Gå til innhold

Har ikke førerkortet i Norge, kan jeg ta det i Australia?

hoppalong

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke tenkt å bruke førerkortet andre land enn i Australia da jeg har sperrefrist i Norge, og skal ikke tilbake før fristen har gått ut.

Men det som jeg lurer på om Australia har noe kontakt med Norge når jeg vil søke om ett australsk førerkort?

Lenke til kommentar

Førerkortforskriften § 10-2 fastslår at førerkort utstedt i Australia kan byttes inn i norsk førerkort mot at man består praktisk førerprøve. Oppholdet i Australia må vare lenger enn 6 måneder. Du får en midlertidig kjøretillatelse i inntil 3 måneder i påvente av at du består praktisk førerprøve. 3-månederstillatelsen kan ikke forlenges.

Lenke til kommentar

Førerkortforskriften § 10-2 fastslår at førerkort utstedt i Australia kan byttes inn i norsk førerkort mot at man består praktisk førerprøve. Oppholdet i Australia må vare lenger enn 6 måneder. Du får en midlertidig kjøretillatelse i inntil 3 måneder i påvente av at du består praktisk førerprøve. 3-månederstillatelsen kan ikke forlenges.

Dette er greit, men ikke helt det jeg spurte om. Kan jeg få utstedt førerkort i Australia når jeg har sperrefrist i Norge?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Beklager, jeg leste bare ditt første innlegg.

Det er de enkelte delstater/territorier i Australia som utsteder førerkort. Reglene vil derfor avhenge av hvor du skal. For Australian Capital Territory (ACT) er det ikke et hinder for å få førerkort at man har tapt det i annen stat (men du må ha Learner's Permit i obligatoriske seks måneder).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...