Skybert100 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg vurderer å få meg et gradert ND-filter for å få bedre bilder av horisont i motlys etc, og har sjekket på eBay. Her er det mye sprik i prisene, fra noen få dollar og opp i over 70 dollar. Eksempelvis finner jeg dette til drøye 70 dollar: B+W 77mm Graduated Neutral Density ND 0.6-4X 502 Filter Jeg lurer på: -Er de billige noe å samle på når man ønsker god kvalitet? -Varierer graderingen på de forskjellige graderte filtrene? Eks går det nevnte filteret fra 0,6-4 om jeg har forstått det riktig. Setter pris på svar Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 B+W er et kvalitetsfilter, minst like god som optikken din og i størrelse 77mm er 70 USD billig. Jeg ville heller ha gått til nærmeste fotobutikk her hjemme, for det klabber jo på seg med frakt, toll/mva og fortolling. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) 0.6 betyr det samme som 4x - to blendertrinn. Vurder en filterholder - så kan du justere hvor overgangen skal være. Det er mange tråder om emnet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1283464 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1294356 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1063503&st=0 Og - det er mye å spare på å kjøpe filter på nettet - filtre og solblendere er to ting som pleier å være grisedyrt i fysiske fotobutikker. Endret 4. oktober 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Har du objektiv med roterende frontelement eller solblender kan det bli knotete og bruke GND-filter, ville nok vurdert en holder. Lenke til kommentar
Skybert100 Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 Trondster, mener du da firkantet filter? Lenke til kommentar
Skybert100 Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg har ikke roterende objektiv (har 70-200 L og 15-85. Vurderer også en Tokina 11-16, men usikker her om den roterer..) Jeg antar kanskje at filter holder (med firkantede filtre?) er gunstig med tanke på bytte av filter, til eks vanlige ND filtre?) Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg har ikke roterende objektiv (har 70-200 L og 15-85. Vurderer også en Tokina 11-16, men usikker her om den roterer..) Jeg antar kanskje at filter holder (med firkantede filtre?) er gunstig med tanke på bytte av filter, til eks vanlige ND filtre?) Cokin er veldig praktisk, de har i alle fall to styrkegrader av avtonet gråfilter Lenke til kommentar
JonH Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 I tillegg er det praktisk med firkantfiltre om objektivene har ulik diameter, du trenger bare bytte en adapterring. Bruker selv cokin holder og hitech filtre. Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Største fordel med firkantfilter (Cokin mm) slik jeg ser det, er muligheten til å justere litt på hvor i komposisjonen overgangen havner. Man er ikke låst til å ha overgangen halvveis i bildet, gjerne heller 1/3 opp/ned. + Lett å rotere vinkel dersom horisonten ikke er ...horisontal. Lenke til kommentar
Skybert100 Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 Takker for svar. Da blir det nok en cokin holder på meg. De to filterdiameterene jeg har er 67 og 72 mm, samt at jeg som sagt vurderer en tokina 11-16 som har 77mm. Mtp vidvinkelen på denne, blir filterholderen i veien hvis jeg velger en holder med 77mm eller burde jeg velge enda bredere? Den blir jo fort litt klumpete på de andre objektivene da. Når jeg søker på cokina filter holder på eBay får jeg opp veldig mange og veldig rimelige. Har kvaliteten mye å si her, eller er det som med adapterringer hvor jeg har kjøpt upåklagelig kvalitet til et par dollar? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Takker for svar. Da blir det nok en cokin holder på meg. De to filterdiameterene jeg har er 67 og 72 mm, samt at jeg som sagt vurderer en tokina 11-16 som har 77mm. Mtp vidvinkelen på denne, blir filterholderen i veien hvis jeg velger en holder med 77mm eller burde jeg velge enda bredere? Den blir jo fort litt klumpete på de andre objektivene da. Når jeg søker på cokina filter holder på eBay får jeg opp veldig mange og veldig rimelige. Har kvaliteten mye å si her, eller er det som med adapterringer hvor jeg har kjøpt upåklagelig kvalitet til et par dollar? Filterholderen til Cokin er en meget enkel sak i plast. Om jeg ikke husker feil, så finnes den i to størrelser: liten, primert for småbilde/speilrefleks og stor, for dryge teler/vidvinkler, Hasselblad osv. I tillegg trenger du en adapterring. Og så selve filterne da, sjølsagt. Jeg tror du blir fornøyd. Lenke til kommentar
Skybert100 Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 Takk for hjelpen folkens. Da skal jeg se hva jeg får tak i Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå