.no.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar
Vi har hatt så mange som null eksamener så langt. Vi er igang med enkelte arbeidskrav i noen fag, men eksamener dukker ikke opp før i desember. Så langt har vi lært mye om selve politiet, lovhjemler og psykologiske og sosiologiske faktorer som kan være relevante i yrket, uten at jeg kan utdype pensumet noe nærmere. :whistle:

Det ligger faglplaner m.m. ute på phs.no.

 

Jau, det meste av pensumet vårt gjennom årene står der. Fra tid til annen får vi også besøk av dyktige foredragsholdere som forteller om ulike erfaringer fra politiverdenen og annet relevant stoff, i tillegg til at vi har diverse caser og øvelser i ny og ne. Veldig interessant! :yes:

Lenke til kommentar
Så noen spurte etter hva svømmetesten går ut på.

Svømmetesten er i 1. klasse, men hvis man ikke klarer å bestå den på første og andre forsøk har man et siste forsøk tredje året. Den skal unnagjøres på ca fem minutter og består først av 50m brystsvømming med uniform (bukse og skjorte, så må man kle av seg uniformen i vann og kaste den på land, dykke ned 4m etter en dukke og få hodet på dukka over vann før man kan slippe den igjen. Deretter må man svømme 50m livredning med en medstudent for så å hale han på land.

Får man muligheten til å øve på dette gjennom året da?

 

Det forventes at studentene trener til denne testen på egenhånd.

Legges det opp til at man får muligheten til det da? Tror ikke det å møte opp i svømmehallen i normale åpningstider og bade med klær på vil være særlig populært... For eksempel på Tøyenbadet :ohmy:

 

Vi har hatt så mange som null eksamener så langt. Vi er igang med enkelte arbeidskrav i noen fag, men eksamener dukker ikke opp før i desember. Så langt har vi lært mye om selve politiet, lovhjemler og psykologiske og sosiologiske faktorer som kan være relevante i yrket, uten at jeg kan utdype pensumet noe nærmere. :whistle:

Det ligger fagplaner m.m. ute på phs.no.

 

Vi som går PHS i Oslo kan bruke skolens egne svømmebasseng.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Eg er langt i frå verdensmeister i svømming, men har ein OK teknikk. Svømmer kvar veke nesten, og ser at eg forbetrar tida mi for kvar gong. Ligg innanfor kravet no.

 

For meg er det hang upsen som er det trickye, men men. Går jo bra. Er langt fram til opptaksprøva!

Lenke til kommentar

Hvordan er det med legeerklæringen? Det står "legeerklæringen er gyldig i 6 måneder", men må den være gyldig frem til opptaksprøver med legeundersøkelse eller når man sende papirene sammen med følgeskrivet rundt 22mars?

 

Den må være gyldig til og med opptaksdato.

 

Takker;) Sjekk PM;)

Lenke til kommentar

God kveld godtfolk :!:

Som sagt tidligere sluttet jeg på grunnskolelærer og hoppet over på Samfunnsfag årsstudie. Tinger er den at jeg pga byråkrati ikke får tatt mer enn 30 stp, da overflyttingen fra lærerutdanningen ble stoppet av at man må gå gjennom samordna opptak for å kunne gå årsstudiet i Samfunnsfag.

 

Tror dere det at jeg har 30 stp i Samfunnsfag vil påvirke om jeg kommer inn på PHS i stor grad?

Har det noen stor betydning når jeg skal søke jobb som politi etter endt utdanning å ha 30 stp kontra 60 stp?

Får man bedre lønn av å ha et årsstudium som utdannet politi, eller går lønna kun på ansinitet og politirettet utdanning?

 

Jeg tenker da å jobbe dette halvåret, muligens få meg en vekterjobb hvis det er mulig, eller jobbe innenfor helsesektoren hvor jeg nå har helgejobb allerede.

Har dere forslag på andre jobber som er lette å få, og som er god erfaring? Tenker at å jobbe innenfor psykiatri er en grei erfaring..

 

Flott om noen av dere kunne komme med innspill :thumbup:

Tusen takk, og god kveld!

 

EDIT: Kan også melde om at skuldra som har plaget meg et par uker er mye bedre og jeg har startet å svømme igjen, det går frammover :cool:

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...