banansplitt™ Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) FIFA 12: Tips & Triks Tenkte vi kunne dele tips & triks i FIFA 12. Kule ting man kan gjøre eller annet som vil kunne forbedre spillet, spesielt nå som tactical defending er innført. Alle poster skal innholde tips eller triks. Kommentarer eller diskusjon rundt noen tips eller triks kan diskuteres i FIFA 12: Den Gigantiske Tråden. Finter skal ikke postes, men f.eks. når, hvor og hvordan man bør en bruke en spesiell finte er selvfølgelig velkommen. Endret 4. oktober 2011 av banansplitt™ 2 Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 Score på innlegg og cornere Sleit veldig i starten med å score på innlegg og cornere og tenkte fort at det ikke var lagt opp til det. Fra FIFA 11 var jeg vandt med å bare legge inn og trykke 100 ganger på og be og se om en eller annen random spiller headet ballen i mål, noe som funket ofte. Det var vel også slik på FIFA 11 at det kunne være lurt å time headingen og "møte" ball, men på FIFA 12 er det jo et krav. Slik har jeg lyktes i å score mye på innlegg: Legg inn 6-7 meter før dødlinja og helst ikke mens man løper rett framover, men heller litt skrått inn fra mål. Så fort man har lagt inn vil den auto-switche til den i feltet som ligger best an, løp med en gang i retning ballen og når det er på tide å ta sats slipper man opp sticken, trykker på B / O og dytter stikken skrått ned mot målet for å ikke heade over. Lenke til kommentar
Pop-fiske Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Corner Ofte ein "sikker" vinner. Bruk eit mann som om du skal skru ballen utover på cornerane. Lemp ballen HØGT inn sånn at den treffer bakken/medspelar mellom bakrestang og ryggen til keeper. Ballen blir for høg for at keeperen rygger bak for å ta den - og stiller du inn sånn at medspelara kjem på løp(Funker fint uten å stille på det også) inn der - så blir det vanskelig for motspelara å følgje spelarene dine Rotete forklart, menmen! Innlegg Tidlige innlegg bak motspelarane(Mellom keeper og motstandarane sine forsvarspelara) Smelle ballen HARDT langs bakken inn i feltet. Resultera ofte i sjølvmål men også at mine spelara springe ballen inn Frispark Bruk sånn at du får ein 2nd mann som står ved ballen. Gjer sånn at han sentrar den til ein 3rd pers. Chipp(kipp?) ballen over muren til ein som kjem på løp.. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Jeg scorer en del på corner, ca. annenhver kamp. Trikset jeg bruker er så enkelt som at jeg ikke justerer noe på corneren jeg bare slår den ganske hardt og noen ganger kommer keeper ut andre ganger heades den i mål. Støtter den - nesten max power og holder oppover på venstre stikka for å få topspinn på ballen så den skrur ned mot bakken. Ofte farlig. Andre tips: 1. Veggspill - LB+X ( 1-2 pasning) Jeg møter altfor mange som ikke klarer/utfører dette. Prøv, venn deg til det og du vil se en helt ny (enklere) side av Fifa. Har skapt farlige sjanser pga en 1-2 på midtbanen.. 2. Forsvar deg ordentlig - ikke hold knapper inne Aldri bruk sklitakling, stående takling eller contain (til en viss grad) i forsvar. På ett eller annet tidspunkt "selger" du deg og motstanderen går fri. Bruk av jockey (LT/L2) og å generelt bare stå i veien mens du prøver å lese alternativene motstanderen har funker bra. For ekstra effekt bruk RB/R1 for å la en lagkompis presse mens du dekker alternative fluktruter eller pasningsalternativer. Contain funker bra når du skal holde litt kontroll på motstanderen, gjerne en som er glad i å drible ved dødlinja, men da bør du ha plass til å containe. Brukes contain sånn at du begynner å presse motstanderen kan han finne på å drible forbi deg. Contain er ikke autopilotpress fra Fifa 11'! ALDRI hold contain inne når du er sisteskanse i en situasjon hvor han du container har et pasningsalternativ. Han tar en 1-2, du følger etter ballen og han går fri, får igjen ballen og scorer. Ikke bruk løpeknappen til annet enn løpedueller eller jakt på løse baller. Dekk heller opp ved å kutte svinger eller gå bakover forutsatt at det ikke er for nærme mål. Vær tålmodig og spar Stamina. Ingen vits i å jage rundt på midtbanen etter ballen (med mindre du ligger under og MÅ vinne). Pasningsalternativene er mange og du vil sjelden få tak i ballen. La ballen komme et stykke inn på din halvdel før du aktivt begynner å forsvare deg - inntil da er contain fint så du demmer opp litt mellom motstander og målet. Bruk høyrestikka for å skifte spiller. Av og til er det ikke nødvendigvis den nærmeste spilleren til ballen som kommer til å gjøre den viktigste jobben i forsvaret. Ett eksempel er når ballen allerede er forbi deg - du trenger ikke da å styre spilleren bak ballen som allerede er forbikjørt (du tar ikke igjen motstanderen allikevel). Fokuser på nestemann som kan dekke opp løperetning/pasningsalternativer/skudd. Ikke undervurder custom tactics. Prøv deg frem til noe som passer din spillestil. Jeg har tre taktikker - en standard taktikk, en taktikk hvor jeg presser max og en taktikk hvor jeg skal forsvare en ledelse. Det tok meg et par timer å prøve og feile meg frem til riktig standardtaktikk basert på måten jeg vil spille på, de to andre var bare aggressive/defensive varianter av denne. Laget mitt spiller nå slik som jeg forventer, jeg vet f.eks når høyre midtbane begynner å løpe og jeg har full kontroll på ting som skjer utenfor skjermen. ikke fordi jeg har pugget noe, men jeg har spilt med samme taktikk i så mange kamper at det blir som å sykle - plutselig gjør du det bare automatisk. Endret 4. oktober 2011 av Mister Gnu 3 Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Lavezzi er gud på direkte frispark. Tror jeg greide å score en gang på frispark fra 25m og inn på FIFA11. På FIFA12 har jeg nå scoret på 4 av de 5 siste frisparkene. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Noen innlegg som ble tolket som lite konstruktive er fjernet. I tillegg om noen bare ønsker tråden i mine innlegg kan de bruke favoritt-funksjonen øverst i tråden. Reaksjoner på moderering skjer som vanlig på PM. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Vil du bli god i tactical defending? Read on... Tatt fra EA-forumet, men hyppig posting der gjør at gullkorn som dette fort forsvinner i all søpla. Lang lesing, men jeg lærte et par nye triks som kan komme til nytte. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Seeing as so many people are having problems defending, and find it "FRUSTRATING AND ANNOYING". I'm gonna give it a go, spoon feeding it might calm people down. First of all, TD is actually really fun, and I hope once you get the hang of it, you'll enjoy it just as much as I do. Lets Begin Controller settings: I prefere the standard layout for TD, but i know alot of people switch the tackle button to R1 and pressure to the circle. That way secondary press is the same button as in Fifa 11, and you tackle with R1(ps3). If you want total control of you defenders I suggest you turn of auto switching, auto switching can be amazing, but once it makes a switch you dont agree with, you might be knee deep in *. Atleast if you have it on manual, you can only blame yourself for a bad switch. Manual switching works like this, you press L1 to take you to the nearest player, or you flip the right stick towards the player you want to control. Defending Step 1: Their Half. So they have regained the ball in their half, what do you do? If this was fifa 11 you would apply pressure at once, this is not such a good idea. If you storm their half to get the ball back and you fail, you pretty much let your opponent walk past your entire team. When loosing the ball, let your team regain their formation, this is important in Fifa 12 as every hole you leave, can easily be exploited. Step 2 : Half way line Once the opponent comes to the half way line, you start to apply pressure, gently. Control your DMC/MC and begin to block off his pass options into the middle, while you use your secondary press button to apply pressure to your opponent, if hes on the right side and your right midfielder is pressing him, and he moves to the middle, your gonna have to release the secondary press button and then press it again. If you dont, your gonna pull your RM out of position, opening your wing. Keep doing this, keep an eye on his pass options to the middle, while you keep an eye on his movement and switch secondary pressure so your team does not loose it formation. Step 3 : 2/3 Your opponent is now over the midfield line and getting about half way into your area, you want to apply the same tactic as you did in step 2, be careful so that you dont pull your left or right backs too far up and allowing a 1-2 pass through ball. If you do this successfully, you will notice that hes gonna get stuck down by the corner flag alot, because you keep blocking of his passes to the middle, and he just works himself into a corner. here you just have to lock him down, press with 2 players, dont let him fool you, or in the worst case, give away a corner or a cross, but since he has used so much time getting down there, your CB's will be ready to clear whatever comes their way. Step 4: He gets into the middle So you failed to block a pass into the middle, and hes now outside your 18 yard box, fear not, even the best of us can miss a interception. Do not control your CB and hold the containment button, a good attacker can easily shake you off and get a shot at goal. Do not hold your secondary press (with a defender) and chase him as he goes back and forth outside your box, if you pull your defender out of his place, you left a hole ( in worst case scenario, if you must do this, you gotta select a midfielder run down and cover that hole. You want to again use your midfielders and DMC's to press him to the edges of the box, get him away from the middle, while you calmly press secondary press for a second, release it and then for another second. You want your defenders to take a few steps forwards, scare him and then return to position while you use your midfielders to press him out to the sides. If your successfull, were back to step 2, hes now stuck near the corner flag. Step 5: Tips! Do not use the tackle button unless you are allmost sure your gonna get the ball, and NEVER use it if you have noone behind the tackler to cover, if you miss a tackle as a last man. Your done! If your quick enough, and you see the shot is powering up, you may resort to selecting a cb and block it. Try to keep an eye on everyone, make sure you left no holes, make sure you dont pull people out too far, make sure you blocked passing options in the middle, make sure he has no strikers lurking in good positions where they could get in. CALM THE * DOWN! One of the best tips to give to players, especially those who hate TD, because they are used to stressfull rush defending in fifa11. If you stress just a little bit here, your gonna make ERRORS, and when you make errors, a skillfull attacker is gonna make you PAY! Keep your head cool and focus, whats better? Getting the ball back 10 seconds later or going for that quick ball win which can result in a goal against you? Thanks for this. These are good tips. One question - What do you do when a CB is alone against an attacker? I don't deal well with this situation. This is indeed very hard, lets take other players out of the equation for now, Its just you, the defender, the GK behind you and the striker. At this point you control your cb, you contain the striker. 1. Keep a bit distance, not too much that he can sprint full speed (you want to delay him, so that other defenders might come to the rescue. But not so close that he can get past you with a skill move. 2. He will try to shake you off, by changing directions, left to right, right to left. Just holding the contain button here wont help you, because the contain is slower than his turns, this is just like in real life. The player holding the ball will be able to turn when he want to, and the defender must then react to his movement. When he turns right, i will quickly let go of my contain button, hold sprint and move my player left (his right), then press the contain button again, this all happens in the matter of milliseconds. You need to really focus, remember, he can turn back left whenever he wants, and then you need to repeat. Since he is turning hard from left to right, hes gonna slow down in pace, this is your opportunity to reduce the distance of the contain, if he makes a hard right, and a hard left, and you manage to be fast enough to keep on him, he has probably lost most of his speed, and you hopefully have reudced your containment distance so your close to him. If he pulls off a skill move now, he does not have momentum to get past you, and he will either back off, run straight into you and loose the ball or you are so close you can make a tackle/release the contain button and run straight at him and get the ball. Thanks for this. These are good tips. One question - What do you do when a CB is alone against an attacker? I don't deal well with this situation. Here is another tactic for this situation: If you are outside of the box - Use the jockey button and move backwards. Or jockey sprint while moving backwards. Either way, don't just go in for the challenge. Do what you can to slow the attacker down (just stay between the ball and the goal), and call for teammate help. If you are close to the goal use jockey and guide your defender into the ball with the left stick. But try to stand your ground as long as possible. Try to keep your defender between the ball and the goal as long as possible. Don't use the tackle button - it is useless. This is what is great about TD. There is more than one correct tactic to use to defend certain situations properly. Lenke til kommentar
Bob Sacamano Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Indirekte frispark fra "ufarlige" lengder ALT for mange sender i vei korte pasninger etter frispark fra 40-50 meter. Forutsatt at spillerne dine stiller seg opp, er slike frispark en latterlig enkel måte å score på. Still sticken fremover og litt skrått, og beregn at ballen skal treffe midt på mål. Trykk innleggsknappen, maximum power, og du vil automatisk styre den spilleren som har størst sjanse til å nå ballen. Spring fremover og hold inne L2 (PS3), og rett før du skal opp i duell slipper du L2-knappen og header i vei. Det som veldig ofte skjer både online og mot selv legendary AI er at du ofte havner mellom ballen og han som skal dekke deg, slik at det ikke blir noen reell hodeduell ut av det. Motstanderen springer rett og slett for langt mot eget mål. I tillegg er keeperen avventende til å gå ut og ta i mot ballen. Du får rett og slett nesten alltid heade helt upresset, og hvis du styrer headingene til en av sidene går den nesten alltid i mål. Litt rotete skrevet, men dette er en svært undervurdert taktikk på slike frispark. Scorer selv på dette i omtrent annenhver kamp Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Utspill fra 5 mtr. Når du skal spille ut kort og nærmeste mannen din er dekt av spissen til motstander, sikt på forsvareren din nærmest langsida istedenfor og lobbe-sentre. Spissen dems rekker ikke frem i tide og du kan bygge opp angripet ditt fra din egen banehalvdel istedenfor å duellere på midtbanen. PS: Det finnes en brassespark-knapp Hold LT/L2 inne når du tar en volley så prøver de seg på brasse/sykkelspark istedenfor. Vanskelighetsgrad: Lettere å date Charlize Theron Endret 4. oktober 2011 av Mister Gnu Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Hvis motstanderen din slår en lang pasning fram til keeperen din, og du er ute etter å hale ut tiden (hvis han demper ballen), så kan du bare loke i sekstenmeteren til du blir presset for så å trykke inn R1, da plukker keeperen opp ballen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå