Spenol Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Jeg kan bare gjenta meg selv; du må gjerne endre mitt bastante "ethvert" til "de fleste" hvis du vil ha det fullstendig presist, men formuleringen var først og fremst tenkt å være retorisk slagkraftig og er uansett ikke hovedpoenget. Dette er ikke flisespikkeri. For at en formulering skal kunne være retorisk slagkraftig, må den formidle informasjon som i det minste samsvarer noenlunde med virkeligheten - ellers er det ikke noe annet enn en løgn. Bare det faktum at en betydelig del av Vesten som Storbritannia og hele Skandianavia har samme lisensordning som Norge, betyr at påstanden din ikke er i nærheten av å være faktuell. Det er ikke bare en retorisk overdrivelse; det er en direkte gal påstand. Problemet med lisensordningen er ikke at det er for få som har den, men at regjeringen velger hvilke underholdningstjenester forbrukerne skal betale for. Men hensikten var vel å fremstille Norge som "Den siste kommuniststat", som har kollektivistiske ordninger som er helt uhørt i Vesten. Endret 6. oktober 2011 av Spenol 4 Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg skjønner personlig ikke at folk gidder å betale lisens i det hele tatt. Jeg annser det som sivil ulydighet å nekte å betale SV-mafiaen. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Kan ikke vi en seriøs diskusjon, ser liksom ikke poenget med å kalle det SV-mafia når alle partier bortsett fra frp er for å fjerne lisensen. 3 Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Kan ikke vi en seriøs diskusjon, ser liksom ikke poenget med å kalle det SV-mafia når alle partier bortsett fra frp er for å fjerne lisensen. Jeg er helt og totalt seriøs jeg, kjære Blåbær. NRK er et sosialistorakel. De har sterke forbindelser til partiet SV. Og måten de fremtrer over alle som eier TV er som en mafia, som krever penger for tjenester som ikke ytes. At kun FRP er for å fjerne lisensens er synd - særlig når en (stor?) majoritet av folket ønsker det samme. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg tror faktisk ikke at det er en stor majoritet som vil fjerne NRK selv om du tror det. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Jeg tror faktisk ikke at det er en stor majoritet som vil fjerne NRK selv om du tror det. Men hvor mange ville beholdt den om de kunne velge mellom 200 kr pr. mnd. og således beholde kanalen og slippe å betale? Endret 6. oktober 2011 av αкαѕнα 1 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 NRK er ikke en kommersiell kanal på lik linje med de andre kanalene du sammenligner med. Skal du sammenligne med noen andre kanaler så gjør det med andre statskanaler, og så vidt jeg vet så har de fleste andre land vi sammenligner oss med også statskanaler. 1 Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg tror faktisk ikke at det er en stor majoritet som vil fjerne NRK selv om du tror det. Jeg tror ikke NRK selv gidder å sponse en slik undersøkelse. Hvertfall vil de ikke gi slipp på resultatet. Men alle meningsmålinger jeg har sett tilsier at det er ekstremt mange der ute som er lite fornøyde med lisensen. Og da blir det også et demokratisk spørsmål, ikke bare et majoritetsdiktatorielt ett, hvorvidt man skal tre dette mediet nedover ørene på de som ikke ønsker det. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Dette er ikke flisespikkeri. For at en formulering skal kunne være retorisk slagkraftig, må den formidle informasjon som i det minste samsvarer noenlunde med virkeligheten - ellers er det ikke noe annet enn en løgn. Bare det faktum at en betydelig del av Vesten som Storbritannia og hele Skandianavia har samme lisensordning som Norge, betyr at påstanden din ikke er i nærheten av å være faktuell. Det er ikke bare en retorisk overdrivelse; det er en direkte gal påstand. Jeg tror vi begge strekker sannheten litt for retorikkens skyld, for jeg har fremdeles til gode å høre hva denne "betydelige delen av Vesten" består av. Hvis det kun er snakk om Skandinavia og Storbritannia er det fortsatt snakk om et sært fenomen. Men jeg synes uansett det er uinteressant å henge seg opp i. Det blir som om jeg skulle sagt "at man piskes for å drikke øl er en uskikk man bare finner i Iran", for så å bli korrigert med at "nei, det skjer også i [sett inn andre eksempler]". Joda, men hjelper ikke så mye, heller tvert imot. Men hensikten var vel å fremstille Norge som "Den siste kommuniststat"' date=' som har kollektivistiske ordninger som er helt uhørt i Vesten.