hjahre Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Hei, Jeg har en harddisk jeg ikke skjønner noe av. Det er en Samsung SpinPoint F1 750 GB og er systemdisken min. Problemet er bare at noen ganger blir den ikke funnet under POST, pc-en henger helt, mens andre ganger funker det smertefritt. Sånn har den holdt på en stund nå. Her på mandag skjedde det igjen, og etter det har den ikke blitt funnet av BIOS. Jeg har prøvd å bytte SATA-port/-kontakt på MB i håp om at det fikset det, men den gang ei.. Når jeg satt den i USB-dockingstasjonen min da funka den. Da ble den funnet i BIOS og hang ikke på POST, nå får jeg ikke boota windows fra den fordi den er koblet til feil sted, og jeg vil ikke måtte bruke dockingstasjonen min til det hele tiden. Er det noen som veit hva som kan være feil? Kan det være kretskortet i HDDen? Er det noe å fikse på, eller burde jeg heller gå til innkjøp av en ny disk, f.eks. 1TB (500 kr er ikke så ille)? Nå skal det sies at jeg ikke har kjørt diagnose av disken, men det ser ut som den funker helt ypperlig. Med "Hiren's boot cd" fikk jeg laget et backupimage av disken, så det gjør ingenting hvis jeg må kjøpe ny, men jeg håper på å slippe det På forhånd takk for svar EDIT : Jeg har vært på google flere ganger, men ble ikke noe klokere av det.. Endret 5. oktober 2011 av hjahre Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Er nok sannsynlig at disken holder på å ta kvelden, antar du har forsøkt ny SATA kabel også. Antar du også har backup også så da lar du den bare dø mens du bolter inn en ny. Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 Jepp, har tatt backup av det jeg trenger. Det er egentlig bare windows/programdisk, alt annet har jeg på andre disker. Jepp, når jeg testet andre SATA-porter var jeg såpass lat at jeg bare plugga ut en kabel fra en annen disk, så jeg har testa med andre SATA-kabler til disker jeg vet fungerer. Nå har jeg ikke testa med en splitter ny SATA-kabel, men jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle funke noe bedre enn kabler jeg allerede vet fungerer. Da satser jeg på at disken er døende og går til innkjøp av en ny.. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 90% sjanse for at disken er døende. Men det er alltid en minimal sjanse for at de resterende 10% kan være feil med selve kontrolleren (Hovedkortet.) Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 Det er vel litt rart at det kun er den ene harddisken som lager krøll hvis det er feil med diskkontrolleren på hovedkortet? De 2 andre diskene jeg har fungerer smertefritt. Det inkluderer en disk som er identisk med problemdisken. Jeg prøver med ny harddisk, hvis det ikke funker får jeg leve med det og spare til nytt hovedkort, cpu og ram. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Kan være porten eller en feil som kommer og går, vanskelig å si men disk kontroller feiler forekommer. I tilegg kan enkelte hovedkort ha flere kontrollere, Intel sin ICH9R for eksempel er delt i 2 biter selv om du ikke ser dette i Windows, så synes denne delingen i Linux for eksempel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå