Gå til innhold

Fiber lagt inn, kabling fra boks..


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lagt inn fiber. Fiberboks og multimodem i kjeller. Fikk ingen info om at det burde være i nærheten av datamaskin og tv. Det hadde også vært umulig. Nå er modemet i kjeller.

Til nå har jeg brukt trådløs til pc.

Hvis jeg skal bestille digital tv, må jeg kable? .

 

I samme rom er det en boks med kabler med kabeltv til 3 rom, sove stue og kontor ( pc)

Jeg bruker i dag utgangen i stua til tv ( ordinær kabeltv.) Kan de samme kablene spleises på modemet med fiber? Eller kan kabel legges i de samme "rørene"?? Hvis ikke må kabler legges hit og dit for å nå frem til stua. Skal kjøpe stasjonær pc nå og da må jeg vel også kable dit. ( Her er det også utgang på kabeltv)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eidsva Bredbånd - fiber

Get blir levendør av tv hvis jeg skal ha det.

 

Men fra boks til decoder kan ikke eksisterende kabel ( kobbertråd??) brukes? Disse er kablet i skjult anlegg fra før. Tv og Bredbånd til 3 rom. Med egen utgangsskap i kjelleren, samme rom som fiberboksen og multimodem fra Eidsiva er.

Lenke til kommentar

Ikke hør på nissen over, Altibox-dekodere kobles til med ethernetkabel - samme med Eidsiva etter å ha tatt en kjapp titt på hjemmesiden deres. Høres ut som du har coax i veggene. Trekk disse ut og trekk inn cat5e eller cat6.

 

OK. Kan du poste link til hvor du fant det? Er dette noe jeg kan gjøre selv? Trekke ut coax og inn med cat5/6? Og det er ehernetkabel?

 

Legger ved bilder

655 og 657 er der hvor datamaskinen står.

658/660 er hvor både adsl og ny fiberbiks står. Hva kan brukes av dette?

Det hadde vært flott hvis kablene kan dras i de samme rørene. Men det må vel en elektriker eventulet gjøre. Det er ikke samme koblinger fra vegg til maskin osv??

 

656 er på stua ( tv) Den brukes i dag til kabeltv. Kan den også dras ut til fordel for didgitaltv ( kabel på kjeller?)

post-102988-0-23257800-1317830904_thumb.jpg

post-102988-0-77208200-1317830915_thumb.jpg

post-102988-0-59892000-1317830935_thumb.jpg

post-102988-0-46538800-1317830946_thumb.jpg

post-102988-0-41028600-1317830960_thumb.jpg

Endret av Kjagen
Lenke til kommentar

Ikke hør på nissen over, Altibox-dekodere kobles til med ethernetkabel - samme med Eidsiva etter å ha tatt en kjapp titt på hjemmesiden deres. Høres ut som du har coax i veggene. Trekk disse ut og trekk inn cat5e eller cat6.

 

OK. Kan du poste link til hvor du fant det? Er dette noe jeg kan gjøre selv? Trekke ut coax og inn med cat5/6? Og det er ehernetkabel?

 

Legger ved bilder

655 og 657 er der hvor datamaskinen står.

658/660 er hvor både adsl og ny fiberbiks står. Hva kan brukes av dette?

Det hadde vært flott hvis kablene kan dras i de samme rørene. Men det må vel en elektriker eventulet gjøre. Det er ikke samme koblinger fra vegg til maskin osv??

 

656 er på stua ( tv) Den brukes i dag til kabeltv. Kan den også dras ut til fordel for didgitaltv ( kabel på kjeller?)

 

Hei,

 

Dette blir noe du må legge opp punkt-til-punkt, dvs. du må ha én kabel fra kjeller til hvert uttak ellers i huset. De kan ikke "tappes" eller splittes slik man kan med en koaks.

 

"Ethernet" er en metode og standard mens "TP" er en fellesbetegnelse for tvunnet trådpar.

 

Et typisk kablet hjemmenettverk er Gigabit Ethernet over 4-pars Kategori 6 UTP (uskjermet tvunnet trådpar)

 

Begrepene blandes ofte og benyttes om hverandre.

 

Velg kategori 6 UTP installasjonskabel - unngå å strekke kat. 5, det holder ikke i lengden.

Eksempel - du får denne metervis - prisen er for 305 meter trommel:

http://www.elektroimportoren.no/?Article=1087760&Event=showwindow

 

Rent praktisk kan du plassere en Gigabit-switch i kjelleren med og kable ut ett og ett punkt til veggkontakter i huset.

 

Skal du ha IPTV blir det litt mer komplisert - da trenger du en ekstra switch forbeholdt IPTV med tilhørende utstyr (dekodere, PVR).

 

Typisk legger du da opp doble vegguttak med en kabel til hvert uttak, og de må gå til hver sin switch i kjelleren. Da kan du ta ut TV og internett-aksesss over alt i huset.

 

Veggboksene passer til forskjellige typer kontaktpaneler, dette får du kjøpt mange steder, bl.a. Elektroimportøren.

http://www.elektroimportoren.no/?Article=6942118&Event=list

 

Alternativt kan du vurdere om Clas har noe som kan brukes - men kan ikke gå god for kvaliteten: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164718965

 

Du trenger også ha et egnet "punch-down"-verktøy for å montere kablingen på veggkontakter og panel. Du legger hver leder kablene oppå en "knivkontakt", og verktøyet brukes for å presse den isolerte lederen mellom knivene som skjærer gjennom isolasjonen og klemmes mot kobberet

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161937539

 

I kjelleren kan du enten sette opp tilsvarende antall vegguttak ved siden av hverandre (med merking) eller krympe fast RJ45-støpsler rett på lederene og plugge disse rett i switchen - ville da spent kablene fast i en form for strekkavlaster (plastbøyle e.l.) så de ikke rives ut hvis kabelen trekkes i.

 

Du trenger isf en egnet tang:

 

http://www.elektroimportoren.no/?Article=6905390&Event=bestseller

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=135153139

 

Sørg for at det er bra med slakk på kabelen i kjelleren så du har litt å gå på ved senere endringer. Noen centimeter slakk bak i boksene er også nødvendig så det er mulig å ta ut panelet senere.

 

Ville tenkt meg om 2 ganger før jeg fjernet koaksen, da det virker som det er god plass til begge kablene i rørene du har, men da må du smøre kappen med noe som gjør at du får trukket ved siden av koaksen. En trekkfjær av plast er også nødvendig.

 

 

Oppsummert: Hvis du har, får lånt eller kjøper utstyr til riktig terminering av veggkontakter, og er litt nøyaktig, så gjør det selv.

 

Og det er sikkert mange her på forum som kan hjelpe hvis du skal kable.

 

Er du usikker på hvordan det gjøres, eller synes det virker plundrete, ville jeg kosta på meg en montør til den jobben. Surt om et high-end fibersamband ødelegges fordi man skal spare kroner på de siste meterene. :)

Lenke til kommentar

Ikke hør på nissen over, Altibox-dekodere kobles til med ethernetkabel - samme med Eidsiva etter å ha tatt en kjapp titt på hjemmesiden deres. Høres ut som du har coax i veggene. Trekk disse ut og trekk inn cat5e eller cat6.

 

Helt riktig av deg!

 

beklager, jeg brukte ethernetkabel cat5e til decoder.

 

 

Jeg brukte optiske kabel fra decoder til lydplanke.

 

men men.

Lenke til kommentar

Trekk Cat5e kabel i samme rør som coax kablene går visst det er plass. Men det er IKKE ANBEFALT å ha begge kablene i samme rør visst du skal bruke både coax og cat5e. Coax kablene er flinke til å lage støy i cat5 kabler.

 

Om du skulle ha 2 vegguttak i stuen eller kontor så trengs det minimum 1 kabel, da det er muligt å splitte kabelen men da må du splitte i begge ender likt. Vanligts vi så trenger iptv bare 2 par i en cat5e kabel for å funke, sån er det ivertfall hos telenor og altibox. Du kan få opptil 100mbit på 2par og 1gbit på 4par ved lokalnett.

 

Visst du skal splitte så setter du bare "Hvit-orange/orange" på 1 og 2, hvit-blå/blå på 3 og 6, dette blir da kontakt/plugg nr1 og hvit-grønn/grønn på 1 og 2, hvit/brun-brun på 3 og 6, dette er da kontakt nr2. Inni veggkontaktene så står det hvilke nr det er på hver pin, du "trenger" ikke en khronetang for å sette kablene i kontakter men er anbefalt, funker med skruejern eller noe til å presse de inn. Til plugger må du skaffe verktøy.

Lenke til kommentar

Trekk Cat5e kabel i samme rør som coax kablene går visst det er plass. Men det er IKKE ANBEFALT å ha begge kablene i samme rør visst du skal bruke både coax og cat5e. Coax kablene er flinke til å lage støy i cat5 kabler.

 

Om du skulle ha 2 vegguttak i stuen eller kontor så trengs det minimum 1 kabel, da det er muligt å splitte kabelen men da må du splitte i begge ender likt. Vanligts vi så trenger iptv bare 2 par i en cat5e kabel for å funke, sån er det ivertfall hos telenor og altibox. Du kan få opptil 100mbit på 2par og 1gbit på 4par ved lokalnett.

 

Visst du skal splitte så setter du bare "Hvit-orange/orange" på 1 og 2, hvit-blå/blå på 3 og 6, dette blir da kontakt/plugg nr1 og hvit-grønn/grønn på 1 og 2, hvit/brun-brun på 3 og 6, dette er da kontakt nr2. Inni veggkontaktene så står det hvilke nr det er på hver pin, du "trenger" ikke en khronetang for å sette kablene i kontakter men er anbefalt, funker med skruejern eller noe til å presse de inn. Til plugger må du skaffe verktøy.

 

Tenkte ikke å ha signal på koaksen, det er jo neppe plass i boksene til begge typer uttak, men la koaksen være i røret i fall man trenger den senere.

 

Men støtter ikke forslaget ditt om å satse på 1 stk. Kat. 5E og kjøre 100 Mbit.

 

Hvorfor bygge infrastruktur som takler en tiendedel av det kablene fikser hvis det er plass til to kabler i røret?

 

Det er lenge siden jeg gikk over til Gigabit lokalt hjemme, og har til og med Gigabit mot modemet her så ikke linken skal bli en flaskehals ved hastigheter < 100 Mbit.

 

Å fikle med skrutrekkere rundt knivkontaktene vil heller ikke støtte, du kan utvide knivene - med vakkelkontakt som resultat. Selv har jeg bedre erfaring med å bruke en flat tang i mangel av Kroneverktøy.

 

OK, kanskje ikke _trenger_ Kroneverktøy hvis man er 100% sikker på hva man driver med og har gjort det før. Men så spørs det hvilke toleransegrenser du jobber innenfor da.

 

Mener fremdeles at det er unødvendig å risikere ødelegge de siste meterene av sambandet for å spare noen hundrelapper, enten det er til verktøy, materiell eller proff montering.

Lenke til kommentar

Ikke hør på nissen over, Altibox-dekodere kobles til med ethernetkabel - samme med Eidsiva etter å ha tatt en kjapp titt på hjemmesiden deres. Høres ut som du har coax i veggene. Trekk disse ut og trekk inn cat5e eller cat6.

 

Helt riktig av deg!

 

beklager, jeg brukte ethernetkabel cat5e til decoder.

 

 

Jeg brukte optiske kabel fra decoder til lydplanke.

 

men men.

 

Lov å huske feil.

 

Men du har et poeng - kanskje burde det vært optisk fiber også på hjemmenettverk.

 

Det er mange støykilder i privatboliger.

 

Problemet er jo at optiske grensesnitt er og bli dyrere enn kobberalternativer, alt av endeutstyr forventer en kobberkabel, og det ikke finnes noen etablert standard for rimelig optisk kommunikasjon til hjemmenettverk enda.

 

Da man må til med alskens mer eller mindre elendige mediakonvertere, og da vil jeg heller foretrekke kobberkabel. :)

 

Thunderbolt (optisk versjon) eller Post-Thunderbolt er kanskje en mulighet for fremtidens multifunksjons hjemmenettverk?

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...