Gå til innhold

Et kjapt spørsmål ang. SSD og HDD

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg skal bygge meg datamaskin og har bestemt meg for å spandere på meg en SSD, i tillegg til en HDD. Nå, det kan være slik at dette egentlig er enkelt (har ikke prøvd), men tenkte jeg kunne spørre.

Når jeg skal installere noe, f.eks. et spill, på datamaskinen, hvordan bestemmer jeg at det skal lagres på SSD'en? Ligger forskjellige harddisker hver for seg slik at dette er enkelt eller er det noget man på stille på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette bestemmer du under installasjonen.

Om du leser det som kommer opp på skjermen istedet for å hamre løst på "Next" knappen så vil du se at du kan bestemme mappe hvor spillet skal installeres.

Som en ekstra regel, ha så lite som mulig i Program Files eller Programfiler, Windows mishandler denne mappa så grøssalt i Vista og 7 at enkelte programmer ikke vil funke skikkelig.

Lenke til kommentar

Dette bestemmer du under installasjonen.

Om du leser det som kommer opp på skjermen istedet for å hamre løst på "Next" knappen så vil du se at du kan bestemme mappe hvor spillet skal installeres.

Som en ekstra regel, ha så lite som mulig i Program Files eller Programfiler, Windows mishandler denne mappa så grøssalt i Vista og 7 at enkelte programmer ikke vil funke skikkelig.

Plassering sånn sett er ingen problem, det har jeg også forstått. Men, spørsmålet er vel egentlig om de to harddiskene vil registreres av systemet som 1, eller om du kan partisjonere slik at du har SSD'en og HDD'en hver for seg slik at du vet at det du installerer havner der du vil, men gikk nettopp opp et lite lys for meg her. Takk :)

Lenke til kommentar

Du KAN vel få de til å registreres som en disk, men da må du sette opp RAID, og det regner jeg med du ikke kommer til å gjøre siden du spør om dette nå.

Under installasjon av Windows må du bare passe på å installere OS-et på SSD-en, som da blir C, og velge den andre disken til å bli en D-disk. Selv flyttet jeg også over bruker-mappen min til HDD-en når jeg kjøpte SSD, slik at den utelukkende blir brukt til programmfiler, og ingen form for lagringsplass.

Lenke til kommentar

Du kan ha en partisjon for hver HDD, SSDen separat, eller en SSD med en HDD med mange partisjoner etc.

Valgmulighetene har du, men ingenting blir automatisk sammenslått, da må du gjøre instillinger og bruke JBOD om du ønsker dette for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...