Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mikroøkonomi


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg studerer på nett og sliter litt med oppgaver i Mikrøkonomi.

 

Her er oppgaven:

 

I et marked for en Tøffsak er etterspørselskurven gitt ved;

 

Etterspørsel: P(X) = 1000 - 2X

Og tilbudskurven ved;

 

Tilbud: P(X) = 0,5X

 

a)Beregn markedslikevekt?

 

Men i produksjonen av Tøffsak oppstår det forurensning. Dette må samfunnet rense opp etterpå

 

b) Forklar hvorfor markedslikevekten da ikke angir den kombinasjonen av pris og kvantum som er gunstig for samfunnet.

 

Rentekostnadene er 50 kr per enhet.

En ny tilbudskurve gis ved: P(X) = 0,5X + 50

 

c) Forklar hvorfor vi kan si at den nye tilbudskurven fanger opp både sosiale og private kostnader ved produksjonen.

 

 

Tusen takk for all hjelp/veiledning!

 

Hanne

 

Vedlagt ligger hele oppgaven hvis noen har lyst til å ta en titt.

Obligatorisk innleveringsoppgave 1 mikro 2011.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

a) Markedslikevekten er der etterspørsel = tilbud

 

b) Markedssvikt oppstår når en bedrift har en tilbudskurve ("marginalkostnadskurve") som ikke tar høyde for utslipp, forurensing og andre utgifter som dem ikke belastes for. Eksempelvis koster det ikke folk som kjører biler i Oslo sentrum noe å slippe ut eksos. Det koster samfunnet likevel noe i mikroøkonomisk teori, iom at folk som går, sykler, osv. blir skadelidende. Forstår du?

 

c) Når man legger inn de kostnadene i etterspørselskurven får man en annen likevekt som tar høyde for disse eksterne kostnadene som påfører andre "skade".

Lenke til kommentar

Kult. Du studerer fleksi ved HiG.

 

Haha ja det gjør jeg, men på nett, noe som kan være rimelig vanskelig.

Har gjort a) så langt:

 

1000 - 2x = 0.5x

1000 = 0.5x + 2x

1000 = x(0.5 + 2)

x = 1000/(0.5+2)

x = 400

 

Markedslikevekten er 400.

 

a) Markedslikevekten er der etterspørsel = tilbud

 

b) Markedssvikt oppstår når en bedrift har en tilbudskurve ("marginalkostnadskurve") som ikke tar høyde for utslipp, forurensing og andre utgifter som dem ikke belastes for. Eksempelvis koster det ikke folk som kjører biler i Oslo sentrum noe å slippe ut eksos. Det koster samfunnet likevel noe i mikroøkonomisk teori, iom at folk som går, sykler, osv. blir skadelidende. Forstår du?

 

c) Når man legger inn de kostnadene i etterspørselskurven får man en annen likevekt som tar høyde for disse eksterne kostnadene som påfører andre "skade".

 

Okei takk for hjelp.

Ja forstår b, men hvordan går jeg frem på c, blir det en lignende likning som jeg gjorde på a) ? Matte er ikke akkurat min sterkeste side.

 

Hva har du gjort så langt?

 

Et hint: Hva kjennetegner en markedslikevekt?

 

Har gjort a) så langt:

 

1000 - 2x = 0.5x

1000 = 0.5x + 2x

1000 = x(0.5 + 2)

x = 1000/(0.5+2)

x = 400

 

Markedslikevekten er 400.

 

http://www.dummies.com/how-to/content/finding-market-equilibrium-price-and-quantity.html

Lenke til kommentar

Du har skrevet rentekostnadene, men det skal stå rensekostnadene. De er på 50 kroner per enhet. Som du ser av den nye tilbudskurven: P(X) = 0,5X + 50 er de lagt til her (siste leddet). Tilbudskurven har direkte sammenheng med marginalkostnadene, som igjen avspeiler kostnadene ved å produsere en ekstra enhet. Hvis du løser markedslikevekten for det nye tilbudet og gamle etterspørselen vil du finne ut at denne ekstra kostnaden fører til færre produserte enheter.

Lenke til kommentar

Du har skrevet rentekostnadene, men det skal stå rensekostnadene. De er på 50 kroner per enhet. Som du ser av den nye tilbudskurven: P(X) = 0,5X + 50 er de lagt til her (siste leddet). Tilbudskurven har direkte sammenheng med marginalkostnadene, som igjen avspeiler kostnadene ved å produsere en ekstra enhet. Hvis du løser markedslikevekten for det nye tilbudet og gamle etterspørselen vil du finne ut at denne ekstra kostnaden fører til færre produserte enheter.

 

Oi, ja rensekostnadene selvfølgelig. Okei jeg tror jeg fant ut av det, det er x = (1000-50)/2.5 = 380 på c) ikke sant?

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Det viktige i mikro er forøvrig å forstå hva man gjør, samt kunne forklare det ved hjelp av tekst, figurer og matte.

 

Ja det er sant, jeg forstår mer nå men det tar litt tid. Fant noen forelesningsvideoer på nett som er hjelpsomme, men de bruker ikke så mange eksempler, og når boken min er på engelsk tar det dobbelt så lang tid. Kunne like gjerne bare svart på engelsk men...

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Det viktige i mikro er forøvrig å forstå hva man gjør, samt kunne forklare det ved hjelp av tekst, figurer og matte.

 

Ja det er sant, jeg forstår mer nå men det tar litt tid. Fant noen forelesningsvideoer på nett som er hjelpsomme, men de bruker ikke så mange eksempler, og når boken min er på engelsk tar det dobbelt så lang tid. Kunne like gjerne bare svart på engelsk men...

 

Har du link til forelesningsvideoene?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja, det stemmer. Det viktige i mikro er forøvrig å forstå hva man gjør, samt kunne forklare det ved hjelp av tekst, figurer og matte.

 

Ja det er sant, jeg forstår mer nå men det tar litt tid. Fant noen forelesningsvideoer på nett som er hjelpsomme, men de bruker ikke så mange eksempler, og når boken min er på engelsk tar det dobbelt så lang tid. Kunne like gjerne bare svart på engelsk men...

 

Har du link til forelesningsvideoene?

 

De ligger på nks sine hjemmesider tror jeg. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...