Lindalol Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) . Endret 4. desember 2011 av Lindalol Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Hvorfor skulle noen være imot fredsprisen? 6 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg vet ikke hvem som vinner, men jeg støtter EU mer enn de andre kandidatene jeg har hørt om hittil. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 EU hadde vært velfortjent, men om vi skal gå etter det lille av info som har lekt så langt så er det heller tvilsomt at det blir EU. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Nå har fredsprisen omtrent ingen kredibilitet lenger, så det ville ikke overaske meg om de ga den til EU. Det topper forsatt ikke Al Gore, eller Obama. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg KarlRoger Skrevet 5. oktober 2011 Populært innlegg Del Skrevet 5. oktober 2011 Al Gore var kanskje en svak kandidat, men det å gi Obama prisen var både latterlig og skammelig. Hadde han i det minste fått avsluttet alle USAs kriger først, og sterkt redusert hvor mye ressurser USA bruker på sitt krigsmaskineri, så hadde han vært akseptabel å nominere. Alle som ga han en stemme burde være bannlyst fra å delta i fremtidige fredspriskomiteer. Han hadde ingenting der å gjøre. 10 Lenke til kommentar
Juviking Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Hvorfor Nobels fredspris er irrelevant. 2 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Obama var grei nok, det var tildelingen til Liu Xiabo som ikke var spesielt gjennomtenkt. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Obama var grei nok, det var tildelingen til Liu Xiabo som ikke var spesielt gjennomtenkt. Huh??? Grei nok.. ?? Nå må du gi deg.. dette mener du vel ikke? Endret 5. oktober 2011 av αкαѕнα 1 Lenke til kommentar
ja_akkurat Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Fredsprisen er en syklubb! Den har ingen annen funksjon enn å få de som deltar til å føle seg viktige. 3 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Huh??? Grei nok.. ?? Nå må du gi deg.. dette mener du vel ikke? Jeg er egentlig ikke spesielt interessert i fredsprisen og for min del kunne vi godt avskaffet hele sirkuset, men å gi den til Obama var i det minste harmløst. Å gi den til Liu Xiaobo var ikke bare paradoksalt, i og med fyren er en politisk agitator som på ingen måte arbeider for fred, men i tillegg svært uklokt med tanke på Kinas innflytelse internasjonalt og betydning for norsk handel. Flere norske selskaper har spesialisert seg på fiskehandel med Kina og disse har fått enorme problemer med det kinesiske byråkratiet etter prisutdelingen. Flere har tapt 30-40% av inntjeningen som i tur skader norsk økonomi og gjør norske arbeidsplasser utrygge. Hvis Kina virkelig ville kunne de ha fullstendig ødelagt norsk økonomi ved å bruke sin innflytelse til å hindre norsk handel internasjonalt ved å legge press på våre handelspartnere. Hvis noen skulle bli stilt overfor valget mellom å handle med Kina eller Norge, ville ikke Norge hatt stort å slå i bordet med. 1 Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Fredsprisen er en syklubb! Den har ingen annen funksjon enn å få de som deltar til å føle seg viktige. Al Gore og Obama for eksempel :!: Hunden min har gjort mer for fred i verden enn de to karene! 1 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Klima er noe av det viktigste vi har, dårlig klima leder til dårlige levevilkår og matproduksjon, som garantert vil skape konflikter. Nå vil jeg ikke si at Gores rolle var den mest merkverdige innen det feltet, men han hadde i det minste noe konkret han hadde gjort. Obama hadde ikke gjort noe som helst, annet enn å offisielt ta over verdens største krigsmakt. Hvis vi ignorerer effekten det hadde på verdien av prisen i seg selv, så var budskapet til verden at du ikke trenger å gjøre noe for fred, du trenger bare si pene ord, og det er det. Men det har vi jo sett før, spesielt med Israel-Palestina konflikten. Endret 6. oktober 2011 av KarlRoger 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Huh??? Grei nok.. ?? Nå må du gi deg.. dette mener du vel ikke? Jeg er egentlig ikke spesielt interessert i fredsprisen og for min del kunne vi godt avskaffet hele sirkuset, men å gi den til Obama var i det minste harmløst. Å gi den til Liu Xiaobo var ikke bare paradoksalt, i og med fyren er en politisk agitator som på ingen måte arbeider for fred, men i tillegg svært uklokt med tanke på Kinas innflytelse internasjonalt og betydning for norsk handel. Flere norske selskaper har spesialisert seg på fiskehandel med Kina og disse har fått enorme problemer med det kinesiske byråkratiet etter prisutdelingen. Flere har tapt 30-40% av inntjeningen som i tur skader norsk økonomi og gjør norske arbeidsplasser utrygge. Hvis Kina virkelig ville kunne de ha fullstendig ødelagt norsk økonomi ved å bruke sin innflytelse til å hindre norsk handel internasjonalt ved å legge press på våre handelspartnere. Hvis noen skulle bli stilt overfor valget mellom å handle med Kina eller Norge, ville ikke Norge hatt stort å slå i bordet med. Ja tenk å gi fredsprisen til en person som motarbeider regimet som er villig til å straffe folket som bor i landet som er vertskap for fredsprisen gir prisen til en person som ikke støtter diktatur og mangel på idefrihet og som sitter i politisk fangenskap. Det er jo idiotisk, for tenk på hvilke skade dette regimet er villig til å påføre oss! Det er nok best at stoltenberg straks gjør som kina og innfører forbud mot kritikk av myndighetene, sperrer alle frie medier, og knebler og instruerer fredspris-kommiteen. Kanskje Saddam Hussein skal få en post-mortem fredspris for sitt arbeid med å slå ned på opprør og annerledeshet i kampen for et totalitært Irak? Er ikke kampen for ytringsfrihet og sosial og økonomisk frihet en kamp for fred? OG kampen mot menneskeskapt global oppvarming, som nær 99% av seriøse forskere er enig i, er en god sak -- selv om markedskreftene er uenig i fakta i saken og synes at fakta er dumt når man kan bruke synsing slik man gjør i verdensøkonomien og synes at det går bra med miljøet, og synes at det ikke virker sansynlig at milliarder av tonn av miljøgasser som slippes ut i atmosfæren kan påvirke oss når gud passer på oss. 4 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 [...] men i tillegg svært uklokt med tanke på Kinas innflytelse internasjonalt og betydning for norsk handel. Flere norske selskaper har spesialisert seg på fiskehandel med Kina og disse har fått enorme problemer med det kinesiske byråkratiet etter prisutdelingen. [...] Men nå heter nå en gang prisen "Nobels fredspris" og ikke "Nobels pris for fremme av Norges handelsinteresser i fjærne østen". 3 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Ja tenk å gi fredsprisen til en person som motarbeider regimet som er villig til å straffe folket som bor i landet som er vertskap for fredsprisen gir prisen til en person som ikke støtter diktatur og mangel på idefrihet og som sitter i politisk fangenskap. Det er jo idiotisk, for tenk på hvilke skade dette regimet er villig til å påføre oss! Det er nok best at stoltenberg straks gjør som kina og innfører forbud mot kritikk av myndighetene, sperrer alle frie medier, og knebler og instruerer fredspris-kommiteen. Det er ikke nødvendig. Det holder lenge at man ikke går inn for å provosere en stat hvis godvilje vi er langt mer avhengig av enn de er av vår. Handel med Kina er essensielt for alle vestlige land, men Kina kan lett ta seg råd til å ekskludere et lite land i Nord-Europa uten at det får nevneverdige konsekvenser...for dem. Vi skal være takknemlige for at Kina er et langt mer pragmatisk land enn Norge; Kinas storsinn redder norske arbeidsplasser der norsk dumhet går inn for å undergrave dem. Kanskje Saddam Hussein skal få en post-mortem fredspris for sitt arbeid med å slå ned på opprør og annerledeshet i kampen for et totalitært Irak? Er ikke kampen for ytringsfrihet og sosial og økonomisk frihet en kamp for fred? Jeg ser helt at det ikke deles ut noen "fredspris" overhodet' date=' derfor synes jeg ikke spørsmålet om Saddam Hussein fortjente en er interessant. Men jeg hadde gjerne sett at han fortsatte med sitt styre av Irak, fremfor dagens kaos. Forøvrig kan det nevnes at Obama fører langt mer krig enn Saddam noengang gjorde, sånn sett kunne en fredspris vært rimelig. Men nå heter nå en gang prisen "Nobels fredspris" og ikke "Nobels pris for fremme av Norges handelsinteresser i fjærne østen". Nettopp, og deri ligger problemet. Vi burde ha priser for å fremme norske interesser, ikke motsatt. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Obama var grei nok, det var tildelingen til Liu Xiabo som ikke var spesielt gjennomtenkt. Huh??? Grei nok.. ?? Nå må du gi deg.. dette mener du vel ikke? Fyren var jo en militant USA forkjemper, og ikke noens fredsdue eller menneskerettighetsforkjemper. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 OG kampen mot menneskeskapt global oppvarming, som nær 99% av seriøse forskere er enig i, er en god sak -- selv om markedskreftene er uenig i fakta i saken og synes at fakta er dumt når man kan bruke synsing slik man gjør i verdensøkonomien og synes at det går bra med miljøet, og synes at det ikke virker sansynlig at milliarder av tonn av miljøgasser som slippes ut i atmosfæren kan påvirke oss når gud passer på oss. Jeg er enig i menneskeskapt global oppvarming, men det har ingenting med fred å gjøre. At det kan ha noe med fred å gjøre om 50 år holder ikke for en fredspris. Lenke til kommentar
autmek Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Ingen nobel-effekt foreløpig. Norge eksporterer 98% av varene utenfor Kina og eksporten til Kina har gått opp etter fredsprisen ble delt ut. Ingen grunn til å få Kina sure på oss, men det er vel heller ingen grunn til å bøye seg ned og beklage noe. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Ja, som sagt Kina er pragmatiske og setter handel over smålige hensyn, og det skal vi være takknemlige for. 2% av norsk eksport er lik enorme pengesummer og mange arbeidsplasser. Men om det så var snakk om 0,001% er det like idiotisk å forkaste profitt for ideologi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå