Gå til innhold

[Løst] Fibernett og fritz box---dusør

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp fått fibernett fra Lynet. Problemet er at jeg tidligere hadde ADSL og Fritz Box fon Wlan 7050 som fungerte veldig bra som modem/ruter og voip adapter. Det er kjent at fibernett ikke behøver modem. Derfor lurer på om noen her visste hvordan man "skrur" av modem funksjon i fritz box. Slik at min fritz box fon wlan 7050 kun er en ruter med Sip(ip telefoni) funksjonen. Eller i verste fall få boksen til å bare fungere som en voip adapter, så er jeg meget fornøyd da også. For ellers er jo den boksen helt ubrukelig ettersom jeg har skaffet meg fibernett.

Tusen takk på forhånd

PS: Utloves en liten dusør som tilsvarer prisen på den nye ruter jeg eventuelt måtte kjøpe meg dersom Fritz Box ikke lenger funker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har nettopp fått fibernett fra Lynet.

Heldig gris, hva slag linje? 100 mbit?

Det er kjent at fibernett ikke behøver modem.

Det er ikke helt riktig, men i borettslag, er bedre invistering å ha en konverter for hele borettslaget, blir billige på lang sikt.

Er det altså slik at du bruker egen telefonlinje ved en VDSL/ADSL switch er det ikke sikkert denne støtter med den ruteren du har nå, har lite erfaringer her men mistenker det kan være tilfelle.

Angående hastigheter tror jeg over 100 mbit med denne, vil ruteren bli en flaskehals, så muligens det å kjøpe en D-Link DIR-655 brukt eller som bvare er muligens bedre invistering?

Beste rådet er nok å høre også med butikk/produsent om de har noe erfaringer.

Eller søke litt på google.

Det kan jo være det er mulig å kjøpe en konverter, slik at du fremdeles bruker ADSL porten men regn nok med at hastigheten kan gå ned. Så er neppe god invistering om du har over 100 mbit hastighet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Heldig gris, hva slag linje? 100 mbit?

1. Hastigheten på bredbåndet er vel akkurat under 100 mbit. (Veldig deilig)

2. Bor i et borettslag, og har nylig installert en ny uttak. Så nei, jeg trenger ikke noe modem.

3. Vurderer å kjøpe en ny ruter + ny ip telefoni adapter som linksys sp2201 elns. Men er da litt usikker på hvor jeg kan få tak i en sånn voip adapter. Og at om man kan legge inn flere sip kontoer.

4. Fritz Box produseres i Tyskland, og vanskelig å få noe svar fra kundestøtten. Har selvfølgelig googlet en god del før jeg postet en tråd her. En konverter høres som eneste utvei dersom jeg skal fortsette å kunne benytte gamle boksen. Noen linker til konverter?

Lenke til kommentar

Det ser ut som det beste du kan håpe på er å bruke den som VOIP-adapter og evt trådløs aksesspunkt.

Du må med andre ord skaffe deg en router og koble adapteret bak den.

For å få dette til å fungere, så logg inn på Fritzbox og slå av DHCP (LAN). Koble så Fritzbox til LAN på en router.

Noen bra trådløsroutere: Asus RT-N56, Linksys E4200. Begge disse støtter høye hastigheter og tåler mye trafikk.

Lenke til kommentar

Det er hvordan jeg skal velge innstillinger på fritzbox som er problemet, det er så mange valg.

Første valget i innstilingen er:

Velg internett kobling:

1. Internett via DSL (Velg denne tilgangen hvis FRITZ! Box er koblet direkte til ADSL.)

2. Internett-tilgang via LAN A (Velg dette tilgang hvis du vil koble FRITZ! Til et eksisterende nettverk (LAN) eller en DSL ruter.)

Som jeg har skjønt så bør jeg velge nr 2 her. Deretter får jeg noen valg til:

Sette opp en internett-tilkobling eller delt bruk en eksisterende Internett-tilkobling:

1. Internett-tilkobling (NAT Router med PPPoE eller IP)

2. Eksisterende Internett-tilkobling i nettverket (IP Client)

Her vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal velge. Men uansett hva jeg velger ovenfor så går jeg et valg om å ha "IP-adresse automatisk via DHCP" eller "Angi en IP-adresse manuelt". Hva skal jeg gjøre da. Hvis jeg velger "angi en ip-adresse manuelt" må jeg følgelig fylle inn følgende:

IP-adresse

Subnet Mask

Standard gateway

Primary DNS Server

Secondary DNS Server

Lenke til kommentar

DHCP fungerte fint. Takk for all hjelpen så langt alle sammen, spesielt takk til Jan Skrotnes. Som Jan Skrotnes sa fungerer fritz boksen kun som voip adapter. Derfor må jeg gå for innkjøp av en ruter og en trådløs adapter til en annen stasjonær som er 7 m unna trådløs nett. Har dere noen anbefalinger her? Helst noe jeg får tak i på elkjop eller noe, og ikke altfor dyre. Trenger forresten også en kort nettverkskabel, hvor kan jeg få tak i dem?

Endret av cyboy
Lenke til kommentar

Elkjøp har alltid hatt masse dårlige trådløsroutere. Jeg sjekket en av de bedre routerne hos de (WNR3500L), og den får du til halve prisen hos f.eks Dustin...

Forøvrig er routere den dummeste tingen å være kjip på. Velger du for dårlig produkt, så kan du få slite skikkelig med ustabilt nett.

En god router: http://prisguide.tek.no/sok?pg-q=rt-n56u&n=0

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...