The Norwegian Drone Pilot Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Denne var morsom. Moderatormelding Denne tråden er splittet ut fra en annen tråd Alle originalinnleggene er tatt med for historikkens skyld. Denne tråden skal derimot bare handle om fordeler og ulemper med de ulike SIM-kort-formatene. Dersom noen ønsker å krangle om hvilken prosessor eller lignende som er best kan dette gjøres på PM Dersom noen ønsker å diskutere andre relevante saker, kan en ny tråd opprettes Endret 5. oktober 2011 av cyclo Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Denne var morsom. Den var mildt sagt partisk i forhold til hva den valgte som grønt. F.eks. hvorfor får Galaxy grønt når iPhone har bedre lagringskapasiteter eller grønt på SIM-kort fremfor Micro SIM? Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Denne var morsom. Den var mildt sagt partisk i forhold til hva den valgte som grønt. F.eks. hvorfor får Galaxy grønt når iPhone har bedre lagringskapasiteter eller grønt på SIM-kort fremfor Micro SIM? Simpelt fordi Galaxy S II har microSD kort mulighet som er en STOR fordel uavhengig av hvor mye plass iPhone 4S har. Og grunnen til at Micro Sim ikke får grønt er fordi iPhone 4 / 4S er en av ekstremt få mobiler som bruker det i dag. Endret 4. oktober 2011 av Vindicator Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Denne var morsom. Den var mildt sagt partisk i forhold til hva den valgte som grønt. F.eks. hvorfor får Galaxy grønt når iPhone har bedre lagringskapasiteter eller grønt på SIM-kort fremfor Micro SIM? Fordi 16/32 med sd er bedre enn 16/32/64? Og fordi Sim-kort helt tydelig er mer praktisk? AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Denne var morsom. Den var mildt sagt partisk i forhold til hva den valgte som grønt. F.eks. hvorfor får Galaxy grønt når iPhone har bedre lagringskapasiteter eller grønt på SIM-kort fremfor Micro SIM? Jeg tolker det som at man anser det for å være bedre med lagringskapasitet som avhenger av minnekort som man kan bytte ut. Micro Sim er noe tull. Takket være det må jeg skaffe ekstra sim kort. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Denne var morsom. Den var mildt sagt partisk i forhold til hva den valgte som grønt. F.eks. hvorfor får Galaxy grønt når iPhone har bedre lagringskapasiteter eller grønt på SIM-kort fremfor Micro SIM? Hvorfor det er grønt er ganske enkelt... Galaxy S2 har maks på 96GB (32GB internt pluss 64GB microSDkort) som er større enn 64GB på iPhone4s. Sim kort er mer utbredt enn micro sim og gjør at du ikke trenger å ta med den en liten saks hvis du skal ha deg et midlertidig kontantkort abb. i utlandet f.eks. Ikke store greiene dette punktet, men likevel. 2 Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Ok, enig angående minne. Ikke enig angående micro sim, da jeg syns det er mye mer fremtidsrettet enn simkort. Syns uansett det er tullete å favorisere en av delene i en "objektiv" test. Poenget mitt var at den testen er lagd for å prøve å føre iPhone i et dårlig lys. De har f.eks. unnlatt å ta med at iPhone 4S støtter begge nettene. De har oppgitt feil minne, da iPhone 4S har 1GB (http://www.digi.no/879600/kursfall-etter-iphone-lansering). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Ok, enig angående minne. Ikke enig angående micro sim, da jeg syns det er mye mer fremtidsrettet enn simkort. Syns uansett det er tullete å favorisere en av delene i en "objektiv" test. Poenget mitt var at den testen er lagd for å prøve å føre iPhone i et dårlig lys. De har f.eks. unnlatt å ta med at iPhone 4S støtter begge nettene. De har oppgitt feil minne, da iPhone 4S har 1GB (http://www.digi.no/879600/kursfall-etter-iphone-lansering). Micro-sim er inkompatibelt med alt annet av telefoner, og hvorfor er det mer "framtidsrettet"? Det er jo åpenbart at i den grad det er noen forskjell for brukerene, så er sim mere praktisk? AtW Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Micro-sim er inkompatibelt med alt annet av telefoner, og hvorfor er det mer "framtidsrettet"? Det er jo åpenbart at i den grad det er noen forskjell for brukerene, så er sim mere praktisk? AtW Mindre Simkort gir mer plass til andre ting, det er vel ganske obvious? At det er mindre praktisk akkurat nå er jeg enig i, men i en ideel verden så hadde alle skiftet til micro-sim. Har ikke overrasket meg om Apple hadde tatt patent på det dog, isåfall er jeg helt enig i at det er idiotisk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Micro-sim er inkompatibelt med alt annet av telefoner, og hvorfor er det mer "framtidsrettet"? Det er jo åpenbart at i den grad det er noen forskjell for brukerene, så er sim mere praktisk? AtW Mindre Simkort gir mer plass til andre ting, det er vel ganske obvious? At det er mindre praktisk akkurat nå er jeg enig i, men i en ideel verden så hadde alle skiftet til micro-sim. Har ikke overrasket meg om Apple hadde tatt patent på det dog, isåfall er jeg helt enig i at det er idiotisk. Mindre ram gir også mer plass til andre ting, men enn sålenge man har en telefon med kjent størrelse, så er ikke mindre ram enn fordel, ei heller ett inkompatibelt simkort. (som forøvrig har en rimlig minimal størrelsesinntjening, det er snakk om 1,5 promille av størrelsen på en iphone) AtW Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Mindre ram gir også mer plass til andre ting, men enn sålenge man har en telefon med kjent størrelse, så er ikke mindre ram enn fordel, ei heller ett inkompatibelt simkort. (som forøvrig har en rimlig minimal størrelsesinntjening, det er snakk om 1,5 promille av størrelsen på en iphone) AtW Enten misforstår jeg deg eller så må det være noe av det mest idiotiske jeg har lest på en stund. Du kan ikke sammenligne å gjøre simkortet mindre med å fjerne ram... Ja, det er ikke snakk om mye inntjening, men alle monner drar og de er jo alltid ute etter å minimere plassbruken på komponenter for å f.eks. få plass til større batteri. 3 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Må si meg enig med Sindre her - med mindre det er noe negativt ved micro-sim vs. vanlig sim annet enn kompabilitet som jeg ikke vet om. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Micro-sim er inkompatibelt med alt annet av telefoner, og hvorfor er det mer "framtidsrettet"? Det er jo åpenbart at i den grad det er noen forskjell for brukerene, så er sim mere praktisk? Det er jo ikke første gang SIM-kort har krympet da. Det vi bruker i dag er Mini-SIM. De første SIM-kortene var på størrelse med et kredittkort. Sånn var de også da jeg fikk min første telefon. Det du får fra teleoperatøren din i dag er et standard SIM-kort, hvor du kan brekke ut en Mini-SIM fra SIM-kortet. 3 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Har ikke overrasket meg om Apple hadde tatt patent på det dog, isåfall er jeg helt enig i at det er idiotisk. Det skulle forundre meg voldsomt. I tilfelle så er patentsystemet enda mer på ville veier enn hva jeg trodde. _Eneste_ forskjellen på Micro-SIM og Mini-SIM er størrelse, og om Apple har fått patent på en størrelse, ja da er jammen meg dommedag ikke langt unna. Edit: Apple har intent med Micro-SIM å gjøre, annet enn at de bruker det: «The micro-SIM was developed by the European Telecommunications Standards Institute along with SCP, 3GPP (UTRAN/GERAN), 3GPP2 (CDMA2000), ARIB, GSMAssociaton (GSMA SCaG and GSMNA), GlobalPlatform, Liberty Alliance, and the Open Mobile Alliance (OMA) for the purpose of fitting into devices otherwise too small for a mini-SIM card.»¹ Endret 4. oktober 2011 av cyclo 1 Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Mindre Simkort gir mer plass til andre ting, det er vel ganske obvious? At det er mindre praktisk akkurat nå er jeg enig i, men i en ideel verden så hadde alle skiftet til micro-sim. Har ikke overrasket meg om Apple hadde tatt patent på det dog, isåfall er jeg helt enig i at det er idiotisk. Om de har tatt patent på microsim må de saksøke Nokia, da N9 også kommer med microsim. Om vi ser utviklingen på f.eks minnekortene til mobiltelefoner, så er microsim den naturlige retningen og gå. Bare synd at de ikke kan bytte over sånn omtrent på samme tiden. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Mindre ram gir også mer plass til andre ting, men enn sålenge man har en telefon med kjent størrelse, så er ikke mindre ram enn fordel, ei heller ett inkompatibelt simkort. (som forøvrig har en rimlig minimal størrelsesinntjening, det er snakk om 1,5 promille av størrelsen på en iphone) AtW Enten misforstår jeg deg eller så må det være noe av det mest idiotiske jeg har lest på en stund. Du kan ikke sammenligne å gjøre simkortet mindre med å fjerne ram... Ja, det er ikke snakk om mye inntjening, men alle monner drar og de er jo alltid ute etter å minimere plassbruken på komponenter for å f.eks. få plass til større batteri. Hvorfor er det idiotisk? Enn så lenge telefonen størrelse er gitt er ett inkompatibel sim-kort en ulempe, akkurat på samme måte som mindre ram er en ulempe ved en gitt telefonstørrelse, selv om det tar mindre plass i seg selv. AtW Micro-sim er inkompatibelt med alt annet av telefoner, og hvorfor er det mer "framtidsrettet"? Det er jo åpenbart at i den grad det er noen forskjell for brukerene, så er sim mere praktisk? Det er jo ikke første gang SIM-kort har krympet da. Det vi bruker i dag er Mini-SIM. De første SIM-kortene var på størrelse med et kredittkort. Sånn var de også da jeg fikk min første telefon. Det du får fra teleoperatøren din i dag er et standard SIM-kort, hvor du kan brekke ut en Mini-SIM fra SIM-kortet. Ja, det er jeg fullt klar over, men hva så? AtW Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Hvorfor er det idiotisk? Enn så lenge telefonen størrelse er gitt er ett inkompatibel sim-kort en ulempe, akkurat på samme måte som mindre ram er en ulempe ved en gitt telefonstørrelse, selv om det tar mindre plass i seg selv. AtW Hvis størrelsen er gitt, kan man f.eks. velge mellom 1. Micro sim og 8 timers batteritid eller mini-sim og 7 timers batteritid. 2. 512Mb og 8 timers batteritid eller 1Gb og 7 timers batteritid. Litt overdrevent her for å få fram poenget, men du skjønner vel at det blir idiotisk å sammenligne de? Ja, det er jeg fullt klar over, men hva så? AtW Du bruker jo akkurat samme argumenter for denne utskiftningen som du kunne gjort med den forrige. Ja, det blir litt problemer akkurat ved utskiftningen, som med alt annet. F.eks. analogt tv-nett eller vhs. Problemet i akkurat denne utskiftningen er de andre selskapene, ikke Apple. Hvordan du ikke kan forstå at microsim er mer fremtidsrettet enn minisim er for meg ganske uforståelig. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Ja, det er jeg fullt klar over, men hva så? Det er jo fullstendig naturlig at etterhvert som elektronikken krymper må også koblinger og tilsvarende krympe. Du ville kanskje være fornøyd med en telefon på størrelse med Ericsson 888 eller lignende, men jeg er rimelig glad for at ting har krympet. Dog når det gjelder bruken i iPhone og andre smarttelefoner, så ser jeg ikke helt argumentene som har kommet fram i tråden her. Størrelsesforskjellen mellom Micro- og Mini-SIM er svinnende liten sammenlignet med størrelsen på en smarttelefon, og det er på ingen måte reelt at man må klare seg med halvparten så mye minne eller flere timer mindre batteri fordi man bruker Mini-SIM i stedet for Micro-SIM. Det er prat om en forskjell på 148mm³ i volum. Klarer man å presse ned flere timer batterilevetid på det volumet, ja så burde man bare behøvd å lade en smarttelefon en gang i måneden eller deromkring. (Om Apple sier sannheten når de påstår at deres batteri har en standbytid på 300 timer, så får man 0,00478659753 timer pr mm³, ergo 148mm³ vil gi 42 minutter ekstra standbytid) Her har jeg naturligvis ikke tatt høyde for størrelse til selve SIM-kort leser/holder. Små telefoner uten diger skjerm derimot, har nok stor nytte av Micro-SIM varianten. Der det virkelig har noe for seg er ved bruk av integrerte GSM-brikker. Om man f. eks. ser på Telit HE863 UMTS-brikken så er den 41x31 mm. Ergo, hele brikken er mindre enn 3,5 ganger så stor som et Mini-SIM. Igjen ikke tatt hensyn til SIM-kort leser/holder. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (Om Apple sier sannheten når de påstår at deres batteri har en standbytid på 300 timer, 100 timer mindre enn iPhone4, altså 200 timer er riktig Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (Om Apple sier sannheten når de påstår at deres batteri har en standbytid på 300 timer, 100 timer mindre enn iPhone4, altså 200 timer er riktig Høh, hva mener du? Apple oppgir 300 timer for iPhone4, og jeg tok utgangspunkt i størrelsen på batteriet i iPhone 4. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå