Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2012.


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På opptaket i Oslo fikk de som strøk muligheten til å ta alle testene, for å se hvordan det var...

 

Jeg kom på nå at det var en jente på opptaket som hadde med seg en pt/kjæreste som psykisk støtte. Han hjalp ho vel gjennom opptaket, syns det var litt sært. Hadde kødda med samboeren min dagen før om hvordan det hadde blitt motatt av nemda :p hva syns dere?

 

Ang det Stingah skriver så er jeg delvis enig. Det er jo noen som ikke får trent så mye de vil osv, men det er lettere å trene opp kroppen, enn å bli mer moden... Har også hørt fra andre at opptaket ikke spiller såå stor rolle så lenge man er egnet til å bli politi, og gjør det bra på intervju. Også er det klart det at noen trener det de kun må for å komme inn, så dropper de resten av treninga helt frem til eksamen i 3... Ikke skjønner jeg helt den greia, men folk er jo forskjellige!

Endret av Ådalen_88
Lenke til kommentar

Noen som vet litt i forhold til legeerklæring evt. før en starter treninga opp mot PHS? Føler meg nokså frisk, men skulle ha sjekket dette før jeg evt. hadde vurdert å søkt. Noen som har erfaring med dette? Kan en bare ringe legen å forklare situasjonen?

 

- Jusstudent

Lenke til kommentar

Noen som vet litt i forhold til legeerklæring evt. før en starter treninga opp mot PHS? Føler meg nokså frisk, men skulle ha sjekket dette før jeg evt. hadde vurdert å søkt. Noen som har erfaring med dette? Kan en bare ringe legen å forklare situasjonen?

 

- Jusstudent

 

En legeerklæring til phs vil koste deg mellom 700-1000 kroner, så om du vil bruke penger på det så er det bare å kjøre på! ;) det er jo ikke noe hokus pokus med den da, er du frisk å rask er det bare å peise på! Har du problemer med syn, fargesyn, hørsel eller noe annet kan du jo bare sjekke dette? Er det noe spesielt du tenker på eller?

Lenke til kommentar

På opptaket i Oslo fikk de som strøk muligheten til å ta alle testene, for å se hvordan det var...

 

Jeg kom på nå at det var en jente på opptaket som hadde med seg en pt/kjæreste som psykisk støtte. Han hjalp ho vel gjennom opptaket, syns det var litt sært. Hadde kødda med samboeren min dagen før om hvordan det hadde blitt motatt av nemda :p hva syns dere?

 

Ang det Stingah skriver så er jeg delvis enig. Det er jo noen som ikke får trent så mye de vil osv, men det er lettere å trene opp kroppen, enn å bli mer moden... Har også hørt fra andre at opptaket ikke spiller såå stor rolle så lenge man er egnet til å bli politi, og gjør det bra på intervju. Også er det klart det at noen trener det de kun må for å komme inn, så dropper de resten av treninga helt frem til eksamen i 3... Ikke skjønner jeg helt den greia, men folk er jo forskjellige!

 

At hun er ikke selvstendig?;D

 

Man har jo lyst å gjør det beste på det fysiske, helt klart. Men jeg mener fremdeles at sålenge du består det fysiske så er du bra nok for phs. Ellers kan de bare øke kravene! Treningen kan du gjøre noe med under studiene i phs.

Lenke til kommentar

Noen som vet litt i forhold til legeerklæring evt. før en starter treninga opp mot PHS? Føler meg nokså frisk, men skulle ha sjekket dette før jeg evt. hadde vurdert å søkt. Noen som har erfaring med dette? Kan en bare ringe legen å forklare situasjonen?

 

- Jusstudent

 

En legeerklæring til phs vil koste deg mellom 700-1000 kroner, så om du vil bruke penger på det så er det bare å kjøre på! ;) det er jo ikke noe hokus pokus med den da, er du frisk å rask er det bare å peise på! Har du problemer med syn, fargesyn, hørsel eller noe annet kan du jo bare sjekke dette? Er det noe spesielt du tenker på eller?

 

Studier bruker man nok penger på, så det er jo bare å kjøre på. Men blir nok møtt med et dumt blikk når jeg ber om en legeattest som er gyldig i 6 mnd. etterpå, og opptaket ikke er for om et år i forveien.

 

Har hatt barneastma, men er fullstendig fri for det nå(håper jeg?), bruker i alle fall ikke medisin. Så har jeg i alle fall allergi mot husstøv/midd. Den slår bare inn av og til, og bruker ikke noe mer dosering enn et dusj med nesespray på det verste.

 

Har jo vært i forsvaret og alt, så ting har jo ikke plaget meg! Burde vel gå greit : )

Endret av Jusst
Lenke til kommentar

Noen som vet litt i forhold til legeerklæring evt. før en starter treninga opp mot PHS? Føler meg nokså frisk, men skulle ha sjekket dette før jeg evt. hadde vurdert å søkt. Noen som har erfaring med dette? Kan en bare ringe legen å forklare situasjonen?

 

- Jusstudent

 

En legeerklæring til phs vil koste deg mellom 700-1000 kroner, så om du vil bruke penger på det så er det bare å kjøre på! ;) det er jo ikke noe hokus pokus med den da, er du frisk å rask er det bare å peise på! Har du problemer med syn, fargesyn, hørsel eller noe annet kan du jo bare sjekke dette? Er det noe spesielt du tenker på eller?

 

Studier bruker man nok penger på, så det er jo bare å kjøre på. Men blir nok møtt med et dumt blikk når jeg ber om en legeattest som er gyldig i 6 mnd. etterpå, og opptaket ikke er for om et år i forveien.

 

Har hatt barneastma, men er fullstendig fri for det nå(håper jeg?), bruker i alle fall ikke medisin. Så har jeg i alle fall allergi mot husstøv/midd. Den slår bare inn av og til, og bruker ikke noe mer dosering enn et dusj med nesespray på det verste.

 

Har jo vært i forsvaret og alt, så ting har jo ikke plaget meg! Burde vel gå greit : )

 

Hvis du har vært i forsvaret så går det nok bra som politi også! Kjør bare på! Som skrevet over her så er det ikke supermann man er ute etter ;)

Lenke til kommentar

Noen som vet litt i forhold til legeerklæring evt. før en starter treninga opp mot PHS? Føler meg nokså frisk, men skulle ha sjekket dette før jeg evt. hadde vurdert å søkt. Noen som har erfaring med dette? Kan en bare ringe legen å forklare situasjonen?

 

- Jusstudent

 

En legeerklæring til phs vil koste deg mellom 700-1000 kroner, så om du vil bruke penger på det så er det bare å kjøre på! ;) det er jo ikke noe hokus pokus med den da, er du frisk å rask er det bare å peise på! Har du problemer med syn, fargesyn, hørsel eller noe annet kan du jo bare sjekke dette? Er det noe spesielt du tenker på eller?

 

Studier bruker man nok penger på, så det er jo bare å kjøre på. Men blir nok møtt med et dumt blikk når jeg ber om en legeattest som er gyldig i 6 mnd. etterpå, og opptaket ikke er for om et år i forveien.

 

Har hatt barneastma, men er fullstendig fri for det nå(håper jeg?), bruker i alle fall ikke medisin. Så har jeg i alle fall allergi mot husstøv/midd. Den slår bare inn av og til, og bruker ikke noe mer dosering enn et dusj med nesespray på det verste.

 

Har jo vært i forsvaret og alt, så ting har jo ikke plaget meg! Burde vel gå greit : )

 

Hvis du har vært i forsvaret så går det nok bra som politi også! Kjør bare på! Som skrevet over her så er det ikke supermann man er ute etter ;)

 

Får ta det litt i tenkeboksen. Studerer juss nå, så politijurist frister like mye! Takker for svar i alle fall :)

Lenke til kommentar

Må nesten være litt kranglete her nå:

Å bagatallisere de fysiske kravene, og si at man kan jo bare trene seg opp iløpet av skolen, blir feil. :) Saken er, som skrevet over, at mange trener opp til opptaket, for så å slappe fysisk av gjennom skolen. Hvordan vil det da gå med en person som er tildels utrent i utgangspunktet da?

 

Dere har helt rett i at det er hverken supermann eller batman de søker, men dette handler om egensikkerhet, partnerens sikkerhet, og personens egnethet til et yrke hvor du vil bli stilt i situasjoner hvor fysikken din har noe å si.

 

Personlig så vet jeg at de som slutter å trene etter opptaket og lar kroppen forfalle, blir sett ned på. Dette er enkelt og greit fordi en vakker dag skal denne personen backe opp partneren sin.

 

Det er ikke mange timene målrettet trening i uka som skal til for å oppnå/opprettholde en akseptabel fysikk, og har man valgt å tre inn i politiet, så kreves dette av deg. I enkelte stillinger er det og krav til dette.

 

Det er og pinlig å ikke klare IP-godkjenninga fordi du er blir for anpusten av å løpe noen meter, til at du klarer å skyte bra nok.

 

Det har vært en del rabalder innad i rekkene etter opptaket ble gjort lettere for ett år siden. Personlig ser jeg helst at kravene settes tilbake dit de var (minus lengdehopp, som bare var tull) og kanskje heve kravene en smule og. Dette er da min subjektive mening :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener fremdeles at når man består øvelsene (altså minstekravene), er man egnet som politi. Så enkelt er det! Det kommer alltid til å finnes andre som er bedre enn deg.

 

Og en ting til Stingah;)

 

Jeg husker du la ut en video hvor du tok pullups. Ut i fra det jeg så. er du ikke akkurat en pingle;D Du har trent i mange år.

 

Jeg derimot har alltid vært tynn/slank, har ikke trent styrke så mye før og heller aldri blitt "stor" pga dårlig kosthold etc. Jeg begynte i fjor sommer igjen, og jeg er blitt sterkere slik at jeg har ikke hatt noe problem på opptaket som var.

 

MEN at jeg klarer 18stk i benk betyr ikke at jeg er sterk sånn sett! Hvis jeg måtte pågripe deg for eks helt alene, hadde jeg nok ikke klart det hehe. Men med en partner hadde ikke vært noe problem.

 

Folk er bygget forskjellige, og sånn er det bare.

Endret av Yamazero
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig;) Helt enig med deg! MEN de som ikke holde seg i form i løpet av studiet (jeg tror nok det er få av dem), kommer til å slite når de må bestå testene i slutten av 3 året;D Det går dessverre bare utover dem selv;D

 

På en annen måte, hvis du vet om folk som "slutter å trene etter opptaket og lar kroppen forfalle", kanskje kan du hjelpe dem til å få dem i riktig spor?;D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må nesten være litt kranglete her nå:

Å bagatallisere de fysiske kravene, og si at man kan jo bare trene seg opp iløpet av skolen, blir feil. :) Saken er, som skrevet over, at mange trener opp til opptaket, for så å slappe fysisk av gjennom skolen. Hvordan vil det da gå med en person som er tildels utrent i utgangspunktet da?

 

Dere har helt rett i at det er hverken supermann eller batman de søker, men dette handler om egensikkerhet, partnerens sikkerhet, og personens egnethet til et yrke hvor du vil bli stilt i situasjoner hvor fysikken din har noe å si.

 

Personlig så vet jeg at de som slutter å trene etter opptaket og lar kroppen forfalle, blir sett ned på. Dette er enkelt og greit fordi en vakker dag skal denne personen backe opp partneren sin.

 

Det er ikke mange timene målrettet trening i uka som skal til for å oppnå/opprettholde en akseptabel fysikk, og har man valgt å tre inn i politiet, så kreves dette av deg. I enkelte stillinger er det og krav til dette.

 

Det er og pinlig å ikke klare IP-godkjenninga fordi du er blir for anpusten av å løpe noen meter, til at du klarer å skyte bra nok.

 

Det har vært en del rabalder innad i rekkene etter opptaket ble gjort lettere for ett år siden. Personlig ser jeg helst at kravene settes tilbake dit de var (minus lengdehopp, som bare var tull) og kanskje heve kravene en smule og. Dette er da min subjektive mening :)

 

Jeg er helt enig med deg ang det med å tenke egensikkerhet og sikkerheten til partneren sin. Skjønner ikke helt hvorfor løpstesten og benken (for jenter) er senka... Snakka med en instruktør på opptaksdagen, og han sa at det var mange fler som strøk på løpetesten da det var 10 minutter. Men det må jo uansett være en grunn til at kravene ble senka?

 

Det er ikke vanskelig å trene seg opp til en god fysisk form, hvis man bare er litt målbevisst. Har forsåvidt prata med en jente som går første året, og hun sa at det var endel som sjeldent trente etter skoletid osv (det vet sikkert du og). Personlig syns jeg dette er ganske synd, med tanke på de tingene du sier over, altså egensikkerhet. Å være politi er jo en fysisk jobb, og som Yamazero skriver så er han nødt til å ha med seg partneren sin for å "ta inn" en stor fyr, men da er man jo også avhengig av en partner som har trent litt styrke! Teknikk har jo forsåvidt også litt å si her, men styrke er jo et must som politi.

 

Uansett, alt dette er jo noe som kommer ETTER 3 års skolegang. Så det er nok en grunn til at kravene for å komme inn er som de er, man kan diskutere i det lange og brede om hvorvidt kravene burde vært hardere osv.

 

Da jeg var på åpen dag i mars, sa en lærer på phs at de prøvde å få politimenn til å ta de fysiske testene en gang hvert år, for at folk skal holde seg i fysisk form. Syns dette hørtes ut som en god ide jeg, men det hadde visst blitt nedstemt år etter år :p

Lenke til kommentar

(jeg tror nok det er få av dem),

 

Feil...!

 

 

Da jeg var på åpen dag i mars, sa en lærer på phs at de prøvde å få politimenn til å ta de fysiske testene en gang hvert år, for at folk skal holde seg i fysisk form. Syns dette hørtes ut som en god ide jeg, men det hadde visst blitt nedstemt år etter år :p

 

Jeg er helt klart for dette.. Selvfølgelig kun for de som jobber operativt. Ingen vits at kripos-gutta f.eks skal være i toppform.. :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med dere at fysisk god form er viktig, og at jo bedre styrke og utholdenhet du har jo bedre er det. At du trener regelmessig, både fram til opptaket og etter, mener jeg viser at du har tæl, motivasjon, vilje til å gjennomføre og opptatt av helse.

 

Samtidig er det som dere sier, man er ikke ute etter supermann. I faget arrestasjonsteknikk lærer man metoder hvor fysisk små personer kan legge folk som er 30 kg tyngre i bakken ved teknikker som er trent inn. Legg merke til "trent inn". Det vil si trening og drilling, ikke bare når man har det på skolen, men også på fritiden. Her mener jeg mentaliteten "tæl, motivasjon, vilje til å gjennomføre og lærevilje" er vesentlig. Hvis det er slik som noen påstår at folk slutter med trening etter opptaket, mener jeg dette viser svakhet. Kan det hende personen da viser en viss "giddaløshet"? Hva når det da stilles krav til mye øving av grep på fritiden, samtidig som en hektisk skolehverdag?

 

Min mening er i alle fall at regelmessig trening speiler en vilje til å bli bedre i noe. Jeg ser for meg at de som vil trene for å bli i god form også vil ha den samme mentaliteten når det gjelder andre ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...