Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2012.


OddZen

Anbefalte innlegg

Er det noen andre som syntes det er litt risky å gå PHS, da tenker jeg på om man virkelig ikke trives som politi og vil jobbe med noe annet.

Med PHS stiller man kanskje ikke med den sterkeste kompetansen hvis man vil jobbe innenfor andre bransjer enn forsikring og sikkerhet.

 

Det jeg sliter mest med er at jeg ikke har sjangsen til å kunne undervise i skolen (forutenom PHS) hvis jeg blir utdannet politi, mens de fleste andre utdannelser gir en mer annvennelig kompetanse, med større bredde og mere muligheter.

 

Jeg er en person som liker veldig godt å jobbe med og for mennsker, og hvis man bommer kraftig på politijobben føler jeg at man sliter litt. Man kan jo jobbe innenfor helseforetak, assistent og forskjellige slike jobber, men det blir jo som ufaglært og med dårlig lønn, noe som er uaktuellt når man får familie.

Politijobben gir jo heller ikke sikker jobb etter fullført utdannelse, og man må oftest flytte på seg, noe som kan være litt vanskelig med tanke på kone og familie.

 

Mens med en litt mer bankers utdannelse, typ master i geografi, økonomi, ingeniør osv, hvor du og kan bygge på med Ped, kan man få mer trygge alternativer hvor man veit at man får jobb, man får nærmest jobb der man vil, man får bedre betalt, og man får mye mer muligheter innenfor andre yrker etter endt utdannelse.

 

På en annen side er jeg jo veldig lysten på å bli politi, men man veit jo aldri før man jobber som det, og man føler man gambler litt.

 

Jeg kjenner det begynner å nærme seg 15. april og da må man liksom ha bestemt seg for om det er noe annet man vil gjøre, eller søke på, og da blir det mye vurdering av forskjellige sider og aspekter av forskjellige utdannelser og yrker.

 

Hva tenker dere for tiden?

Syntes det er litt vanskelig når man begynner å tenke hva som muligens er smartest, og man hører andre folks synspunkter også :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... Vanskelig... Jeg er veldig bestemt så kan ikke si jeg er i samme tenkebobla :p Hvis du har familie, så skjønner jeg at det er vanskelig for deg å flytte på deg. Jeg er jo bare 21 år og har omtrent kun meg selv å tenke på. Men jeg tenker at er man bestemt, så går det meste uansett. Jeg tror også at man er nødt til å være bestemt, skal man ha noen sjangse for å komme inn. En ting er de fysiske testene, men intervjuet er noe annet. Der kan man ikke begynne å tvile. Da blir man fort gjennomskua.

 

Når det er sagt så skader det ikke å søke flere ting hvis du er usikker :) Da har du hvertfall sikra deg, i tilfelle du skulle finne på å ombestemme deg :)

Lenke til kommentar

Satt utenfor huset å spiste frokost på morgenen igår ilag med kona,

heiv litt steiner på en lekepark med sandkasse og grus i som ligger 5 meter fra veggen jeg satt i.

I den ene siden av lekeparken, som er ganske stor var noen barn ute å lekte, disse var langt unna der jeg kasta stein.

 

Etter noen minutter kjører en politibil langs veien ved huset og snur på parkeringsplassen og kommer løpende mot meg og kona i all vår fred.

Tenker fort, "huff har jeg så overnervøse naboer her, steinene traff jo 20 meter unna barna :huh: "

 

Politimannen drar da fram en svart søppelsekk, som han trekker over hode på kona, sleper henne med seg, slenger henne bak i bilen, trykker på sirene og blålys, klemmer gassen i bånn og kjører for full musikk!

 

Ok, ok, ønsketenkning... :ph34r:

 

 

 

Dette skjedde egentlig:

 

Politimannen kommer helt bort til oss og spør om vi har sett en dame med svart hår og rosa bukser. "Nope", løper tilbake og kjører. :xmas:

 

Et par minutter etterpå hører jeg sirenene :wee:

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Med PHS stiller man kanskje ikke med den sterkeste kompetansen hvis man vil jobbe innenfor andre bransjer enn forsikring og sikkerhet.

 

 

Jeg vil tro at PHS på CVen vil kunne åpne dører innenfor et nær sagt hvilket som helst yrke. Du vil kanskje ikke ha formell utdannelse innenfor andre yrker, men det vil nok være særdeles positivt for arbeidsgiver å se at du er utdannet politi.

Lenke til kommentar

Er det noen andre som syntes det er litt risky å gå PHS, da tenker jeg på om man virkelig ikke trives som politi og vil jobbe med noe annet.

Med PHS stiller man kanskje ikke med den sterkeste kompetansen hvis man vil jobbe innenfor andre bransjer enn forsikring og sikkerhet.

 

Det jeg sliter mest med er at jeg ikke har sjangsen til å kunne undervise i skolen (forutenom PHS) hvis jeg blir utdannet politi, mens de fleste andre utdannelser gir en mer annvennelig kompetanse, med større bredde og mere muligheter.

 

Jeg er en person som liker veldig godt å jobbe med og for mennsker, og hvis man bommer kraftig på politijobben føler jeg at man sliter litt. Man kan jo jobbe innenfor helseforetak, assistent og forskjellige slike jobber, men det blir jo som ufaglært og med dårlig lønn, noe som er uaktuellt når man får familie.

Politijobben gir jo heller ikke sikker jobb etter fullført utdannelse, og man må oftest flytte på seg, noe som kan være litt vanskelig med tanke på kone og familie.

 

Mens med en litt mer bankers utdannelse, typ master i geografi, økonomi, ingeniør osv, hvor du og kan bygge på med Ped, kan man få mer trygge alternativer hvor man veit at man får jobb, man får nærmest jobb der man vil, man får bedre betalt, og man får mye mer muligheter innenfor andre yrker etter endt utdannelse.

 

På en annen side er jeg jo veldig lysten på å bli politi, men man veit jo aldri før man jobber som det, og man føler man gambler litt.

 

Jeg kjenner det begynner å nærme seg 15. april og da må man liksom ha bestemt seg for om det er noe annet man vil gjøre, eller søke på, og da blir det mye vurdering av forskjellige sider og aspekter av forskjellige utdannelser og yrker.

 

Hva tenker dere for tiden?

Syntes det er litt vanskelig når man begynner å tenke hva som muligens er smartest, og man hører andre folks synspunkter også :hm:

 

Helt legitimt at slike tanker kommer opp, Oddzen.

 

Har man kone og enten tanker om få, eller allerede fått, barn... Ja da skal det godt la seg gjøre å ikke tenke igjennom disse tingene i prosessen. Man er kanskje ikke 20 lenger, og man har med årene både blitt bevisst på hva en liker å arbeide med, og man har en familiesituasjon å ta hensyn til (jeg har selv familie).

 

Det er jo også delvis sant at en utdanner seg noe smalt; delvis sant fordi utdannelsen i seg selv er snever, og delvis ikke sant fordi politiutdannede er populære søkere i andre yrker - MEN det er mer som spiller inn ift slike jobber. Hvordan man kommer over jobben, at de som vurderer søkere ser på det som en styrke, og ikke minst, hva slags type du er i tillegg til å inneha bakgrunnen til. Du vil ikke finne mange stillingsannonser som ser etter folk med politibakgrunn, for å si det slik.

 

For den eneste jobben man utdanner seg til, er politi. Alt er rettet mot det. Så kan man med politibakgrunn brukes innenfor andre gitte jobber i forskjellig grad. Ulempen om du skulle bli usikker underveis er at man gjerne blir mer ettertraktet etter hvert som en har fått noen år på baken - det er ikke slik at en nyutdannet politi vil oppleve å være "jaktet" av en hel rekke private/andre offentlige aktører.

 

Trøsten (om en kan kalle det det) er at det finnes en horde av forskjellige muligheter innenfor etaten. Etter snart et år på en av Oslos politikammere skjer det nær sagt ukentlig at jeg oppdager "nye jobber" innenfor husets fire vegger. Jeg vil driste meg til å si at det er noe for nær sagt enhver smak. Jeg f.eks har helt andre tanker om hvor jeg vil nå enn jeg hadde tidligere.

 

Personlig er jeg ikke enig i at det er så kategorisk som at enhver tvil nærmest diskvalifiserer deg i døra til nemda. Klart de ønsker motiverte studenter, men de er helt vanlige folk som andre, og velbegrunnet tvil som en familiesituasjon er bare menneskelig. Er det ikke det da?

