Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2012.


OddZen

Anbefalte innlegg

Eg har høyrt at dersom ein blir vurdert ut ifrå 23/5-regelen, kan ein ta opp igjen fag UTEN og måtte ta ekstra matte. Er ikkje 100% sikker på at det stemmer, men håpar det ;)

 

Ja, med 23/5-regelen så trenger du bare de grunnleggende fagene, som nevnt over. Du må selvsagt ha matematikken du hadde i første klasse på videregående, men trenger ikke noe ut over det.

 

Supert! Men er nok forseint å melde seg opp til eksamen no.. Skal ringe litt rundt å sjekke imorgon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legesjekken blir utført både før og etter de fysiske testene, alt ettersom hvilken pulje du havner i. Per opptaksdag er det to puljer (om du skal inn til prøver i Oslo), der den ene puljen begynner dagen med skriving av egenerklæring og legesjekk, før de avslutter med fysiske tester. Den andre puljen gjør dette i omvendt rekkefølge.

Lenke til kommentar

Legesjekken blir utført både før og etter de fysiske testene, alt ettersom hvilken pulje du havner i. Per opptaksdag er det to puljer (om du skal inn til prøver i Oslo), der den ene puljen begynner dagen med skriving av egenerklæring og legesjekk, før de avslutter med fysiske tester. Den andre puljen gjør dette i omvendt rekkefølge.

 

Takk for svar;) Men hvis jeg har forstått det riktig så blir legeskjemaet fortløpende vurdert av en opptakslege før 1 mai, og hvis alt annet er godkjent (formelle krav), vil søkeren bli oppkalt til testene. Da vil det blitt gjort en ny vurdering av en annen opptakslege på opptaksdagen. Stemmer dette? :green:

Lenke til kommentar

Heh, hva vil du vite? :p

 

Jeg går B1 i Kongsvinger og kunne ikke vært mer fornøyd tror jeg (ref skrytetråden min om Kongsvinger som studiested litt lengre opp).

 

For å komme med et eksempel på en god dag ved Kongsvinger PHS, så var Delta (beredskapstroppen) innom og hadde foredrag for oss i går, hvor blant annet aksjonslederen fra Utøya var med så vi fikk snakket med han. Unektelig utrolig interessant!

 

Ellers så er det hektiske dager, og til tider ganske lange dager. Men dette er jo hva vi VIL gjøre, så mye er gøy! Merker at andre semester bygger mer og mer opp til at vi faktisk skal være politi til neste år. Da mener jeg at vi blir forberedt på hva vi kommer til å møte der ute, gjennom øvelser og case-trening.

 

Er det noe du lurer på, så er det bare å spørre. :)

Lenke til kommentar

I Oslo i fjor var rekkefølgen slik; legebesøk -> skriving av egenerklæring -> fysiske tester. Grunnet mange som skulle igjennom opptaksprosessen i Oslo, ble intervjuene med opptaksnemda spredt utover en 2ukers periode.

 

Jeg var på opptak i Oslo ifjor. Der hadde de delt det opp. En gruppe startet på PHS (Majorstua) med legesjekk og skriving av legeerklæring, mens den andre gruppa (som jeg var i) hadde fysiske tester på Sognsvann først, så legesjekk/egenerklæring på PHS etterpå. (altså gruppene byttet plass etter lunsj) Effektivt når så mange skal til opptak. På mindre steder gjør de det kanskje annerledes. Er ingen fasit på dette.

 

Ta med dere godt med mat og drikke, og ALT som står i brevet (var utrolig nok folk som ikke hadde forberedt seg).

 

Når det gjelder opptaket, blir alle som har de formelle kravene i orden kalt inn, uavhengig om snittet ditt er "høyt nok" (de vet jo følgelig ikke hva snittet for årets kull blir før etter opptaket).

Kommer du ikke inn i år, er du jo en erfaring rikere ;)

 

:)

Lenke til kommentar

Er vant til å trene ja.. Har spilt handball i mange år, men slutta for ei tid tilbake.. Så da ble det full stopp i alt egentlig... Var syykt tungt å begynne igjen... Men det går greit nå :) Svømminga er noe jeg også sliter litt med.. Den og lavbommen :p Men jeg har tro på at det kommer seg :)

 

Jeg har prøvd løpstesten og den var vel like tung som jeg var forberedt på :) Tror det er greit å få testet alt noen ganger før opptaket :)

 

Satser på opptak i Trondheim jeg :)

 

Har jo eit godt utgangspunkt då, dersom du har trent mykje tidligare og :)

Spelt håndball i 10 år sjølv, men slutta når eg var 17, så er lenge siden!

 

Lavbommen er tung,kabelroing er god øvelse med tanke på den. Eller frittståande roing med stang :)

Er vant til å trene ja.. Har spilt handball i mange år, men slutta for ei tid tilbake.. Så da ble det full stopp i alt egentlig... Var syykt tungt å begynne igjen... Men det går greit nå :) Svømminga er noe jeg også sliter litt med.. Den og lavbommen :p Men jeg har tro på at det kommer seg :)

 

Jeg har prøvd løpstesten og den var vel like tung som jeg var forberedt på :) Tror det er greit å få testet alt noen ganger før opptaket :)

 

Satser på opptak i Trondheim jeg :)

 

Har jo eit godt utgangspunkt då, dersom du har trent mykje tidligare og :)

Spelt håndball i 10 år sjølv, men slutta når eg var 17, så er lenge siden!

 

Lavbommen er tung,kabelroing er god øvelse med tanke på den. Eller frittståande roing med stang :)

 

Lavbommen syns jeg også er tung, men er bare å trene videre ;)

 

Dette skal vi klare :) Jeg syns dere alle er kjempe flinke!

 

Ja, den er veldig tung! Har du nokon tips til øvelsar for å få trent dei rette muskelgruppene?:)

Lenke til kommentar

Tusen takk Stingah!

Utrolig kjekt å få slike drypp innimellom!

 

Er det mye eksamener for tiden?

Er det slikt at eksamenene er mere etter dere har hatt emnene slik at ikke alt blir spart opp til slutten?

 

Nei de har samlet opp alle eksamene mot slutten av semesteret. Skal da ha 5 eksamener på 2 uker.. Mens i B3 er eksamene mer spredt! Da utkvitterer man ett og ett fagområde gjennom semesteret.

Lenke til kommentar

 

Ja, den er veldig tung! Har du nokon tips til øvelsar for å få trent dei rette muskelgruppene? :)

 

Tips: for å bli god i en slik øvelse, så fokuser på å tren nettopp den øvelsen. Men varier med antall repetisjoner, legg vektskive på magen, endre litt på grepet osv. Variasjon er nøkkelen til økning! Men ikke varier for ofte heller, må ha en kontrollert økning med en variasjon til du stangerer, så endrer du.

 

Mulig litt flåsete forklart, men håper du skjønte hva jeg mente.

 

Ellers så kan du trene stående roing med stang, hammer curls med hantler eller sittende roing i apparat. Alle gode øvelser for å bli god i jentehangups.. ;)

Lenke til kommentar

Hei alle :)

 

Har lest gjennom tråden, og må si det er mye interessant lesing her.

 

Jeg søkte PHS 2011. Kom meg gjennom de fysiske testene og intervjuet. Jeg endte opp blant 1000 kvalifiserte søkere og med mine elendige 38,3 konkurransepoeng kom jeg ikke inn, noe jeg egentlig regnet med.

 

Jeg forbedret tre fag til jul, og jeg søker i år med 42,3 konkurransepoeng. Med mine konkurransepoeng har jeg hele tiden belaget meg på å gå i Bodø. Men har selvsagt søkt alle plassene, i prioritert rekkefølge;

 

1. Bodø

2. Kongsvinger

3. Stavern

4. Oslo

 

Jeg ser at det er 73 flere søkere enn i 2011, men det skal ikke ha noe å si. I 2010 var det hele 400 flere søkere enn i 2011 og 2012, altså oppi 3844 søkere. Til tross høyt søkerantall i 2010 lå poenggrensa i Bodø på 42,1!

 

Det jeg er veldig spent på er om poenggrensa vil stige eller holde seg stabil i år.

 

Noen andre i samme situasjon? eller som har noen meninger om poenggrenser? :)

Endret av Veegaard
Lenke til kommentar

Hei alle :)

 

Har lest gjennom tråden, og må si det er mye interessant lesing her.

 

Jeg søkte PHS 2011. Kom meg gjennom de fysiske testene og intervjuet. Jeg endte opp blant 1000 kvalifiserte søkere og med mine elendige 38,3 konkurransepoeng kom jeg ikke inn, noe jeg egentlig regnet med.

 

Jeg forbedret tre fag til jul, og jeg søker i år med 42,3 konkurransepoeng. Med mine konkurransepoeng har jeg hele tiden belaget meg på å gå i Bodø. Men har selvsagt søkt alle plassene, i prioritert rekkefølge;

 

1. Bodø

2. Kongsvinger

3. Stavern

4. Oslo

 

Jeg ser at det er 73 flere søkere enn i 2011, men det skal ikke ha noe å si. I 2010 var det hele 400 flere søkere enn i 2011 og 2012, altså oppi 3844 søkere. Til tross høyt søkerantall i 2010 lå poenggrensa i Bodø på 42,1!

 

Det jeg er veldig spent på er om poenggrensa vil stige eller holde seg stabil i år.

 

Noen andre i samme situasjon? eller som har noen meninger om poenggrenser? :)

 

Jeg ligger på rundt 42 selv, så håper poenggrensa holder seg stabil. Man får bare satse på Bodø når man ligger så i grenseland. Kommer man ikke inn i år så har man jo flere alderspoeng å rutte med neste år :) Samt studiepoeng hvis man velger å ta et årsstudium e.l :)

Lenke til kommentar

På samordna opptak har jeg som sikkert flere PHS på 1-4 plass på prioriteringslista.

Vil jeg få tilbud om studieplass på 5 prioritet selv om jeg søker phs iom at PHS er litt spesiell på søking og opptak?

Hvis ikke, hvordan er det hvis man ikke kommer inn, faller jeg automatisk ned til 5 prioritet og får tilbud der hvis jeg oppfyller kravene?

Lenke til kommentar

Hentet fra phs.no

 

Søkere vil alltid bli vurdert for opptak etter prioriteringsrekkefølgen på nettsøknaden.

 

Om en søker er kvalifisert for opptak på et studie, og har nok konkurransepoeng, vil søkeren få tilbud om opptak på kun dette studiet mens de resterende studieønskene vil bortfalle på grunn av tilbud om opptak på et studie søkeren har på høyere prioritet.

 

Om en søker er kvalifisert til et studie, men ikke har nok konkurransepoeng til å komme inn på studiet han/hun har ført opp på førsteprioritet, vil søkeren bli vurdert for det neste studieønsket.

 

Dermed har det ikke noen negative konsekvenser å søke på utdanninger man ikke er sikker på om man kvalifiserer til/har nok konkurransepoeng for å komme inn på.

 

Søkere som er kvalifisert for opptak til et studie, men som ikke får tilbud om plass på grunn av lav rangering, vil få tilbud om å stå på venteliste.

 

Om en søker ikke er kvalifisert til et studie, vil søkeren ikke bli videre vurdert for opptak på dette studiet, og vil få en brevtekst som fastslår at han/hun ikke dekker et eller flere av de spesielle opptakskravene.

 

I tildelingen av studieplasser, vil da alle studieønsker en søker ikke er kvalifisert for bli ignorert, mens søkeren fortsatt vil bli vurdert for opptak på studier der han/hun er kvalifisert.

 

:green:

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar

Takk for svar Yamazero!

 

Til den andre posten:

Sorry men det aner jeg ikke :hm:

Syntes jeg leste i den kjempelange polititråden som tidligere var veldig aktiv at det var en eller 2 som var syk på opptaksdagen, men hørte ikke noe om at de trakk seg, eller fikk en ny dato. Husker at den ene av dem ikke klarte kravene men jeg tror det gikk litt på at han kanskje ikke var i så god form heller.

 

Men det er vell slikt at man bør klare kravene selv på en dårlig dag, men hvis du er veldig syk er jo det veldig trist, da det kan ødelegge mye på dagen. :nei:

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...