Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2012.


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det sikkert mange forskjellige meninger, men jeg har sett mange som har brent seg på å svømme crawl "uansett", fordi det jo er den raskeste teknikken. Allikevel stivner de halvveis og henter dårlig med poeng.

 

Det er klart crawl er den svømmeteknikken som skal gå raskest, men det spørs jo helt hvor god du er. Dersom du f.eks sliter med å få orden på pustinga, så hjelper det lite at du svømmer fortere enn bryst den første lengden, dersom du så stivner og tømmer deg helt for oksygen med 75 meter igjen.

 

Det spørs også hvor god du er på bryst! Hvilken karakter svømmer du inn på med bryst? Hvordan er teknikken din der? Har du langt igjen på crawl er det kanskje lettere å bedre teknikken på bryst? Mye å hente der også!

 

Lær crawl om du kan, men det er bare tre gode måneder til opptak, og det er mye annet som også skal trenes :)

Lenke til kommentar

Hmm... Du sier noe der. Får bare teste det ut å se hva som er best. Svømmer jo en 6-7 sekunder raskere på en lengde med crawl, men hvis man ikke klarer å holde tempoet oppe under hele øvelsen, bør man kanskje vurdere bryst. Men 6-7 sekunder er mye.

 

Ingen som har peiling på spørsmålet mitt angående dykk?

 

Takk for svar så langt :)

Lenke til kommentar

jeg kan heller ikke svare på spm 1, men tipper du ikke får lov til å holde for nesen, da de vanskelig kan sjekke om du fortsetter å holde for nesen under vann (ikke at jeg tror du gjør det, men du forstår hva jeg mener).

 

når det gjelder svømmeteknikk trenger du ikke tenke på det, bortsett fra å svømme bryst såklart. jeg svømmer raskere crawl, og startet derfor med dette, og byttet til vanlig bryst da jeg ble sliten. dette testet jeg ut på forhånd, og fikk alltid best tid da jeg gjorde det slik. det beste er selvsagt å holde ut hele veien med crawl og holde farten ved like..men det klart ikke jeg ;) når det gjelder ryggsvømming ser de på teknikk. da må armene alltid være under vann (du kan hjelpe til med armene da) og du skal gjøre slyngbeinspark med beina.

 

rotete innlegg, men du skjønner vel greia ;)

Lenke til kommentar

Søren også :p skjønner ikke hva som skjer, men hvis jeg ikke holder forbi i det jeg går ned så tar jeg inn masse vann :p men får bare øve og øve på det! Må uansett slippe når jeg er under for å ha begge armene fri til å komme meg raskt nok ned og bortover slik at jeg får tak i begge gjenstandene. Så det sier seg selv :)

 

Så da kan man bytte svømmeteknikk underveis i øvelsen? :!: Genialt!

Lenke til kommentar

Ja ser antallet søkere har gått opp siden jeg kom inn, det gir jo dere bare en ekstra utfordring. Må skille seg enda litt ekstra ut. Ikke ment å være demotiverende, heller tvert imot :)

 

Til deg som sliter med svømminga, et godt tips er å svømme 50m crawl, så 25m bryst og siste 25 på rygg.

Lenke til kommentar

Forresten så må jeg få slå et slag for Kongsvinger, både skolen og studiestedet!

 

Skal være så objektiv som mulig å liste opp pros and cons!

Pro:

- Utrolig bra fasiliteter på skolen. Hovedbygget, hvor vi er 90% av tiden, er splitter nytt (bygd i 2009 tror jeg).

- Man får en utrolig god kontakt med lærerne, som jeg VET er totalt motstridende fra hvordan det er i Oslo. For å ta et eksempel, kontaktlæreren vår har vært med på mer enn en fest hjemme hos oss.

- Man har mulighet til å bo på SIO for en billig penge, splitter nye hybler med eget bad og kjøkken for ca. 3500,- tror jeg det er i måneden.

- Døgnåpent treningsrom med egne bad m. dusj og alt det

- Vi får bruke uniformerte politibiler og alt slikt utstyr i caser osv, da Kongsvinger har et rikt utvalg av biler, siden det i stor grad er her man har kjørekurs.

- Mulighet for å delta som markør for beredskapstroppen, UEH (utrykningsenhet) og hundetjenesten, noe som er UTROLIG gøy og lærerikt. Er faktisk betalt og :D

- Et fantastisk samhold blant studentene her oppe. Noen kaller skolen for politifolkehøgskolen, og er ikke uten grunn :p

- 25 min å kjøre til Sverige, med Systembolaget og alt det.

 

Cons:

- Vel, Kongsvinger er IKKE verdens navle akkurat. Man går fort lei av "utestedene" her.

 

Det er faktisk de ulempene jeg kan komme på akkurat nå....

Lenke til kommentar

Må legge til to ting til som jeg glemte:

- Hvert kull som har studert i Kongsvinger (inkludert oss) har etterlyst muligheten for å ta 3.-året her. Det er ytterst få som vil til Oslo.

- Etter første semester ble det ferdigstilt en rapport om karakterene for de fire studiestedene. Oslo, Bodø og Stavern var alle ganske jevne i karakterer (måtte finregnes på), mens Kongsvinger skilte seg soleklart ut og var betydelig høyere opp enn alle de andre. Dette gjenspeiler nok et godt studiemiljø og flinke lærere!

Lenke til kommentar

Interessant informasjon :yes:

Tusen takk skal du ha Stingah :w00t:

 

Hadde vært fint med en sånn slags liste for de andre studiestedene, er nok mange som lurer på slike ting i disse tidene!

 

En liten oppdatering for min del:

 

Jeg trener ca. 3 ganger i uken. Prøver å få svømt 1 gang i uka, resten er styrketrening og kondisjon på tredemølle, romaskin.

 

Har etter nyttår begynt å trene benk igjen etter skylderbetennelsen etter første benkpressen i fjord, og det går greit, men hadde desverre kraftig tilbakefall med, er litt redd for å ta ordentlig i, og bevegelse. Men skal nok klare full pott der til tross.

 

Svømmingen er det overaskende bra med, skal nok klare kravet men blir ikke å få toppscore på svømminga. Har ikke svømt så mye etter nyttår, men det er slikt som med mange andre idretter, hvis man sover på en ting etter å ha trent noe mye i en periode, så blir man bedre selv om du ikke har aktivt trent på det.

 

Pullupsen har jeg god kontroll på.

 

Løpinga derimot er jeg veldig usikker på, må få testet det snart, men tror jeg skal være i såpass god form at jeg skal klare det fint.

 

Ellers så er det utrolig mye jobbing for tia, har ubeleilige arbeidstider.

 

Ingen andre som har fått publisert de skjemaene vi skal få? Det er på sammordna opptak de skal bli lagt ut?

 

Nå har dem som har tenkt til å søke, søkt, og nå er tiden inne for "siste innspurt" man kan få til mye på 3 mnd, det eneste som skal til er det å være målbevisst, ha ståpå-vilje og ikke gi opp!

Dette klarer vi :new_woot:

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Interessant informasjon :yes:

Tusen takk skal du ha Stingah :w00t:

 

Hadde vært fint med en sånn slags liste for de andre studiestedene, er nok mange som lurer på slike ting i disse tidene!

 

En liten oppdatering for min del:

 

Jeg trener ca. 3 ganger i uken. Prøver å få svømt 1 gang i uka, resten er styrketrening og kondisjon på tredemølle, romaskin.

 

Har etter nyttår begynt å trene benk igjen etter skylderbetennelsen etter første benkpressen i fjord, og det går greit, men hadde desverre kraftig tilbakefall med, er litt redd for å ta ordentlig i, og bevegelse. Men skal nok klare full pott der til tross.

 

Svømmingen er det overaskende bra med, skal nok klare kravet men blir ikke å få toppscore på svømminga. Har ikke svømt så mye etter nyttår, men det er slikt som med mange andre idretter, hvis man sover på en ting etter å ha trent noe mye i en periode, så blir man bedre selv om du ikke har aktivt trent på det.

 

Pullupsen har jeg god kontroll på.

 

Løpinga derimot er jeg veldig usikker på, må få testet det snart, men tror jeg skal være i såpass god form at jeg skal klare det fint.

 

Ellers så er det utrolig mye jobbing for tia, har ubeleilige arbeidstider.

 

Ingen andre som har fått publisert de skjemaene vi skal få? Det er på sammordna opptak de skal bli lagt ut?

 

Nå har dem som har tenkt til å søke, søkt, og nå er tiden inne for "siste innspurt" man kan få til mye på 3 mnd, det eneste som skal til er det å være målbevisst, ha ståpå-vilje og ikke gi opp!

Dette klarer vi :new_woot:

 

Nå har dem som har tenkt til å søke, søkt, og da er det bare en ting å gjøre! Jobb mot målet!

 

Det godt å høre at du er godt i gang OddZen;)

 

Følgeskjemaet er enda ikke kommet nei. Ja det stemmer, det kommer under "Brev" i nettsøknaden din, og vil dukke opp i løpet av denne ukå;)

 

Ja det er bare å stå på;) Men vær obs med treningskader etc, dumt hvis man får det like før opptaket;)

Jeg klarte å forstuet kraftig ankelen min i februar, det ble brudd og en ligament som ble rupturert. Heldigvis ingen operasjon er nødvendig, men må være forsiktige fremover;/ hehe

 

Hvor har dere tenkt å ta testene? Eg tenker meg i Kristiansand;)

Lenke til kommentar

Enda ikke helt bestemt meg, men det står mellom Bergen og Kristiansand.

12,5 meter basseng høres greit ut, men har ikke mulighet til å trene i 12,5 meters basseng :ermm:

 

Sendte mail til opptakskontoret og spurte om bassenglengde på de forskjellige opptaksstedene. Han/hun kunne bekrefte at det var 25m basseng i Oslo, men var ikke 100% sikker på de øvrige. Mente og trodde, derimot, at det var 25m basseng på alle opptaksstedene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...