[/quote'] Det ville ikke være spesielt seriøst. Jeg vil heller fremstille Norge som et sosialdemokrati med hakket for mye sosialisme. Norge har et enormt potensiale som jeg mener forspilles av politikerne. Dra politikken litt lenger ut mot høyre og jeg er fornøyd. NRK-lisensen er et uttrykk for den delen av politikken jeg mener er for venstrevridd. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Television_licence Vet ikke hva som defineres som Vesten, men legg også merke til at vi i Norge har en av de dyreste lisensavgiftene i Europa. ..og vi venter på kommentarer om kjøpekraft.. Jeg tror forøvrig mange færre hadde reagert om Stortinget heller krevde høyere skatt og så måtte "prioritere" NRK på budsjettene sine. Endret 7. oktober 2011 av PSV Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Gratulerer med å finne ut at i rike land og tynt befolkede land så betaler man mer enn i fattige land. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Men alle meningsmålinger jeg har sett tilsier at det er ekstremt mange der ute som er lite fornøyde med lisensen. Og da blir det også et demokratisk spørsmål, ikke bare et majoritetsdiktatorielt ett, hvorvidt man skal tre dette mediet nedover ørene på de som ikke ønsker det. De med negative erfaringer/meninger er de som roper høyest. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 1. Registrer TVen på en av dine foreldre (som i 99% av tilfellene har TV fra før). 2. ??? 3. Profit! Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 1. Registrer TVen på en av dine foreldre (som i 99% av tilfellene har TV fra før). 2. ??? 3. Profit! Hva gjør du når gestapo kontrollørene står på døra di da?? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Da vet du hvertfall hvor du står politisk. Det er steg én mot å få avviklet lisensen. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 1. Registrer TVen på en av dine foreldre (som i 99% av tilfellene har TV fra før). 2. ??? 3. Profit! Hva gjør du når gestapo kontrollørene står på døra di da?? Da åpner du døra i bare undertøyet, sier at de skal vente 2 minutter så du får kledd på deg. Så løper du inn og gjemmer TVen din Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hvem åpner døra for fremmende? 1 Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Da åpner du døra i bare undertøyet, sier at de skal vente 2 minutter så du får kledd på deg. Så løper du inn og gjemmer TVen din Interessant... Hvor skal man dytte en 64 tommers skjerm på 5 minutter da... Den skjermen veier strengt tatt mye mer enn hva jeg veier og hvem melder seg frivillig til å finne en stigebil til å skru ned parabolen som henger langt oppe ?? HUh?? Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 NRK titting: 1% Andre kanaler: 99% Hvorfor skal vi betale lisens for en kanal vi egentlig ikke vil ha, vi som leser nyheter på internett istedenfor å se på "Dagsrevyen". NRK, kyss meg der det lukter verst! Jeg ser nesten aldri på tv uansett, så når jeg flytter for meg selv så kommer jeg til å skru ut tv mottakeren i tven min og drite i å betale regningen. Så får dere komme og se at jeg kun bruker PC, Xbox og DVD/Bluray på tven Lenke til kommentar
PSV Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Hehe, satt meg faktisk ned når jeg leste tråden for første gang og kom faktisk frem til at jeg strengt tatt ikke trenger "TVen". Har nå meldt ifra om at TVen ikke mottar signaler lengre og at jeg bruker den som ren PC-skjerm. Har det jeg trenger i TV2 Sumo og om jeg vil se noe annet enn TV2 så har man alltids piratbukten. Hva er det egentlig folk ser på TV nå til dags? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå