Gå til innhold

En tankevekker vedr paleo dietten

Anbefalte innlegg

Heisann!

Her er en artikkel som ble utgitt i andre utgaven av et surfe/helsemagasin jeg er med på å utgi i England (Superstoked Magazine) Artikkelen handler om paleo (raw food / hunter-gatherer etc.) dietten, og hvilke fordeler man kan oppnå ved å følge denne:

What is the Paleo Diet? (ekstern link)

Artikkelen er skrevet av skotske Dr. Ben Scott, som har en omfattende utdanning og kunnskap innenfor ernæring og helse. Mange gode poenger, og definitivt verdt å lese hvis du er oppdatt av de helsebringende effektene rundt det å spise riktig.

Et lite sitat fra artikkelen her..

... "Consequently, Meat, Fish, Fruit, Vegetables, Nuts and Seeds would have made the natural human diet for all of time. That is until around 500 years ago when the agricultural revolution changed everything. With this came the ability to create "man-made" foods, and decrease the use of naturally occurring, genetically required foods. Humans have now been exposed to foods such as milk, cheese, pasta, bread, processed foods etc. And guess what, the rate of illness has increased as the natural human diet has been forgotten." ...

Tar den litt ut av kontekst, men gir et lite innblikk hvertfall. :)

Noen her inne som følger raw food / paleo dietten? Jeg prøver å holde meg til den, men må innrømme at det kan være vanskelig å følge den til tider..

Endret av Resolver2009
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
If our genes are virtually unchanged over the past millennia, then why are we now eating and living a completely different way to how we have always done?

Vi lever jo også gjennomsnittlig nesten 3 ganger lenger enn vi gjorde da vi var jeger/samlere?

Er ikke særlig vanskelig å skyte ned argumentet hans om at vi er mer syke nå enn da heller. Vi har så mye mer kontakt med så mange forskjellige mennesker hele tiden, fra hele verden, at typer og former av bakterier/virus vi treffer på i hverdagen er mangedoblet (en mye større økning enn økningen vi har i sykdomsraten), så egentlig er vi vel med dagens agrikultur-mat mindre syke enn da. Pluss at vi ikke dør av en vanlig forkjølelse lenger :p

edit: Vil bare presisere at jeg er biased; Jeg syns paleo er noe hippie-bullshit som bortskjemte vestlige holder på med. Uten genmodifisert mat inkl. mer solide kornsorter, hadde vi ikke hatt mat nok til alle. Millioner ville dødd om vesten fant ut at de ville spise økologisk og paleo istedet for å spise det som er mer plasseffektivt, som bygg og ris.

Endret av Kevlar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...