Gå til innhold

Nybil forsinket - hvilke krav kan rettes, forhandler er avventende til å hjelpe

Anbefalte innlegg

Dette er en fortsettelse av frustrasjonstråden min i bilforumet, men diskusjonen er nå mer over på hva jeg kan kreve for min del.

I dag fant jeg igjen epostkonversjon:

Sendt 6.september kl 13:38

Jeg bare lurte på om det har blitt mer spikret nå, når ca bilen kan forventes? Tenker jeg burde hente inn tilbud på forsikring osv snart - timeplanen ser noe hektisk ut fremover nemlig.

Fint om du svarer med min hjemmemail som cc om svar skjer nær kl 16:00.

svar:

Ikke noe nytt ;-((

19. september

Hei,

litt mer mas, noe antydelse på levering?:)

svar:

Status : ØNSKET UKE ENDRET

Sjekkpunkt :

Best. prod år: 2011 Uke: 36

Fbek. prod år: 2011 Uke: 38

Sbek. prod år: 2011 Uke: 42

Står fortsatt uke 42.

Utgangspunktet for hele situasjonen var at da vi bestilte anlso en levering til denne tiden i oktober. Etterhvert ble det flyttet til uke 42, men ble ikke opplyst at flyttingen medførte at bilen ikke ville komme før i slutten av november.

I mailene mener jeg at jeg spør etter når bilen kan forventes hos meg, når den lages er meg likegyldig, for det sier jo ikke når jeg har den. Selger svarer dermed uke 42, når jeg ringer nå, så får jeg beskjed at denne ikke skal leveres før midten/slutten av november. Dette er dermed 1-1,5 måneder etter forespeilet og slik jeg leser mailene lovet levering.

Jeg har jo innstilt meg på bilen kommende uker, så har et møte i Sandefjord som en utsatte fordi jeg ville kjøre (ja - høres sært ut, men var et møte som ikke var på dagen, men som måtte tas), planer om ferie osv- Mye av dette blir jo da "ødelagt" som en følge.

Mest er selvfølgelig irritasjonen over at selger ikke presiserte at forsinkelsen faktisk medførte at jeg ville få bilen i november, ikke oktober, med tilsvarende tilbud andre steder med Toyota avensis etc som også ville holdt fint for meg ville jeg jo ha hatt bil nå.

Men selger er ikke uten videre hjelpsom, pga ferie må jeg vente på min selger til mandag før noe kan gjøres, og så vidt jeg forstod måtte jeg beregne å betale noe selv, eller alt selv om jeg ville ha lånebil.

Det er jeg ikke mye interessert i, da kan jeg heller stikke på toyota og få en fin avensis med tilsvarende utstyr til ca samme pris.

Hva kan jeg egentlig kreve/forvente i denne saken?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Dette er en fortsettelse av frustrasjonstråden min i bilforumet, men diskusjonen er nå mer over på hva jeg kan kreve for min del.

I dag fant jeg igjen epostkonversjon:

Sendt 6.september kl 13:38

Jeg bare lurte på om det har blitt mer spikret nå, når ca bilen kan forventes? Tenker jeg burde hente inn tilbud på forsikring osv snart - timeplanen ser noe hektisk ut fremover nemlig.

Fint om du svarer med min hjemmemail som cc om svar skjer nær kl 16:00.

svar:

Ikke noe nytt ;-((

19. september

Hei,

litt mer mas, noe antydelse på levering?:)

svar:

Status : ØNSKET UKE ENDRET

Sjekkpunkt :

Best. prod år: 2011 Uke: 36

Fbek. prod år: 2011 Uke: 38

Sbek. prod år: 2011 Uke: 42

Står fortsatt uke 42.

Utgangspunktet for hele situasjonen var at da vi bestilte anlso en levering til denne tiden i oktober. Etterhvert ble det flyttet til uke 42, men ble ikke opplyst at flyttingen medførte at bilen ikke ville komme før i slutten av november.

I mailene mener jeg at jeg spør etter når bilen kan forventes hos meg, når den lages er meg likegyldig, for det sier jo ikke når jeg har den. Selger svarer dermed uke 42, når jeg ringer nå, så får jeg beskjed at denne ikke skal leveres før midten/slutten av november. Dette er dermed 1-1,5 måneder etter forespeilet og slik jeg leser mailene lovet levering.

Jeg har jo innstilt meg på bilen kommende uker, så har et møte i Sandefjord som en utsatte fordi jeg ville kjøre (ja - høres sært ut, men var et møte som ikke var på dagen, men som måtte tas), planer om ferie osv- Mye av dette blir jo da "ødelagt" som en følge.

Mest er selvfølgelig irritasjonen over at selger ikke presiserte at forsinkelsen faktisk medførte at jeg ville få bilen i november, ikke oktober, med tilsvarende tilbud andre steder med Toyota avensis etc som også ville holdt fint for meg ville jeg jo ha hatt bil nå.

Men selger er ikke uten videre hjelpsom, pga ferie må jeg vente på min selger til mandag før noe kan gjøres, og så vidt jeg forstod måtte jeg beregne å betale noe selv, eller alt selv om jeg ville ha lånebil.

Det er jeg ikke mye interessert i, da kan jeg heller stikke på toyota og få en fin avensis med tilsvarende utstyr til ca samme pris.

Hva kan jeg egentlig kreve/forvente i denne saken?

Forsinkelse

Forsinkelse foreligger hvis selgeren ikke leverer varen til avtalt tidspunkt. Ved en forsinkelse kan du kreve at selgeren leverer, og du kan holde tilbake betalingen inntil levering skjer.

Dersom forsinkelsen er vesentlig kan du heve kjøpet, det vil si at du kan gå fra avtalen og kreve tilbake det du eventuelt har betalt med tillegg av forsinkelsesrente fra da du betalte.

Når forsinkelsen inntreffer, kan du sette en rimelig tilleggsfrist for selgeren. Leverer ikke selgeren innen tilleggsfristen, kan du heve kjøpet.

Resten av stykket finner du her: http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=all

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...