Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2012.


OddZen

Anbefalte innlegg

Hvilke fag har man første året på Phs?

 

http://www.phs.no/no/Studietilbud/Bachelor/Innhold-i-utdanningen/

 

Takk, den fant jeg ikke selv :)

 

Fagene virker meget interessante. Er i gang med å søke PHS i år og håper så inderlig jeg kommer inn. Er veldig motivert for dette studiet.

 

Du har sikkert blitt spurt om dette før, men hvilket snitt trenger man for å komme inn? Er selv 23 år, har studiekompetanse med et ganske dårlig snitt på ca 3,7 fra VGS. Jeg har håndtverkerfagbrev, og har utenom dette tatt idrettsfag verdt 30 studiepoeng i forbindelse med Personlig trener utdannelse/kurs. Vil slike ting "telle"? Ellers lurer jeg på om det kunne vært smart å tatt et årsstudium i f.eks idrett eller psykologi om jeg ikke kom inn for å styrke sjangsene neste år? eller må jeg ta opp vgs-fagene igjen og få bedre karakter i disse?

 

De to siste årene har poenggrensen ligget på ca. 48 i Oslo, 44 i Stavern, 43 i Kongsvinger og 42 i Bodø. Om du er 23 år og har 3,7 i snitt så kommer du nok ikke inn i Oslo, men du har nok av poeng til å komme inn en av de andre stedene. 30 studiepoeng tilsvarer vel noe sånt som 0,5 ekstrapoeng tror jeg, du må nesten sjekke opp det med samorda opptak. Et årsstudium i idrett eller psykologi gir vel da ett ekstrapoeng. Du får regne på hvor mange fag du må ta opp fra vgs for å klare ett ekstrapoeng, og veie dette opp i mot hverandre tror jeg.

 

Så de ser kun på antall studiepoeng, men ikke individuelle egenskaper? Trodde politiopptaket i stor grad var basert på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke fag har man første året på Phs?

 

http://www.phs.no/no/Studietilbud/Bachelor/Innhold-i-utdanningen/

 

Takk, den fant jeg ikke selv :)

 

Fagene virker meget interessante. Er i gang med å søke PHS i år og håper så inderlig jeg kommer inn. Er veldig motivert for dette studiet.

 

Du har sikkert blitt spurt om dette før, men hvilket snitt trenger man for å komme inn? Er selv 23 år, har studiekompetanse med et ganske dårlig snitt på ca 3,7 fra VGS. Jeg har håndtverkerfagbrev, og har utenom dette tatt idrettsfag verdt 30 studiepoeng i forbindelse med Personlig trener utdannelse/kurs. Vil slike ting "telle"? Ellers lurer jeg på om det kunne vært smart å tatt et årsstudium i f.eks idrett eller psykologi om jeg ikke kom inn for å styrke sjangsene neste år? eller må jeg ta opp vgs-fagene igjen og få bedre karakter i disse?

 

De to siste årene har poenggrensen ligget på ca. 48 i Oslo, 44 i Stavern, 43 i Kongsvinger og 42 i Bodø. Om du er 23 år og har 3,7 i snitt så kommer du nok ikke inn i Oslo, men du har nok av poeng til å komme inn en av de andre stedene. 30 studiepoeng tilsvarer vel noe sånt som 0,5 ekstrapoeng tror jeg, du må nesten sjekke opp det med samorda opptak. Et årsstudium i idrett eller psykologi gir vel da ett ekstrapoeng. Du får regne på hvor mange fag du må ta opp fra vgs for å klare ett ekstrapoeng, og veie dette opp i mot hverandre tror jeg.

 

Så de ser kun på antall studiepoeng, men ikke individuelle egenskaper? Trodde politiopptaket i stor grad var basert på dette?

Jo, selvfølgelig. Men jeg tolket dette som at du lurte på hva som ga mest poeng. Det jeg prøver å si til alle som skal søke PHS er at det er det du presterer på intervju som avgjør om du blir funnet skikket eller ikke. Samtidig lønner det seg å ha en god egenerklæring. Det er positivt å ha relevant arbeidserfaring, studier osv. Til syvende og sist er det deg som person som er tellende. Om du har erfaring fra Rimi eller forsvaret tror jeg er irrelevant så lenge du gjør en god figur på intervju.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så de ser kun på antall studiepoeng, men ikke individuelle egenskaper? Trodde politiopptaket i stor grad var basert på dette?

 

hei.

jeg er phs student og tenkte å svare på dette:

PHS har blitt en høyskole, og da er det studiepoeng som gjelder! Så lenge du har bestått fysiske tester + legeerklæring + skikket i intervjurunden (som foretas i mai/juni), er det dine studiepoeng som gjelder. ingenting annet. Består man alt i rød skrift, og skikketnemnda mener du er en knakendes kjekk person, med masse relevant erfaring og perfekt som PHS student, men har du ikke nok studiepoeng, kommer du IKKE inn. dessverre.

 

 

------

er det bare meg som blir litt oppgitt av å lese flere av postene her inne? skal du søke på PHS, og virkelig brenner for det, begynner du ikke å sjekke ut fysiske krav (som du ikke klarer å finne selv engang (jfr. tidligere post her inne)), og hvordan man regner ut studiepoeng drøye 10 dager før søknadsfrist... :-O ALLE (iallfall de som vil søke seg inn) vet at det er fysiske tester, krav til generell god fysisk form og intervju runde. derfor må du sette deg inn i disse, trene og forberede deg. og har du ikke nok studiepoeng bruk et år på å forbedre disse..

 

måten opptaket fungerer på er egentlig ganske enkelt. du MÅ sette deg inn i de fysiske kravene og trene med fokus på de enkelte øvelsene du skal testes i. Når du søker må du til legen for legeerklæring. her må du ta både syn & hørselstest, samt kartlegge din generelle fysiske form. Hørselstest må man gjerne ta hos en spesialist, da fastlegen din ikke har utstyret tilgjengelig. er synet ditt for dårlig, må du (om mulig) ta laseroperasjon (dette måtte jeg). disse testene TAR TID, og krever derfor at du er ute i god tid.

 

Og til deg som var usikker på dykkinga, ØVE ØVE ØVE ØVE.

som motivasjon, kan jeg fortelle at du i første klasse må du ta svømme/dykke/HLR test. Da må du først hoppe ut i bassenget med uniform, svømme 50m, ta av deg uniformen i vannet uten å holde fast i kanten, dykke ned på 4m og hente dukke, frakte markør (medstudent) 50m og få han/henne opp på land. dette innen en viss tid (husker ikke den nå). klarer du ikke hente to ringer på 2 meters dyp nå, kan denne testen bli veldig vanskelig å fullføre (dette er et arbeidskrav, som du ha bestått for vitnemål, 3-4 forsøk).

----

Misforstå meg rett, jeg vet det er flere av dere som jobber målrettet mot PHS og som har gjort dette i laaang tid.. og det er gjerne dere som kommer inn ;) LYKKE TIL, det er et KJEMPESPENNENDE studie dere søker på!!!! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så de ser kun på antall studiepoeng, men ikke individuelle egenskaper? Trodde politiopptaket i stor grad var basert på dette?

 

hei.

jeg er phs student og tenkte å svare på dette:

PHS har blitt en høyskole, og da er det studiepoeng som gjelder! Så lenge du har bestått fysiske tester + legeerklæring + skikket i intervjurunden (som foretas i mai/juni), er det dine studiepoeng som gjelder. ingenting annet. Består man alt i rød skrift, og skikketnemnda mener du er en knakendes kjekk person, med masse relevant erfaring og perfekt som PHS student, men har du ikke nok studiepoeng, kommer du IKKE inn. dessverre.

 

 

------

er det bare meg som blir litt oppgitt av å lese flere av postene her inne? skal du søke på PHS, og virkelig brenner for det, begynner du ikke å sjekke ut fysiske krav (som du ikke klarer å finne selv engang (jfr. tidligere post her inne)), og hvordan man regner ut studiepoeng drøye 10 dager før søknadsfrist... :-O ALLE (iallfall de som vil søke seg inn) vet at det er fysiske tester, krav til generell god fysisk form og intervju runde. derfor må du sette deg inn i disse, trene og forberede deg. og har du ikke nok studiepoeng bruk et år på å forbedre disse..

 

måten opptaket fungerer på er egentlig ganske enkelt. du MÅ sette deg inn i de fysiske kravene og trene med fokus på de enkelte øvelsene du skal testes i. Når du søker må du til legen for legeerklæring. her må du ta både syn & hørselstest, samt kartlegge din generelle fysiske form. Hørselstest må man gjerne ta hos en spesialist, da fastlegen din ikke har utstyret tilgjengelig. er synet ditt for dårlig, må du (om mulig) ta laseroperasjon (dette måtte jeg). disse testene TAR TID, og krever derfor at du er ute i god tid.

 

Og til deg som var usikker på dykkinga, ØVE ØVE ØVE ØVE.

som motivasjon, kan jeg fortelle at du i første klasse må du ta svømme/dykke/HLR test. Da må du først hoppe ut i bassenget med uniform, svømme 50m, ta av deg uniformen i vannet uten å holde fast i kanten, dykke ned på 4m og hente dukke, frakte markør (medstudent) 50m og få han/henne opp på land. dette innen en viss tid (husker ikke den nå). klarer du ikke hente to ringer på 2 meters dyp nå, kan denne testen bli veldig vanskelig å fullføre (dette er et arbeidskrav, som du ha bestått for vitnemål, 3-4 forsøk).

----

Misforstå meg rett, jeg vet det er flere av dere som jobber målrettet mot PHS og som har gjort dette i laaang tid.. og det er gjerne dere som kommer inn ;) LYKKE TIL, det er et KJEMPESPENNENDE studie dere søker på!!!! :)

 

Kjempebra at flere phs studenter skriver her inne;) Stå på!

 

Eg er veldig nysgjerrig på søkerantallet i år;)

Lenke til kommentar

Så de ser kun på antall studiepoeng, men ikke individuelle egenskaper? Trodde politiopptaket i stor grad var basert på dette?

 

hei.

jeg er phs student og tenkte å svare på dette:

PHS har blitt en høyskole, og da er det studiepoeng som gjelder! Så lenge du har bestått fysiske tester + legeerklæring + skikket i intervjurunden (som foretas i mai/juni), er det dine studiepoeng som gjelder. ingenting annet. Består man alt i rød skrift, og skikketnemnda mener du er en knakendes kjekk person, med masse relevant erfaring og perfekt som PHS student, men har du ikke nok studiepoeng, kommer du IKKE inn. dessverre.

 

 

------

er det bare meg som blir litt oppgitt av å lese flere av postene her inne? skal du søke på PHS, og virkelig brenner for det, begynner du ikke å sjekke ut fysiske krav (som du ikke klarer å finne selv engang (jfr. tidligere post her inne)), og hvordan man regner ut studiepoeng drøye 10 dager før søknadsfrist... :-O ALLE (iallfall de som vil søke seg inn) vet at det er fysiske tester, krav til generell god fysisk form og intervju runde. derfor må du sette deg inn i disse, trene og forberede deg. og har du ikke nok studiepoeng bruk et år på å forbedre disse..

 

måten opptaket fungerer på er egentlig ganske enkelt. du MÅ sette deg inn i de fysiske kravene og trene med fokus på de enkelte øvelsene du skal testes i. Når du søker må du til legen for legeerklæring. her må du ta både syn & hørselstest, samt kartlegge din generelle fysiske form. Hørselstest må man gjerne ta hos en spesialist, da fastlegen din ikke har utstyret tilgjengelig. er synet ditt for dårlig, må du (om mulig) ta laseroperasjon (dette måtte jeg). disse testene TAR TID, og krever derfor at du er ute i god tid.

 

Og til deg som var usikker på dykkinga, ØVE ØVE ØVE ØVE.

som motivasjon, kan jeg fortelle at du i første klasse må du ta svømme/dykke/HLR test. Da må du først hoppe ut i bassenget med uniform, svømme 50m, ta av deg uniformen i vannet uten å holde fast i kanten, dykke ned på 4m og hente dukke, frakte markør (medstudent) 50m og få han/henne opp på land. dette innen en viss tid (husker ikke den nå). klarer du ikke hente to ringer på 2 meters dyp nå, kan denne testen bli veldig vanskelig å fullføre (dette er et arbeidskrav, som du ha bestått for vitnemål, 3-4 forsøk).

----

Misforstå meg rett, jeg vet det er flere av dere som jobber målrettet mot PHS og som har gjort dette i laaang tid.. og det er gjerne dere som kommer inn ;) LYKKE TIL, det er et KJEMPESPENNENDE studie dere søker på!!!! :)

 

Masse god informasjon du kommer med her, men hvem har sagt at jeg ikke har satt meg inn i de fysiske opptakskravene? Har trent hele livet og er i meget god form.Har ikke studert kravene spesifikt for politiet, men har alltid ønsket et fysisk krevende yrke i fremtiden og trent deretter. Dessuten var det ikke de fysiske kravene jeg ikke fant, men den teoretiske timeplanen! Jeg vet også hvordan man regner sammen poeng. Det jeg lurte på var om egnede personlige egenskaper, samt god fysisk form kunne veie opp noe for manglende konkurransepoeng, noe du belyser på en forklarende måte. Ingen grunn å være så arrogant...

Endret av spøkelset
Lenke til kommentar

Masse god informasjon du kommer med her, men hvem har sagt at jeg ikke har satt meg inn i de fysiske opptakskravene? Har trent hele livet og er i meget god form.Har ikke studert kravene spesifikt for politiet, men har alltid ønsket et fysisk krevende yrke i fremtiden og trent deretter. Dessuten var det ikke de fysiske kravene jeg ikke fant, men den teoretiske timeplanen! Jeg vet også hvordan man regner sammen poeng. Det jeg lurte på var om egnede personlige egenskaper, samt god fysisk form kunne veie opp noe for manglende konkurransepoeng, noe du belyser på en forklarende måte. Ingen grunn å være så arrogant...

 

ser du på innlegget mitt, svarer jeg seriøst på ditt spm. deretter har jeg satt inn dette;

 

------

 

for å markere at mitt svar til deg er over, og at jeg skriver generelt. dette gjelder også de fysiske kravene du nevner. hvordan du får dette til å handle om deg og den teoretiske timeplanene forstår jeg ikke... beklager om du følte deg støtt.

 

å kalle meg arrogant blir vel litt feil i denne settingen? om du har trent såpass bra, har du vel ingenting å bekymre deg for da. jeg sa jo helt i bunnen at mitt innlegg ikke handlet om alle, og hvem vet vel best det enn deg selv?

 

lykke til med opptak, går nok topp siden du er i meget god form :)

Lenke til kommentar

Flott å se masse motiverte og sultne søkere, og flott å se at det er studenter som tar seg tid til å svare på en hel masse spørsmål her inne!

 

Noen spørsmål på et slikt forum vil vel alltid på godt norsk være litt "dumme", all den tid 110% av all info du trenger å besitte ligger på phs.no. Men det er vel flere som har vært der, midt i det som for mange er et rimelig alt-oppslukende opptak, hvor man trener og jobber mot én ting... Det preger en døgnet rundt til tider! Får en da has på en politistudent som kanskje kan gi et lite innblikk i det som kan virke som det forgjettede land, ja så fyrer man av både om smått og stort. Nesten så jeg savner pre-opptakstida,,,, (Nesten :) )

 

Studentene som svarer her inne svarer godt, og gir masse gode tips (derfor skal ikke jeg også hive meg på)! Men fortsett gjerne å bruk studentene til å få et innblikk i phs-hverdagen (som motivasjon, kanskje?), praktiske tips rundt opptaket som du kanskje lurer på (mange lurer på pausene mellom testene osv, ting som ikke står på phs.no), og spør kanskje ikke så mye om ting som står med blokkbokstaver på phs.no.

 

Er det noen kjepphester jeg rent personlig har i forhold til det å søke phs, må det være at du IKKE trenger være et unikum. De fleste som kommer inn på phs, og ikke minst som jobber i etaten, er vanlige folk som blir politi, ikke Kari og Ola Úbermensch.

 

 

Lykke til, og stå på! Hold motivasjonen oppe! Både studieløpet og jobben er vel verdt å glede seg til! Ser selv slutten av fjerde semester snike i horisonten, og praksisåret mitt på Grønland i Oslo nærmer seg slutten. Selv om jeg må innrømme at det å nå skulle dra tilbake til det svette auditoriet ikke akkurat kan beskrives som noe annet enn et rent antiklimaks, gleder jeg meg til å treffe et skokk med flotte folk å fullføre utdannelsen med!

 

Så da kommer vi oss vel gjennom arverett og anna forvaltningskos vi osgå, akkurat som de før oss :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei dere!

Har nå søkt politihøyskolen 2012. Men jeg har totalpanikk. Har akkurat bestemt meg for å følge drømmen jeg har hatt siden jeg var liten! Problemet er at jeg ikke kunne ha begynt å trene ordentlig før nå. Har helt ok form, men har aldri trent styrke før. Hvordan i all verden skal jeg klare opptaket..? Noen tips på evt. mirakelkurer til god form og kondis mottas med takk!

Lenke til kommentar

De meste har blitt svart på før, les gjennom hele tråden. :)

 

Har funnet Bergen og Kristiansand nevnt, men det er ca 2000 km unna. Kan man ta opptaksprøver på selve phs, altså også i Oslo, Bodø, Stavern og Kongsvinger?

 

Stedene blir offentliggjort i løpet av opptaksperioden.

 

Tidligere har det vært mulig å ta opptaksprøvene i Oslo, Kristiansand, Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø.

Lenke til kommentar

Hei dere!

Har nå søkt politihøyskolen 2012. Men jeg har totalpanikk. Har akkurat bestemt meg for å følge drømmen jeg har hatt siden jeg var liten! Problemet er at jeg ikke kunne ha begynt å trene ordentlig før nå. Har helt ok form, men har aldri trent styrke før. Hvordan i all verden skal jeg klare opptaket..? Noen tips på evt. mirakelkurer til god form og kondis mottas med takk!

 

Finnes dessverre ingen mirakelkurer, men et tips er å bare kjøre styrkeøvelsene så mye som mulig (husk restitusjon!).

Lenke til kommentar

Noen som har en god og energibesparende teknikk for å komme seg fort opp fra bakken når man ligger på rygg i løpetesten?

Når jeg trente på dette la jeg til meg det jeg trodde var en uvane, der tok jeg feil! :)

 

Liggende på ryggen rullet jeg litt bakover (altså rompa opp fra bakken), samtidig som jeg bøyer knærne mot magen. Så "gynget" jeg fremover og på beina igjen. Da jeg kom på opptaket viste instruktøren hvordan vi best kunne gjøre det, og da brukte han samme teknikk! :) da holder man farten, samtidig som man bruker minst mulig krefter på å komme seg opp..

 

Litt vanskelig å forklare teknikken, skjønte du hva jeg mente? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at man burde bruke armene så mye som mulig på å komme seg opp igjen.

Takk for svar :)

 

Noen som har en god og energibesparende teknikk for å komme seg fort opp fra bakken når man ligger på rygg i løpetesten?

Når jeg trente på dette la jeg til meg det jeg trodde var en uvane, der tok jeg feil! :)

 

Liggende på ryggen rullet jeg litt bakover (altså rompa opp fra bakken), samtidig som jeg bøyer knærne mot magen. Så "gynget" jeg fremover og på beina igjen. Da jeg kom på opptaket viste instruktøren hvordan vi best kunne gjøre det, og da brukte han samme teknikk! :) da holder man farten, samtidig som man bruker minst mulig krefter på å komme seg opp..

 

Litt vanskelig å forklare teknikken, skjønte du hva jeg mente? :)

Takk for utfyllende svar :) Og ja, skjønte hva du mente!

Lenke til kommentar

Heisann! :)

 

Har ett par spørsmål.

 

1.Får man lov til å holde forbi nesa i det man dykker for så å slippe når man har kommet under? Eller er det diskvalifiserende?

 

2. Vurderer de teknikk under svømmingen? Tjener en del på å svømme crawl istedet for bryst, men er ikke så fryktelig flink. :!:

Hovedsaken er vel at man kommer seg fra A til B på kortest mulig tid?

 

Må bare beklage hvis dette er spørsmål som er stilt tidligere! Har ikke lest igjennom alle sidene :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...