Gå til innhold

Programmer brukt av webdesignere

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som kan svare meg på hvilket program som er mest vanlig å bruke for en webdesigner ? Altså å lage en nettside fra scratch.

Jeg har lyst til å utdanne meg som webdesigner, men er ikke glad i de vanlige txt programmene som TextEdit, TextWrangler osv..

Dreamweaver fra Adobe er jo et genialt program som man sparer mye tid på å bruke, men vil arbeidsgivere se på det som juks å bruke Dreamweaver for å sette opp og designe en nettside ??

På forhånd takk! :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel webdesigner et litt vagt felt, da noen mener grafisk design av websider, mens andre mener å jobbe med frontend i webapplikasjoner.

Grafisk design finnes det jo en haug av verktøy til, men det er vel ikke til å komme utenom at Adobe har de mest brukte programmene.

Som en fronend/GUI utvikler er det vanlig å bruke f.eks Balsamiq til å mocke opp et utkast først. For selve utviklingen kommer du nok ikke utenom rene teksteditorer med syntax highlighting.

Dreamweaver og andre slike programmer er greie for å lære og bygge litt erfaring, men min personlige mening er at markup som genereres av slike verktøy er forferdelig å jobbe med. Nå er det mange år siden jeg har testet Dreamweaver, så for alt jeg vet er det bra i dag, men for min del går det stort sett i Notepad++, vim, eller TextMate.

Lenke til kommentar

Nå er vel webdesigner et litt vagt felt, da noen mener grafisk design av websider, mens andre mener å jobbe med frontend i webapplikasjoner.

Grafisk design finnes det jo en haug av verktøy til, men det er vel ikke til å komme utenom at Adobe har de mest brukte programmene.

Som en fronend/GUI utvikler er det vanlig å bruke f.eks Balsamiq til å mocke opp et utkast først. For selve utviklingen kommer du nok ikke utenom rene teksteditorer med syntax highlighting.

Dreamweaver og andre slike programmer er greie for å lære og bygge litt erfaring, men min personlige mening er at markup som genereres av slike verktøy er forferdelig å jobbe med. Nå er det mange år siden jeg har testet Dreamweaver, så for alt jeg vet er det bra i dag, men for min del går det stort sett i Notepad++, vim, eller TextMate.

Ok, takk for svar! :D

Lenke til kommentar

Du bør nok rett og slett bare begynne og lære deg å kode sidene først som sist. Begynn med litt basic html / css, og ta det derifra. Finnes mange tutorials der ute, og du kan også velge 'vis kilde' når du er inne på en side, for å forsøke å finne ut av hvordan de har kodet forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...