Gå til innhold

Linux + BIOS raid + dmraid. Raid borte etter minneoppgraderinger. Biosfeil?

fastford

Anbefalte innlegg

Jeg skulle oppgradere minnet i filserveren min nå ikveld. Nappa ut størmkabel og resterende kabler som hang i. Skrudde opp dekselet og peisa i nye rambrikkene. Maskinen starte fint uten lyder og feiler. Så ble oppgraderingen ble vellykket!:)

Jeg har 2x2tb disker i raid0, bios raid. Jeg la merke til under boisraid-screenet, om jeg kan kalle det, at de to diskene ikke var i noe raid. Raidet var borte! Non-member står det på de to.. OSet boota opp som vanlig og ingenting. Utenom at jeg ikke fikk mounta raidet.

Jeg kjører Debian. Stien var /dev/mapper/isw* .. Dette eksisterer altså ikke lenger. Jeg vet at biosbatteriet på hovedkortet er kapput. Men jeg hadde ikke trodd at dette skulle by på problemer.

Har jeg noen sjangser for at jeg kan få gjenopprettet dette? Eller har jeg mista hele film-, musikk-, backupsamlingene, etc?

Denne tråden kan sikkert være noe mangelfull på informasjon, for nå er jeg litt smått desperat. Spør og grav etter informasjon, så skal jeg etter beste evne svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan kanskje reddes, men det skal heller ikke mye feiltrykking til før det er borte for alltid. På dyrere RAID kontrollere iallefall, så skal dette gå ganske greit vil jeg tro.

Men før du trykker på noe mer, kan du finne ut hvilken RAID kontroller du har (merke, model og evt BIOS versjon)? Kan være litt lettere å hjelpe da.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Jeg har ikke trykket noe særlig etter oppdagelsen. Heller ventet på svar:)

Jeg har dette hovedkortet, som har integrert raidkontroller:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335581#extra

Intel ICH9R : Serial ATA-300 - kontakt(er): 6 x 7-pin seriell ATA - 6 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1

JMicron JMB363 : ATA-133 - kontakt(er): 1 x 40-pin IDC - 2 Enhet(er)

JMicron JMB363 : Serial ATA-300 - kontakt(er): 2 x 7-pin ekstern SATA - RAID 0 / RAID 1 / JBOD

Lenke til kommentar

Det er ikke bare at BIOS settingene har blitt satt tilbake til default siden BIOS batteriet er flatt, og at du da må inn i BIOS og sette SATA Drive Mode (eller hva den nå heter) tilbake til RAID eller AHCI?

Eventuelt kan du jo se om dette er noe du våger å prøve deg på, men kan ikke garantere noe, og tar ikke noe ansvar for hva som skjer :)

http://jyzhang918.wordpress.com/2011/09/14/recover-raid-non-member-disk-error/

Lenke til kommentar

Det er ikke bare at BIOS settingene har blitt satt tilbake til default siden BIOS batteriet er flatt, og at du da må inn i BIOS og sette SATA Drive Mode (eller hva den nå heter) tilbake til RAID eller AHCI?

Eventuelt kan du jo se om dette er noe du våger å prøve deg på, men kan ikke garantere noe, og tar ikke noe ansvar for hva som skjer :)

http://jyzhang918.wordpress.com/2011/09/14/recover-raid-non-member-disk-error/

Tusen takk for tipset! Dette skal prøves ut i morgen. Skal ta noen research før jeg begiver meg ut.

Jeg sjekka biosen, og settingen for sata står for raid, slik som det tidligere har gjort. Ellers, igjen, takk for tipset! :-)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg må bare dra opp denne tråden igjen. TestDisk mislykked i å finne noen partisjoner. Jeg fulgte guiden til punkt og prikke.. Omatt og omatt uten suksess. Tilbyr noen ei belønning i form av cash hvis noen klarer å føre meg til riktig ledd, evt. løser opp knuten for meg

For øvrig var partisjonen med ext3.

Endret av fastford
Lenke til kommentar

Du kan forsøke å sette opp diskene i RAID i BIOSen igjen med samme instillingene du brukte før. Du vil få beskjed om at innholdet på diskene vil bli borte, ikke bry deg om det. Etter du har satt dem i RAID igjen kan du forsøke å kjøre TestDisk. Hvis dataene på diskene er veldig verdifulle kan du speile hele diskene bit for bit før du forsøker dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...