Gå til innhold

Forsikring eller ikke?

Eilev

Anbefalte innlegg

Hei!

For ca. 4 måneder siden var jeg uheldig, eller jeg hadde uflaks da min MacBook Pro var i sekken da det begynte å regne mer enn jeg noen gang har sett. Jeg var på vei fra skolen til bussholderplassen, ca. 7 minutter i vanlig gange. På denne tiden trekte det fukt inn i sekken, som igjen førte til fuktsakde på skjerm og annen hardware i maskinen.

Jeg lurer derfor på! Er det noen som h<r erfaringer med det å få igjen penger på forsikringen, eller har hørt om noen, eller noen som vet om det er mulig? Jeg fikk avslag på mitt første forsøk på erstatning hos Terra Forsikring, men jeg mener at det ikke er selvforskyldt, og at jeg ikke kunne gjort noe for å ungått det.

Eilev

Endret av Eilev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så klart er det selvforskyldt. Det er du som velger å ligge maskinen unbeskyttet i en sekk som ikke er vannett. Blir jo det samme som å miste den i badekaret å si at det ikke var med vilje..

Jeg sklei på isen for noen år siden og knuste maskinen min. Det var jo selvfølgelig ikke meningen å skli, men fikk jo ikke noe igjen på forsikringen.

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

En av reglene som går gjennom de fleste (alle??) forsikringer er at det skal være en uforutsett skade. Å gå ut i regnvær med en datamaskin er som å be om at den blir væskeskadet. Å gå ut på glattisen uten brodder er som å be om å "gå på ræv".

Lenke til kommentar

Det er jo slike ting vi har forsikring for?

Kanskje.

Det er avhengig av vilkårene i forsikringen. Forsikringer er dyrere hvis de skal dekke flere typer skadetilfelle. Så også varen "forsikring" er avhengig av hva du egentlig har kjøpt. TS må lese forsikringsvilkårene på den forsikringen han har ønsket å få dekning i.

Som andre har påpekt. En del forsikringer har klausuler om plutselig skade og aktsomhet.

Lenke til kommentar

Men, det begynte å regne når jeg var ute. Altså, jeg hadde valget å gå tilbake til skolen, eller til busstoppen. Skal man begynne å se på værmeldinger når man skal ha med seg maskinen i sekken? Virker helt på huet, i forhold til alle de som sier at maskinen pluttselig havnet i bakken når det kom en ball igjennom luftet. Helt patetisk spørr du meg..

Lenke til kommentar

Men, det begynte å regne når jeg var ute. Altså, jeg hadde valget å gå tilbake til skolen, eller til busstoppen. Skal man begynne å se på værmeldinger når man skal ha med seg maskinen i sekken? Virker helt på huet, i forhold til alle de som sier at maskinen pluttselig havnet i bakken når det kom en ball igjennom luftet. Helt patetisk spørr du meg..

Nei, men man kan passe på å kjøpe en sekk som er vannavstøtende/vanntett :-)

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at det begynner å regne her i Norge, selv om det ikke var en sky på himmelen når du dro til skulen så kan det samle seg noen regnskyer til når du skal hjem. Dermed må du nesten sørge for å beskytte det du har med deg tilstrekkelig ettersom regn ikke er en uforutsett hendelse. Rent teknisk.

En sekk som enten tåler en regnskur eller med regntrekk fåes i alle fasonger og farger i dag, og ville holdt elektronikken tørr i dette tilfellet. Om det ikke er et alternativ så finnes det også slim etuier til laptoper som også kan være vannavisendes, og dermed bidra til å holde laptopen tørr.

Lenke til kommentar

Er dette vanlig innbo/reiseforsikring, eller uhellsforsikring kjøpt sammen med produktet?

Innbo og reiseforsikringer dekker sjelden denne typen uhell, da de har masse vilkår som kan frita dem for ansvaret i slike saker. Uhells/skadeforsikringene som kjøpes sammen med ting, er ment å dekke denne typen ting.

Lenke til kommentar

Hvorfor får man da forsikring på bilen sin om man kjører i en bil som ikke har viket for deg? Man kunne jo latt være å kjøre den gata. I og med at alle vet at det skjer ulykker. Altså, det virker ulogisk. Det er jo slike ting som dette man burde ha forsikringen til. Ting som skjer uten at det er med hensikt.

Jaja. Man får vel ikke annet enn å bite i det sure eplet!

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Hvorfor får man da forsikring på bilen sin om man kjører i en bil som ikke har viket for deg? Man kunne jo latt være å kjøre den gata. I og med at alle vet at det skjer ulykker. Altså, det virker ulogisk. Det er jo slike ting som dette man burde ha forsikringen til. Ting som skjer uten at det er med hensikt.

Takk for svar!

Fordi forsikringsselskapene først og fremst skal tjene penger til sine aksjonærer... ikke gi deg penger tilbake :-)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Fordi bileier har kjøpt en forsikring som dekker en slik skade. Derfor må du også kjøpe en forsikring som dekker mer eller mindre uforutsette vannskader for å få dekket det.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...