alexanderodd1 Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Hei! Er det noen som kan svare meg på hvilket program som er mest vanlig å bruke for en webdesigner ? Altså å lage en nettside fra scratch. Jeg har lyst til å utdanne meg som webdesigner, men er ikke glad i de vanlige txt programmene som TextEdit, TextWrangler osv.. Dreamweaver fra Adobe er jo et genialt program som man sparer mye tid på å bruke, men vil arbeidsgivere se på det som juks å bruke Dreamweaver for å sette opp og designe en nettside ?? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Nå er vel webdesigner et litt vagt felt, da noen mener grafisk design av websider, mens andre mener å jobbe med frontend i webapplikasjoner. Grafisk design finnes det jo en haug av verktøy til, men det er vel ikke til å komme utenom at Adobe har de mest brukte programmene. Som en fronend/GUI utvikler er det vanlig å bruke f.eks Balsamiq til å mocke opp et utkast først. For selve utviklingen kommer du nok ikke utenom rene teksteditorer med syntax highlighting. Dreamweaver og andre slike programmer er greie for å lære og bygge litt erfaring, men min personlige mening er at markup som genereres av slike verktøy er forferdelig å jobbe med. Nå er det mange år siden jeg har testet Dreamweaver, så for alt jeg vet er det bra i dag, men for min del går det stort sett i Notepad++, vim, eller TextMate. Lenke til kommentar
alexanderodd1 Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 Nå er vel webdesigner et litt vagt felt, da noen mener grafisk design av websider, mens andre mener å jobbe med frontend i webapplikasjoner. Grafisk design finnes det jo en haug av verktøy til, men det er vel ikke til å komme utenom at Adobe har de mest brukte programmene. Som en fronend/GUI utvikler er det vanlig å bruke f.eks Balsamiq til å mocke opp et utkast først. For selve utviklingen kommer du nok ikke utenom rene teksteditorer med syntax highlighting. Dreamweaver og andre slike programmer er greie for å lære og bygge litt erfaring, men min personlige mening er at markup som genereres av slike verktøy er forferdelig å jobbe med. Nå er det mange år siden jeg har testet Dreamweaver, så for alt jeg vet er det bra i dag, men for min del går det stort sett i Notepad++, vim, eller TextMate. Ok, takk for svar! Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Du bør nok rett og slett bare begynne og lære deg å kode sidene først som sist. Begynn med litt basic html / css, og ta det derifra. Finnes mange tutorials der ute, og du kan også velge 'vis kilde' når du er inne på en side, for å forsøke å finne ut av hvordan de har kodet forskjellige ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå