Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2012.


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er jeg ferdig med opptaket;)

 

Gøy på gruppeøvelsen, men føler ikke jeg var så aktiv som jeg burde ha vært. Kom ialfall med 2-3 gode argumenter. Alle fikk ialfall bidratt med sitt.

 

Intervjuet var veldig grei. Mange spm man må tenke litt og slik. Så blir det en gjennomgang av personlighetstest med forskjellige hypoteser.

 

Alt i alt har jeg en blandet følelse. Han som intervjuet meg sa at han fikk et godt inntrykk av meg under intervju, samt at jeg gjorde det bra på det fysiske. Nå skal alle sensorene møttes og diskutere og finne ut hvem som er egnet. Han sa at jeg gjorde det bra, og hadde nok med konkurranse poeng.

Han var ikke politi, men vanlig sivilist.

 

Jaja må vente helt til midten av juli, blæ haha!

Men deilig å bli ferdig!!

Lenke til kommentar

Fikk endlig ordnet min utvidet politiattest... måtte et par ganger innom politihuset å "mase" litt :)

 

nå mangler det bare at jeg får beviset på at jeg har forbedret karakterene mine i vår..

 

opptak imorgen kl.0800 :) spent, men har troen på at det skal gå bra...

 

er det noen som har fått tatt alt på en dag? eller blir det automatisk at det går over 2 dager?

Lenke til kommentar

Når jeg søkte om utvidet politiattest, gav jeg fra meg det papiret der det stod hva man skulle ha meg seg på opptaket..

 

kan noen ramse det opp, selv om jeg er ganske sikker på hva det stod vi skulle ha med :)

 

Hehe, fort gjort! :p

 

Du må huske å ha med:

- passbilde

- legitimasjon (viktig!)

- idretts- og badetøy

- innesko

- urinprøve tatt samme morgen (til legeattest)

- uttømmende politiattest

- CV (hvis du ikke har sendt inn, kort på en a4 side)

 

LYKKE til!!

Lenke til kommentar

Da er jeg ferdig med opptaket;)

 

Gøy på gruppeøvelsen, men føler ikke jeg var så aktiv som jeg burde ha vært. Kom ialfall med 2-3 gode argumenter. Alle fikk ialfall bidratt med sitt.

 

Intervjuet var veldig grei. Mange spm man må tenke litt og slik. Så blir det en gjennomgang av personlighetstest med forskjellige hypoteser.

 

Alt i alt har jeg en blandet følelse. Han som intervjuet meg sa at han fikk et godt inntrykk av meg under intervju, samt at jeg gjorde det bra på det fysiske. Nå skal alle sensorene møttes og diskutere og finne ut hvem som er egnet. Han sa at jeg gjorde det bra, og hadde nok med konkurranse poeng.

Han var ikke politi, men vanlig sivilist.

 

Jaja må vente helt til midten av juli, blæ haha!

Men deilig å bli ferdig!!

 

Gratulerer, mann!! Så frustrerende det må være å få de tilbakemeldingene, men allikevel vente helt til slutten av juli for å få svar! Virker som du har gjort det bra da! Får satse på det beste! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk:) Ja helt klart verst å vente nå haha

 

Jeg syns de burde gi oss beskjed samme dag om vi er egnet eller ikke. Til syvende og sist er det konkurransepoeng som avgjør hvem som kommer inn.

 

Jeg har en følelse at mesteparten er egnet som politi og jeg tror nok snittet i år vil være høyere tror eg.

 

Jeg syns det hele var en gøy opplevelse. Finner dog merkelig at de følger en salgs sjekkliste. Alle søkere får jo samme spm etc.. Du får ikke snakke fritt for eks. Spør de deg etter en konkret eksempel må du svare med et, hvis ikke avbryte han/hun deg og håper på neste spm

Lenke til kommentar

Tipper de fleste er egnet som politi jeg også, men hvorfor skal snittet bli noe høyere i år pga det? Det har jo vært omtrent samme snitt og søkermasse i endel år bakover, så tipper ikke det har så mye å si selv om mange er egnet. :)

 

Merkelig med sjekkliste? De har vel sikkert noen spørsmål som de må spørre om, også har de jo ikke all verdens tid under intervjuet til at alle kan komme med mange forskjellige eksempler.

Lenke til kommentar

Kan godt ta feil. Men jeg mener at her snakker vi bare om egenhet.

Altså hvis en annen søker har gjort det bedre under opptaket enn deg, men samtidig er begge vurdert som egnet.. Da er konkurranspoeng som avgjør.

 

Hadde samme senariot skjedd før, hadde han trolig gått videre tenker jeg..

 

Eg mener bare at den måten phs vurdere sin kandidater i år og fremover, vil åpne for at mange blir vurdert egnet.. Ergo mange flere kvalifisert og snittet blir høyere.

 

Det er fremdeles en konkurranse altså men nå trenge du ikke lenge å tenke på hvordan sidemann har gjort det.. Her blir du vurdert individuelt, uavhengig av de andre på en måte.

 

Beklage hvis det ikke gir helt mening haha.. Lite søvn;)

 

Når det gjelder sjekkelisten.. Jeg har for eks jobbet i psykiatrien i 1 år og er natteravn og..

Jeg hadde forvente å få spm for eks; hva fikk du igjen av dette? Kofor startet du å jobbe der?

Har du opplevde noe stressende situasjon, hva gjorde du da?

 

Jeg er også minoritet.. Hva er din mening om hijab for eks? Hvordan tror du publikum ser deg? Etc

 

Jeg er en person som også kan vær nervøs foran samlinger.. Det kom ut fra testen, betyr det at jeg er ikke egnet som politi ? Jeg fikk jo aldri mulighet å forklare meg å si at dette jobber jeg med daglig og utfordre meg..

 

Skjønner du hva jeg vil frem til;)?

Lenke til kommentar

Kan godt ta feil. Men jeg mener at her snakker vi bare om egenhet.

Altså hvis en annen søker har gjort det bedre under opptaket enn deg, men samtidig er begge vurdert som egnet.. Da er konkurranspoeng som avgjør.

 

Hadde samme senariot skjedd før, hadde han trolig gått videre tenker jeg..

 

Eg mener bare at den måten phs vurdere sin kandidater i år og fremover, vil åpne for at mange blir vurdert egnet.. Ergo mange flere kvalifisert og snittet blir høyere.

 

Det var jo også konkurransepoeng som avgjorde før. Det var jo ikke bare en som gikk videre til skolen. Så jeg tror nok ikke snittet vil øke noe spesielt med tanke på akkurat det.

 

Det er fremdeles en konkurranse altså men nå trenge du ikke lenge å tenke på hvordan sidemann har gjort det.. Her blir du vurdert individuelt, uavhengig av de andre på en måte.

 

Men trengte man virkelig å tenke på hvordan sidemannen gjorde det før? Det er jo fortsatt JEG som blir vurdert av nemda.

 

Beklage hvis det ikke gir helt mening haha.. Lite søvn;)

 

Når det gjelder sjekkelisten.. Jeg har for eks jobbet i psykiatrien i 1 år og er natteravn og..

Jeg hadde forvente å få spm for eks; hva fikk du igjen av dette? Kofor startet du å jobbe der?

Har du opplevde noe stressende situasjon, hva gjorde du da?

 

Jeg er også minoritet.. Hva er din mening om hijab for eks? Hvordan tror du publikum ser deg? Etc

 

Jeg er en person som også kan vær nervøs foran samlinger.. Det kom ut fra testen, betyr det at jeg er ikke egnet som politi ? Jeg fikk jo aldri mulighet å forklare meg å si at dette jobber jeg med daglig og utfordre meg..

 

Skjønner du hva jeg vil frem til;)?

 

Nå har jo ikke jeg vært inne på hverken fysisk eller intervjuet, så vet jo ikke hvordan det er, men det er vel en grunn til at man tar en personlighetstest? Det å være nervøs foran samlinger er nok noe alle er, men hvor god er du på å skjule det? ;) Sånne ting blir man jo bedre på hvis man trener på det!

 

Det viktigste er jo helt klart at man er seg selv, og det har du sikkert vært! Går nok bra :)

Lenke til kommentar

Kan godt ta feil. Men jeg mener at her snakker vi bare om egenhet.

Altså hvis en annen søker har gjort det bedre under opptaket enn deg, men samtidig er begge vurdert som egnet.. Da er konkurranspoeng som avgjør.

 

Hadde samme senariot skjedd før, hadde han trolig gått videre tenker jeg..

 

Eg mener bare at den måten phs vurdere sin kandidater i år og fremover, vil åpne for at mange blir vurdert egnet.. Ergo mange flere kvalifisert og snittet blir høyere.

 

Det var jo også konkurransepoeng som avgjorde før. Det var jo ikke bare en som gikk videre til skolen. Så jeg tror nok ikke snittet vil øke noe spesielt med tanke på akkurat det.

 

 

Det er fremdeles en konkurranse altså men nå trenge du ikke lenge å tenke på hvordan sidemann har gjort det.. Her blir du vurdert individuelt, uavhengig av de andre på en måte.

 

Men trengte man virkelig å tenke på hvordan sidemannen gjorde det før? Det er jo fortsatt JEG som blir vurdert av nemda.

 

Ja det er sant men det jeg mener er at før valgte de dem som var best blant "din pulje"... Nå er det (slik som jeg tolker det) sånn at du individuelt blir sett som egnet eller ikke, uavhengig av de andre... Gir dette mening? hehe.. Som igjen betyr at flere nå blir regnet som egnet som politi, og snittet vil være høyere.. men samme det, tror hjernen min fungerer ikke helt optimalt idag;D

 

 

Beklage hvis det ikke gir helt mening haha.. Lite søvn;)

 

Når det gjelder sjekkelisten.. Jeg har for eks jobbet i psykiatrien i 1 år og er natteravn og..

Jeg hadde forvente å få spm for eks; hva fikk du igjen av dette? Kofor startet du å jobbe der?

Har du opplevde noe stressende situasjon, hva gjorde du da?

 

Jeg er også minoritet.. Hva er din mening om hijab for eks? Hvordan tror du publikum ser deg? Etc

 

Jeg er en person som også kan vær nervøs foran samlinger.. Det kom ut fra testen, betyr det at jeg er ikke egnet som politi ? Jeg fikk jo aldri mulighet å forklare meg å si at dette jobber jeg med daglig og utfordre meg..

 

Skjønner du hva jeg vil frem til;)?

 

Nå har jo ikke jeg vært inne på hverken fysisk eller intervjuet, så vet jo ikke hvordan det er, men det er vel en grunn til at man tar en personlighetstest? Det å være nervøs foran samlinger er nok noe alle er, men hvor god er du på å skjule det? ;) Sånne ting blir man jo bedre på hvis man trener på det!

 

Ja eg er helt enig med deg;) Men er ikke det kjipt å ikke kunne forklare seg? Disse hypotesene kommer fra resultatene på personlighetstesten... Sensoren skal lese de høyt, og da skal du si om du er enig eller ikke.. Er ikke du enig, må du gi en konkret eksempel.. Hvis du er enig, har du ikke mulighet å forklare deg eller noe og man hopper på neste...

 

Det viktigste er jo helt klart at man er seg selv, og det har du sikkert vært! Går nok bra :)

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar

Altså, det er fremdeles en god del som blir luket ut pga, personlighets vurderinga. Det er ikke snakk om å være supermann for å bli egnet, men at du er en oppegående person, med enkelte egenskaper(som de fleste mennesker allerede har).

 

De fleste som blir luket ut, blir tatt pga. modenhet! Så alt i alt så har det vel nesten alltid vært konkurransepoeng som gjør selve utfallet om du kommer inn eller ikke.

 

Nå var ikke din pulje så stor, men min pulje var vel på 47stk og det var ikke vanskelig å se de som kanskje ikke var helt modne enda. Disse må nok "vokse" ett år til, for så å søke om igjen :)

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt Yamazero, men det har jo alltid vært konkurransepoeng som har bestemt til syvende og sist også. :) Som LordChosen skriver.

 

Det er nok mye modenhet det går på ja, det er jo en grunn til at gjennomsnittsalderen er ganske høy!

 

Angående det at du ikke får forklart deg hvis du er enig, så trenger de sikkert ikke en forklaring?

Lenke til kommentar

Fikk PM av Yamazero, og vi fikk eksakt de samme spørsmåla under intervju, og de var ikke piece of cake! Men vi får bare vente og se, ingenting annet å gjøre.

 

Men som yamazero skrev tidligere, lurer på om flere søkere blir "egnet" med den nye vurderingsmetoden opptaksnemda bruker i år enn tidligere, hvis JA kan snittet øke litt. Men jeg ligger 0,6 i karaktersnitt / 6 poeng over snittet i Bodø, så det bekymrer jeg meg ikke for.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor flere skal være egnet med den nye metoden? Kanskje de heller har funnet ut at det har vært lettere å fremstå som noe man ikke er tidligere, og må få inn en personlighetstest og gruppeoppgave? Med gruppeoppgave kan man jo få frem endel i folk....

 

De posten ang gruppeoppgaven, trenger den oppmerksomhet? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...