 

At man heller ikke later som man vet alt om hva det vil si å være politi, er bare på plass. Hvordan skal man vite hvordan det er å arbeide som politi? En ide har man jo, men man vet jo ikke før man har prøvd?

 

Erkjenner man det, må man jo også kunne kunne forsvare en tanke om at man håper, men ikke er 100% sikker på at politiyrket er for en. Men ved å ha møtt til nemda til syvende og sist, så bør en i det minste da ha tatt en avgjørelse om at det er dette du vil gå for. Men å innrømme at veien dit har gått via flere tanker, er bare en styrke slik jeg ser det. Å ha reflektert over hvorfor du EGENTLIG velger som du gjør, en prosess som følgelig bør (må spør du meg) også nødvendigvis må ha mot-argumenter, viser jo bare at valget du har tatt er mer gjennomtenkt enn bare "jeg ønsker en uforutsigbar hverdag og et meningsfylt yrke".

 

 

Frykten for å "velge feil" har man i de fleste andre utdanninger også. Ok, så har man fått master i samfunns-geografi. Men visste en hvordan det ville være å jobbe på kontor? Andre med samme bakgrunn? Kanskje det er møtene med klienter du lever for, kanskje det er disse du skyr som pesten. Kanskje det er muligheten til å jobbe i team som trigger, kanskje det er å jobbe selvstendig og alene.

Jeg tok det f.eks som nærmest en selvfølge at noe av det som ville gi meg mest, var å fange kjeltringer. "Gjøre en forskjell" og sette de bak ståldøra. Folk er forskjellige. Det var bare ikke helt slik som jeg hadde sett for meg.

 

Man må prøve det, rett og slett. Fordelen med PHS er at en etter et lite skoleår nettopp gjør det - man får prøvd seg. Man trenger derfor ikke vente så fryktelig lenge før en får en ide om jobben er for deg eller ikke! Men med utgangspunktet ditt som du beskriver, så tror jeg dette skal gå helt fint ;)

 

Da bare sunt at du gjør deg opp disse tankene nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk mezzanine!

Mange bra tanker her, det er slike ting som er fint å få høre, for jeg tror at veldig mange får slike tanker, enten før de begynner på PHS og når man går der.

 

Så er det jo opp til hver enkelt søker og student om hvordan man velger å bruke disse tankene, og hvordan disse tankene styrer enn, noen får mer motivasjon etter å ha funnet ut at jeg er villig til å satse til tross for disse tingene, mens noen folder og velger en mer tryggere vei.

Lenke til kommentar

Her var det lite liv;)

 

Hvordan går det med dere? Og treningen?;D

 

Vi er alle ute og trener til opptaket. Nærmer seg med stormskritt.

 

Det blir nok svømminga det står på for min del. Plasker rundt i bassenget 3 ganger i uken.

 

Siste innspurt nå folkens. Kun en drøy måned igjen. Kjør på så går det nok bra for alle sammen!

Lenke til kommentar

På PHS' sine sider står det at de begynner utsendelsen av innkallinger ca. 1. Mai. Derfor tror jeg ikke du kan vente deg noe brev i postkassa før mot slutten av uka. Derimot kan det nok hende at vi får svar på mail i morgen.

 

Lykke til alle sammen.

 

Jobber de 1 mai?;D Skal sei;D Har en følelse at vi får epost i dag;) Jeg kan ta feil altså ;)

Og ja, jeg tok feil^^

 

Blir svømminga det står på her og tror jeg... Ikke enkelt når man er elendig til å svømme ;p Selv om man svømmer 3 ganger i uka :p Føler ikke det hjelper så mye egentlig.. Målet var å hente 2 poeng der, men det tror jeg blir hardt gitt :p

 

Dette blir peace of cake;) Stå på!;D

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar

Her og;) Whoop whoop;D Blir kristiansand på meg

 

Det står i eposten:

 

Opptaksprøvene består av følgende elementer (rekkefølgen kan variere):

 

Fysiske prøver

Personlighetstest

Legeundersøkelse ved opptaksnemndas lege

Vurdering av søkernes personlige egnethet

 

 

Hva mener de med personlighetstest? Er det egenerklæringen?

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...