Gå til innhold

Blå katode + UV = Hvit katode?

Anbefalte innlegg

Fikk i går en 10 cm blå katode jeg hadde bestilt på microplex. Jeg festet den ved siden av UV-katoden min, koblet på inverteren og slo på. Det første jeg tenkte da jeg så lyset var: "Dette så da sannelig ikke særlig blått ut". Jeg tenkte jeg skulle se på esken, men det kunne jeg ikke, ettersom det var en eske laget for en større katode de hadde kuttet av og laget en bunn av teip.

Før jeg evt. tar kontakt med microplex, lurer jeg på om det er UV-lyset som gjør at lyset fra katoden ser hvitt ut, eller om det rett og slett skal være slik. Jeg kunne jo koblet ut UV-katoden og testet da, men jeg vil helst ikke rote inne i kabinettet så mye, ettersom jeg har en tendens til å (uheldigvis) røske ut viftekablene på rheobusen :p.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på hvordan lyset i rommet ellers er. Sørg for at det er litt mørkt når du skal sjekke hvilken farge den avgir, og jeg tror nok dessverre at du må rote litt inni kabinettet for å finne det ut. Det er jo bare å sjekk om ledningene til viftene fortsatt er plugga i før du slår på maskinen ;)

Lenke til kommentar

Både blå Neon og Kald Katoder blir ganske hvite i dagslys. Jeg kan ikke i mine villeste fantasier se for meg at UV-katoden fortrenger lyset fra den andre katoden. UV-lys fungerer slik at det lyser opp flater i forskjellige farger, og ikke annet lys. UV-lyset lyser ikke opp, men fremhever fargen til andre gjenstander i nærheten.

Lenke til kommentar

hvordan i alle dager får du noen effekt av uv-lyset når du har katoden vesidenav? Beste effekt av UV er jo når det er så mørkt som mulig. Men aom andre har sagt her skal ikke uv'en forvrenge lyset, men du kan jo teste det ved å holde ett hvitt ark i nærheten av den blå katoden så burde du kunne se forskjell på lyset i forhold til vanlig hvitt lys.

Lenke til kommentar

den UV katoden... er den hvit eller sort når den er avslått?

det finnes nemmelig 2 typer UV katoder... sorte (blacklight) er den som gir skikklig "UV effekt" og luser ikke opp andre ting en hvitt og UV reaktive ting,.... den hvite typen fungerer likedan, men den har ikke et filter slik at den slipper ut masse hvitt lys (hvit-lilla) slik at UV effekten ikke vises så godt...

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...