amunds Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Kingston og Corsair er jo to relativt kjente minnebrikke-produsenter. Går dette stort sett på preferanser, eller er det noe vesentlige forskjeller på de forskjellige produsentene ? Nå tenker jeg ikke på hastighet, timings, osv, men rett og slett produsent. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Kingston etter min erfaring lager budsjett brikker, ofte er de gode, til normalt bruk, men er stort sett billige. Så dermed ikke egnet til overklokking. Etter hva jeg har sett er Corsair mere egnet for overklokking, ram brikkene har ofte "Heat Spreader" som er et form for deksel uten på ram brikkene for å lede varme bedre. Ofte er prisen høyere. Men det er etter slik jeg ser det. Jeg kan ikke garantere i alle tilfeller, men ofte er nok det slik. Se på minnepenn også, er samme prinsippet der, SSD disker, som regel går Corsair for kvalitet. Lenke til kommentar
beirch Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Kingston etter min erfaring lager budsjett brikker, ofte er de gode, til normalt bruk, men er stort sett billige. Så dermed ikke egnet til overklokking. Etter hva jeg har sett er Corsair mere egnet for overklokking, ram brikkene har ofte "Heat Spreader" som er et form for deksel uten på ram brikkene for å lede varme bedre. Ofte er prisen høyere. Men det er etter slik jeg ser det. Jeg kan ikke garantere i alle tilfeller, men ofte er nok det slik. Se på minnepenn også, er samme prinsippet der, SSD disker, som regel går Corsair for kvalitet. Tror du tar litt feil her. Kingston har vært i bransjen siden 87 (mot Corsairs 94), er verdensledende innen USB og har absolutt bra kvalitet på minnemodulene sine. HyperX brikkene deres egnes også veldig godt til clocking. Lenke til kommentar
amunds Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 Setter pris på at folk bidrar. Men rent teknologisk, er det noe som taler for det ene eller det andre i minneverden ? LMH1 nevnte jo f.eks. "Heat Spreader" som er et eksempel på en teknisk løsning.. Hvis man ikke skal overklokke - trenger man egentlig tenke på hvilken produsent man velger ? :-) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) amunds: Kingston gir nok livstidsgranti, selv på de billige ram brikkene, men en gang man forsøker en forsiktig overklokking, ville jeg anta brikkene rask blir varme, kanskje for varme i de fleste tilfeller å bli ustabile. HyperX er nok muligens som du nevner, deluxe kategorien i kingston serien. Men muligens jeg ikke var tydlig på dette, men jeg er forsatt bestemt på at kingston totalsett går under kinesisk minnebrikke produsent. Hvis du ser de fleste USB minnepenner med kingston merket vi du nok merke at ytelsen ikke er noe særlig på de fleste. Det hjelper lite om minnepennen er 16 GB lagringsplass. Endret 4. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Tror ikke produsent har så mye å si, ellers nei, på ram brikker, muligens ram brikkene fra consair er bedre beskyttet mot statisk elektrisitet, bruker kanskje andre metaller som tåler høyere tempraturer ved mye støv og høy belasting. Men nå må jeg begynne å gjette litt, siden detter er litt over mitt kunskapsområdet. Livstidsgrantien, er nok antatt, da delene formelt sett ikke blir utsatt for slitasje. Men jeg har vanskeligheter for å tro at etter 50-100 år vil kingston reparere rambrikkene på grunn av den garantien. Endret 4. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
beirch Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 amunds: Kingston gir nok livstidsgranti, selv på de billige ram brikkene, men en gang man forsøker en forsiktig overklokking, ville jeg anta brikkene rask blir varme, kanskje for varme i de fleste tilfeller å bli ustabile. HyperX er nok muligens som du nevner, deluxe kategorien i kingston serien. Men muligens jeg ikke var tydlig på dette, men jeg er forsatt bestemt på at kingston totalsett går under kinesisk minnebrikke produsent. Hvis du ser de fleste USB minnepenner med kingston merket vi du nok merke at ytelsen ikke er noe særlig på de fleste. Det hjelper lite om minnepennen er 16 GB lagringsplass. Forstår ikke hva du vil frem til egentlig. Corsair produserer brikkene sine i Taiwan, som er så nærme Kina man kommer som overhodet mulig i noen som helst sammenheng. HyperX er som du sier high end serien til Kingston, akkurat som Dominator og Vengeance er high end serien til Corsair. HyperX serien har også varmespreder. Det er ikke så uvanlig som du kanskje tror Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Kan være at kingston bruker en liten kina firma med 10 personer. Mens f.eks Corsair bruker større firma der kanskje japan er involvert som eier og arkitekt, kanskje hva vet jeg, men jeg har hatt en del kingston ram brikker gjennom tiden, og jeg kjøper ikke det på grunn av kvalitet, siden jeg syns prisen er viktigst. Siden etter 3-5 år vil jeg uansett oppgradere, så om ram brikkene feiler under en liten overklokking byr meg ikke stort. Endret 4. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Nei, alle produktene følger industristandarder. Så om du ikke overklokker MINNE velger du de billigste brikkene som passer for deg. Mengde/frekvens osv. Om du har genuin interesse for minne OC så kan du lese tester av minnebrikker. Varmespredere er i stor grad tøv. DDR3 brikker utvikler lite varme og det blir derfor mest for synsskyld. Til et normalt 1155 bygg velger du f.eks et 2 x 4 GB sett på 1600MHz. Gir bra balanse ytelse/kr. Minne er da nesten gratis så det er jo egentlig det samme, men det er unødvendig å bruke over 500 kr på et 8GB sett Det kan være lurt å sjekke at du finner minnebrikkene på QVL listen til hovedkortprodusenten. Endret 4. oktober 2011 av Pastafarian 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Hva med produktsikring? Altså kontroller hvordan industristandarder blir fulgt? Der er nok kina baserte komponenter dårlig, må være en grunn for at kingston er vedlig billig, se på f.eks Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9Non-ECC, 1.5V, 512Meg x 64, 240pin Disse ram brikkene skal mye til å finne noe billige per brikke. Angående "Corsair Value S" tror jeg det nesten er en kopi, av Kingston, siden disse ser nesten like ut annet en merke på utsiden til en litt høyere pris, så muligens det finnes noen få tilfeller da dette skjer. Lenke til kommentar
beirch Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Hva med produktsikring? Altså kontroller hvordan industristandarder blir fulgt? Der er nok kina baserte komponenter dårlig, må være en grunn for at kingston er vedlig billig, se på f.eks Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9Non-ECC, 1.5V, 512Meg x 64, 240pin Disse ram brikkene skal mye til å finne noe billige per brikke. Angående "Corsair Value S" tror jeg det nesten er en kopi, av Kingston, siden disse ser nesten like ut annet en merke på utsiden til en litt høyere pris, så muligens det finnes noen få tilfeller da dette skjer. Uten å måtte ty til lavpanna fornærmelser her, må jeg virkelig spørre deg om hva du egentlig snakker om? Minnebrikker er en helt standarisert prosess for de fleste produsenter da de virker på akkurat samme måte. Corsair har råd til å prise produktene sine litt høyere fordi de har fått høy anerkjennelse de siste årene og har gjort det veldig bra i de aller fleste felt. Kingston derimot har ikke veldig mye reklame utenfor minne, USB og flashdrive markedet. Og ja; Corsair Value S er nesten en kopi av Kingston sine moduler, men den er også en kopi av omtrent alle andre produsenters standard moduler. Som sagt fungerer en minnebrikke tilnærmet likt uansett hvilken produsent fordi det er én type produkt. Den ene er ikke en hund og den andre er ikke en katt. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Jeg kan utdype litt hva jeg mener. Det er bare noen få DRAM produsenten i hele verden, Corsair, Kingston oa er minnebrikkeprodusenter og bruker i stor grad samme chipper med kanskje noe ulike printkort osv. Både Corsair og Kingston kjøper DRAM fra produsent og limer de på printkortet sitt. Markedet er da delt og de ulike minnebrikkeprodusentene henvender seg til ulike segmenter i markedet f.eks entusiaster som ønsker max frekvens og ytelse, spillere og ungdom som kankje leter etter brikker med flotte varmespredere, og budsjettmarkedet hvor det ikke er noen flotte innpakninger eller fancy varmespredere/bare minne. Prisen de kan ta i de ulike segmentene avhenger blant annet av rykte, markedsposisjon, marginer oa. Om du kan selge en minnebrikke til 1000 kr ved å klistre en selvlysende kjøler på den så gjør man det. Om det ikke er mulig må en justere pris osv.... Angående markedsandeler DRAM produsenter så finner du det HER Endret 5. oktober 2011 av Pastafarian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå