Gå til innhold

Ny maskin(gaming), trenger litt hjelp (lenge siden sist)


Anbefalte innlegg

Hei

Var en ivrig overklokker for mange år siden, lenge siden sist fulgte med hva som skjedde i hardware verden. Min gamle PC fungerer greit enda, men merker jeg sliter i noen spill f.eks BF3.

Min snart 4år gamle pc innheolder dette:

Asus HK

Intel Core 2 DUO 3,6Ghz

4870x2 2GB

8GB RAM

750W PSU

 

Denne pc`n vil jeg beholde som et klenodium siden den har vært med på det meste fra vapochill til 240mm vifte kjøling.

 

Jeg trenger da

Kabinett: Dette MÅ være stort og ha plass til minst 6 disker. Looks har ingenting å si.

Skal kjøre vannkjøling på GPU siden jeg er blitt allergisk mot støy. Så god plass er viktig.

 

HK og CPU: Disse skal ikke overklokkes og kun kjøres stock m/vannkjøling for å få de stille.

 

Grafikk: Jeg er så sjukt lei stress med crossfire/sli og dårligere drivere med mitt gamle 4870x2 så et singel GPU kort med god ytelse hadde vært å foretrekke. Kan vurdere SLI/X-fire vis problemer med dette har blitt borte. Må kunne kjøre alle nye spill i minst 100FPS ved 1920.

 

PSU: Må funke med det over, men siden strømmen koster så vil jeg ikke ha noe overkill.

 

Håper noen her kan hjelpe meg.

Endret av |SeVen|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU:

i5-2500k, beste bang4buck i dag og har vært det i snart et år allerede.

 

Hovedkort:

P8Z68-V PRO, meget bra hovedkort.

 

RAM:

Billigste DDR3 1600 MHz CL9 du finner. DDR3 blir ikke varmt og lavere CL har ingenting å si på ytelsen.

 

Kabinett:

HAF 932 Advanced, HAF X eller Corsair 700D/800D er de jeg vil anbefale for vannkjøling. Antec er ikke bra og det finnes få andre kabinetter med mye plass og mulighet for vannkjøling.

 

EDIT:

GPU:

SLI/CFX-problemene er fortsatt irriterende til tider. Når det er sagt vil det "beste" valget ditt være GTX 580. Ut av eska er det dog ikke en enorm forskjell i målt ytelse fra et 4870X2, regn med 30% bedre fps. Årsaken er så enkel at det ikke har vært noen stor revolusjon i ytelse siden høsten 2009 da ATI kom ut med 5870 (matchet 4870X2), Nvidia har nådd veggen i strømforbruk og AMD gidder ikke lage et stort kort veldig få vil kjøpe. Om du er villig til å takle CFX/SLI-problemer på nytt vil du få nesten dobbel ytelse med HD 6990, GTX 590 yter dårligere og støy er irrelevant her.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Litt uenig med arni90 på noen punkter her :

 

Ram :

 

Kjøp gjerne billige moduler, men sørg for at produsenten er kjent. Corsair har gode kvalitetsbrikker til en lav pris så det kan være greit å vurdere dem for det.

 

Gpu :

 

Arni90 glemmer å nevne at de nye seriene med Gpu'er støtter DirectX 11 og at det er en vesentlig forskjell når det gjelder støtte for flerskjermsoppsett. Amd støtter out of the box med 1 skjermkort 3+ skjermer (avheng av kortet du kjøper) mens Nvidia behøver et ekstra skjermkort for å få til dette.

Begge to har god støtte for 3D funksjonalitet hvor det er relativt stor forskjell avhengig av hvilke spill du spiller (Tomshardware ) , du må med andre ord finne ut hva du kommer til å spille i 3d (om du vurderer det i hele tatt) og må også finne ut om du kommer til å kjøpe en 3d skjerm eller gå for Nvidia sin løsning.

 

Sånn sett så mener jeg at du må veie opp både 580 og 6970 / 6950 og gå for det skjermkortet som vil dekke dine behov best.

Om du er en ivrig Linux bruker og er redd for at Amd fortsatt har dårlige drivere så kan du per dags dato slappe litt av siden det er en enorm forskjell (men fortsatt mye å jobbe med) på driverne fra feks 2007/08 og i dag.

 

OpenGL er fortsatt en plass hvor Amd kort yter dårligere enn Nvidia, men det er ikke lenger en enorm forskjell som det var for 4-5 år siden.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Takk for gode råd.

Cpu:

Da blir det I5 eller I7-2600

 

Ram: 8Gb med rimelig ram, så lenge det er DDR 3 CL9

 

Skjermkort

Jeg blir nesten sjokkert vis dagens skjermkort ikke yter mere. Er 4 år siden jeg kjøpte mitt gamle skjermkort og det er nesten fremdeles på høyde med dagens mid-range kort?

Tror jeg venter litt til ny kjerne kommer, ser ut som ATI vil slippe det på nyåret.

 

Kabinett har jeg ennå ikke bestemt meg, vurderer å gå for en "heim-mekk" i finer

Lenke til kommentar

Takk for gode råd.

Cpu:

Da blir det I5 eller I7-2600

 

Ram: 8Gb med rimelig ram, så lenge det er DDR 3 CL9

 

Skjermkort

Jeg blir nesten sjokkert vis dagens skjermkort ikke yter mere. Er 4 år siden jeg kjøpte mitt gamle skjermkort og det er nesten fremdeles på høyde med dagens mid-range kort?

Tror jeg venter litt til ny kjerne kommer, ser ut som ATI vil slippe det på nyåret.

 

Kabinett har jeg ennå ikke bestemt meg, vurderer å gå for en "heim-mekk" i finer

Nå kom skjermkortet ditt i 2008, og det var et dobbelGPU-kort. Ytelse per kjerne på kortet ditt er tilsvarende et HD 5770, som koster ca 900 kr, problemet er bare at det har ikke vært noen stor priskrig eller aggressiv prising fra AMD etter HD 4000-serien i 2008. Da HD 4870 kom ut var det priset lavere enn GTS 250, men ga bedre ytelse enn GTX 260, slik har det ikke vært etterpå.

 

Tenk også på at microstutter ødelegger veldig mye for opplevd ytelse: jeg pleier å tenke ca 75% av målt fps i CFX/SLI er likt enkeltkortytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...