Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har jeg olje på bilen?


Anbefalte innlegg

Jeg er så lat at jeg spør her istedet for å skjekke hele brukermanualen til bilen min.

 

Jeg vet at det ble fylt olje på bilen dette året, Men jeg begynner å lure når jeg hører litt smårare lyder komme av og til der framme ved panseret.

 

Og er det vanlig at det kommer olje fra den filterlignende greia med grønn klistremerke på?

 

Takk på forhånd for svar.. Er bare det at jeg blir utrolig usikker selv. Olje skal vel være midt på den pinnen ved prikken.

Grunnen til at jeg er ekstra oppmerksom er at oljelampa lyser når jeg starter bilen men går så vekk igjen etter 3-5 sekunder :S

 

6692520.jpg

6692523.jpg

6692526.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er så lat at jeg spør her istedet for å skjekke hele brukermanualen til bilen min.

 

Jeg vet at det ble fylt olje på bilen dette året, Men jeg begynner å lure når jeg hører litt smårare lyder komme av og til der framme ved panseret.

 

Og er det vanlig at det kommer olje fra den filterlignende greia med grønn klistremerke på?

 

Takk på forhånd for svar.. Er bare det at jeg blir utrolig usikker selv. Olje skal vel være midt på den pinnen ved prikken.

Grunnen til at jeg er ekstra oppmerksom er at oljelampa lyser når jeg starter bilen men går så vekk igjen etter 3-5 sekunder :S

 

 

Hvilken bil er dette? Den grønne ser ut som beholder for hydraulikkvæske til servoen...

 

Du har olje på bilen som du ser på peilepinnen, men jeg klarer ikke se om den er under minimum.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Jeg er så lat at jeg spør her istedet for å skjekke hele brukermanualen til bilen min.

 

Jeg vet at det ble fylt olje på bilen dette året, Men jeg begynner å lure når jeg hører litt smårare lyder komme av og til der framme ved panseret.

 

Og er det vanlig at det kommer olje fra den filterlignende greia med grønn klistremerke på?

 

Takk på forhånd for svar.. Er bare det at jeg blir utrolig usikker selv. Olje skal vel være midt på den pinnen ved prikken.

Grunnen til at jeg er ekstra oppmerksom er at oljelampa lyser når jeg starter bilen men går så vekk igjen etter 3-5 sekunder :S

 

 

Hvilken bil er dette? Den grønne ser ut som beholder for hydraulikkvæske til servoen...

 

Du har olje på bilen som du ser på peilepinnen, men jeg klarer ikke se om den er under minimum.

Har BMW 328i E46, Tror jeg fant ut at jeg hadde ganske bra med olje egentlig.

 

For det var en på E46 fanatics-forumet som sa at du trenger ikke gjøre noen ting om den er mellom 1 og 4 :)

oil.jpg

 

Den servo olje huset greia tror jeg alltid har hatt sånn søl.

 

MEN DA er vel egentlig spørsmålet eller saken at lyden kommer fra en annen greie.. Tror kanskje det er gummi/vibrasjons putene på panseret som skal dempe vibrasjoner som er litt løse og lager sånn rar lyd.

 

For hele tiden nå i det siste har jeg liksom lurt på om bilen skulle gå til skjærings med DEN lyden og den oljelampa i dashen som lyser litt lenger enn vanlig.

Lenke til kommentar
...For hele tiden nå i det siste har jeg liksom lurt på om bilen skulle gå til skjærings med DEN lyden og den oljelampa i dashen som lyser litt lenger enn vanlig.

Har du skiftet riktig olje etter intervallene skal det mye til at oljekanaler i blokk og topp begynner å bli tette, så merker du at oljelampa bruker merkbart lengre tid på å slukke kan det være oljepumpa som holder på å ta kveld. Det kan også være at sila ved pickupen nede i bunnpanna begynner å bli tett slik at oljepumpa bruker lengre tid for å bygge opp trykk. Det enkleste er å ta kontakt med et BMW-verksted, de kan si noe om lampa bruker unormalt lang tid.

 

De smårare lydene kan være harmløse eller fatale, det er også lettest å finne ut ved et lite besøk hos BMW hvis du ikke har bilkyndige kamerater å spørre. Eventuelt filme litt og legge ut så folk kan høre selv, de fleste feil har sin egen karakteristiske lyd ;)

Lenke til kommentar

Det med lampen som lyser lenger enn før, er det bare når bilen er kald? Da kan det være så enkelt som at oljen blir tykkere av de lave temperaturene som er nå om dagen, og at den rett og slett bruker lengre tid på å bli pumpet gjennom systemet. Dette er veldig avhengig av hva slags olje som er på bilen, men god gammeldags mineralolje er mest utsatt. Moderne syntetisk olje burde ikke påvirkes i vesentlig grad, ihvertfall ikke før det blir ordentlig kaldt. Alternativt kan det være kamaksel eller veivlagre som begynner å bli slitt - førstnevnte er jo ikke akkurat noe ukjent fenomen på BMW, og det fører dessuten med seg en godt hørbar raklelyd når motoren går.

Lenke til kommentar

Hmm ta en tur på BMW i tønsberg å høre er kanskje ikke så dumt :)

 

Fattern har en god del peiling på bil.. Han sier at det ikke er noe å bry seg om.

 

Det har vært byttet olje på bilen før eiern solgte den til meg, Med fin servicehistorikk i boka og stempel og hele pakka.

 

Fattern mener at det ikke er noe å bry seg om, Men at jeg burde ta fatt i problemet en dag, Fordi hva om en dag det begynner å bli lite olje? Da kan man ikke stole 100% På at den vil lyse.

 

Tror jeg skal ta en tur til BMW bare for sikkerhetsskyld :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...